Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

geledu

Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Bericht door geledu »

Zojuist per mail ontvangen.
Wat moeten we hier nu weer van denken ??

Eenheid met de RKK die nog geen 20 jaar geleden er van beticht werd de anti-christ te zijn !?
NIEUWSBRIEF VAN DE STICHTING EVANGELISCH REFORMATORISCH KATHOLIEK ONTWAKEN (ERKO ) schreef:
24 april 2007
Persbericht
EEN HISTORISCHE DOORBRAAK IN DE OECUMENE?
Voor het eerst in de geschiedenis is er door katholieken en protestanten onder woorden gebracht wat zij gezamenlijk geloven en belijden. Zij willen die eenheid in het belijden benadrukken; dit in tegenstelling met vroeger. Toen schoof men liever de verschillen in de leer naar voren en omdat men weinig persoonlijk contact met elkaar had, begreep men de eigenlijke bedoeling van de ander niet en gaf die daarom dikwijls verkeerd weer.
Uitdrukkelijk geven ze daarnaast te kennen dat ze daarmee niet de nog steeds diep ingrijpende leerverschillen willen verdoezelen. Maar ze wijzen een andere weg om elkaar de broederhand te kunnen drukken. Volgens hen moeten we boven die verschillen uitstijgen om elkaar te ontmoeten in Christus als de Levende. We worden immers niet gered door een ‘iets’, bijv. door een leerstuk over Christus, maar door Hemzelf als een Goddelijk Iemand. Dogma’s op zichzelf maken ons nog niet blij en gelukkig. Dat gebeurt enkel wanneer wij door een levend geloof verbonden zijn met Hem die het Leven zelf is.
Hierbij ingesloten de oproep tot eenheid onder de christenen zoals die is opgesteld door de stichting Evangelisch Reformatorisch Katholiek Ontwaken. De leden daarvan zijn: Gerard de Korte, hulpbisschop van Utrecht, Gertjan Nieuwenhuis, protestants zakenman, Herman Hegger, emeritus predikant van de PKN, Koos Smits, r.-k pastoor te Hengelo. Dit geschrift is echter een getuigenis ten persoonlijken titel. Wel hopen zij dat dit onderschreven zal worden door veel kerken en christelijke verenigingen en stichtingen.
Voor meer informatie: hjhegger@planet.nl

OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZIJN!
Dat is de bede die Jezus vlak voor Zijn dood gericht heeft tot Zijn Vader (Joh. 17:21.) Die bede willen we als een oproep tot alle christenen richten. We leggen u voor: "Kunnen we elkaar niet over kerkmuren heen de broederhand reiken? Kunnen we elkaar niet vinden in een gezamenlijk geloven in de levende Christus zoals wij hieronder gezamenlijk belijden?

Maar voordat wij over de kerkmuren elkaar de broederhand reiken, is het nodig, dat wij naar elkaar kijken. Hoe? We moeten elkaar zien in het licht van de verrezen HEER. Dat naar elkaar kijken moet gebeuren met de liefdevolle en vergevende blik van Christus. Alleen dan gaat Hij ons verrijken met de kracht van Zijn Geest. Dan zal Hij, zo mogen wij in geloof verwachten, ons de vrucht van de Geest schenken: “liefde, blijdschap, vrede”. Dan zal Hij ons ook verrijken met de gaven van de Geest zoals we daarover lezen in 1 Kor. 12 en 14.
Daarbij moeten we ook bedenken: Eenheid is allereerst een samenzijn in "eenheid met en in de Levende Christus", een eenheid dus zonder begrippen, concepten, theorieën, belijdenissen. Slechts uit de bron van die levende en gelovende eenheid kan daarna de juiste belijdenis ontspringen.
1. Wij geloven en belijden, dat de innerlijke eenheid een volmaakte gave van God is die Christus door Zijn Geest reeds gerealiseerd heeft in de Zijnen. De uiterlijke eenheid is een opgave aan ons. En omdat wij gebrekkige en zondige mensen zijn en blijven, is die uiterlijke eenheid altijd onvolmaakt geweest en zal dat ook blijven tot aan de wederkomst van Christus.
Wij mogen daar echter niet in berusten. Wij moeten steeds weer proberen om ook tot een volmaakte uiterlijke eenheid te komen.
We menen dat we alleen dan gehoor geven aan Gods bedoeling zoals Paulus die in Fil. 3:12 tot uitdrukking heeft gebracht: “Niet dat ik reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar.” Als we dat jagen naar de volmaakte eenheid oprecht menen, zullen we in de eerste plaats zoeken naar wat ons als christenen samenbindt.

2. Wij geloven en belijden, dat God voor ons ten diepste niet bereikbaar is via ons redeneervermogen of ons religieus gevoel, want God woont in een voor ons “ontoegankelijk licht”. Maar wij danken Hem dat Hij daaruit tevoorschijn is getreden. Hij heeft iets kenbaar gemaakt van wie en wat Hij is. Hij heeft Zichzelf eerst mondeling geopenbaard via de profeten en tenslotte in Zijn Zoon, “door Wie Hij ook de wereld geschapen heeft” (Hebr. 1:2).
Hij heeft Zijn openbaring ook schriftelijk laten vastleggen in de Heilige Schrift. Daarom geloven wij dat de Schrift de volstrekt betrouwbare weergave is van wat God aan ons heeft willen zeggen.

3. Wij geloven en belijden, dat God één is. Maar in de Schrift heeft Hij ook iets onthuld over Zijn rijk gevarieerde innerlijke leven. Hij laat zien dat er binnen in Hem de relaties zijn van Vader, Zoon en Heilige Geest. Dat zijn niet slechts verschijningsvormen waarin Hij Zich afwisselend aan ons vertoont. Ze zijn meer dan dat. Deze heilige Drie beschikken blijkbaar over een afzonderlijk goddelijk ‘Ik’. De Schrift spreekt herhaaldelijk over Hen als over Iemand.

4. Wij geloven en belijden, dat God aan ons zo dicht mogelijk naderbij is gekomen. Zijn Zoon Jezus Christus is de mensgeworden, geïncarneerde Liefde van God. Hij is in alles aan ons gelijk geworden. Met slechts deze uitzondering: Hij heeft nooit zonde gedaan. Wij geloven dat God ons zozeer heeft liefgehad dat Hij ons met Zich heeft willen verzoenen via de offerdood van Christus als het Lam dat “de zonden van de wereld wegneemt” (Joh. 1:29). Hij is de enige Middelaar tussen God en de mensen.

5. Wij geloven en belijden vol dankbaarheid, dat iedereen die “zijn geloof vestigt op Hem die de goddeloze rechtvaardigt”, de vergeving der zonden en het eeuwige leven ontvangt. Hij mag God aanspreken met ‘Abba! Vader!’ want hij is dan “uit God geboren” (Joh. 1:13). Hij is dan Zijn kind. Hem wacht na zijn dood een onvergankelijke eeuwige erfenis. Wij belijden dat dit geloof een gave van God is (Joh. 6:65; Ef. 2:8 ) , èn een opdracht aan ieder mens: “Bekeert u en gelooft!” (Markus 1:15).

6. Wij schamen er ons diep voor, dat wij als christenen zozeer verdeeld zijn en daardoor aan de eer en de naam van Christus schade berokkenen. Bovendien zijn wij door die verdeeldheid een struikelblok geworden voor een wereld die in nood verkeert. We zijn een sta-in-de-weg geworden voor zoekenden om tot Christus te komen, terwijl bij Hem alleen volle vrede, vreugde en rust te vinden is. Niet-christenen moeten wel meewarig hun hoofd over ons schudden: “Zie je wel die kerken en clubjes? Daar is weinig heil van te verwachten." Hoe kunnen we verwachten dat zij hun hand gaan steken in zo’n wespennest? Daarom deze vragen:

7. Wij christenen staan allemaal onder hetzelfde kruis, dat onze enige hoop is. Wij zien allemaal op naar dezelfde Gekruisigde, die voor ons dood gebloed is om ons te redden van de eeuwige dood, die wij verdiend hebben door onze zonden. Welnu, hoe kunnen wij die het bovenstaande geloven en belijden, toch ten aanschouwen van iedereen openlijk ruzie maken ? Hoe kunnen we iemand die hetzelfde gelooft en belijdt, desondanks van de Gekruisigde wegduwen, enkel en alleen omdat die persoon één van de theologische hobby’s van onze specifieke kerk niet kan of wil aanvaarden?

8. Natuurlijk zijn wij van oordeel, dat we de diep ingrijpende verschillen, die er nog altijd zijn onder christenen, met name in de leer van Rome en Reformatie, niet mogen verdoezelen. Dan zouden we ons schuldig maken aan onwaarachtigheid en oppervlakkigheid. We kunnen die verschillen echter vruchtbaar met elkaar bespreken, indien wij in ons hart de nederige en dienende liefde van Christus koesteren en de oprechte bereidheid hebben om naar elkaar te luisteren.
Belangrijker is echter, dat we telkens boven die verschillen uitstijgen en ons met elkaar één weten in Hem als de Levende die ons in liefde samenbindt.

Namens de Stichting Evangelisch Reformatorisch Katholiek ontwaken: (alfabetische volgorde): Gerard de Korte (hulpbisschop van Utrecht), Gertjan Nieuwenhuis (protestants zakenman), Herman Hegger (emeritus predikant van de PKN), Koos Smits (pastoor in Hengelo).
Deze belijdenis hebben wij ondertekend ten persoonlijken titel. Wij hopen echter dat veel kerken, verenigingen en stichtingen hun instemming zullen betuigen met deze belijdenis van eenheid. Ze kunnen dat doen via ds. H.J. Hegger, Dillenburglaan 8, 6881 NV, Velp, e-mail hjhegger@planet.nl.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had het mailtje ook in mijn mailbox :shock:

What's next? Eenheid met de Mormonen of Jehova's getuigen? Allemaal maar bijzaken?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ha fijn, we hebben weer iets waar we ongegeneerd tegenaan kunnen schoppen :oops:
Eenheid met de RKK die nog geen 20 jaar geleden er van beticht werd de anti-christ te zijn !?
What's next? Eenheid met de Mormonen of Jehova's getuigen? Allemaal maar bijzaken?
mayflower

Re: Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Bericht door mayflower »

geledu schreef:Zojuist per mail ontvangen.
Wat moeten we hier nu weer van denken ??.
Galaten 1: 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel - vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen - vervloekt is hij
Laatst gewijzigd door mayflower op 25 apr 2007, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
mayflower

Bericht door mayflower »

'Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren' (2 Timoteüs 4:3­4)

"Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige en loutere toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden" (2 Corinthe 11:3).

“Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen” (1 Tim. 4:1).
Laatst gewijzigd door mayflower op 25 apr 2007, 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hendrikus schreef:Ha fijn, we hebben weer iets waar we ongegeneerd tegenaan kunnen schoppen :oops:

Mormonen en Jehovas getuigen zijn afgeleiden van het Christendom, maar niet als zodanig als christenen te zien.In het heel kort gezegd Christenen zijn hen die hun Geloof Belijden met het Credo van Nicea en staan in de Liturgische en Theologische Traditie van de Kerk van alle tijden en plaatsen , dus Katholiek, Reformatie en Orthodoxie.
refo

Bericht door refo »

Wat nodig is is een complete reformatie.

We moeten weer terug naar de 3 Sola's. Want we hebben er teveel zogenaamde Sola's bijverzonnen. Alleen door Genade, alleen door het Geloof en alleen door de Schrift.

De belijdenissen voldoen niet meer. Ze zijn opgesteld in een tijd dat de vijanden alleen bestonden uit Roomsen, dopersen en remonstranten. Nu zijn er bijgekomen: de vrijzinnigen, de seculieren, de moslims. Noem maar op. En we hebben als kerken geen echt antwoord. We verzinnen allemaal voor de vuist weg wat publicaties ter bestriijding, oogsten intern een geweldig applaus, maar een belijden? Nee.
Bovendien glijden we zelf weg van onze belijdenis. De belijdenis heeft de kinderdoop gehandhaafd omdat ze uitging van de belovende God. Kom daar nu eens om. Sommigen menen nu zelfs dat de kinderen der gemeente niet beter af zijn dan de Moslimkindertjes. Is er dan geen reformatie nodig?
Ellen123

Bericht door Ellen123 »

Toch.........wat er in punt 6 wordt genoemd daar ben ik het helemaal mee eens. Ik schaam me soms écht voor het feit dat er zo verschrikkelijk veel soorten kerken zijn.........dat is zo moeilijk uit te leggen aan een ongelovige ( ik kan het mezelf niet eens verklaren, hoe zou ik het een ander dan kunnen uitleggen ?)
" Hoe is het geregeld met jouw jongstedagsvoorziening...........? "
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:
'Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren' (2 Timoteüs 4:3­4)

"Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige en loutere toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden" (2 Corinthe 11:3).

“Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen” (1 Tim. 4:1).
Dank je, Mayflower. Laten we dit even goed in acht nemen.

Verder Refo, is er niets nieuws onder de zon. Alleen in andere vorm. Lees de NGB maar even goed. Vooral art. 29. Ook art. 4 (tegen de Mormons bijv.) art. 8 en 9 (tegen de Moslims, de Jehova getuigen), art 12 (tegen de evolutie). Verder ook de Heidelberger en de Dordtse Leerregels.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Zolang we maar vol blijven houden dat er niets nieuws aan de hand is zakken we steeds verder in het moeras van de zelfvoldaanheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Toch goed om ook in het oog te houden wat ons bindt.

We hebben een gezamelijke geschiedenis van 15 eeuwen. We hebben voor een groot deel dezelfde geloofsbelijdenis. We staan in een wereld die niet meer erkent dat Jezus Heer is. In zo'n wereld ben ik ook blij dat ik een Poolse collega heb die voluit Rooms Katholiek is. In zo'n wereld ben ik ook blij met mijn vrome Brabantse collega die elke week naar de kerk gaat en daar ook de geloofsbelijdenis van harte meezegt. In zo'n wereld ben ik blij met de boeken van Augustinus, Pascal en Chesterton. In zo'n wereld ben ik blij dat ik geloof dat de gelovigen behoren tot een katholieke Christelijke kerk en wil ik dat ook in mijn omgang met vrienden en collegas best laten blijken. Nee dan ga ik niet mee aan de mis. Nee, dan sla ik het gebed tot Maria over. Maar ook in een Roomse kerk kan ik de geloofsbelijdenis meespreken en het gebed van de Heere bidden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

precies.... en hoeft er lekker niks te veranderen. Het gaat toch goed? Door natuurlijke aanwas blijft het aantal leden ongeveer gelijk en de anderen zijn toch maar dwalers, wij weten het veel beter. Of we het ook beter doen is maar de vraag, maar ja. De kerken zijn tegenwoordig een enorme minderheid. We zijn verdeeld en stralen nauwelijks wat uit naar de buitenwereld. Misschien toch maar eens serieus nadenken of we, zonder gelijk alle verschillen weg te vagen, toch in ieder geval meer samen kunnen werken om wat naar buiten toe uit te dragen en daar een front te kunnen vormen... of liever een stad op een berg die niet verborgen kan blijven. En dan hoef je echt nog niet bij elkaar in de kerkbanken te zitten of wat de leer betreft het helemaal met elkaar eens te zijn. Maar om iets tegen de genoemde bijbelteksten in te brengen, we zouden ook met Paulus kunnen zeggen: Als Christus wordt gepredikt door mensen die dat niet goed doen, ben ik toch blij dat Hij wordt gepredikt. Beter dan dat de buitenwereld helemaal niet het evangelie hoort.

En nogmaals, maak wel onderscheid tussen eenheid en kerkelijke eenheid. Ik zou nooit lid willen worden van een zware pinkstergemeente of een katholieke kerk, maar daarom heb ik er bijvoorbeeld nog geen moeite mee om samen met mensen uit die kerk te zingen en God te aanbidden, of om met ze te evangeliseren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower

Bericht door mayflower »

Ik kom zelf opgegroeid in een RKK gezin (door Gods genade heeft de Here God in zijn diepe genade en roeping mijn ouders en me zelf getrokken uit de roomse kerk).

Met alle respect maar wat zijn de meest van jullie enorm naief mbt. de RKK, ik ervaar hier een valse eenheid.
Hoe kunnen jullie eenheid zoeken met een kerk die een vloek vanuit geloofsbelijdenis van Trente heeft uitgesproken over een ieder die belijdt dat men niet door werken maar alleen door genade verlossing ontvangt.

“indien iemand beweert dat de genade slechts een gunst van God is die zij vervloekt, indien iemand beweert dat de mens alleen gerechtvaardigd wordt door de toerekening van de gerechtigheid van christus, die zij vervloekt”
(6e zitting canon 11)

of deze:
“indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt” (6e zitting canon 12)

Zie: Does the Roman Catholic Church deny the Jesus of the Bible?
The answer is absolutely yes

http://users.owt.com/mjreeves/srm/heres ... y-cat.html

It is the bounden duty of every Christian to pray against Antichrist, and as to what Antichrist is no sane man ought to raise a question. If it be not the Popery in the Church of Rome there is nothing in the world that can be called by that name. It wounds Christ, robs Christ of His glory, puts sacramental efficacy in the place of His atonement, and lifts a piece of bread in the place of the Saviour....If we pray against it, because it is against Him, we shall love the persons though we hate their errors; we shall love their souls, though we loathe and detest their dogmas...."
…….C. H Spurgeon (All Roads Lead To Rome, Dorcheste House, 1991, pg. 183).

Voor de rest zie : http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm#8
Adorote

Bericht door Adorote »

mayflower schreef:Ik kom zelf opgegroeid in een RKK gezin (door Gods genade heeft de Here God in zijn diepe genade en roeping mijn ouders en me zelf getrokken uit de roomse kerk).

Met alle respect maar wat zijn de meest van jullie enorm naief mbt. de RKK, ik ervaar hier een valse eenheid.
Hoe kunnen jullie eenheid zoeken met een kerk die een vloek vanuit geloofsbelijdenis van Trente heeft uitgesproken over een ieder die belijdt dat men niet door werken maar alleen door genade verlossing ontvangt.

“indien iemand beweert dat de genade slechts een gunst van God is die zij vervloekt, indien iemand beweert dat de mens alleen gerechtvaardigd wordt door de toerekening van de gerechtigheid van christus, die zij vervloekt”
(6e zitting canon 11)

of deze:
“indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt” (6e zitting canon 12)

Zie: Does the Roman Catholic Church deny the Jesus of the Bible?
The answer is absolutely yes

http://users.owt.com/mjreeves/srm/heres ... y-cat.html

It is the bounden duty of every Christian to pray against Antichrist, and as to what Antichrist is no sane man ought to raise a question. If it be not the Popery in the Church of Rome there is nothing in the world that can be called by that name. It wounds Christ, robs Christ of His glory, puts sacramental efficacy in the place of His atonement, and lifts a piece of bread in the place of the Saviour....If we pray against it, because it is against Him, we shall love the persons though we hate their errors; we shall love their souls, though we loathe and detest their dogmas...."
…….C. H Spurgeon (All Roads Lead To Rome, Dorcheste House, 1991, pg. 183).

Voor de rest zie : http://www.solcon.nl/apgeelhoed/watis.htm#8

Oude koek allang door de Romana herroepen ,zie de Verklaring van 31 october 1999,iedereen had daar getuigen van kunnen zien,werd direct uit gezonden op de TV,Romana en Reformatie denken over alleen door het Geloof rechtvaardiging precies het zelfde.

En poepen uit het nest waar je uit komt getuigd van geen moraal en zelf ontkenning.
mayflower

Bericht door mayflower »

Adorote schreef: Oude koek allang door de Romana herroepen ,zie de Verklaring van 31 october 1999,iedereen had daar getuigen van kunnen zien,werd direct uit gezonden op de TV,Romana en Reformatie denken over alleen door het Geloof rechtvaardiging precies het zelfde..
Zie : http://www.historicism.com/Bennet/lutherancatholic.htm

(Richard Bennet is een ex-RKK priester)
Plaats reactie