Waarom zoveel ellende en lijden op de wereld?

corientjedj

Waarom zoveel ellende en lijden op de wereld?

Bericht door corientjedj »

Hoi,

Zit al lang met een vraag.
Waar ik zelf geen antwoord op weet, en waar vaak zo makelijk een uitspraak over gedaan wordt. Zonder te weten wat het nu werkelijk ellende betekend voor iemand.
Waarom is er zo veel ellende op de wereld?
Waarom word de ene bedolven onder onbegrijpelijke en onverwerkelijke gebeurtenissen in zijn leven, en zo verder van God af gaat?
Hoe moet ik zo iemand Gods liefde laten zien?
Juist voor zulke mensen?

Groet Cor
jvdg

Bericht door jvdg »

Een klassieke vraag welke sinds onze val in Adam ons bezig houdt.

Alle deelnemers aan dit forum weten een (het?) antwoord op deze vraag te formuleren.

Het kan geen kwaad om weer eens op deze vraag in te gaan met een antwoord welk voluit op de bijbel is gefundeerd.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Door onze zonden. Daardoor leven we in een gebroken wereld.
Door de zondeval is het einige goede antwoord, door onze zonde!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Christiaan schreef:Door onze zonden. Daardoor leven we in een gebroken wereld.
En misschien ook wel om ons dichter bij God te brengen en ons afhankelijker van Hem te maken?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Mea Culpa

Bericht door Mea Culpa »

Als we iemand in de problemen tegenkomen, laten we dan niet te snel met onze woorden zijn. Welgelukzalig is hij, die zich verstandiglijk gedraagt jegens een ellendige; (ps 41) Als we het boek Job lezen, wisten de vrienden van Job het ook allemaal haarfijn uit te leggen. Inderdaad zijn onze zonde de oorzaak van al het kwaad op deze aarde, laten we daar zeker aan vast houden, want dan gaan we niet met gebalde vuist naar de hemel het leven door. Maar als dit niet beleeft word, en er niet met de ellendige meegeleeft word zijn het holle frazen.

Corine, ik raad je aan het bijbelboek Job te lezen, en het te overdenken. Geen makkelijk bijbelboek, maar wel een boek vol diepgang en wijsheid over het onderwerp dat je hier aansnijd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Waarom deze wereld met ellende en gedoe, tja dat zou men toch moeten weten zeer zeker op een forum wat zo christelijk zegt te zijn.

Dus de ellende en het gedoe waarom en hoe, daar is maar een woord voor, de ))))ZONDE((((
Christiaan

Bericht door Christiaan »

edele strijdster schreef:
Christiaan schreef:Door onze zonden. Daardoor leven we in een gebroken wereld.
En misschien ook wel om ons dichter bij God te brengen en ons afhankelijker van Hem te maken?
Als je dat zo schrijft kan ik daar geen eenduidig antwoord opgeven.
Want zondaars daardoor dichter bij God brengen nee.
Al kan God bij gelovigen wel moeite en zorg geven om ons heil alleen van Hem te verwachten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
refo

Bericht door refo »

Misschien beter om de Bijbel te laten spreken?

Komt het werkelijk door de zondeval? Waar staat dat dan?

Ik merk dat sommige dingen volkomen zekerheid onder ons hebben, terwijl die niet altijd in de Bijbel staan.

Waarom is er ellende op de wereld? Is de eerste vraag uit de starttopic. Niet uit de vuist antwoorden, maar uit de Bijbel.
Adorote

Bericht door Adorote »

refo schreef:Misschien beter om de Bijbel te laten spreken?

Ik merk dat sommige dingen volkomen zekerheid onder ons hebben, terwijl die niet altijd in de Bijbel staan.

Waarom is er ellende op de wereld? Is de eerste vraag uit de starttopic. Niet uit de vuist antwoorden, maar uit de Bijbel.
De andere kant van het spectrum en de revolutie in de Hemel was voor ons niet relevant toch wilde we die andere kant weten , nou tot op vandaag de dag weten wij het en hoe.

Er is niet voor niets een Vastentijd Stille Week en Pasen .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vanwaar steeds die verdachtmakingen van dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben, refo?
Staan er in jouw catechismus geen verwijsteksten bij vraag en antwoord 10?
Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?
Neen Hij, geenzins; maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk beide over de aangeboren en werkelijke zonden, en wil die door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwiglijk straffen; gelijk Hij gesproken heeft: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ok, speciaal voor jou dan. Voor de zondeval was alles goed, maar omdat Adam en Eva zondigden werd de aarde vervloekt:

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Is dat bijbels genoeg, "refo"?
Josephus

Bericht door Josephus »

Het lijkt me zinnig om de topicstarter ook op een aantal boeken te wijzen die deze vraag op een integere manier benaderen.

H.S. Kushner, Als het kwaad goede mensen treft

"Toevallig" door de predikant gisteren nog aangehaald, die wees op het subtiele verschil tussen Waarom het kwaad goede mensen treft (zoals Kushner zijn boek aanvankelijk had willen noemen) en Als het kwaad goede mensen treft. De "waarom-vraag" is legitiem en begrijpelijk, maar eigenlijk niet erg zinvol. Je kunt je beter richten op de vraag wat je doet áls het lijden je treft...

C.S. Lewis, Het probleem van het lijden

G. van den Brink, Het probleem van het kwaad
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Over het kwaad dat vaak "goede" mensen treft gaat ook psalm 73, wellicht ook een leestip.
memento

Bericht door memento »

Alles wat geschied, het zij goed, het zij kwaad, moet medewerken ten goede. Zoals de goedertierenheden Gods ons tot bekering moeten leiden, zo moet ook lijden ons tot Hem drijven, opdat wij het in Zijn hand geven. Door alles heen zijn de uitgebreide armen van Christus zichtbaar, die ons toeroept: Komt tot Mij!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nog een leestip: Het kromme in het levenslot, door Thomas Boston. Je kan hem online lezen.
Plaats reactie