Nostalgisch conservatrisme??

Plaats reactie
Petrus

Nostalgisch conservatrisme??

Bericht door Petrus »

Onderwerp: Nostaligisch conservatisme? Volgens oppositie wél.... Do Mrt 01, 2007 8:30 am

Oppositie gruwt van nostalgisch conservatisme

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold verbaast zich over het naïeve geloof van het kabinet in de maakbaarheid van de samenleving. ‘Een beklemmend gemeenschapsgevoel’, vindt de D66’er. ‘Het is allemaal weer kerk, vereniging en gezin wat de klok slaat.’ Rutte deelt die mening. ‘Dit kabinet stelt staatsbevoogding tegenover mijn geloof in de vrijheid van het individu.’

Naast de gedeelde kritiek op de ‘conservatief-nostalgische koers’ (Halsema) van het kabinet, heeft iedere oppositiepartij zijn specifieke punten van afkeer. Rutte vreest dat het nieuwe kabinet in recordtempo de erfenis van zijn partijgenoot Zalm, voorheen minister van Financiën, er doorheen jaagt. De VVD gruwt verder van het generaal pardon voor afgewezen asielzoekers en voorspelt dat de inkomens vanaf modaal de prijs betalen van het beleid dat CDA, PvdA en ChristenUnie voor ogen staat.

Samen met de SP probeert de VVD de voorgenomen AOW-heffing voor gepensioneerden te verijdelen. ‘Een gedrocht’, noemt Rutte deze bejaardenbelasting die volgens hem onuitvoerbaar is.

Marijnissen zal aandringen op een onderzoek naar de politieke steun van Nederland voor de inval in Irak in 2003. ‘De hele PvdA-fractie was destijds voor zo’n onderzoek. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar nu anders over denkt’, zegt Marijnissen. Hij weet zich gesteund door GroenLinks en D66.

Halsema wil dat het kabinet extra investeert in een beter milieu en pleit voor meer internationale ambitie. ‘Nederland was een klein land met een grote ziel. Dat moet we zo houden.’

Wilders probeert de staatssecretarissen Albayrak en Aboutaleb naar huis te sturen, omdat zij naast een Nederlands ook een Turks respectievelijk Marokkaans paspoort hebben. De PVV-voorman pleit ook voor een strenger immigratiebeleid en een hardere aanpak van criminelen.

Of enig oppositievoorstel kans maakt te worden aangenomen? Rutte: ‘Het komt aan op slimme voorstellen, waarmee we het CDA of de PvdA losweken van de coalitie. Ik heb vertrouwen in de verstandige krachten in die partijen.’ Halsema: ‘Als het kabinet wijs is, staat het open voor onze ideeën.’

Onderling is er in ieder geval geen strijd, bezweren de aanvoeders van de oppositiepartijen. Niemand is er vandaag op uit zich te laten kronen tot dé oppositieleider. ‘Dit debat is geen Idols. Het gaat mij er niet om of de ster van Mark Rutte straalt’, stelt de VVD’er.

Volgens Halsema zijn de partijleiders te verschillend. ‘Mij naast Wilders zetten is appels met peren vergelijken.’ Pechtold verwacht dat ‘ieder zijn eigen hoek zal pakken’.

Marijnissen zegt de eretitel van oppositieleider graag met zijn nieuwe vriend Rutte te willen delen. Wilders tot slot wil absoluut niet op één lijn met zijn collega’s worden gesteld. ‘Ik heb helemaal niets met de andere oppositiepartijen. Die spelen allemaal hun eigen politiek correcte fluit.’
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Heerlijk zo'n verdeelde oppositie!! Dat riekt weer naar nieuwe kansen voor het kabinet. En ach, ik ben misschien dan wel een burgertrutje, maar ik geloof nog wel in de maatschappij als gemeenschap in plaats van individuen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Toch vraag ik me af of dit nu wel zo'n goede houding is van de oppositie. Met name het proberen uit elkaar te halen van de coalitie, door proberen linkse PvdA-kamerleden met linkse voorstellen mee te laten stemmen (voorstel van Marijnesen vanmorgen op Radio 1), en als zodanig verleiden het regeer-akkoord afvallig te worden, lijkt me nu niet zo bevordelijk voor een goede landsregering.

Volgens mij staan partij-belangen weer eens bóven de landsbelangen van een stabiele regering...
Petrus

Bericht door Petrus »

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold verbaast zich over het naïeve geloof van het kabinet in de maakbaarheid van de samenleving. ‘Een beklemmend gemeenschapsgevoel’, vindt de D66’er. ‘Het is allemaal weer kerk, vereniging en gezin wat de klok slaat.’ Rutte deelt die mening.

Typische en toonaangevende zinsnede van het onversneden neo-liberalisme waar het opgeld doet "ieder voor zich, en het recht van de sterkste"
JolandaOudshoorn

Petrus schreef:D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold verbaast zich over het naïeve geloof van het kabinet in de maakbaarheid van de samenleving. ‘Een beklemmend gemeenschapsgevoel’, vindt de D66’er. ‘Het is allemaal weer kerk, vereniging en gezin wat de klok slaat.’ Rutte deelt die mening.

Typische en toonaangevende zinsnede van het onversneden neo-liberalisme waar het opgeld doet "ieder voor zich, en het recht van de sterkste"
Tja, iedereen moet respect hebben VOOR MIJ :?
Herman
Moderator

Re: Nostalgisch conservatrisme??

Bericht door Herman »

Petrus schreef: Marijnissen zegt de eretitel van oppositieleider graag met zijn nieuwe vriend Rutte te willen delen. ’

Waar oppositievoeren al niet toe leidt.
JolandaOudshoorn

Herman schreef:
Petrus schreef: Marijnissen zegt de eretitel van oppositieleider graag met zijn nieuwe vriend Rutte te willen delen. ’

En op die dag werden Herodus en Pilatus vrienden :?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

JolandaOudshoorn schreef:
Herman schreef:

En op die dag werden Herodus en Pilatus vrienden :?
Vergeet Mephisto van D66 niet.
Plaats reactie