Kaartspel

kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Kaartspel

Bericht door kridje »

Mag een christen met kaarten van het kaartspel een spel doen? Denk hierbij aan o.a. hartenjagen.
Waarom wel/niet?
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

De achterliggende gedachte is meestal, dat er ook mee word gegokt. Ja, dat kan niet. Maar gewoon in de pauze een simpel spelletje doen, is niks verkeerd aan.

Maar het zwaarste argument zal wel het gokken zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
jacob

Bericht door jacob »

de afbeeldingen schijnen bijbelse figuren te zijn.

Maria (vrouw)
Jezus (Heer)

het fijne weet ik er ook niet van.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als het gespeeld word zonder geld kan ik er geen bezwaar tegen hebben. Alle angstverhalen van vage betekenissen van de afbeeldingen op de kaarten vind ik zwaar overdreven.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik speel weleens een spelletje patience op de computer of PPC
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door memento
Als het gespeeld word zonder geld kan ik er geen bezwaar tegen hebben. Alle angstverhalen van vage betekenissen van de afbeeldingen op de kaarten vind ik zwaar overdreven.

Of het nu waar is of niet, het houd mij erwel vanaf. Maar ik zal een ander er niet op veroordelen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik hou wel van een potje kaarten. Harten jagen, schoppen jagen, 21-en etc.

Al die fabels over afbeeldingen. Die zijn gewoon verzonnen om mensen bang te maken vroeger.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik speel weleens een spelletje patience op de computer of PPC
Joh! Kijk toch uit!!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
appie21

Bericht door appie21 »

ik gebruik het af en toe eens voor een goocheltruuk t spel ken ik niet..
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Wat vinden jullie dan van het onderstaand stukje?

Wat zouden jullie ervan vinden als jongeren na afloop van bv. een JeV-avond nog even blijven hartenjagen? Kan dat, mag dat?
Waar komt het kaartspel vandaan ?

By Ds. J. Catsburg (Gekopieërd van http://www.omsionswil.nl)

We hebben van kaarten geen verstand. Toch wordt ons gevraagd daar eens over te schrijven. We hebben er één en ander over nagelezen. Het kaartspel is een oud en door vele volken beoefend spel. In Europa is het sinds 1300 bekend. De overheid was er niet blij mee, daar het spel met vele ruzies, tot messentrekkerij toe, gepaard ging. Bekend is tevens, dat onze vaderen het kaartspel hebben verworpen. Ds. Bernardus Smytegelt ging er in zijn tijd fel tegen te keer. In zijn catechismusverklaring lezen we: "Ze zitten op de bierbank, ze houden zich bezig met loterijen, dobbelen en spelen. De mensen ontstelen zichzelf, hun vrouwen en kinderen of hun vrienden. Die winnen of verliezen, zij ontstelen zichzelf of hun naasten". Met het dobbelspel bedoelde hij het kaartspel. Het is zo begrijpelijk dat zij, die de Heere vrezen, een afkeer van dit spel hebben. Het kaartspel is van demonische oorsprong. We lazen: "In één van de Franse archieven bevindt zich een in 1392 uitgeschreven nota voor het schilderen van drie spellen kaarten in goud en andere kleuren, voor koning Charles VI. Deze Karel VI was een zoon van Karel V. Hij was koning van Frankrijk van 1380-1422. Van deze koning Karel VI is bekend, dat hij in 1392 de eerste tekenen van zwakzinnigheid vertoonde. Voor deze koning werden dus drie spellen kaarten getekend. De tekenaar, die de zwakzinnige koning wat verpozing wilde bezorgen, was een instrument van de satan, die met God en Zijn geboden de spot dreef. Bij het ontwerpen van deze kaarten koos hij Bijbelse figuren. De koning stelde de duivel voor. De dame, Maria, is de moeder des Heeren. Hiermee maakte hij op godslasterlijke wijze van de Heiland een zoon van satan. Hartenaas stelt het bloed van Jezus voor. Het klaverblad en de overige figuren, die hij er op aanbracht, betekenen de vervolging en vernietiging van alle heiligen. Zijn verachting voor de Tien Geboden bracht hij tot uitdrukking in het getal tien van zijn kaarten. Men speelde voorheen wel met meer dan tien kaarten. De speelkaarten, die thans worden gebruikt, zijn dus van demonische oorsprong. Het kaartspel kan derhalve met recht het spel van de duivel genoemd worden. Het wordt als des duivels prentenboek getypeerd. Wanneer we iets van deze oorsprong kennen, kunnen we onmogelijk het kaartspel goedkeuren, ook niet wanneer het gaat zonder geld. We moeten ons verre houden van de rok, die met bloed besmeurd is. Veel wordt in onze tijd goedgepraat. Het smoesje doet opgeld: "We leven nu in andere tijden. En... wie denkt er nu aan die oorsprong van het kaartspel terug". Daartegenover stellen we de belijdenis der vaderen, neergelegd in het formulier van het Heilig Avondmaal: "Geen woekeraar, gierigaard of speler zal het Koninkrijk Gods kunnen beërven". Hun moet de toegang tot de Dis des Heeren worden ontzegd. Zonde is nu eenmaal zonde. En onze vaderen noemden de zonden bij name. Laten ook wij dat meer doen tot de ere des Heeren en tot behoud van die zondaar, wiens vlees en bloed worden gekoesterd als een adder aan de borst. De wetenschap zoekt op haar terrein naar de oorsprong der dingen. We hebben de oorsprong van het kaartspel genoemd. Duidelijk is ook de achtergrond van dit alles: Het spotten met God en al wat heilig is. Dat is satans opzet. En in deze opzet slaagt hij opperbest, daar we van nature zijn slaven zijn. Ach, we roepen allen toe: "Raak met uw vingers zelfs de kaarten niet aan, laat staan, dat u ze gebruikt!" Laat een dergelijk spel verre van ons blijven, ook om de tijd te doden. De tijd is niet ter doding gegeven. We dienen de tijd te gebruiken om zalig te kunnen worden. Koop de tijd uit, dewijl de dagen boos zijn. Gebruik de tijd tot redding van uw kostelijke ziel. De tijd is tijd der voorbereiding op de grote eeuwigheid, die we allen tegemoet reizen. De apostel Paulus schrijft: "Hebt een afkeer van het boze en hangt het goede aan", Rom. 12:9b. De kanttekenaren van de Statenvertaling zeggen van deze tekst, dat de apostel Paulus hier vermaant niet alleen het kwaad te vlieden, maar ook als een gruwelijke zaak te haten. Hiermede geven we tegelijk antwoord op de vraag van de briefschrijver: Waarom kan en mag een christen geen kaartspel beoefenen? Vanuit de vreze des Heeren zullen we dat laten. Onlangs kwamen we de uitdrukking tegen: "Ze kunnen het niet laten". Dat geldt de natuurlijke mens in zijn maar voortzondigen. We doen de zonde van nature. We zijn geneigd tot alle kwaad. We kunnen het niet laten. We moeten zondigen sinds we de satan zijn toegevallen. We deden dat moedwillig en vrijwillig. Door deze breuk is onze wil een gebonden wil geworden. We doen de werken des duivels als onze eigen werken. We kunnen het zondigen niet laten. Het is onze natuur eigen. Inderdaad: Ze kunnen het niet laten! Doch dat geldt ook in het leven der genade. Ook daar is de uitdrukking van toepassing: Ze kunnen het niet laten. Gods kinderen moeten de Heere liefhebben, de zonden haten en de wereld vlieden. Zij kunnen het niet laten. Zij kunnen niet helpen, dat hun voeten voortgaan in de wegen Gods. Het is een vanzelfsheid door de bediening van Gods Woord en lieve Geest. Hoe lief heb ik Uw Wet. Zij is mijn betrachting de ganse dag. Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten. David kan het niet laten de Heere te beminnen, overwonnen en ingewonnen als hij is door Gods Woord en Geest. Hoe mag het nu zijn in uw leven? Daar is de zwakheid van het vlees. Daar is de bede: "Uw goede Geest geleide mij in een effen land. Och, schonk Gij mij de hulpe van Uwen Geest". Zonder de Heere vermogen Gods kinderen niets. Doch door en in Hem brengen zij vruchten voort der bekering en des geloofs waardig. Hier in beginsel en straks in volmaaktheid. O, wat zal dat zijn! De Heere in volmaaktheid mogen dienen en vrezen. Is dat heimwee ook in uw hart? De Heere is het zo waardig zonder zonde te worden gediend! Vreselijk is het lot dergenen, die satan blijven dienen. Zij zullen straks hem eeuwig dienen in de plaats van ach en wee.
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Zwaar bevooroordeeld die Catsburg.
kun je hier misschien iets meer inhoudelijk op reageren? Dan heeft Kridje er misschien iets aan, want hier kan hij nl. nog steeds niets mee als jongeren komen vragen waarom het kaartspel niet mag.
Mart01
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 mar 2003, 10:13

Bericht door Mart01 »

Toen ik in een ander verband het gedeelte van Catsburg eens citeerde reageerde iemand met de opmerking dat wij toch evengoed kerstfeest vieren, wat een germaanse en zeker niet christelijke oorsprong heeft. Volgens de redenering van Catsburg, moetenw e ook stoppen met het kerstfeest.

M.i. gaat het om de manier waarop je ermee omgaat. WElke invulling je het geeft, in welke sfeer het plaatsvindt etc.

Wanneer je dan bedenkt dat het vooral een spel is uit de kroeg etc. dan kan ik me voorstellen dat je het afwijst, omdat het teveel doet denken aan wereldse gelegenheden. Maar dat geldt dan weer voor veel spellen, bijv. darts.

Ik doe het zelf af en toe en het kan heel gezellig zijn.

Er is niemand die mij er ooit van heeft overtuigd dat het echt verkeerd is. OF echt van de duivel is.

Tegelijkertijd denk ik dat ik vooral rekening moet houden met andere christenen. Wanneer zij er aanstoot aan nemen, moet ik me niet met het kaartspel inlaten, omwille van de ander, dat die niet geergerd worde.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Is er verder niemand die er iets van kan zeggen?

Dit is namelijk een serieuze vraag waar ik tegen aan loop! Als jongeren van de GG in een groepje een spel met kaarten doen, mag dat?
jacob

Bericht door jacob »

ik vind dit super moeilijk.

ik deed het vroeger ook veel. Ik weet dat het van thuis niet mocht. Maar of ik het nou als zonde ervaarde?

NIet dat het dan goed is hoor.

ik ken iemand die er een inleiding over heeft gegeven op de JV. Ik zal die inleiding eens opvragen.

je hoort het nog.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door jacob
ik vind dit super moeilijk.

ik deed het vroeger ook veel. Ik weet dat het van thuis niet mocht. Maar of ik het nou als zonde ervaarde?

NIet dat het dan goed is hoor.

ik ken iemand die er een inleiding over heeft gegeven op de JV. Ik zal die inleiding eens opvragen.

je hoort het nog.
Super! Dat zal heel mooi zijn!
Plaats reactie