Gezocht: "Ik ben en blijf een bedelkind"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Gezocht: "Ik ben en blijf een bedelkind"

Bericht door Tiberius »

In een van de brieven van mevrouw C. J. M. Sieben aan Ds. E. Fransen (zie hier) lees ik de volgende passage:

Het was mij de laatste tijd zo eng, dat ik dacht er zal nooit geen groter wonder geweest zijn, als ik nog behouden aan land kom en mijn lamp niet uitgeblust wordt, en moet met Krümacher zeggen: "Ik ben en blijf een bedelkind enz."

Dat laatste "enz" fascineert mij.
Oftewel: kent iemand dit gedicht?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Bij de EO op zondagmorgen kun je dit soort vragen stellen. Ze roepen dan heel Nederland op of iemand het weet. Wellicht een idee?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Mevrouw Sieben is mij niet bekend, maar ik vermoed wat deze mevrouw impliceert met de uitdrukking... enz..

Een zwakgelovige (en daardoor juist vaak een sterkgelovige) blijft twijfelen vanwege eigen onmacht en zwakte. Daardoor blijft zo'n kind een bedelkind.
Voorwaar, een te benijden geloofsgesteldheid.
Afhankelijkheid.......
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Ik moet ergens dit boek hebben liggen:

Afbeelding

Vermoedelijk staat het daar wel in.
Kan 't alleen nergens vinden :roll: :?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Ik moet ergens dit boek hebben liggen:

Afbeelding

Vermoedelijk staat het daar wel in.
Kan 't alleen nergens vinden :roll: :?

Dat bedoelde ik: Waarom was het op mij gemunt......
Onbegrijpelijk!!

Dus: bedelaar....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Ik moet ergens dit boek hebben liggen:

Afbeelding

Vermoedelijk staat het daar wel in.
Kan 't alleen nergens vinden :roll: :?
Kan je het boek niet vinden (in je boekenkast) of het gedicht (in het boek)?

De ondertitel is namelijk "veel geciteerde bevindelijke gedichten". En zo vaak wordt deze regel niet geciteerd.
Sterker nog: ik loop al heel wat jaartjes mee in bevindelijk Nederland en had het nog nooit gehoord of gelezen.
Vandaar mijn vraag.

@Unionist: ik weet niet of ik deze vraag wel aan het EO-programma voor wil leggen. Ik kan me haast niet voorstellen dat de doelgroep van dat programma zo goed thuis is in bevindelijke gedichten en dan op zondagochtend naar de radio zit te luisteren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Kan je het boek niet vinden (in je boekenkast) of het gedicht (in het boek)?

De ondertitel is namelijk "veel geciteerde bevindelijke gedichten". En zo vaak wordt deze regel niet geciteerd.
Sterker nog: ik loop al heel wat jaartjes mee in bevindelijk Nederland en had het nog nooit gehoord of gelezen.
Vandaar mijn vraag.
Het probleem is inderdaad het boek: waar zou dat nou toch zijn? Heb er teveel :roll:
En ik heb het gedicht (althans het citaat dat hier ook ter sprake kwam) herhaaldelijk horen citeren. Elke predikant heeft zo z'n eigen uitdrukkingen en citaten die van tijd tot tijd terugkomen in de preek.
Plaats reactie