Ziekten komen niet van God

Grace

Ziekten komen niet van God

Bericht door Grace »

Van Refoweb gehaald:

Vraag:
Is er de mogelijkheid dat psychische ziekten samenhangen met bezetenheid/occulte belasting? Bijvoorbeeld iemand met schizofrenie die zelfmoordneigingen heeft? Ik heb er niet direct mee te maken, maar het is wel een vraag waar ik mee zit.

Antwoord:
Allereerst moet gesteld worden dat ziekten, ook psychische, niet van God komen. Alle ellende op de wereld, dus ook psychische ziekten, zijn dus onder andere aan de duivel te wijten. Het is echter niet zo dat psychische ziekten per definitie samenhangen met occulte belasting.

Volgens mevr. Drs. E. S. P. Pieters in het artikel (Visie van 24 juli 2004) “Schizofrenie Ria hoort steeds stemmen’, is de oorzaak van schizofrenie niet bekend. Men gaat ervan uit dat de ziekte erfelijk is en dat de omgeving er invloed op heeft. Het is bekend van eeneiige tweelingen, die vanaf de geboorte verschillend zijn opgevoed, dat de ene schizofrenie heeft en dat de ander het niet altijd krijgt.

Schizofrenie kan zich in verschillende vormen uiten. Iemand met schizofrenie kan zich terugtrekken in zichzelf, maar ook kan het zijn dat hij door de omgeving als ‘gek’/vreemd bestempeld wordt. Tussen die beide uitersten zitten veel varianten. Mensen kunnen waandenkbeelden hebben en stemmen horen. Die stemmen kunnen hen aanzetten tot zelfmoord. Er zijn mensen die zeggen dat de stemmen van binnenuit komen, maar er zijn er ook die zeggen dat de stemmen afkomstig zijn van demonen.

Volgens Prof. dr. M. J. Paul in hetzelfde artikel, kan het krijgen van stemmen twee oorzaken hebben: 1. een biologische en 2. door occulte belasting. In de laatste situatie kunnen ze na het gebed weer verdwenen zijn. Het gaat dan om opdrachten die men krijgt die te maken hebben met occulte zaken, waarmee men zich in het verleden heeft beziggehouden. Dit staat los van schizofrenie.

Zoals je zelf ook al in je vraag al aangeeft, is schizofrenie dus een ziekte. Dat moet voorop staan. De satan kan echter schizofrenie bij een persoon gebruiken om een occulte belasting zichtbaar te maken. Het is in dat geval van belang dat een christenpsychiater deze persoon hierop onderzoekt.

Drs. J. H. Kreijkes-van Esch (Ger.Gem)
----------------------------------------------------

Het is nogal een forse uitspraak van deze dame uit de Ger.Gem. Kun je dat inderdaad zo stellen? HC. zondag 10 zegt het iig anders.
Hoe zien jullie dat?

Grace
Kislev

Bericht door Kislev »

Dat is nou niet bepaald wat de refomatorische richting voorstaat:
- het goede van God,
- het kwade van de duivel.

Antwoord verbaasd me dan ook zeeer.
Adorote

Bericht door Adorote »

Alle ziekten zijn een gevolg van het kwaad en erfzonde; maar des te meer is het dat er tijdelijke genezing is tijdens en aardse leven en genezing in Eeuwigheid.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Zoals je zelf ook al in je vraag al aangeeft, is schizofrenie dus een ziekte. Dat moet voorop staan. De satan kan echter schizofrenie bij een persoon gebruiken om een occulte belasting zichtbaar te maken. Het is in dat geval van belang dat een christenpsychiater deze persoon hierop onderzoekt.

Er staat ook niet dat deze ziekte van de satan komt maar dat hij
deze ziekte kan gebruiken.
Denk dat het helaas een trieste mogelijkheid is.
Heb het van dichtbij mee gemaakt hoe een jong gezin uit elkaar
is gevallen door deze ziekte.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:Dat is nou niet bepaald wat de refomatorische richting voorstaat:
- het goede van God,
- het kwade van de duivel.

Antwoord verbaasd me dan ook zeeer.
Dat is wel wat de reformatorische stroming voorstaat. Alleen dient daarbij vermeld te worden dat niets zonder Gods instemming gebeurt, God bestuurt en regeert alles. Zoals we bij Job zien, het kwaad komt van de satan, maar God geeft die ruimte en bepaalt hoever hij, "de aap van God", kan gaan. Natuurlijk is ziekte het gevolg van de zondeval, en kan ziekte ook een straf op de zonde zijn. Maar dat heeft wel degelijk te maken met onze val (daarvoor was er geen ziekte, we waren geschapen naar Gods beeld en dus zonder ziekte) en misschien zet God dan wel, net als bij Job ook de satan daarbij in... door zijn touwtje iets langer te maken. Maar het is inderdaad wel zo dat God straft en het kwaad in die zin ook van hem vandaan komt.... Maar dat is wel omdat we door de zondeval van "naar Gods beeld" meer "het beeld van satan" zijn geworden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Oude-Waarheid schreef:Zoals je zelf ook al in je vraag al aangeeft, is schizofrenie dus een ziekte. Dat moet voorop staan. De satan kan echter schizofrenie bij een persoon gebruiken om een occulte belasting zichtbaar te maken. Het is in dat geval van belang dat een christenpsychiater deze persoon hierop onderzoekt.

Moet je wel even goed lezen, OW:
Antwoord:
Allereerst moet gesteld worden dat ziekten, ook psychische, niet van God komen. Alle ellende op de wereld, dus ook psychische ziekten, zijn dus onder andere aan de duivel te wijten. Het is echter niet zo dat psychische ziekten per definitie samenhangen met occulte belasting.
Dit gaat lijnrecht tegen de Schrfit, en de belijdenis in:
15 En Ik zal24) vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad25) en tussen haar zaad;26) datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het27) de verzenen vermorzelen.
16 Tot de vrouw zeide Hij:28) Ik zal zeer29) vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen30) baren; en tot uw man zal uw begeerte31) zijn, en hij zal over32) u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij33) geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt;34) en met smart35) zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid36) des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten,37) totdat gij tot38) de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.
a Han 17:25 Han 17:27,28 Jer 23:23,24 Jes 29:15,16 Eze 8:12 b Heb 1:3 c Jer 5:24 Han 14:17 d Joh 9:3 e Spr 22:2 f Mt 10:29 Spr 16:33
17 Want Hij vermorzelt mij door een onweder, en vermenigvuldigt mijn wonden zonder oorzaak.
9 Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid? Zegen God, en sterf.
10 Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Bert Mulder schreef:
Oude-Waarheid schreef:Zoals je zelf ook al in je vraag al aangeeft, is schizofrenie dus een ziekte. Dat moet voorop staan. De satan kan echter schizofrenie bij een persoon gebruiken om een occulte belasting zichtbaar te maken. Het is in dat geval van belang dat een christenpsychiater deze persoon hierop onderzoekt.

Moet je wel even goed lezen, OW:
Antwoord:
Dit gaat lijnrecht tegen de Schrfit, en de belijdenis in:
15 En Ik zal24) vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad25) en tussen haar zaad;26) datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het27) de verzenen vermorzelen.
16 Tot de vrouw zeide Hij:28) Ik zal zeer29) vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen30) baren; en tot uw man zal uw begeerte31) zijn, en hij zal over32) u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij33) geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt;34) en met smart35) zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid36) des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten,37) totdat gij tot38) de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.
a Han 17:25 Han 17:27,28 Jer 23:23,24 Jes 29:15,16 Eze 8:12 b Heb 1:3 c Jer 5:24 Han 14:17 d Joh 9:3 e Spr 22:2 f Mt 10:29 Spr 16:33
17 Want Hij vermorzelt mij door een onweder, en vermenigvuldigt mijn wonden zonder oorzaak.
9 Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid? Zegen God, en sterf.
10 Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.
Tja Bert ik zie het nu pfffffffff
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert, en hoe zit het dan met het verhaal van Job? Daar zie je ook dat God alles bestuurt en regeert en in zijn hand houdt. Maar tegelijk dat zijn ziekte en ellende ook van de duivel kwam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:Bert, en hoe zit het dan met het verhaal van Job? Daar zie je ook dat God alles bestuurt en regeert en in zijn hand houdt. Maar tegelijk dat zijn ziekte en ellende ook van de duivel kwam.
Moet je wel het hele verhaal lezen, Marnix. Dan zie je goed, zoals Job zelf het ook doorheeft, dat satan door God als een instrument gebruikt wordt.
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan27) alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht28) zal zegenen?29)
12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand;31) alleen aan hem32) strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Dat was idd ook mijn conclusie.

Mooi is wel te zien dat God het doet meewerken ten goede voor Job
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:Precies. Dat was idd ook mijn conclusie.

En dat is precies de pracht van de Sovereiniteit Gods. Die mogen we niet afzwakken door te zeggen dat het kwade van satan komt.

Zoals Paulus ook zegt:

28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn.75)

Alle dingen werken mede ten goede. Ook ziekte, natuur rampen, en zelfs onze zonden!

(Niet dat dat ooit een drogreden voor zondigen mag zijn!)
memento

Bericht door memento »

Allereerst moet gesteld worden dat ziekten, ook psychische, niet van God komen. Alle ellende op de wereld, dus ook psychische ziekten, zijn dus onder andere aan de duivel te wijten
Dit is erg simplistisch. Het gaat voorbij aan de notie dat:
1. Ellende een straf van God kan zijn
2. God boven alles staat, en er niets zonder Zijn toedoen geschied (het zij dat Hij het zelf werkt, het zij dat Hij satan toelaat)
3. Ellende ons ten goede kan zijn

Kortom, ons uitgangspunt moet zijn: Door de zondeval hebben wij ons in de allerdiepst denkbare ellende gestort, en het is slechts de genade van God dat wij die ellende die wij over ons heen hebben gehaald niet altijd evenzeer hoeven te ervaren.

Het uitgangspunt: Al het kwade komt van de duivel (die rot-duivel toch), doet m.i. nogal af aan het bijbelse beeld van een God die terecht toornt over de zonde, en die zonde ook straft.
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Precies. Dat was idd ook mijn conclusie.

En dat is precies de pracht van de Sovereiniteit Gods. Die mogen we niet afzwakken door te zeggen dat het kwade van satan komt.

Zoals Paulus ook zegt:

28 En wij weten,72) dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken73) ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen74) geroepen zijn.75)

Alle dingen werken mede ten goede. Ook ziekte, natuur rampen, en zelfs onze zonden!

(Niet dat dat ooit een drogreden voor zondigen mag zijn!)
Precies. Daar gaat Paulus ook nog even op door. Zullen we dan zondigen opdat de genade toeneme? Volstrekt niet. En daarnaast kunnen we wel stel dat God alles bestuurt en regeert, ondanks de zondeval. Maar de zonde zelf komt niet van Hem. Gods straf is dan ook terecht... omdat we gezondigd hebben. Maar desondanks laat Hij ons niet los maar laat het meewerken ten goede. Dat heet grondeloze ontferming, dat genade rijk en vrij. God schenkt redding en bescherming schenkt z'aan zondaars, schenkt z'aan mij.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:Door de zondeval hebben WIJ ons in de allerdiepst denkbare ellende gestort,
WIE hebben de zonde in het Paradijs begaan?? Niet jij en/of ik......dus kan ik er gewoon niet mee uit de voeten dat WIJ ons in de allerdiepst denkbare ellende gestort hebben..............

God straft tot in het 4e geslacht dergenen die Hem haten, en doet barmhartigheid aan duizenden dergenen die Hem liefhebben.

Tja, ik wéét het al bij voorbaat dat je aan komt sjouwen met "eenieder God van nature haat"...........maar zó lust ik er nog wel een paar. Het is gewoon met dooddoeners de zaak dichtgooien om er maar niet te diep over te hoeven nadenken.

Ik doe dat dus wél........en kan met die stellingen gewoon niet wegkomen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Rens schreef:
memento schreef:Door de zondeval hebben WIJ ons in de allerdiepst denkbare ellende gestort,
WIE hebben de zonde in het Paradijs begaan?? Niet jij en/of ik......dus kan ik er gewoon niet mee uit de voeten dat WIJ ons in de allerdiepst denkbare ellende gestort hebben..............

God straft tot in het 4e geslacht dergenen die Hem haten, en doet barmhartigheid aan duizenden dergenen die Hem liefhebben.

Tja, ik wéét het al bij voorbaat dat je aan komt sjouwen met "eenieder God van nature haat"...........maar zó lust ik er nog wel een paar. Het is gewoon met dooddoeners de zaak dichtgooien om er maar niet te diep over te hoeven nadenken.
Ik doe dat dus wél........en kan met die stellingen gewoon niet wegkomen
.
Rens, als je stelt geen deel te hebben aan Adam, dan heb je ook geen deel aan Christus.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 27 apr 2007, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie