Biddag

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Tamarinde schreef:
jvdg schreef:
Tja......die mensen met een nieuw hart gaan niet in 't akelig zwart....
Vreemd dat in veel kerkgenootschappen de kinderen van God in 't akelig zwart gekleed "moeten" gaan.
Wat is er akelig aan zwart :?: heb er nooit geen moeite mee
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

helma schreef:Mijn dochtertje (5jaar) had een tekening gemaakt over Biddag
Echt een om te bewaren
Ze had een dominee getekend bij een Bijbel op een lessenaar
Een paar mensen met vrolijk gekleurde kleren aan en een paar mensen met zwart potlood getekend en niet ingekleurd.
iedereen zat op een stoel in de kerk

Zowel bij de dominee als bij de vrolijk geklede mensen had ze een rood hart (ach ja, ze heeft puberzussen.....) getekend met een grote pijl naar de betr. personen.
Ze legde uit dat dat mensen waren met een nieuw hart. Die zijn blij, dus hebben ze vrolijke kleren aan vertelde ze.
De andere mensen hadden geen nieuw hart, dus waren niet blij en waren daarom zwart....

Zo denkt een kind dus.....
Of een kind zo denkt?
't Is maar net hoe je als ouder tegenover "een nieuw hart" aankijkt, en erover praat.
Het is niet zo moeilijk om ons zoontje van 5 ook zo'n tekening te laten maken als we hem zouden zeggen dat mensen met een nieuw hart vrolijke mensen zijn!
'k Vond je bijdrage ietwat ongenuanceerd.
Misschien reageer ik ietwat kort door de bocht maar dan is het tenminste duidelijk wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:
Tamarinde schreef:
jvdg schreef:
Tja......die mensen met een nieuw hart gaan niet in 't akelig zwart....
Vreemd dat in veel kerkgenootschappen de kinderen van God in 't akelig zwart gekleed "moeten" gaan.
Wat is er akelig aan zwart :?: heb er nooit geen moeite mee
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Ik heb ook praktisch altijd een zwart pak aan in de kerk. Vind het ook niet erg. Wél heb ik er een hekel aan als men het elkaar op gaat leggen. Als je zónder zwart pak niet echt bekeerd kan zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Tamarinde schreef:
jvdg schreef:
Tja......die mensen met een nieuw hart gaan niet in 't akelig zwart....
Vreemd dat in veel kerkgenootschappen de kinderen van God in 't akelig zwart gekleed "moeten" gaan.
Wat is er akelig aan zwart :?: heb er nooit geen moeite mee
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Ik heb ook praktisch altijd een zwart pak aan in de kerk. Vind het ook niet erg. Wél heb ik er een hekel aan als men het elkaar op gaat leggen. Als je zónder zwart pak niet echt bekeerd kan zijn.
Ik heb niet gezegd dat zwart akelig is, maar ik duidde op akelig zwart!
Ik refereer hierbij aan psalm 43.

Zelf ga ik 's zondags ook in een zwart pak, maar dat komt mede doordat ik het "deftig" vind, temeer daar ik me in het Huis des Heeren begeef.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Oude Paden schreef:
helma schreef:Mijn dochtertje (5jaar) had een tekening gemaakt over Biddag
Echt een om te bewaren
Ze had een dominee getekend bij een Bijbel op een lessenaar
Een paar mensen met vrolijk gekleurde kleren aan en een paar mensen met zwart potlood getekend en niet ingekleurd.
iedereen zat op een stoel in de kerk

Zowel bij de dominee als bij de vrolijk geklede mensen had ze een rood hart (ach ja, ze heeft puberzussen.....) getekend met een grote pijl naar de betr. personen.
Ze legde uit dat dat mensen waren met een nieuw hart. Die zijn blij, dus hebben ze vrolijke kleren aan vertelde ze.
De andere mensen hadden geen nieuw hart, dus waren niet blij en waren daarom zwart....

Zo denkt een kind dus.....
Of een kind zo denkt?
't Is maar net hoe je als ouder tegenover "een nieuw hart" aankijkt, en erover praat.
Het is niet zo moeilijk om ons zoontje van 5 ook zo'n tekening te laten maken als we hem zouden zeggen dat mensen met een nieuw hart vrolijke mensen zijn!
'k Vond je bijdrage ietwat ongenuanceerd.
Misschien reageer ik ietwat kort door de bocht maar dan is het tenminste duidelijk wat ik bedoel.
ze zei dat die mensen blij waren
ze had ze daarom vrolijke kleren aangedaan
ik heb met haar nooit over kleding van bekeerde mensen gepraat
en ook nooit gezegd dat bekeerde mensen vrolijk zijn

Pas was het Heilig Avondmaal; toen heeft ze alle mensen in het dónker gekleed aan de tafel zien gaan
daarom verraste haar bijdrage mij zo

misschien dacht ze aan de Bijbeltekst: en ze begonnen vrolijk te zijn?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:
memento schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Tamarinde schreef: Vreemd dat in veel kerkgenootschappen de kinderen van God in 't akelig zwart gekleed "moeten" gaan.
Wat is er akelig aan zwart :?: heb er nooit geen moeite mee
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Ik heb ook praktisch altijd een zwart pak aan in de kerk. Vind het ook niet erg. Wél heb ik er een hekel aan als men het elkaar op gaat leggen. Als je zónder zwart pak niet echt bekeerd kan zijn.
Ik heb niet gezegd dat zwart akelig is, maar ik duidde op akelig zwart!
Ik refereer hierbij aan psalm 43.

Zelf ga ik 's zondags ook in een zwart pak, maar dat komt mede doordat ik het "deftig" vind, temeer daar ik me in het Huis des Heeren begeef.
Dacht het gelezen te hebben :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Traditie. Vorm. Leeg.

Waar is de inhoud?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Traditie. Vorm. Leeg.

Waar is de inhoud?
Zou gek worden, als de inhoud bepaald wordt door de kleren die men aanheeft.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Traditie. Vorm. Leeg.

Waar is de inhoud?
Zou gek worden, als de inhoud bepaald wordt door de kleren die men aanheeft.
Is het niet andersom, dat de inhoud de kleren die men aanheeft bepaald? Dan wordt het Bijbels, vorm en vol (inhoud). Oftewel, de inhoud bepaald de vorm, en de vorm weerspiegelt iets van de inhoud.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Bijbels is: de mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

jvdg schreef:Zelf ga ik 's zondags ook in een zwart pak, maar dat komt mede doordat ik het "deftig" vind, temeer daar ik me in het Huis des Heeren begeef.
Het Huis des Heeren? Waar is dat dan herbouwd?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
jvdg schreef:Zelf ga ik 's zondags ook in een zwart pak, maar dat komt mede doordat ik het "deftig" vind, temeer daar ik me in het Huis des Heeren begeef.
Het Huis des Heeren? Waar is dat dan herbouwd?
Overal waar men God aanbidt.
Zie Jesaja 56 : 7 Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis

En de bijbehorende kanttekening 21 bij "Mijn bedehuis":
Hebreeuws, in het huis mijns gebeds; dat is, in den tempel, die geordineerd is tot een huis, waarin men mij aanbidt, en voorts de kerk van God in het algemeen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

rj schreef:
memento schreef:
Hendrikus schreef:
als ik naar de kerk ga in een zwart pak :wink:
Traditie. Vorm. Leeg.

Waar is de inhoud?
Zou gek worden, als de inhoud bepaald wordt door de kleren die men aanheeft.
Is het niet andersom, dat de inhoud de kleren die men aanheeft bepaald? Dan wordt het Bijbels, vorm en vol (inhoud). Oftewel, de inhoud bepaald de vorm, en de vorm weerspiegelt iets van de inhoud.
Tja, en dan vind ik die tekening van vrolijke kleren wel goed. Natuurlijk ligt het niet aan de kleren, genoeg mensen die blij zijn in niet-vrolijke kleuren. Blij zijn heeft te maken met vreugde, en vreugde mogen we ervaren. We zijn geen slaven meer van de zonde maar vrije kinderen van Hem. Ik weet dat dit een keerzijde heeft, de zonde die we doen.... maar die zijn wel met Christus aan het kruis gespijkerd. Daarom draag ik liever vorlijke kleuren dan zwart, omdat Christus sterker is dan zonde en dood, en ik daarvan ben verlost.
Het Huis des Heeren? Waar is dat dan herbouwd?
Op miljoenen plaatsen. De tempel van de levende God ben jij. En ik.

Maar goed, het ging over biddag. Gisteren uit mijn werk naar Wageningen gegaan en daar een mooie dienst gehad. mensen vragen wel eens of biddag nu nog wle nodig is, en of het niet elke dag biddag moet zijn, maar ik vond het fijn om weer samen te mogen komen met medechristenen en te bidden en te zingen voor Hem en te luisteren naar Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Precies.
De gebouwen waar wij samenkomen zijn slechts gebouwen waar wij samenkomen.
Er is nergens meer een gebouw dat als Huis van God is aan te merken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:
helma schreef:Mijn dochtertje (5jaar) had een tekening gemaakt over Biddag
Echt een om te bewaren
Ze had een dominee getekend bij een Bijbel op een lessenaar
Een paar mensen met vrolijk gekleurde kleren aan en een paar mensen met zwart potlood getekend en niet ingekleurd.
iedereen zat op een stoel in de kerk

Zowel bij de dominee als bij de vrolijk geklede mensen had ze een rood hart (ach ja, ze heeft puberzussen.....) getekend met een grote pijl naar de betr. personen.
Ze legde uit dat dat mensen waren met een nieuw hart. Die zijn blij, dus hebben ze vrolijke kleren aan vertelde ze.
De andere mensen hadden geen nieuw hart, dus waren niet blij en waren daarom zwart....

Zo denkt een kind dus.....
Of een kind zo denkt?
't Is maar net hoe je als ouder tegenover "een nieuw hart" aankijkt, en erover praat.
Het is niet zo moeilijk om ons zoontje van 5 ook zo'n tekening te laten maken als we hem zouden zeggen dat mensen met een nieuw hart vrolijke mensen zijn!
'k Vond je bijdrage ietwat ongenuanceerd.
Misschien reageer ik ietwat kort door de bocht maar dan is het tenminste duidelijk wat ik bedoel.
Ik denk dat een niet-geïndoctrineerd kind zo denkt.

Verder vind ik jouw reactie inderdaad nogal bot.
Plaats reactie