Wie heeft voor mij..........

MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Mariavt schreef:Mooi gedicht, k'heb hem stiekum ook gecopiëerd, mag wel hé!
Daar is niet iedereen het over eens, zie http://www.95stellingen.nl/artikel/Lied ... ezemer.doc

Lied 147: Looft God, gij christnen, maakt Hem groot
De Reformatie, jrg.73, pag.776

alg: lied ademt sfeer van herbeleven van heilsfeit met mystieke en zoete taal (vs 2). Wat ontbreekt is het doel van Christus’ komst naar de aarde, nl. het volbrengen van de verzoening met God door het betalen van onze zondeschuld.
vs 2 r1,2 “Hij daalt uit ’s vaders schoot terneer op aard om kind te zijn”: Vaders schoot: uitdrukking die niet bijbels is, niet gepast om te gebruiken voor onze heilige God en Vader.
r3-5 “een kindje arm en naakt en teer, al in een kribje klein, al in een kribje klein” :romantisch zoete taal
vs 3 vermeld: ‘Verzakende zijn macht en recht, verkiest Hij zich een stal,” God verzaakt zijn macht en recht niet, verzaken betekend (v. Dale) ontrouw worden aan, verloochenen, afvallig worden van.
vs 5 “Hij wordt een knecht en ik een heer”: klopt niet zoals het hier staat, suggereert alsof wij ten opzichte van onze Heiland heer zijn. ”waar vindt men zoveel gulheid weer”: vlakke en banale omschrijving van de onbegrijpelijke liefde vanhet verzoenend lijden van onze Heiland
vs 6 “En nu ontsluit Hij weer de de poort van ’t schoone paradijs. De cherub staat er niet meer voor. God zij lof, eer en prijs” Verwijst naar het paradijs, maar dat komt niet weer terug. Het beeld van de verdwenen cherub is een verzonnen beeld en niet bijbels, ook niet waar het verwijst naar de toegang naar de eeuwige heerlijkheid.

Een lied van een Boheemse cantor, begin 16e eeuw (Lobt Gott, ihr Christen alle gleich, EKG 21; vertaald door C.B. Bur¬ger). Zijn liederen waren gedacht als 'Kinder- und Hauslieder'; ze hebben ook meestal een kinder¬lijke toon. Zo ook in dit kerst¬lied.

Aantekeningen bij de inhoud:
a. details:
"zendt", "daalt neer" enz: weer 'present ge¬steld'.
"Hij ruilt met ons op vreemde wijs" (str. 4) - een bekend luthers thema, maar hier wel oppervlakkig: "Hij wordt een knecht en ik een heer"(5) - is dat bijbels gezegd? Immers, ik mag delen in zijn heerlijkheid, maar hij ruilt die niet met mij. Hij ontsluit weer de poort van 't para¬dijs (6); "de cherub staat er niet meer voor" - het gaat kennelijk om de hof van Eden, waarheen we terug kunnen (vgl 165).
b. boodschap van het lied:
Looft God, omdat Hij zijn Zoon zendt, een klein arm kind in een kribje. Hij neemt ons vlees en bloed aan, ons geeft Hij zijn over¬vloed; Hij knecht, ik heer; en Hij opent weer de poort naar het paradijs.
c. beoordeling:
Een ietwat triomfalistisch lied. De 'vrolijke ruil' waar Luther van sprak, wordt opper¬vlak¬kig weergegeven. Ook de slotstrofe doet oudtestamentisch aan: we gaan toch niet terug naar de hof van Eden (al wordt het nieuwe paradijs getekend in beelden van het oude)?
d. verrijking?
Wat mij betreft, nee dus.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

tja, Bezemer doet zijn naam eer aan, alhoewel "Muggenzifter" hem ook niet zou misstaan.
Soof

Bericht door Soof »

MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Als je een week de tijd hebt heb ik hem voor je, dan kan ik hem naar ja mailen. Tegen die tijd geef ik je wel een PBseintje
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

Soof schreef:
MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Als je een week de tijd hebt heb ik hem voor je, dan kan ik hem naar ja mailen. Tegen die tijd geef ik je wel een PBseintje
Is goed, alvast bedankt!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Hebben we. Moet ik een mp3 sturen?
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 mei 2007, 19:40

Bericht door Nijntje »

wim schreef:
MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Hebben we. Moet ik een mp3 sturen?
Stuur hem dan ook ff naar mij...
An Irish blessing

May the sun shine warm upon your face,
may the wind be always at your back,
may the rain fall upon your field.
May God hold you in the hollow of His hand.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Nijntje schreef:
wim schreef:
MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Hebben we. Moet ik een mp3 sturen?
Stuur hem dan ook ff naar mij...
En naar mij :wink:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

wim schreef:
MariaW schreef:Wie heeft voor mij een opname van 'Als ik een kruis moet dragen, denk aan mij'?
Hebben we. Moet ik een mp3 sturen?
Ja, is perfect!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 mei 2007, 19:40

Bericht door Nijntje »

Wie heeft er: U alleen wil ik aanbidden van Willemijn??
An Irish blessing

May the sun shine warm upon your face,
may the wind be always at your back,
may the rain fall upon your field.
May God hold you in the hollow of His hand.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Illegaal muziek kopieren op Reformatorische grondslag...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:Illegaal muziek kopieren op Reformatorische grondslag...
ja, als je het zou gaan verkopen, al was het voor de kóstprijs.........

ik heb de cd Mannenzang in Katwijk (1600 mannen zingen in Katwijk editie 2007)...........maar als iemand die in kopie zou willen hebben, voor mij geen probleem....in een 10-tal minuten ligt er een cd in de slimcase voor verzending klaar...voor noppes..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Rens schreef:ja, als je het zou gaan verkopen, al was het voor de kóstprijs.........
Dus het criterea is of je er geld voor vraagt, niet wat de wet zegt. Dus als ik geen geld vraag voor het neerknallen van iemand, dan mag dat blijkbaar?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Rens schreef:
J.C. Philpot schreef:Illegaal muziek kopieren op Reformatorische grondslag...
ja, als je het zou gaan verkopen, al was het voor de kóstprijs.........

ik heb de cd Mannenzang in Katwijk (1600 mannen zingen in Katwijk editie 2007)...........maar als iemand die in kopie zou willen hebben, voor mij geen probleem....in een 10-tal minuten ligt er een cd in de slimcase voor verzending klaar...voor noppes..............
Stel dat je heel mooi orgel kon spelen en je maakt er je beroep van. Nu geef je een cd uit en je verkoopt er maar 1 van. Vervolgens kom je overal die cd tegen zonder dat jij er 1 cent voor hebt gekregen. Zo kun je toch nooit eerlijk je brood verdienen? Om dit tegen te gaan is er een wet opgesteld die dit verbied en hier in refoland wordt die wet zonder problemen met voeten getreden....Echt, soms snap ik Refo's niet. Alles moet naar de Bijbel en de wet, maar copiëren, te hard rijden, roken, slecht voor je lichaam zorgen, te dure auto's, kleren en hoeden kopen is allemaal geen probleem. Ik kan daar echt niet altijd goed bij!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

J.C. Philpot schreef:
Rens schreef:ja, als je het zou gaan verkopen, al was het voor de kóstprijs.........
Dus het criterea is of je er geld voor vraagt, niet wat de wet zegt. Dus als ik geen geld vraag voor het neerknallen van iemand, dan mag dat blijkbaar?
slimbo........nooit gehoord van gradaties waarin je vervalt qua onzinnige vergelijkingen??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie