Protesten tegen column in Sp!ts
VEENENDAAL - De Bond tegen het vloeken komt in het geweer tegen een column in de gratis krant Sp!ts van vrijdag. Naar aanleiding van commotie rond het ambtsgebed in de gemeente Putten steekt de columnist de draak met Jezus en met christenen.
De bewuste column in Sp!ts, veel gelezen onder treinreizigers, gaat in op de beroering bij een gemeenteraadsvergadering in Putten. Een week geleden viel het college na ophef over illegale houtkap van Gemeentebelangenwethouder W. van den Brink. Burgemeester B. J. van Putten weigerde na afloop van de gemeenteraadsvergadering het ambtsgebed uit te spreken. Een raadsmeerderheid was daar ongelukkig mee. Van Putten had „niet de vrijmoedigheid om God te danken voor de resultaten van de raadsvergadering en de sfeer waarin deze werd gehouden.”
De Sp!tscolumnist stelt dat de Puttense gemeenteraad „gebukt gaat onder de voor Veluwsche durpjes kenmerkende middeleeuwse SGP-onderdrukking.” Over het niet-uitspreken van het ambtsgebed: „Dat is een doodzonde, waardoor Jezus bittere tranen weent, nu en in den eeuwigheid tot in zevenenzestig nageslachten, en zijn tranenvloed zal de Veluwe van Putten via Garderen en Stroe tot aan de cocaïnehaven van Urk in zondvloed onderdompelen.” De schrijver verzint een ’gebed’: „Here, onze God, wij danken U voor de hulp welke Gij ons verleend hebt. Wees gij verder met ons, onze belastingontduiking, onze fijne mooie grote refocontainer met turbo en onze gemeente.”
De Bond tegen het vloeken zal een brief schrijven naar de krant, zegt directeur R. van de Poll desgevraagd. „Dit is om verdrietig van te worden. Christenen krijgen er flink van langs. De uitlatingen in de column zijn bijzonder kwetsend. Er wordt van alles bijgehaald. Het gebed, Jezus, dat is heel pijnlijk.” Van de Poll maakt wel een kanttekening. „We moeten ook de hand in eigen boezem steken en ons afvragen of ons gedrag niet aanleiding kan zijn voor spot.”
De fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, Slob, stelt dat het goed zou zijn als burgers hun beklag doen bij de redactie van de krant als ze zich door columns gekwetst voelen. „Ik zie in Sp!ts nogal eens brieven van christenen, waarin ze bijvoorbeeld hun mening geven over gewetensbezwaarde ambtenaren. Dat vind ik een goede zaak. In het geval van de column over Putten is even zwijgen denk ik beter. De columnist heeft weinig gevoel voor wat zich in Putten afspeelt.” Slob denkt dat het kansloos is de columnist via politieke of juridische wegen aan te pakken. „Columnisten hebben erg veel ruimte, bewijst de jurisprudentie.”
SGP-Kamerlid Van der Staaij noemt de column „een smakeloos stuk.” „Dat refo’s en refoplaatsen worden bespot is nog zozeer het punt niet, maar dat God Zelf wordt gelasterd, kan absoluut niet door de beugel.”
Ook Van der Staaij denkt dat strafrechtelijk optreden geen effect zal sorteren.
Redactiechef M. Friederichs van Sp!ts laat weten dat het „uiteraard niet de bedoeling is om mensen te kwetsen.”
Collumn in Sp!ts.....prostest van de BthV
het stuk was idd erg schokkend. Goed van de b.t.h.v. dat ze actie ondernemen. Ik zit er nog over te denken om zelf een brief te schrijven.
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen
mijn weblog
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen
mijn weblog
Re: ColLumn in Sp!ts.....prostest van de BthV
Hier werkte ctrl-v blijkbaar ook niet...Petrus schreef:Protesten tegen column in Sp!ts
Re: ColLumn in Sp!ts.....prostest van de BthV
Hendrikus schreef:Hier werkte ctrl-v blijkbaar ook niet...Petrus schreef:Protesten tegen column in Sp!ts
en wát mag die combi dan voor wonderen verrichten?????????????
wat is wijsheid? Ook in deze komt de vraag weer naar voren? Ik heb de spits in de metro gelezen [letterlijk én figuurlijk
: ] maar het artikel gemist. maar moet je nu reageren of niet? Mijn ervaringen zijn niet positief op dit punt. Trouwe spits lezers zullen mijn echte naam al verscheidene keren zijn tegen gekomen maar mijn ingezonden brieven roepen alleen maar negatieve tegen reakties op en dat ligt niet alleen aan mijn beroerde schrijfstijl en onbeholpen reakties, het gaat veel dieper. Toch denk ik dat het goed is om een reaktie te geven, wij zijn al zo lauw! Laten we om te beginnen dit soort bladen niet meer lezen. scheelt weer in de reakties
Ik kan i.i.g. niet reageren omdat ik het gemist heb en ga niet de oud papier mand in om het stuk te lezen, mij te ergeren en vervolgens een brief te schrijven. Dus iedereen die het stuk gelezen heeft behoort een brief of ingezonden stuk te schrijven om tegen dit soort columns te protesteren, we kunnen dat toch zo goed? Columns afkraken!

Maar wie ben ik?
Ja, Eppie, het siert ons om in zachtmoedige liefde te reageren.Eppie schreef:wat is wijsheid? Ook in deze komt de vraag weer naar voren? Ik heb de spits in de metro gelezen [letterlijk én figuurlijk: ] maar het artikel gemist. maar moet je nu reageren of niet? Mijn ervaringen zijn niet positief op dit punt. Trouwe spits lezers zullen mijn echte naam al verscheidene keren zijn tegen gekomen maar mijn ingezonden brieven roepen alleen maar negatieve tegen reakties op en dat ligt niet alleen aan mijn beroerde schrijfstijl en onbeholpen reakties, het gaat veel dieper. Toch denk ik dat het goed is om een reaktie te geven, wij zijn al zo lauw! Laten we om te beginnen dit soort bladen niet meer lezen. scheelt weer in de reakties
Ik kan i.i.g. niet reageren omdat ik het gemist heb en ga niet de oud papier mand in om het stuk te lezen, mij te ergeren en vervolgens een brief te schrijven. Dus iedereen die het stuk gelezen heeft behoort een brief of ingezonden stuk te schrijven om tegen dit soort columns te protesteren, we kunnen dat toch zo goed? Columns afkraken!
Maar in dit stukje wordt de Naam van de (onze) Allerhoogste aangetast.
Wat moeten wij, zwakkelingen, dan doen?
Tekeergaan (met recht), of onze, mijn, naaste te onderwijzen?