Refo's geven occult leesvoer aan hun kinderen........

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik denk dat je je eerst moet afvragen: wanneer is iets occult? Als er een heks in voorkomt die tovert?

Volgens mensen die het weten kunnen (Paul, Matzken) is een verhaal occult wanneer er gecommuniceerd wordt met geesten of doden. In die zin valt een aantal Suske en Wiskes inderdaad in die categorie, maar de DD niet.

En Suske en Wiske zou ik dan ook niet aan mijn kinderen geven, ook al is het fantasie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik vind Madam Mikmak en Zwarte Magica juist grappig-tragische figuren. Ondanks dat de laatste kan 'toveren' lukt het ze bijvoorbeeld nooit om het geluksdubbeltje te krijgen.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Verbazende discussie.

:!: vanwaar de verondertselling dat het met neo nazi's 'niet goed is afgelopen', en met ons 'refo's' wel???

:!: is dit een goede manier: jonge kinderen leren dat occultisme of heksen grappig zijn, geen kwaad kunnen, niet echt zijn?
En dan hopen dat ze later ook dit soort dingen "automatisch als onrealistisch en fantasie aan merken, ipv het serieus te nemen."?

:!: Waarom zou je kinderen als ze ouder zijn waarschuwen voor occultisme, als je het in de kindertijd als fantasie wél goedkeurt?
Mag je in fantasie wel, wat je in het echt niet goedkeurt???
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kom op, Ma Vis, wees nuchter.

Een heks is voor een kind altijd een fantasiefiguur. Die woon tin een sniephuisje, dat leren ze bij Hans en Grietje. (ook occult?)

Pas later leren ze dat er ook mensen zijn die zich echt heks noemen en zich met occultisme bezighouden. Maar die vliegen niet op een bezemsteel.

Die twee dingen hebben toch niks met elkaar te maken.

Ik geef geld aan Stichting Ontmoeting en koop de straatkrant. Waarom? Omdat ik medelijden heb met dak- en thuislozen.

Toch ben ik opgegroeid met Swiebertje en zou dus een omslag hebben moeten maken van het idee dat zwervers leuke losbollen zijn naar de realiteit dat het psychisch zwakke verslaafde naasten zijn.

Idem zie ik niet in elke agent een Bromsnor. Jij wel?
Arretje
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 mar 2007, 14:49
Locatie: In het westen

Bericht door Arretje »

Unionist schreef:
Idem zie ik niet in elke agent een Bromsnor. Jij wel?
Mijn kinderen anders wel.....(mits de agent een snor heeft)
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ma Vis schreef:Verbazende discussie.

:!: vanwaar de verondertselling dat het met neo nazi's 'niet goed is afgelopen', en met ons 'refo's' wel???

:!: is dit een goede manier: jonge kinderen leren dat occultisme of heksen grappig zijn, geen kwaad kunnen, niet echt zijn?
En dan hopen dat ze later ook dit soort dingen "automatisch als onrealistisch en fantasie aan merken, ipv het serieus te nemen."?

:!: Waarom zou je kinderen als ze ouder zijn waarschuwen voor occultisme, als je het in de kindertijd als fantasie wél goedkeurt?
Mag je in fantasie wel, wat je in het echt niet goedkeurt???
Het probleem is dat je er ook in door kan slaan. In de Bijbel staat ook een verhaal over pratende bomen. Das zeker ook occult :D Als ik de anti-Lord of the Rings en zelfs Narnia-hetze zie denk ik wel dat sommigen er een beetje in zijn doorgeslagen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Vroegah......heeeeeeel lang geleden, op een avond moesten wij bij onze ouders komen. tot onze schrik vertelde zij dat sinterklaas niet echt bestond. Toen onze huilbuien gestild waren en wij braaf naar onze bedjes gingen zei ze nog: Ow ja, de donald duck is ook niet echt.
Nou je begrijpt, we hebben anderhalve week niet geslapen, stel dat zwarte magica zo echt was en van boosheid mijn moeder in die lelijke raaf zou toveren....... :? :mrgreen: :mrgreen:

Ik geloofde ook nooit in snuf de hond. De boeken vond ik leuk, maar ik vond nooit dieven enzo......
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Zwervers zijn over het algemeen niet occult.
Agent bromsnor ook niet voor zover ik weet.

Hoewel ik moet zeggen dat mijns inziens in de tijd van Zwiebertje een zwerver iets anders was dan tegenwoordig.
Als je het over bijv Ontmoeting hebt, heb je het meer over psychisch zwakken en/of verslaafden.
De zwerver in de zwiebertje-zin van het woord is absoluut niet zielig.
Maar heeft alleen een andere levensstandaard dan wij.

Over heksen zijn we het denk ik allemaal wel eens dat die occult zijn.
Blijkbaar zijn heksen niet occult zodra ze in sprookjes- of stripverband voorkomen? Waar ligt de grens dan?

En wáárom zou je het onschuldige brein van je kind vervuilen met dat soort onzin?
Er zijn toch genoeg (betere) alternatieven?

Marnix: ik ben benieuwd naar de pratende bomen in de Bijbel?
Waar vind ik die?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ma Vis schreef:ik ben benieuwd naar de pratende bomen in de Bijbel?
Waar vind ik die?
De Fabel van Jotham; Richteren 9
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Een heks is occult als het een wicca betreft, die contact legt met geesten en het leven van iemand beïnvloedt of wil beïnvloeden door zwarte of witte magie. Zoals de heks van Endor of het (kinder!)blad "Witch"

Een heks is niet occult als het een oud wijf is op een bezemsteel met een puntmuts, een zwarte kat heeft, hocus pocus toedeledokus roept en jou in een kikker verandert, zoals de heks bij Hans en Grietje en in andere sprookjes.

Ik zie ook weinig verband tussen die twee, net zoals je niet bang hoeft te zijn voor de tweede vrouw van je vader, ook al heb je Assepoester gelezen.

Een kind kan dat onderschied maken, al hoop ik dat hij op zijn vierde nog niet van wicca gehoord heeft. Mijn oudste is acht en nu pas leggen we mondjesmaat uit dat er een occulte wereld bestaat. Als je daarbij het woord "heks" noemt, heb je één regel nodig om het verschil uit te leggen. Daarna vergeet hij het nooit weer.

Mijn vergelijking met Swiebertje ging niet over het occulte, overigens, maar om het kunnen onderscheiden van fantasie en werkelijkheid.

Overigens komt in de boekjes van Flipje Tiel ook een toverfee voor. Toch heb ik nooit iemand gehoord die die boekjes occult vond.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

:?: Ik begin me ondertussen af te vragen wat jullie verstaan onder 'occult' en 'occultisme'.

Als heksen blijkbaar niet per definitie occult zijn,
aan welke eisen moeten ze dan voldoen om wel tot het occultisme te behoren?

Verder gaat naar mijn idee jullie vergelijking een beetje mank.

Bomen kunnen niet spreken, tenzij in fabels, sprookjes, of wanneer er occulte machten aanwezig zijn.
Dieren kunnen niet spreken, tenzij in fabels, sprookjes, of wanneer er occulte machten aanwezig zijn.
Dat lijkt me duidelijk, en geen discussie.
Een heks hééft een occulte macht, waarmee ze bovenstaande kan bewerkstelligen.

Sprekende bomen of sprekende dieren bestáán niet echt.
Heksen wel.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien moet je de postings van anderen ook lézen Ma Vis. Al enkele postings hiervoor had je dan kunnen lezen
ik schreef:Ik denk dat je je eerst moet afvragen: wanneer is iets occult? Als er een heks in voorkomt die tovert?

Volgens mensen die het weten kunnen (Paul, Matzken) is een verhaal occult wanneer er gecommuniceerd wordt met geesten of doden. In die zin valt een aantal Suske en Wiskes inderdaad in die categorie, maar de DD niet.

En Suske en Wiske zou ik dan ook niet aan mijn kinderen geven, ook al is het fantasie.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Ben je geïrriteerd? Jammer van deze stralende, zonnige dag. :)

Ik vroeg wat júllie onder occultisme en occult verstaan.

Niet wat 'iemand die het kan weten' onder een 'occult verhaal' verstaat.
Want met hém ben ik het niet eens.
Occult is denk ik meer dan communiceren met geesten en doden.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ma Vis schreef::?: Ik begin me ondertussen af te vragen wat jullie verstaan onder 'occult' en 'occultisme'.

Als heksen blijkbaar niet per definitie occult zijn,
aan welke eisen moeten ze dan voldoen om wel tot het occultisme te behoren?

Verder gaat naar mijn idee jullie vergelijking een beetje mank.

Bomen kunnen niet spreken, tenzij in fabels, sprookjes, of wanneer er occulte machten aanwezig zijn.
Dieren kunnen niet spreken, tenzij in fabels, sprookjes, of wanneer er occulte machten aanwezig zijn.
Dat lijkt me duidelijk, en geen discussie.
Een heks hééft een occulte macht, waarmee ze bovenstaande kan bewerkstelligen.

Sprekende bomen of sprekende dieren bestáán niet echt.
Heksen wel.
Klopt, maar heksen die op bezemstelen rondvliegen bestaan weer niet. Moeilijk om het heel uitgebreid te willen benoemen, maar ik zie zwarte magica niet als occult :) Een echte heks die in contact met geesten ofzo wil komen en in ieder geval God niet dient, wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ma Vis schreef:Ben je geïrriteerd? Jammer van deze stralende, zonnige dag. :)

Ik vroeg wat júllie onder occultisme en occult verstaan.

Niet wat 'iemand die het kan weten' onder een 'occult verhaal' verstaat.
Want met hém ben ik het niet eens.
Occult is denk ik meer dan communiceren met geesten en doden.
Ik ben niet geïrriteerd hoor. Maar waarom zou ik iets anders onder occult verstaan dan degenen die er verstand van hebben?

Misschien vind ik een boterham met pindakaas wel occult, maar daar heb je dan toch niks aan?

Maar goed, laten we de Wiki (nee, niet wicca: wiki) laten spreken: Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Occult

Vind jij in de Donald Duck iets in die geest?
Plaats reactie