Vasten

Vasten ook wij op de een of andere manier?

Ja
3
13%
Deels
4
17%
Nee
15
65%
Anderszins
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Vasten

Bericht door jvdg »

Een op de twintig Nederlanders vast


WO 21 feb 2007 | 08.16
Een op de twintig Nederlanders vast tijdens de 40-dagen tijd die woensdag (Aswoensdag) is begonnen. Dat blijkt uit een telefonische enquête onder 1300 mensen van GFK Panel Services in opdracht van Kerk in Actie waarvan de resultaten woensdag zijn bekendgemaakt.

In de christelijke traditie zijn de veertig dagen voor Pasen een periode van inkeer en bezinning. Sober eten blijkt de meest gebruikte vorm om daar uiting aan te geven (50 procent). Van de mensen die vasten, zegt bijna eenderde (31 procent) geen zoetigheid en lekkernijen te nemen, ziet 20 procent af van alcohol en eet 19 procent geen vlees.

Bron: ANP

Hoe ligt dit bij ons?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Ik denk zeker dat er mensen uit onze traditie vasten maar niet de gehele 40dgn tijd. Onder vasten hoef je niet perse het niet of sober eten te verstaan maar ook het minderen van tv gebruik of internet gebruik.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het echte vasten is in de 40 dagen tijd geen vlees en alcohol niet snoepen . alleen eten om in leven te blijven en dat zeer sober wat groenten wat brood en melk of water er wordt niet getrouwd en er wordt niet uit gegaan.

Het Lijden des Heren wordt over dacht meditatie en gebed, en zo mogelijk elke dag naar de Kerk.

Het vasten is geen uiterlijk zaak maar een innerlijke zaak, dus men vast met vreugde, en verlangt naar Pasen de Verrijzenis van Jezus Christus , die voor Eeuwig overwonnen heeft, Hij alleen REX JEZUS.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:Het echte vasten is in de 40 dagen tijd geen vlees en alcohol niet snoepen . alleen eten om in leven te blijven en dat zeer sober wat groenten wat brood en melk of water er wordt niet getrouwd en er wordt niet uit gegaan.

Het Lijden des Heren wordt over dacht meditatie en gebed, en zo mogelijk elke dag naar de Kerk.

Het vasten is geen uiterlijk zaak maar een innerlijke zaak, dus men vast met vreugde, en verlangt naar Pasen de Verrijzenis van Jezus Christus , die voor Eeuwig overwonnen heeft, Hij alleen REX JEZUS.
Een goede zaak dan, prima dat mensen dat doen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Nog afgezien van religieuze aspecten is een sober en matig leven een aanbevelenswaardige zaak.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:Nog afgezien van religieuze aspecten is een sober en matig leven een aanbevelenswaardige zaak.
Ligt er aan in welk opzicht :D

Zolang het maar niet ten koste gaat van de vreugde. Daarnaast mogen we genieten van wat we hebben gekregen, ook van luxere dingen die God geeft.

Denk maar aan Job.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:Nog afgezien van religieuze aspecten is een sober en matig leven een aanbevelenswaardige zaak.
Ligt er aan in welk opzicht :D

Zolang het maar niet ten koste gaat van de vreugde. Daarnaast mogen we genieten van wat we hebben gekregen, ook van luxere dingen die God geeft.

Denk maar aan Job.
Yep, en bij dat alles onze naaste niet vergetend of overslaan.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:Nog afgezien van religieuze aspecten is een sober en matig leven een aanbevelenswaardige zaak.
Ligt er aan in welk opzicht :D

Zolang het maar niet ten koste gaat van de vreugde. Daarnaast mogen we genieten van wat we hebben gekregen, ook van luxere dingen die God geeft.

Denk maar aan Job.
Yep, en bij dat alles onze naaste niet vergetend of overslaan.
Precies. Dan zijn we het eens... soms promoten christenen ook een leven met een matigheid aan vreugde en daar heb ik moeite mee. Alsof je je blijdschap zou moeten beperken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:Nog afgezien van religieuze aspecten is een sober en matig leven een aanbevelenswaardige zaak.
Ligt er aan in welk opzicht :D

Zolang het maar niet ten koste gaat van de vreugde. Daarnaast mogen we genieten van wat we hebben gekregen, ook van luxere dingen die God geeft.

Denk maar aan Job.
Yep, en bij dat alles onze naaste niet vergetend of overslaan.
Precies. Dan zijn we het eens... soms promoten christenen ook een leven met een matigheid aan vreugde en daar heb ik moeite mee. Alsof je je blijdschap zou moeten beperken.


Een sober leven geeft juist vreugde, een voorbeeld de kloosterlingen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef: Ligt er aan in welk opzicht :D

Zolang het maar niet ten koste gaat van de vreugde. Daarnaast mogen we genieten van wat we hebben gekregen, ook van luxere dingen die God geeft.

Denk maar aan Job.
Yep, en bij dat alles onze naaste niet vergetend of overslaan.
Precies. Dan zijn we het eens... soms promoten christenen ook een leven met een matigheid aan vreugde en daar heb ik moeite mee. Alsof je je blijdschap zou moeten beperken.


Een sober leven geeft juist vreugde, een voorbeeld de kloosterlingen.
Dat kwam toch door het abdijbier dat rijkelijk vloeide?

Maar zoals ik al zei, er is niets mis mee hoor. We moeten het mensen alleen niet opleggen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vasten

Bericht door Mona Lisa »

jvdg schreef:Een op de twintig Nederlanders vast
volgens mij zijn het er veel meer hoor, Sonja Bakker schrijft niet voor niets bestsellers
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vasten

Bericht door jvdg »

Mona Lisa schreef:
jvdg schreef:Een op de twintig Nederlanders vast
volgens mij zijn het er veel meer hoor, Sonja Bakker schrijft niet voor niets bestsellers
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje spotten met de mensen die echt uit overtuiging vasten zonder enige relatie met lijnen.

De sonjabakkerianen hebben toch heel andere intenties?
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vasten

Bericht door Mona Lisa »

jvdg schreef:
Mona Lisa schreef:
jvdg schreef:Een op de twintig Nederlanders vast
volgens mij zijn het er veel meer hoor, Sonja Bakker schrijft niet voor niets bestsellers
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje spotten met de mensen die echt uit overtuiging vasten zonder enige relatie met lijnen.

De sonjabakkerianen hebben toch heel andere intenties?
Misschien had ik een ;-) moeten toevoegen dan maar de RK-ers die ik ken hebben als het gaat om hun geloof en hun rituelen een vrij goed ontwikkeld gevoel voor humor. De meesten overigens zetten na de Carnaval de rituelen even in de kast om ze er met de Pasen weer uit te halen.

ff serieus dan: Degenen die echt uit overtuiging vasten wil ik beslist respect voor hebben. Als ze echter menen met het vasten iets aan hun zaligheid te kunnen toevoegen vergissen ze zich.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vasten

Bericht door jvdg »

Mona Lisa schreef:
jvdg schreef:
Mona Lisa schreef:
jvdg schreef:Een op de twintig Nederlanders vast
volgens mij zijn het er veel meer hoor, Sonja Bakker schrijft niet voor niets bestsellers
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje spotten met de mensen die echt uit overtuiging vasten zonder enige relatie met lijnen.

De sonjabakkerianen hebben toch heel andere intenties?
Misschien had ik een ;-) moeten toevoegen dan maar de RK-ers die ik ken hebben als het gaat om hun geloof en hun rituelen een vrij goed ontwikkeld gevoel voor humor. De meesten overigens zetten na de Carnaval de rituelen even in de kast om ze er met de Pasen weer uit te halen.

ff serieus dan: Degenen die echt uit overtuiging vasten wil ik beslist respect voor hebben. Als ze echter menen met het vasten iets aan hun zaligheid te kunnen toevoegen vergissen ze zich.
Ik weet niet goed waar ik dit op baseer, maar ik ben ervan overtuigd dat juist die mensen die vasten dit niet doen om ook maar iets te verdienen, maar dit doen uit eerbied voor de Lijdende Borg die àlles voor hen heeft overgehad, na te volgen. Hoe onmogelijk dan ook!
Zie het als symboliek welke deze mensen willen uitdragen uit Liefde voor hun Borg en Middelaar.

Geen verdienste, hoe dan ook, maar uit pure Liefde!
Petrus

Re: Vasten

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:Zie het als symboliek welke deze mensen willen uitdragen uit Liefde voor hun Borg en Middelaar.

Geen verdienste, hoe dan ook, maar uit pure Liefde!
Dat zie je héél goed!!!!
Plaats reactie