Moslima in de kantine

Plaats reactie
jvdg

Moslima in de kantine

Bericht door jvdg »

Barneveldse school weigert moslima in kantine

MA 05 mrt 2007 | 13.49
Het Groen van Prinsterercollege in Barneveld weigert een moslima in de kantine te laten werken. De vrouw is op dit moment op de school in dienst als schoonmaakster en had gesolliciteerd naar de baan, maar volgens directeur Kees Heek past het niet bij de identiteit van de protestants-christelijke school als zij in de kantine zou werken.

De vrouw is teleurgesteld en heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Het schoonmaken vindt aan het begin van de avond plaats, wanneer bijna alle leerlingen naar huis zijn. Als kantinejuf zou de vrouw echter tijdens en tussen de lesuren werken en daardoor veel contact met leerlingen hebben. Dat is volgens Heek de reden dat een moslima op zijn school wel mag schoonmaken, maar niet in de kantine mag werken.

Coulant

De school vraagt altijd naar protestants-christelijk personeel. ''Het personeel is drager van de identiteit'', zegt Heek. Omdat het hier een schoonmaakbaan betrof, was de directie in dit geval coulant, maar volgens Heek had de school de moslima achteraf gezien beter niet kunnen aannemen. De school zegt bereid te zijn de vrouw te helpen bij het vinden van nieuw werk. Ook kan zij gewoon als schoonmaakster blijven werken.

Het Groen van Prinsterercollege is een vmbo met elfhonderd leerlingen. De school heeft een 'open toelatingsbeleid', maar vraagt ouders van leerlingen wel de christelijke grondslag te respecteren. Drie procent van de leerlingen is moslim.

Bron: Novum Nieuws

Naar mijn idee zou de directie haar dan ook niet hebben moeten aannemen als schoonmaakster, ook al waren deze werkzaamheden buiten de schooluren.

Dit riekt naar hypocrisie.
memento

Bericht door memento »

Naar mijn idee zou de directie haar dan ook niet hebben moeten aannemen als schoonmaakster, ook al waren deze werkzaamheden buiten de schooluren.

Dit riekt naar het niet nodeloos iemand afwijzen vanwege zijn/haar moslim-geloof. Ik vind de redenatie van de school in deze erg redelijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vind het altijd een beetje typisch als ik zie dat b.v. het Van Lodenstein schoonmakers zoekt die voldoen aan het hele rijtje criteria aar ook de docenten aan moeten voldoen. Is het echt zo relevant om geen tv te hebben als je alleen maar in de tuin werkt of plees schrobt?

Er zit toch wel verschil tussen of je lesgeeft en derhalve mede-opvoeder bent, of dat je schoonmaker bent die grotendeels na schooltijd werkt.

Op de Fruytier komen gewoon ingehuurde poetsers van Asito, blank en bruin, en het glimt daar altijd prima. Met kerst krijgen ze geen rollade, maar een doos bonbons want varkensvlees enzo, en verder hoor je er nooit iemand over.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik zou zeggen: wake up. Niet de hele wereld is refo en stop te doen alsof dat wel zo is.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:

Dit riekt naar het niet nodeloos iemand afwijzen vanwege zijn/haar moslim-geloof. Ik vind de redenatie van de school in deze erg redelijk.
Maar wat is er zo redelijk aan dat ze wèl mag acteren als schoonmaker, maar niet als kantinemedewerker?
En het is ook niet zo dat schoonmaakwerk minderwaardiger is aan andere arbeid?
Dat is dan toch inconsquent?

Allebei wel, of allebei niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat is omdat je als schoonmaker nauwelijks contact hebt met leerlingen en als kantinejuf wel.

Schoonmaken vindt grotendeels na schooltijd plaats en een schoonmaker bemoeit zich niet of nauwelijks met de leerlingen (en andersom). Met kantine- en mediatheekpersoneel is dat heel anders.
Petrus

Bericht door Petrus »

Alsof een moslima les gaat geven in de kantine..........wát een blamage zeg én een kromheid in de redenatie die alle perken te buiten gaat...........

Zij heeft een toezichthoudende functie (als zij aangenomen zou zijn), en.........................ohhhhhhhhhhhhhh, wácht even.....dáár wringt dus de schoen: een Moslima die toezicht heeft over christelijke kantinemedewerk(st)ers én scholieren...................tja, maar dát kan niet................tjonge, stél je voor zeg........een christen die orders op moet volgen van een moslima.......................
jvdg

Bericht door jvdg »

Unionist schreef:Dat is omdat je als schoonmaker nauwelijks contact hebt met leerlingen en als kantinejuf wel.

Schoonmaken vindt grotendeels na schooltijd plaats en een schoonmaker bemoeit zich niet of nauwelijks met de leerlingen (en andersom). Met kantine- en mediatheekpersoneel is dat heel anders.
Is het dan zo'n ramp als een leerling in aanraking komt met moslims?
NB, 3% van de leerlingen behoort tot de islam.
Unionist

Bericht door Unionist »

"in aanraking komen" niet, maar mede-opgevoed worden wel. Het is nl. een christelijke school.
Lassie

Bericht door Lassie »

Groen van Prinsterenschool CHRISTELIJK????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

eerst zien dan geloof ik het pas. :|
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Lassie schreef:Groen van Prinsterenschool CHRISTELIJK????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

eerst zien dan geloof ik het pas. :|
lijkt me duidelijk:
Het Groen van Prinsterercollege gaat uit van de Stichting voor Protestants-Christelijk Voortgezet Onderwijs voor de gemeente Barneveld en omgeving.
De Stichting aanvaardt als richtsnoer voor haar handelen de Bijbel als Gods Woord, waaraan geen andere verklaring en toepassing wordt gegeven dan in de Drie Formulieren van Enigheid is uitgedrukt.

Verder lijkt het standpunt van de school me heel goed te verdedigen. Ze willen werknemers die passen bij de identiteit van de school als er sprake is van contacten met leerlingen en voor overige werknemers zijn ze coulant. Lijkt me netjes.
Adorote

Bericht door Adorote »

Christelijke school is christelijke school, kortom de school heeft gelijk.
Plaats reactie