Vrouwelijke predikanten NGK

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Vrouwelijke predikanten NGK

Bericht door jvdg »

Weg vrij voor vrouwelijke predikanten NGK


MA 05 mrt 2007 | 10.48
De weg is vrij voor toelating van vrouwelijke predikanten in de Nederlands Gereformeerde Kerken. Zaterdag heeft de Landelijke Vergadering van dit kerkverband een regeling getroffen om bezwaarde gemeenten tegemoet te komen.

De regeling werd vastgesteld na een uitgebreide bespreking waarin tal van thema's werden aangestipt, van zwangerschapsverlof tot het verschijnsel dat vrouwen nogal eens als 'meisje' worden aangeduid en hoe moeilijk dat voor vrouwelijke predikanten kan zijn. Maar uiteindelijk ging het toch vooral over de kerkelijke examens die moeten worden afgenomen als een kandidaat predikant wil worden, en op welke wijze bezwaarde gemeenten ontlast kunnen worden als het een vrouwelijke kandidate betreft.

De principiële beslissing was al eerder genomen, benadrukte ds. J. van 't Hof van de commissie die een rapport over noodzakelijke maatregelen voor vrouwelijke predikanten had opgesteld. De vergadering moest daarom zaterdag niet terugkomen op die principiële beslissing om ruimte te scheppen voor vrouwelijke predikanten, tekende hij erbij aan. De Landelijke Vergadering (LV) van 2004 had immers uitgesproken dat ambten van ouderling en predikant voor vrouwen konden worden opengesteld. De Landelijke Vergadering wilde echter eerst bekijken hoe er praktisch ruimte kan zijn voor vrouwelijke predikanten in een kerkverband waar bezwaarde gemeenten de vrijheid houden hun kansels niet voor hen open te stellen. Zonder nadere regeling zouden deze gemeenten bijvoorbeeld betrokken worden bij het examineren van vrouwen die toelating tot het ambt van predikant vragen. De vergadering stelde zaterdag tot slot van de bespreking vast, dat hiervoor bij een aantal gemeenten in het kerkverband onvoldoende draagvlak is. Met de nieuwe regeling kunnen deze kerken het afnemen van de examens overlaten aan kerken binnen hun regio, of zonodig daarbuiten, die er geen problemen mee hebben.

Lees meer in het Nederlands Dagblad

Bron: Nederlands Dagblad
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik wens ze veel succes in het dienen van de gemeente. Dit is dan ook mijn laatste bijdrage in dit topic.

Veel plezier verder in dit geef-ons-maandag-wat-om-te-schieten-topic.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Je bedoeld zoals Debora de plaats innam als richter bij gebrek aan mannelijke kandidaten?
Atze
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

astroguy schreef:
Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Je bedoeld zoals Debora de plaats innam als richter bij gebrek aan mannelijke kandidaten?
Zou dat wel in Gods gunst geweest zijn? of onder Zijn oordelen :!:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oude-Waarheid schreef:
astroguy schreef:
Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Je bedoeld zoals Debora de plaats innam als richter bij gebrek aan mannelijke kandidaten?
Zou dat wel in Gods gunst geweest zijn? of onder Zijn oordelen :!:
Als er een gebrek is aan mannelijke kandidaten, dan lijkt me dat niet "gunstig" ook in Gods ogen niet. Aan de andere kant is het gewoon een statistisch gegeven dat vrouwen volhardener zijn in het geloof dan mannen. Dus als er een overvloed aan mannelijke kandidaten zijn, dan wijst dat op een groeiende, bloeidende gemeente/kerk.
Bijzonder in dit verband vind ik ook dat de vrouwen de blijde opstanding van Jezus als eerste ontvingen en de opdracht kregen om het door te vertellen. En hoe werd er op gereageerd: O, de vrouwen hebben weer wat, het was in hun ogen als ijdel geklap.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Aha.
Dus als ik het goed begrijp is het niet zozeer iets principieels dat vrouwen niet mogen preken. Het is alleen beter van niet in verband met de zwakheid van de broeders.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In ieder geval kunnen we niet ontkennen dat sommige kerken een chronisch mannenpredikantentekort hebben. Dus wat Deborahs erbij lijkt me het proberen waard.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Unionist schreef:Ideetje voor kerken met een predikantentekort. Calvijn wees dit ook al als mogelijkheid aan bij gebrek aan mannen.
Volgens mij is nog steeds 50% vd bevolking man dus gaat deze vlieger niet op.

De enige constatering die je onderstaand artikel kan trekken is dat er dus kerken zijn die zich gereformeerd noemen maar dat gezien hun standpunten dus niet zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Unionist schreef:In ieder geval kunnen we niet ontkennen dat sommige kerken een chronisch mannenpredikantentekort hebben. Dus wat Deborahs erbij lijkt me het proberen waard.
Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:
Unionist schreef:In ieder geval kunnen we niet ontkennen dat sommige kerken een chronisch mannenpredikantentekort hebben. Dus wat Deborahs erbij lijkt me het proberen waard.
Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Wat ik me ook afvraag wat gaan de GKV doen die al samenwerken
met de NGK :?:
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik moest tot mijn verbazing ontdekken dat de kerk waar ik in Haarlem toe behoorde (Gereformeerde Kerken Nederland {synodalen dus}), eerst fel tegen de PKN waren, maar inmiddels zijn toegetreden tot het verband van de NGK..........ik weet niet wat nu "erger" is...........een als los zand aan elkaar hangend "kerkverband" als de NGK of de PKN..............
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hoezo een van los zand aan elkaar hangend kerkverband? Volgens mij snap je niet helemaal waarom een kerkverband aan elkaar hangt, op basis waarvan dat wel is en op basis waarvan niet. Beetje jammer dat je gelijk met zo'n slecht onderbouwde bewering komt.
Oude-Waarheid schreef:
jvdg schreef:
Unionist schreef:In ieder geval kunnen we niet ontkennen dat sommige kerken een chronisch mannenpredikantentekort hebben. Dus wat Deborahs erbij lijkt me het proberen waard.
Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Wat ik me ook afvraag wat gaan de GKV doen die al samenwerken
met de NGK :?:
Waarschijnlijk werken ze niet samen met gemeenten waar vrouwen op de kansel staan, tenminste, vroolopig nog niet. Of het later gaat gebeuren ligt er aan hoe de GKV met dit punt omgaat, men is volgens mij bezig met een bezinning op dit onderwerp.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Hoezo een van los zand aan elkaar hangend kerkverband? Volgens mij snap je niet helemaal waarom een kerkverband aan elkaar hangt, op basis waarvan dat wel is en op basis waarvan niet. Beetje jammer dat je gelijk met zo'n slecht onderbouwde bewering komt.
Oude-Waarheid schreef:
jvdg schreef:
Unionist schreef:In ieder geval kunnen we niet ontkennen dat sommige kerken een chronisch mannenpredikantentekort hebben. Dus wat Deborahs erbij lijkt me het proberen waard.
Ennùùh.......hoe komen we aan die Deborah's?
Wat ik me ook afvraag wat gaan de GKV doen die al samenwerken
met de NGK :?:
Waarschijnlijk werken ze niet samen met gemeenten waar vrouwen op de kansel staan, tenminste, vroolopig nog niet. Of het later gaat gebeuren ligt er aan hoe de GKV met dit punt omgaat, men is volgens mij bezig met een bezinning op dit onderwerp.
Marnix,
Weet jij dan of er al vrouwen op de NGK kansels staan:?:
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:Hoezo een van los zand aan elkaar hangend kerkverband? Volgens mij snap je niet helemaal waarom een kerkverband aan elkaar hangt, op basis waarvan dat wel is en op basis waarvan niet. Beetje jammer dat je gelijk met zo'n slecht onderbouwde bewering komt.
.
Ach, het is toch wel opmerkelijk dat wat in de éne kerk (NGK dus) voluit kan, in een andere totáál niet kan en nog wel binnen enkele kilometers van elkaar af, terwijl er in weer een andere NGK een mengvorm mét samenwerkingsgesprekken met CGK bestaat waar die samensprekingen met CGK voor weer andere kerken not done is.................hoezo één aaneengesloten kerkverband?... met de bedenking dat kort geleden pas voor het eerst in het bestaan een landelijke vergadering (soort synode) is gehouden.................
Plaats reactie