Student kraakt eeuwenoud wiskundeprobleem

Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Student kraakt eeuwenoud wiskundeprobleem

Bericht door tukkertje »

Uitgegeven: 9 september 2004 11:54
Laatst gewijzigd: 9 september 2004 13:58

EINDHOVEN - De Eindhovense student G. Uytdewilligen heeft een eeuwenoud wiskundig probleem gekraakt. Na twee jaar puzzelen heeft hij een formule bedacht waarmee de nulpunten van elke wiskundige vergelijking berekend kunnen worden.

Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen in Eindhoven, waar Uytdewilligen student is, noemt de ontdekking donderdag een "enorme wiskundige doorbraak". Sinds de Egyptenaren proberen wetenschappers en wiskundigen het probleem op te lossen. De laatste stap op dit gebied werd gezet in 1832.


Voor Uytdewilligen was het juist gezien die eeuwenlange worsteling "een uitdaging" het puur theoretische vraagstuk op te lossen. "Ik voelde me altijd al thuis in het denken in abstracties. Vooral de hogegraadsvergelijking van de nulpunten intrigeerde me omdat wetenschappers hier al sinds eeuwen een oplossing voor proberen te vinden."



Die student gaat een gouden toekomst tegemoet denk ik. Het zal hem geen windeieren leggen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Uitgegeven: 9 september 2004 11:54
Laatst gewijzigd: 9 september 2004 13:58

EINDHOVEN - De Eindhovense student G. Uytdewilligen heeft een eeuwenoud wiskundig probleem gekraakt. Na twee jaar puzzelen heeft hij een formule bedacht waarmee de nulpunten van elke wiskundige vergelijking berekend kunnen worden.

Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen in Eindhoven, waar Uytdewilligen student is, noemt de ontdekking donderdag een "enorme wiskundige doorbraak". Sinds de Egyptenaren proberen wetenschappers en wiskundigen het probleem op te lossen. De laatste stap op dit gebied werd gezet in 1832.


Voor Uytdewilligen was het juist gezien die eeuwenlange worsteling "een uitdaging" het puur theoretische vraagstuk op te lossen. "Ik voelde me altijd al thuis in het denken in abstracties. Vooral de hogegraadsvergelijking van de nulpunten intrigeerde me omdat wetenschappers hier al sinds eeuwen een oplossing voor proberen te vinden."



Die student gaat een gouden toekomst tegemoet denk ik. Het zal hem geen windeieren leggen.
Zal wel iets lastiger te onthouden zijn dan de abc-formule. Grappig dat het om een student natuurwetenschappen gaat.

[Aangepast op 9/9/04 door wim]
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Nu is Parsifal stinkend jaloers en blijft nog dertig jaar beweren dat de formule niet klopt.
:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Nu is Parsifal stinkend jaloers en blijft nog dertig jaar beweren dat de formule niet klopt.
:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Dat zit er dik in. :,:,:,:,:,:,:,:,:,:,
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

1. Kom op met die formule.
2. Nog nooit is iemand rijk geworden van wiskunde. Hoe gaat hem dat geld opleveren?
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Tja, ik heb het artikeltje proberen te lezen, maar mijn wiskundekennis is niet groot genoeg (meer) om het 100% te kunnen volgen. Differentiaalrekenen is ook nooit mijn sterkste punt geweest. Het is ook erg kort.

Wel moet ik zeggen dat ik het op voorhand wat onwaarschijnlijk vind dat een student een dergelijk bekend en oudprobleem opeens op zou kunnen lossen met behulp van wat theorie uit standaard tekstboeken. Bovendien geeft Google alleen resultaten van de Fontys hogeschool, terwijl een dergelijk resultaat de voorpagina's van alle in wiskunde geinteresseerde tijdschriften en instituten zou halen.
Afwachten dus.

(Goed, goed, ik geef meteen toe dat ik stinkend jaloers ben dat er in mijn studentendagen niet een dergelijk artikeltje op het web stond. :D)

[Aangepast op 9/9/04 door David J]
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Ik heb het helemaal niets met wiskunde en heb ook geen idee waar dit over gaat maar het lijkt me wel gaaf om ff een raadsel op te lossen waar al eeuwen/millenia over wordt nagedacht!

kvraag me idd wel heel erg af hoe hij er aan komt als ze al zo lang er over denken?
limosa

Bericht door limosa »

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door refo

2. Nog nooit is iemand rijk geworden van wiskunde. Hoe gaat hem dat geld opleveren?
zo dat was dan de droom van parsifal :,:,:,
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

IK ga zo dat artikel is proberen te lezen. En ik geloof inderdaad nog niet dat hij een gesloten formule heeft.

Het is trouwens wel behoorlijk geniaal als je al het probleem kunt overschrijven naar diferentiaalvergelijkingen. :)

Nu zit er voor mij niets anders meer op dan toch maar een snelle manier te vinden om grote getallen te factoriseren :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oke ik ben eens gewoon simpel bezig met lezen.Zitten hier nog mensen die echt verstand van wiskunde hebben? Ik probeer het eens uit voor een tweedegraads vergelijking. (waarvoor de abc-formule dus werkt.) Als ik nu serie (5) in vergelijking (1) invoer krijg ik echt iets onzinnigs wat nooit 0 kan zijn voor alle s.

Zou dit dan alleen op gaan voor hogere graads vergelijkingen? En hoe zit het met de stelling van Galois dat we geen gesloten formule kunnen vinden voor de nulpunten van een vijfdegraads polynoom (of 13e graads). Dit soort algebra is lang geleden voor me.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
2. Nog nooit is iemand rijk geworden van wiskunde. Hoe gaat hem dat geld opleveren?
Wat dacht je van bedrijven die encryptie-algoritmes ontwikkelen, zoals de RSA? Als je daar een baan krijgt zit je er echt wel warmpjes bij....
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Oorspronkelijk gepost door David J

Wel moet ik zeggen dat ik het op voorhand wat onwaarschijnlijk vind dat een student een dergelijk bekend en oudprobleem opeens op zou kunnen lossen met behulp van wat theorie uit standaard tekstboeken. Bovendien geeft Google alleen resultaten van de Fontys hogeschool, terwijl een dergelijk resultaat de voorpagina's van alle in wiskunde geinteresseerde tijdschriften en instituten zou halen.
Afwachten dus.

[Aangepast op 9/9/04 door David J]
Zou niet vaak de oplossing te simpel zijn voor geniale geesten? Zo zijn er in de geschiedenis wel meer oplossingen van vraagstukken geweest waar de heren niet uitkwamen en door simpel redeneren de oplossing gevonden werd.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Kridje is leraar wiskunde, hij zal het allemaal wel komen uitleggen :,
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie