Ds. A.P. v/d Meer

Oude Paden

Ds. A.P. v/d Meer

Bericht door Oude Paden »

SINT PHILIPSLAND - Ds. A. P. van der Meer te Sint Philipsland heeft zijn ambt als predikant binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGG) neergelegd.

Dat heeft de predikant maandagmorgen laten weten.

Vrijdag liet A. A. Klein, algemeen scriba van de OGG, weten dat de predikant uit Sint Philipsland voorlopig geschorst was. Aangezien het volgens Klein om een tuchtzaak ging, kon hij, in afwachting van de verdere kerkelijke procedure, niet nader op de aard van het besluit ingaan.

Ds. Van der Meer zegt echter dat van een schorsing geen sprake is. „Dit gezien het feit dat ik reeds had bedankt voor het ambt van predikant binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.”

Dinsdagavond vergaderen de gezamenlijke kerkenraden van Sint Philipsland en Oosterland om zich nader te beraden. Dan zal ook de mededeling van ds. Van der Meer, dat hij zijn ambt binnen de OGG neerlegt, besproken worden. Klein gaf maandagmorgen te kennen niet eerder inhoudelijk te willen reageren.

RD: 14-05-2007

Wie zou niet wenen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Het moderatorteam heeft besloten om in dit soort gevallen uitsluitend feitelijke informatie toe te laten.
Niet-feitelijke berichten worden direct verwijderd en bij escalaties wordt het topic alsnog gesloten.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
Grace

Bericht door Grace »

BARNEVELD - Ds. A. P. van der Meer, predikant van de oud gereformeerde gemeente te Sint Philipsland, is geschorst.

Dat bevestigde A. A. Klein, secretaris van het kerkelijk bureau van de Oud Gereformeerde Gemeenten te Barneveld, vrijdag desgevraagd. Aangezien het om een tuchtzaak gaat, kan Klein inhoudelijk verder niet reageren. „Wij wachten nadere uitkomsten van de kerkelijke procedure af.”

Ds. Van der Meer (1944) diende de afgelopen 25 jaar de oud gereformeerde gemeenten van Kinderdijk, Krimpen aan den IJssel, Werkendam en, sinds 2002, Sint Philipsland.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Ik heb het topic opgeschoond van niet-feitelijke postings.
Beperk u a.u.b. tot feitelijke informatie anders wordt het topic gesloten!

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

je hebt gelijk

feitelijke informatie is in ieder geval dat het bericht uit de posting van Oude Paden in het RD van 14 mei staat en het bericht van Grace in het RD van 11 mei
Kislev

Bericht door Kislev »

Veranderd beleid of vanwege het woordje 'oud'? Hier was 't geen probleem namelijk.

ds. gergem afgezet
jvdg

Bericht door jvdg »

Kislev schreef:Veranderd beleid of vanwege het woordje 'oud'? Hier was 't geen probleem namelijk.

ds. gergem afgezet
Heel flauw.
Het modbeleid heeft nix te maken met kerkmuren.

We proberen alleen de persoonlijke levenssfeer van ambtsdragers te beschermen.
dré

Bericht door dré »

Uit de PZC

Conflict schept kloof in kerk
door Maartje Huijben en Ben van den Aarsen

SINT PHILIPSLAND - Dominee A.P. van der Meer van de oud-gereformeerde gemeente in Sint Philipsland is voor maximaal drie maanden geschorst door de kerkenraad. De predikant zelf meldt dat van schorsen geen sprake is. Hij zegt zelf zijn ambt te hebben neergelegd.

Het kerkgenootschap wil niet ingaan op de kwestie, omdat het om een tuchtzaak gaat. "We wachten de kerkelijke procedure af", laat A. Klein, algemeen scriba, weten. Ook Van der Meer wil weinig kwijt over het voorval.

Ingewijden in de Fliplandse dorpsgemeenschap melden dat het al langer rommelt bij de oud-gereformeerden. Wortel van het conflict is een persoonlijke kwestie tussen Van der Meer en ouderling H. van Westen, een invloedrijk figuur in de kerk. Hij is onlang benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De dominee ging vorige week zondag in de preek kritisch in op het lintje. Een deel van de kerkgangers verliet de dienst uit protest.

Direct betrokkenen willen niet met naam in de krant, maar spreken van een pijnlijke kwestie. "Je bent vóór Van Westen of vóór Van der Meer. Een tussenweg is er niet. Het conflict gaat dwars door families heen en scheurt gezinnen uit elkaar." Ook Van Westen wil niet ingaan op de kwestie. Van der Meer is sinds 2002 predikant in Sint Philipsland. De kerkenraad beraadt zich over de verdere procedure.
dré
--------

Credo in unum Deo
Vincent

Bericht door Vincent »

Ben helemaal met hem eens: een onzinnig lintje moeten wij niet willen aanvaarden van dit goddeloze koningshuis. (denk althans dat zoeits de achterliggende gedachte zal zijn geweest). Maar als predikant had hij wel enige doplomatie mogen betrachten en de preek bewaren voor belangrijker dingen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Die vlag die jij voert, is dat niet een symbool van een seculier land? Of is de staat Israël godvruchtiger dan het huis van Oranje?

Overigens waren er in de Bijbel ook mensen die een blijkvan waardering kregen hoor, en nog wel van een echt goddeloze koning. Ik lees nergens een veroordeling van Daniël, Jozef, Mordechai. Jij wel? En Farao, Belsazar en Ahasveros waren pas goddeloze koningen.

Verder vind ik je oordelende toon over ons eigen koningshuis stuitend hoogmoedig.
freek

Bericht door freek »

Unionist schreef:Die vlag die jij voert, is dat niet een symbool van een seculier land? Of is de staat Israël godvruchtiger dan het huis van Oranje?

Overigens waren er in de Bijbel ook mensen die een blijkvan waardering kregen hoor, en nog wel van een echt goddeloze koning. Ik lees nergens een veroordeling van Daniël, Jozef, Mordechai. Jij wel? En Farao, Belsazar en Ahasveros waren pas goddeloze koningen.

Verder vind ik je oordelende toon over ons eigen koningshuis stuitend hoogmoedig.
Helemaal met je eens!
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Die vlag die jij voert, is dat niet een symbool van een seculier land? Of is de staat Israël godvruchtiger dan het huis van Oranje?

Vlag is symbool van Israël, de natie van het volk waarbij wij zijn ingelijfd en daarmee heeft God een verbond dat niet verbroken kan worden. Nederland is echter een heidens land wat inmiddels ook de kerstening weer ongedaan maakt. Met Nederland is geen verbond. Dat is wezenlijk verschil.

Wat Daniël etc. betreft, als zij de waardering weigerden waren ze wss gedood, tegenwoordig staat het iedereen vrij om te weigeren. Lijkt me logisch om dat te doen in de huidige situatie.
Unionist

Bericht door Unionist »

Er borrelt van alles in mij op, maar ik schrijf het niet op.
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Er borrelt van alles in mij op, maar ik schrijf het niet op.
zinvolle reactie :|
geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:Er borrelt van alles in mij op, maar ik schrijf het niet op.
Het is soms idd beter om te zwijgen ...
Gesloten