Wakker dier roept dominees op

Plaats reactie
moderne gelovige

Wakker dier roept dominees op

Bericht door moderne gelovige »

Een berichtje van teletekst afgelopen week: de stichting wakker dier roept predikanten op de zondag voor dierendag aandacht te besteden aan dierenleed.
(Ik geef de strekking mss wat vrij weer, want ik kan me het bericht niet letterlijk herinneren.)
mmm dan denk ik: Het is toch eigenlijk een universele boodschap dat een christen dieren goed behandeld. Het is immers Zijn schepping die wij mogen beheren..met andere woorden ook dierenmishandeling is tegen zijn Naam.
Maar om daar dierendag voor nodig te hebben....
Jelle

Bericht door Jelle »

Heel het dierendag gebeuren is een belachelijke instelling.
We zijn niet maar één dag in het jaar goed voor ons dier.
We behoren elke dag weer opnieuw goed te zijn voor dier en mens, en dan is een speciale dierendag of mensendag niet nodig.
En de dominee behoeft daar geen aandacht aan te schenken in de kerk, voor in de kerk zijn er belangrijker zaken te beluisteren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Heel het dierendag gebeuren is een belachelijke instelling.
We zijn niet maar één dag in het jaar goed voor ons dier.
We behoren elke dag weer opnieuw goed te zijn voor dier en mens, en dan is een speciale dierendag of mensendag niet nodig.
En de dominee behoeft daar geen aandacht aan te schenken in de kerk, voor in de kerk zijn er belangrijker zaken te beluisteren.
Kom op Jelle, dan preek je toch over de schepping of over de ark van Noach? Dan kan je best wel even tussen neus en lippen door wijzen op het feit dat God heel veel om Zijn schepping geeft, niet alleen om de mens, maar ook om de dieren. Hij vond ze zelfs zo belangrijk dat Hij speciaal Noach opdracht gaf om in de ark ook wat ruimte te reserveren voor al die beesten.

Ik ben het wel met je eens dat we geen 'dierendagpreek' oid hoeven te gaan maken, maar tussendoor even wijzen op de plaats die God het dier heeft gegeven in Zijn schepping, en dat Hij Adam niet voor niets heeft gezet om te regeren óver die schepping, kan nooit kwaad.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dierendag heeft een christelijke achtergrond, namelijk de sterfdag van Franciscus van Assissi. Dus zo gek is het niet.

Ik hoor ook wel eens een dominee op moederdag bidden voor alle moeders die zo'n zware taak in het huishouden hebben. Niks mis mee. En waarom dan op dierendag niet?
limosa

Bericht door limosa »

Natuurlijk moeten we goed voor dieren zorgen, maar zo'n oproep uit de koker van stichting wakker dier is niet onverdacht. Dit soort organisaties willen het dier op gelijke hoogte met de mens zetten. Daarvan kunnen we wel bedenken dat dat veel te ver gaat. Onze samenleving anno 2004 wil de dieren in de watten leggen en de mensen ombrengen als die te belastend dreigen te worden (ongeboren kinderen en ouderen).
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Unionist" Dierendag is geen christelijk maar Roomse dag !..
Ik heb niet geschreven dat dierendag een christelijke dag was, maar dat het een christelijke achtergrond had. Franciscus van Assissi leefde van 1182-1226, dat was ver voor de reformatie, dus nog in de ongedeelde christelijke kerk.

Alle heiligendagen zijn roomse dagen, maar dat geldt evenzeer voor kerst en pasen.

In Franciscus' levensstijl en prediking ontdek je, naast typisch middeleeuwse dingen, veel zaken die meer reformatorisch dan rooms zijn. We kunnen veel van hem leren.


zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Franciscus_van_Assissi

[Aangepast op 2/10/04 door Unionist]
Adorote

Bericht door Adorote »

4 october dierendag is geen Roomse vierdag maar gewoon een wereldse.

Op vier october wordt in de Romana en Oud Katholieke en Anglicaanse Kerk,Sint Franciscus herdacht; Orde stichter van de Franciscanen.

Ken uw kerkgeschiedenis.



O ja Rooms Katholieken zijn ook Christenen .

[Aangepast op 2/10/04 door Adorote]
Adorote

Bericht door Adorote »

Een dier is een dier,maar wel een levend wezen .En als je dieren thuis hebt ben je daar verantwoordelijk voor,dus zorg je voor hen ,en ben je goed voor ze,365 dagen lang ,jaar in jaar uit zolang ze leven .
Plaats reactie