Pagina 1 van 2
2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 20 feb 2007, 22:31
door Christiaan
Beste mede forummers,
De tweede en derde Brief van de Apostel Johannes worden vaak niet bepreekt en ze worden ook weinig gelezen.
Toch staan ze ook in de bijbel.
Wat kunnen we juist uit de deze twee brieven leren?
Geplaatst: 21 feb 2007, 08:34
door Unionist
Op Prekenweb staat een mooie dooppreek van Ds. C.J. Meeuse over 3 Johannes vers 4:
"Ik heb geen meerdere blijdschap dan hierin, dat ik hoor, dat mijn kinderen in de waarheid wandelen."
Een andere mooie (en confronterende!) tekst in 3 Johannes vind ik altijd vers 2:
"Geliefde, voor alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk uw ziel welvaart"
Oftewel: Ik hoop dat het lichamelijk net zo goed met je gaat als geestelijk. Nou nou....
Geplaatst: 21 feb 2007, 09:25
door Marnix
We kunnen leren om meer liefde voor elkaar te hebben. Daarin moeten we vaak nog behoorlijk groeien volgens mij.
Geplaatst: 21 feb 2007, 21:10
door Christiaan
Zelf vindt ik het persoonlijke van die brieven zo mooi.
Zo voor die personen geschreven, een vrouw en kinderen en iemand die dwaalt. En een lof, klacht en een aanbevelling in de 3de brief. Aan het persoonlijke adres.
Geplaatst: 23 feb 2007, 11:06
door Robert
Christiaan schreef:Zelf vindt ik het persoonlijke van die brieven zo mooi.
Zo voor die personen geschreven, een vrouw en kinderen en iemand die dwaalt. En een lof, klacht en een aanbevelling in de 3de brief. Aan het persoonlijke adres.
Als je goed op de namen let is de kans groot dat het geen aan personen gerichte brieven zijn, maar dat de namen voor groepen staan.
Geplaatst: 23 feb 2007, 11:54
door Lydianne
Pas stond er een stukje in de Saambinder over deze 2 brieven.
Geplaatst: 11 mei 2007, 20:37
door Unionist
Ik kreeg gisteren een mail met de volgende duidelijke samenvarring van deze 2 breiven:
Synopsis: 2 Johannes
door: J.N. Darby
De tweede en de derde brief van Johannes leggen de nadruk op de waarheid. De tweede brief waarschuwt de gelovigen geen mensen te ontvangen, die de leer van Christus, d.i. de waarheid betreffende de Persoon van Christus, niet brengen. De derde brief spoort de gelovigen aan, hen die deze leer wel brengen te ontvangen en verder te helpen. Bijgevolg leggen beide brieven (vooral de tweede) de nadruk op "de waarheid".
De apostel had de uitverkoren vrouwe, aan wie hij schreef, lief "in waarheid"; en ook allen die de waarheid kenden, hadden haar lief, en wel ter wille van de waarheid die in ons blijft en met ons zal zijn. Hij wenste haar Gods zegen toe in waarheid en in liefde. Hij verblijdde zich erover dat hij sommigen van haar kinderen had gevonden die in de waarheid wandelden (vs. 4).
Het was zijn verlangen dat er wederkerige liefde zou zijn onder de christenen (vs. 5). Maar dit was de liefde, dat zij Zijn geboden bewaarden; want er waren veel verleiders uitgegaan in de wereld (vs. 6-7). Iedereen die verder ging en niet in de leer van Christus bleef, had God niet (vs. 9). Johannes besluit deze brief, waarvan wij bijna een volledige samenvatting hebben gegeven, met een vermaning voor deze vrouwe: in het geval dat er iemand bij haar kwam die deze leer niet bracht, mocht zij hem niet in huis ontvangen en evenmin tegen hem zeggen: “God zegene u” of: “God zij met u” of “Ik groet u”. Want door dat wel te doen, zou zij maken dat zij zelf gemeenschap had met het kwaad dat hij bedreef (vs. 10-11).
De valse leer die in die tijd verbreid werd, hield de loochening in van de waarheid dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Maar de apostel zegt heel in het algemeen, dat iedereen die verder gaat en niet in de leer van Christus blijft, God niet heeft. Wij leren in deze korte brief verscheidene belangrijke dingen. De opdracht van iemand die rondreisde en predikte, werd nooit in twijfel getrokken, maar de leer die hij bracht werd wél getoetst; als hij de gezonde leer bracht was hij welkom. Een vrouw die het Woord bezat – zoals o.a. in deze brief – was bekwaam om zijn leer te beoordelen en zij was ervoor verantwoordelijk dat te doen. Indien de leer betreffende de Persoon van Christus werd aangetast, moest men onverbiddelijk streng zijn. De deur moest gesloten worden voor iedereen die deze leer vervalste. Men moest zelfs niet tegen zo iemand zeggen: “Ik groet u”, want wie dat wel deed werd deelgenoot van zijn boze werken. Zo zou men behulpzaam zijn bij de bedriegerijen van de satan.
Bovendien: de schijnbare liefde, die de waarheid niet handhaaft, maar zich aanpast aan wat de waarheid niet is, is niet de liefde die in overeenstemming is met God. Integendeel, het is de liefde misbruiken, als men de verleidingen van de boze voorthelpt. In de laatste dagen is de toetssteen van waarachtige liefde de handhaving van de waarheid. God wil dat wij elkaar liefhebben. Maar de Heilige Geest, door wiens kracht wij de goddelijke natuur hebben ontvangen, die de liefde van God in onze harten heeft uitgestort, is de Geest van de waarheid. En het is het werk van de Geest om Christus te verheerlijken. Het is dan ook onmogelijk dat een liefde, die een leer kan verdragen waardoor Christus vals wordt voorgesteld – en daar onverschillig voor blijft – uit de Heilige Geest kan zijn. Zo’n onverschilligheid kan nooit gelden als het bewijs van de goddelijke liefde.
Vers 8 stelt de leer van de beloning en van de kroon van de heerlijkheid, die de arbeider bezit in de vruchten van zijn dienst, in een helder licht. Deze tweede brief van Johannes waarschuwt de christen voor alles wat verdacht is ten aanzien van de Persoon van Christus; en vermaant hem op dit punt onwrikbaar pal te staan.
Synopsis: 3 Johannes
door: J.N. Darby
Deze derde brief wekt de gelovige op, gastvrij te zijn voor de broeders die hij kent of voor vreemdelingen en hen met alle welwillende zorg voort te helpen op hun reis wanneer zij weer vertrekken; mits zij met de waarheid en ter wille van de waarheid komen, zonder een vast salaris te ontvangen of andere voorzieningen te genieten. Blijkbaar ontving Gajus hen en was hij hun behulpzaam, zowel in zijn eigen huis als met het oog op hun reizen. Diótrefes had deze vreemdelingen echter niet lief, die zoals gezegd rondreisden zonder formele opdracht en zonder vaste bron van inkomsten. Zij waren uitgegaan voor de Naam van de Heer en hadden niets van de volken aangenomen (vs. 7). Als zij werkelijk uit liefde voor die Naam kwamen, deed men er goed aan hen te ontvangen.
Opnieuw dringt de apostel aan op de waarheid, als het kenmerk van de ware liefde. "(...) die ik liefheb in waarheid" (vs. 1), zegt hij tot Gajus. Hij had zich verblijd toen de broeders (ik denk degenen die Gajus in huis had opgenomen en op hun reis had voortgeholpen) getuigenis gegeven hadden van de waarheid die in hem was, daar hij metterdaad in de waarheid wandelde (vs. 3). De apostel had geen grotere blijdschap, dan wanneer hij hoorde dat zijn kinderen in de waarheid wandelden (vs. 4). Doordat zij hen ontvingen die waren uitgegaan om de waarheid te prediken, hielpen zij de waarheid zelf; zij waren medearbeiders van de waarheid (vs. 8).
Diótrefes wilde hier niets mee te maken hebben; niet alleen weigerde hij deze rondreizende predikers op te nemen, maar hij wierp hen die dit wel wilden uit de gemeente (vs. 10). Hij eiste gezag voor zichzelf op (vs. 9). De apostel zou zijn werken in herinnering brengen. Het was de plicht van de gelovigen om goed te doen. "Wie goed doet, is uit God" (vs. 11).
Met betrekking tot de waarheid gaat Johannes zover, dat hij zegt dat door de waarheid zelf aan Demétrius getuigenis is gegeven (vs. 12). Ik veronderstel dat hij de waarheid zelf had verbreid, en dat het een getuigenis was ten opzichte van Demétrius dat de waarheid overal – tenminste waar hij had gearbeid – was aangenomen en bevestigd.
De nadruk die de apostel voortdurend legt op de waarheid, als de toetssteen in de laatste dagen, is onze opmerkzaamheid waard; en dat geldt ook voor die rondreizende predikers. Deze namen niets aan van hen die tot de volken behoorden wanneer zij uitgingen, daar zij het aan God overlieten ervoor te zorgen dat zij ontvangen werden door degenen wie de waarheid na aan het hart lag. De waarheid was zodoende hun enige geloofsbrief onder de christenen, en ook het enige middel waarmee de apostel de gelovigen kon beschermen. Het schijnt dat ze van Joodse afkomst waren, want er staat: "zonder iets aan te nemen van hen die tot de volken behoren" (vs. 7). Zo maakt Johannes dus het onderscheid tussen de Joden en de volken. Ik merk dit op, omdat daardoor (als het zo is) de strekking van de woorden "(...) en niet voor onze (zonden) alleen" in 1 Johannes 2:2, eenvoudig en duidelijk wordt – wat niet voor iedereen het geval is. Evenals Paulus, maakt Johannes het onderscheid: ons, Joden, en u, volken; al zijn ze één in Christus.
Het valt ook op dat de apostel aan de gemeente schreef, en niet aan Diótrefes, die het hoofd ervan wilde zijn. Let erop dat deze voorganger, die graag de eerste wilde zijn, zich verzette tegen de woorden van de apostel; en dat de gemeente kennelijk niet geneigd was dit te doen. Gajus volhardde in zijn godvruchtige wandel; ondanks het kerkelijk gezag dat Diótrefes (met welk recht of liever aangematigd recht ook) uitoefende, want hij wierp mensen uit de gemeente. Wanneer de apostel Johannes kwam, zou hij (evenals Paulus) zijn ware macht tonen. Hij kende zichzelf geen kerkelijk gezag toe om deze zaken door middel van een bevel in orde te brengen. Deze brieven zijn in dit opzicht heel leerzaam. Met betrekking tot hen die rondreisden om te prediken, was het enige middel dat hij gebruikte – zelfs als het een vrouw betrof – de aandacht te vestigen op de waarheid zelf. Alleen daarop berustte het gezag van een prediker; diens bevoegdheid was een andere zaak.
De apostel wist niets van een menselijk gezag dat hun opdracht zou wettigen, en bij gebreke waarvan die vals en onwettig zou zijn. De hele kwestie van het wel of niet opnemen van zulke predikers werd alleen beslist door de leer die zij brachten. De apostel bezat geen ander middel om het gezag van hun zending te beoordelen; en er was ook geen ander, want als het er geweest was, zou dat gezag van hem zijn uitgegaan. Dan had hij kunnen zeggen: "Waar zijn de bewijzen van hun zending?" Maar hij kende geen ander bewijs dan dit: Brengen zij de waarheid? Zo nee, groet hen dan niet. Maar als zij de waarheid wel brengen, zult u er goed aan doen hen te ontvangen, ondanks alle ‘Diótrefessen’ in de wereld.
Van Prof. Ouweneel staan 2 lezingen over 2 en 3 Johannes op
http://www.groeieningeloof.com
Geplaatst: 26 sep 2007, 23:46
door Christiaan
Zijn deze brieven samen met die van Judas niet in het bijzonder voor onze tijd erg belangrijk?
2/3 Joh
- Wandelen in de waarheid
- Oog hebben voor dwalingen en dwaalleraars<
- Elkaar in de waarheid liefhebben
- Het gebod van de liefde
- Gastvrij zijn
Judas
- Dat het oordeel komt (vers 14-15)
- Ons opbouwen in het geloof (vers 20)
Over de laatste verzen van de Judas brief zou een hele reeks preken gehouden kunnen worden daar staat zoveel in.
Re:
Geplaatst: 06 mar 2008, 14:44
door jmpavo
Robert schreef:Als je goed op de namen let is de kans groot dat het geen aan personen gerichte brieven zijn, maar dat de namen voor groepen staan.
Leg eens uit ...
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 16 aug 2012, 15:56
door Mara
Las tussen de middag een stukje over Diotrefes. Ik heb hier gezocht en vond 7 postings over hem, in verschillende topics.
Hij wordt dus niet zo vaak genoemd.
ds. M. Baan schreef dit stukje:
Van Diotrefes weten wij niet veel. Dit weten wij dan wel: hij zocht onder Gods kinderen de eerste te zijn. Hij nam het apostolisch gezag van Johannes niet aan.
Hij was steeds bezig met boze woorden snaterende, en lastige broeders wierp hij zonder enige vorm van proces uit de gemeente.
Deze man kenmerkte zich dus door hoogmoed en zelfzucht!
Zo is het in de kerk des Heeren nooit volmaakt.
Daar is altijd kaf onder het koren en allerlei zondige onhebbelijkheden komen ook in de sferen van het gemeentelijke leven openbaar.
Hoe groot is in dit verband de verdraagzaamheid Gods. Jezus heeft eenmaal de voeten van de discipelen gewassen en daarin het voorbeeld gegeven van de nederigheid, de dienstbaarheid. "Indien dan Ik, de Heere en Uw Meester, uwe voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig elkanders voeten te wassen. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gelijkerwijs Ik uw gedaan heb, gijlieden ook doet."
Beleving van genade maakt nooit groot, maar altijd klein.
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 22 aug 2012, 10:17
door Petrus Romanus
Wat ik er o.a. van geleerd heb is, dat als je iemand in je eigen huis begroet, iemand die een andere leer uitdraagt dan dat Jezus Christus de Zoon is van de Levende God. Dat je dan medeschuldig bent aan zijn daden.
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 22 aug 2012, 10:25
door Mara
Petrus Romanus schreef:Wat ik er o.a. van geleerd heb is, dat als je iemand in je eigen huis begroet, iemand die een andere leer uitdraagt dan dat Jezus Christus de Zoon is van de Levende God. Dat je dan medeschuldig bent aan zijn daden.
Zeg je hiermee dat je alleen christenen in je huis mag ontvangen?
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 22 aug 2012, 14:55
door Petrus Romanus
U kunt toch ook zelf lezen, ik heb hier de bewuste tekst voor u neergezet.
2. johannes.9
[9] Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. [10] Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, [11] want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.
Dit is gesproken door de geliefde apostel van Jezus Christus.
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 22 aug 2012, 15:03
door Mara
Petrus Romanus schreef:U kunt toch ook zelf lezen, ik heb hier de bewuste tekst voor u neergezet.
2. johannes.9
[9] Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. [10] Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, [11] want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.
Dit is gesproken door de geliefde apostel van Jezus Christus.
Ik heb de kanttekeningen erbij gezocht:
om u te leren en te onderwijzen!
Dus dat is wel even wat anders. Nodig gerust je heidense buurman of ongelovige buurvrouw op de koffie!
Re: 2 Johannes, en 3 Johannes
Geplaatst: 22 aug 2012, 20:47
door joy
Ook erg moeilijk om toe te geven dat men fout zit met de uitleg van een tekst.
