:!: Petitie tegen column sp!ts 'Smart van Nederland' :!:

Plaats reactie
helma

:!: Petitie tegen column sp!ts 'Smart van Nederland' :!:

Bericht door helma »

Duizend petities na artikel Sp!ts
woensdag 28 maart 2007 om 15:23

De redactie van Sp!ts heeft gisteren ongeveer duizend petities ontvangen van mensen die hun beklag doen over een artikel dat vorige week in de rubriek Smart Van Nederland is verschenen. De petities zijn voorgedrukt, maar wel afzonderlijk ondertekend.

Onduidelijk is welke persoon of groepering verantwoordelijk is voor de actie. De petities zijn per post afgeleverd in een envelop zonder afzender. Kern van de klacht is "de godslasterlijke persiflage van het gebed" waarvan in de rubriek sprake zou zijn. Ook wordt de hoofdredacteur van Sp!ts gevraagd afstand te nemen van de inhoud van de column.
Eerder deze week schreef de Bond tegen het Vloeken al een brief naar aanleiding van de bewuste rubriek. Ook zijn er de afgelopen dagen veel meer brieven en mails binnengekomen dan normaal gebruikelijk is bij de reactie.

De - satirische - rubriek Smart Van Nederland verschijnt elke vrijdag in Sp!ts en behandelt "provinciaal leed" in alle soorten en maten. Op http://www.smartvannederland.nl staat een uitgebreide versie ervan. De rubriek maakt gebruik van lokale nieuwtjes die normaal gesproken de kolommen van een landelijke krant niet halen. Het gewraakte artikel was gemaakt naar aanleiding van de weigering van de burgemeester van Putten om na een roerige raadsvergadering het gebruikelijke ambtsgebed uit te spreken. Ook stond er een stuk op over een vloekverbod tijdens een metalfestival in Rijssen.

Hoofdredacteur Bart Brouwers zegt niet verrast te zijn door de commotie bij een organisatie als de Bond tegen het Vloeken, maar wel door de stapel petities en de intensiteit van enkele losse reacties. "Die petities, dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Blijkbaar is iemand erin geslaagd een grote groep mensen zo´n verklaring te laten ondertekenen. Ik ben zeer benieuwd waar die actie precies vandaan komt."

Brouwers heeft gisteren besloten de tekst van de petitie ook online te zetten, zodat meer mensen hem kunnen zien en desgewenst zelfs ondertekenen. "Maar ik heb er ook een andere petitie naast gezet, die juist ingaat op het belang om ook op een satirische manier tegen zaken aan te kijken die met godsdienst en gebed te maken hebben. Ook die kan getekend worden."

Brouwers zegt niet in te gaan op het verzoek om afstand te nemen van de inhoud van de rubriek. "Sommige mensen kunnen zich erdoor gekwetst voelen, dat besef ik. Net zoals anderen zich weer gekwetst voelen door een bericht over een vader die zijn kinderen doodt. Het merendeel van onze lezers ziet duidelijk dat het bij Smart Van Nederland om satire gaat, waarbij overdrijving en aandikking geaccepteerde stijlmiddelen zijn."

Lees het artikel en teken ook de petitie!
memento

Bericht door memento »

Als een christen zo'n stuk zou schrijven over homo's zou de wereld op zijn kop staan en zou je aangeklaagd worden voor racist of dicriminatie.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:Als een christen zo'n stuk zou schrijven over homo's zou de wereld op zijn kop staan en zou je aangeklaagd worden voor racist of dicriminatie.
Idem over de islam...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik lees net in het ND dat de petitie-actie bij het VLC vandaan komt.
Maar goed: teken allemaal even, voor zover nog niet gedaan! (Wel de goede natuurlijk).

------------------------------

Van Lodensteincollege voert actie tegen Sp!ts

door onze redacteur Rosanneke Jongbloed

AMERSFOORT- Het reformatorische Van Lodensteincollege in Amersfoort zit achter de protestactie tegen een column in de gratis krant Sp!ts van vorige week vrijdag.

De redactie van het blad ontving deze week ruim duizend protestpetities van beledigde lezers, maar tastte in het duister over wie verantwoordelijk was voor de gecoördineerde actie.

De petitie, die gisteren al door ruim 1250 mensen was ondertekend, is opgesteld naar aanleiding van de column 'Putten verscheurd door boer Wien'. Die verscheen vorige week vrijdag in de satirische rubriek 'Smart van Nederland'.

In de column over het achterwege laten van het ambtsgebed in een raadsvergadering in Putten, wordt naast het christelijk geloof ook de naam van God en het gebed bespot. De columnist spreekt onder andere over ,,de voor Veluwsche durpjes kenmerkende middeleeuwse SGP-onderdrukking'' en besluit met een zelfverzonnen spottend gebed.

Voor de Sp!ts redactie was het gisteren nog altijd een raadsel waar de petities, die allemaal voorbedrukt zijn maar wel afzonderlijk ondertekend, vandaan komen. ,,Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt'', schrijft hoofdredacteur Bart Brouwers op zijn weblog. ,,Blijkbaar is iemand erin geslaagd een grote groep mensen zo'n verklaring te laten ondertekenen. Ik ben zeer benieuwd waar die actie precies vandaan komt.''

Na wat speurwerk van het Nederlands Dagblad moet André van Grol, locatiedirecteur van het Van Lodensteincollege in Amersfoort, toegeven dat de petitie bij hen vandaan komt. ,,Verschillende vwo-leerlingen van onze school hadden zich zo gestoord aan de column dat ze zelf al een handtekeningenactie waren begonnen. Ze voelden zich gekwetst en wilden dat laten weten aan de redactie van Sp!ts .''

De directie besloot vervolgens ook zelf actie te ondernemen tegen de in hun ogen ,,bijtende spot met de naam van Jezus Christus en godslasterlijke persiflage van het gebed''. ,,We hebben tijdens de personeelsvergadering op maandagochtend de hele zaak besproken en in overleg met de leerlingen kwam het idee van een petitie naar boven.''

Van Grol ontkent dat de petitie bewust anoniem is verstuurd. ,,Het was niet de bedoeling dat wij anoniem zouden blijven, de leerlingen hebben niet voor niets allemaal met hun eigen naam ondertekend. We wilden de petities ook in een envelop met het logo van de school versturen, maar door een interne communicatiefout is dat helaas een blanco exemplaar geworden.''

Twee petities
De redactie van Sp!ts vat de actie sportief op, in de zin dat de protestpetitie op hun website is gezet, zodat lezers die nog kunnen ondertekenen. Hoofdredacteur Bart Brouwers: ,,Maar ik heb er ook een andere petitie naast gezet, die juist ingaat op het belang om ook op een satirische en overdreven manier tegen zaken aan te kijken die met godsdienst en gebed te maken hebben. Ik begrijp dat sommige mensen zich gekwetst voelen, maar ik ben niet van plan om afstand te nemen van de inhoud van deze satirische rubriek.''

Inmiddels hebben zo'n 1280 mensen deze alternatieve petitie ondertekend.
Unionist

Bericht door Unionist »

Op geen stijl werd reclame gemaakt voor de alternatieve petitie. Dus vandaar die 1280 handtekeningen. De schrijver van de bewuste column werkte eerst ook voor GS. Hij stond bekend als Lucas de linkse l*l.

GS vindt het leuk om polls en verkiezingen op internet te verzieken. Is ook best grappig natuurlijk.
Plaats reactie