Psalmen en/of gezangen?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Unionist schreef:2 Bert 3:8 "Gij zult slechts Psalmen zingen in den kerk"
Weer fout dus, Unionist:

DKO:
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1905

In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.
En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ja, zo weet ik er ook nog wel een paar. Iedereen zegt dat zijn kerkorde en belijdenis rechtstreeks op de Bijbel zijn gebaseerd. Maar daarmee zijn ze nog niet canoniek. Zolang de Bijbel nergens expliciet of impliciet zegt dat er alleen Psalmen gezongen mogen worden in de eredienst, is het een menselijke toevoeging.

En ik geloof dat jij daar niet zo van hield op grond van het tweede gebod.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Unionist schreef:2 Bert 3:8 "Gij zult slechts Psalmen zingen in den kerk"
Weer fout dus, Unionist:
Weer flauw ook, Unionist.

Bovendien klopt het niet, want het slotlied was geen psalm, lees ik.
En toch noemt Bert het "God dienen in een Bijbelse dienst". :idea:
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Bovendien klopt het niet, want het slotlied was geen psalm, lees ik.
En toch noemt Bert het "God dienen in een Bijbelse dienst". :idea:
Misschien dat het slotlied na de zegen werd gezongen (dus na de dienst, een compromis dat soms gesloten word in sommige gemeenten).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je doet aan inlegkunde, JC.
Het staat er niet. :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef: Weer fout dus, Unionist:
Weer flauw ook, Unionist.
Sorry Sorry Sorry

Maar eerlijk gezegd vond ik de posting waar ik op reageerde óók flauw en onnodig.

Alleen heb ik moeite met dat tweevoudig "Weer". Post ik zo flauw en zo fout?

Nog één reactie op dat "Bijbelse dienst" van Bert. Waar lees ik in de BIjbel dat wij belijdenisdiensten moeten houden zonder doop?
Bert Mulder
Contacteer:

So we are even!

Want ik vond deze post ook flauw. Gewoon even tegen een kerk aan trappen.
Marnix schreef:'s morgens belijdenisdienst in de PKN in Ede. Belijdenis was mooi, preek had ik niet veel aan. Bij het zingen liep ik constant voor, ze zongen erg langzaam... en dan ook nog alleen maar Psalmen, op het slotlied na :) Kortom, niet echt mijn kerk, maar ja, het gaat niet om mij dus dat is niet zo belangrijk. Preek ging over Johannes 11: Ik ben de opstanding en het leven, wie in mij gelooft zal leven.

's Middags vriendendienst in eigen kerk, das voor geinteresseerden etc en gemeenteleden kunnen buren, kennissen etc. meenemen waren erg veel gasten en was een mooie dienst. En er was een band en het orgel speelde, soms zelfs tegelijk :)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ho ho, dat noem ik geen "even"

Marnix schopt naar een kerk, Bert Mulder schopt Marnix en Unionist schopt Bert Mulder, waarop Tiberius Unionist schopt.

Zijn we dan "even" (In goed Nederlands: quitte)? Volgens mij moet de PKN in Ede nu nog Tiberius schoppen, want anders is het niet eerlijk.
Bert Mulder
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:'s morgens belijdenisdienst in de PKN in Ede. Belijdenis was mooi, preek had ik niet veel aan. Bij het zingen liep ik constant voor, ze zongen erg langzaam... en dan ook nog alleen maar Psalmen, op het slotlied na :) Kortom, niet echt mijn kerk, maar ja, het gaat niet om mij dus dat is niet zo belangrijk. Preek ging over Johannes 11: Ik ben de opstanding en het leven, wie in mij gelooft zal leven.
's Morgens God gediend dus in een Bijbelse dienst
Meen niet dat je dit schoppen kunt noemen. Ironie, misschien ...
Rens

Bericht door Rens »

Unionist schreef:Ho ho, dat noem ik geen "even"

Marnix schopt naar een kerk, Bert Mulder schopt Marnix en Unionist schopt Bert Mulder, waarop Tiberius Unionist schopt.

Zijn we dan "even" (In goed Nederlands: quitte)? Volgens mij moet de PKN in Ede nu nog Tiberius schoppen, want anders is het niet eerlijk.
Kunnen we dan niet beter een refomatorisch voetbalteam gaan vormen?????????????? Dan kún je lekker schoppen, maar dán tegen een weerloos stuk leer..................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Unionist

Bericht door Unionist »

of een kaartclub.... :wink:
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Dat kan niet want dan schoppen jullie alle kaarten om en valt alles als een "kaartenhuis" in elkaar............. :roll: En nóg iets: In gereformeerde gezindte's kaart men NIET!!! :idea: Kun je beter gaan kwartetten :P Maar we dwalen weer lekker af..........
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Mooie preek gehoord over Maria Magdalena bij het graf.
-waarom huil je?
-wie zoek je?
-terechtwijzing (?) 'Raak Mij niet aan.'
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
helma

Bericht door helma »

Wij hadden ook mooie preken
Een preek sprong er voor mij uit; dat was over het ongeloof van de discipelen
Ongeloof op de Opstandingsdag
1Hoe de Heere Jezus dat beoordeelt
2Hoe de Heere Jezus dat behandelt

Dan voel je zo de afschuwelijkheid van je ongeloof en hardigheid van je hart en is het zo'n wonder dat Hij je tóch opzoekt en Zich openbaart in Zijn Woord, de prediking
Het zien van het open graf is niet genoeg; een persoonlijke ontmoeting met de Levensvorst laat je delen in de opstanding
Het was echt Pasen! Het verwijt was terecht, maar in dat verwijt proef je toch zoveel liefde; omdat Hij je toch opzoekt!
MariaW

Bericht door MariaW »

Op Goede Vrijdag:
Markus 15:42-47 'De begrafenis van Jezus'

Op eerste Paasdag:
Markus 16:6,7
Johannes 6: 67-69 (Belijdenisdienst) 'De belijdenis van Petrus'

Op tweede Paasdag:
Johannes 20: 11-18
Plaats reactie