Hereniging Anglicanen en de RK kerk?

jvdg

Hereniging Anglicanen en de RK kerk?

Bericht door jvdg »

Plan voor hereniging anglicanen en katholieken

MA 19 feb 2007 | 12.17
De Anglicaanse Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk hebben vergaande plannen voor een hereniging. Dat meldde de Britse krant The Times maandag. De paus zou de leiding krijgen na het samengaan. Prominente bisschoppen van beide kerken zouden de voorstellen al hebben goedgekeurd.

Volgens de krant komen beide kerken later dit jaar met een 42 pagina's tellende verklaring die is voorbereid door de internationale commissies van beide kerken. Hierin worden anglicanen en rooms-katholieken aangespoord om uit te zoeken hoe ze kunnen worden herenigd.

De Anglicaanse Kerk ontstond in 1534, toen de Engelse koning Hendrik VIII tegen de zin van paus Clemens VII scheidde van Catharina van Aragon en trouwde met Anna Boleyn. In de eeuwen hierna werden katholieken onderdrukt. Pas in de 19e eeuw begon de emancipatie van de Britse rooms-katholieke gemeenschap. Formeel is het Britse staatshoofd, nu dus Elizabeth II, hoofd van de Anglicaanse Kerk die ongeveer 77 miljoen volgelingen telt. Er zijn wereldwijd circa een miljard rooms-katholieken.

De Anglicaanse Kerk maakt moeilijke tijden door. Op dit moment zijn de leiders van de 38 anglicaanse provincies in Tanzania bijeen om een scheuring te voorkomen. Anglicaanse kerken in Afrika en Azië hebben gedreigd de banden met andere landelijke kerken te verbreken uit ongenoegen over de wijding van een homoseksueel tot bisschop en de inzegening van relaties tussen partners van hetzelfde geslacht. De anglicaanse kerken in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, waar de kerk in tegenstelling tot het Westen een grote bloei doormaakt, wijzen homoseksualiteit als zondig af.

Intussen dreigt in Groot-Brittannië het rooms-katholicisme de anglicanen te overvleugelen. De RK-Kerk wordt de komende jaren de grootste godsdienstige organisatie, meldde een recent rapport. De reden is de massale immigratie van Polen en inwoners van andere landen met een overwegend rooms-katholieke bevolking. Het aantal leden van de Anglicaanse Kerk blijft daarentegen afnemen.

Bron: ANP

Gezien de oorzaak van de scheuring destijds zou dit een "koud kunstje" moeten zijn.

Echter gelet op een aantal progressieve standpunten van de kerkleiding (niet de Queen), welke tot grote onrust wereldwijd onder de Anglicanen hebben geleid zal het niet zo eenvoudig blijken.

Daarnaast doet Rome zelden water bij de wijn, zodat de Anglicanen wat stappen terug zullen moeten zetten.

Een interessante ontwikkeling hierbij is de positie van de kerkbaas: HM the Queen. (Ze kunnen wat dat betreft beter op Prins Charles wachten :) )
astroguy

Re: Hereniging Anglicanen en de RK kerk?

Bericht door astroguy »

jvdg schreef:Plan voor hereniging anglicanen en katholieken

MA 19 feb 2007 | 12.17
De Anglicaanse Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk hebben vergaande plannen voor een hereniging. Dat meldde de Britse krant The Times maandag. De paus zou de leiding krijgen na het samengaan. Prominente bisschoppen van beide kerken zouden de voorstellen al hebben goedgekeurd.

Volgens de krant komen beide kerken later dit jaar met een 42 pagina's tellende verklaring die is voorbereid door de internationale commissies van beide kerken. Hierin worden anglicanen en rooms-katholieken aangespoord om uit te zoeken hoe ze kunnen worden herenigd.

De Anglicaanse Kerk ontstond in 1534, toen de Engelse koning Hendrik VIII tegen de zin van paus Clemens VII scheidde van Catharina van Aragon en trouwde met Anna Boleyn. In de eeuwen hierna werden katholieken onderdrukt. Pas in de 19e eeuw begon de emancipatie van de Britse rooms-katholieke gemeenschap. Formeel is het Britse staatshoofd, nu dus Elizabeth II, hoofd van de Anglicaanse Kerk die ongeveer 77 miljoen volgelingen telt. Er zijn wereldwijd circa een miljard rooms-katholieken.

De Anglicaanse Kerk maakt moeilijke tijden door. Op dit moment zijn de leiders van de 38 anglicaanse provincies in Tanzania bijeen om een scheuring te voorkomen. Anglicaanse kerken in Afrika en Azië hebben gedreigd de banden met andere landelijke kerken te verbreken uit ongenoegen over de wijding van een homoseksueel tot bisschop en de inzegening van relaties tussen partners van hetzelfde geslacht. De anglicaanse kerken in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, waar de kerk in tegenstelling tot het Westen een grote bloei doormaakt, wijzen homoseksualiteit als zondig af.

Intussen dreigt in Groot-Brittannië het rooms-katholicisme de anglicanen te overvleugelen. De RK-Kerk wordt de komende jaren de grootste godsdienstige organisatie, meldde een recent rapport. De reden is de massale immigratie van Polen en inwoners van andere landen met een overwegend rooms-katholieke bevolking. Het aantal leden van de Anglicaanse Kerk blijft daarentegen afnemen.

Bron: ANP

Gezien de oorzaak van de scheuring destijds zou dit een "koud kunstje" moeten zijn.

Echter gelet op een aantal progressieve standpunten van de kerkleiding (niet de Queen), welke tot grote onrust wereldwijd onder de Anglicanen hebben geleid zal het niet zo eenvoudig blijken.

Daarnaast doet Rome zelden water bij de wijn, zodat de Anglicanen wat stappen terug zullen moeten zetten.

Een interessante ontwikkeling hierbij is de positie van de kerkbaas: HM the Queen. (Ze kunnen wat dat betreft beter op Prins Charles wachten :) )
Een aantal knelpunten.
De anglicanen heeft geen celibaat, Rome wel.
De anglicanen laten praktiserende homofielen toe in het ambt, Rome (dacht ik) niet. Dit is binnen de anglicaanse gemeenschap dan ook een grote zorg.
Gelet op de uitspraken van de diverse pausen denk ik dat de anglicanen op beide punten zullen moeten ingegeven. In de praktijk zal het er gewoon op neer komen dat de anglicanen rooms worden.

Als het bericht tenminste niet gewoon een verhaal is.
Atze
Petrus

Bericht door Petrus »

Uit het Nederlands Dagblad van vandaag...............(de eerste zinnen, de rest is een verhandeling over de verhoudingen tussen anglikanen en katholieken)

'Protestanten, erken bisschop van Rome'
van onze redactie kerk
BARNEVELD - Protestanten zouden, ook al vormen ze geen eenheid met de Rooms-Katholieke Kerk, een of andere vorm van pauselijk gezag kunnen erkennen. Dat bevelen rooms-katholieke en anglicaanse bisschoppen aan in een nieuw gezamenlijk document.
memento

Bericht door memento »

Welja, geeft die (p)aap in Rome nog meer macht en eigendunk...
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Petrus schreef:Dat bevelen rooms-katholieke en anglicaanse bisschoppen aan in een nieuw gezamenlijk document.
typisch zo'n geval waarvan ik altijd zeg: die geloven ook nog in Sinterklaas zeker

Laat de RK eerst maar eens terugkeren naar hun eigen nest, de OK (en dus het absolute pauselijke gezag opgeven). Wat dat betreft heeft ook de RK een balk in het eigen oog en zit ze nu op de splinter van een ander te wijzen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rare jongens, die Britten.

In feite zijn de anglicanen namelijk helemaal geen protestanten, althans geen volgers van de Reformatie.

Het voornaamste breekpunt destijds (1534) tussen de anglicanen en de roomsen was het pauselijk gezag.
De toenmalige paus was (terecht) tegen het scheiden en hertrouwen van king Henry VIII.
Deze koning heeft toen nog een pelgrimstocht gemaakt om de paus te gerieven. Nadat die tocht mislukt was, is hij voor zichzelf begonnen, resulterend in de Anglicaanse kerk en onderdrukking van zowel de roomsen als hen, die naar Gods Woord wilden leven en belijden.

Feitelijk zijn de anglicanen dus half-roomsen (misschien wel 90%). Veel van de roomse dwalingen hebben ze namelijk zelf ook eeuwenlang behouden.
De oproep aan protestanten om die paus te erkennen is daarom een slag in de lucht.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:Welja, geeft die (p)aap in Rome nog meer macht en eigendunk...
de term (p)aap is deels een kritiek op het instituut, maar zonder haakjes staat er een persoonlijke aanval op de menselijke figuur, en dat is toch minder Memento.

De term "paap" kan ik nog wel plaatsen, maar de term "aap" dus absoluut niet.

Je jij zou het ook niet écht op prijs stellen als er een persoonlijke "aanval" (om het zo maar uit te drukken) op jou als méns geplaatst wordt. Zélfs een aanval op jou als Admin vindt je al niet geslaagd.........................
memento

Bericht door memento »

De Anglicanen zijn strikt gesproken wél protestants. Zie hun belijdenisgeschrift, de 39 artikelen: http://anglicansonline.org/basics/thirt ... icles.html

@Petrus, wat betreft het noemen van de paus als (p)aap is nog erg mild. M.i. is het een gruwelijke vertoning dat een mens zich goddelijk (leer)gezag toekent! Woorden als slang en anti-Christ zouden ook gebruikt mogen worden.
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Memento,

het is maar nét in welke geloofsomgeving je wieg heeft gestaan..........in een rk-gezin kunnen ze de gereformeerde leer niet plaatsen, en in gereformeerd gezin kunnen ze de rk-leer absoluut niet plaatsen.....................
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Rare jongens, die Britten.

In feite zijn de anglicanen namelijk helemaal geen protestanten, althans geen volgers van de Reformatie.

Het voornaamste breekpunt destijds (1534) tussen de anglicanen en de roomsen was het pauselijk gezag.
De toenmalige paus was (terecht) tegen het scheiden en hertrouwen van king Henry VIII.
Deze koning heeft toen nog een pelgrimstocht gemaakt om de paus te gerieven. Nadat die tocht mislukt was, is hij voor zichzelf begonnen, resulterend in de Anglicaanse kerk en onderdrukking van zowel de roomsen als hen, die naar Gods Woord wilden leven en belijden.

Feitelijk zijn de anglicanen dus half-roomsen (misschien wel 90%). Veel van de roomse dwalingen hebben ze namelijk zelf ook eeuwenlang behouden.
De oproep aan protestanten om die paus te erkennen is daarom een slag in de lucht.
Tiberius, ben het vaak met je eens, maar nu niet.

Je moet wel even de geschiedenis naslaan. Ook de engelsen, inclusief de Anglicanen, hebben de DL onderschreven. Het probleem met de Anglicanen is ongeveer het zelfde als de Israelieten in Kanaan, in dit ze nooit al de paapse praktijken, en ook kerkregering, uit de kerk geweerd hebben. En die praktijken hebben vaak de overhand gekregen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:

Je moet wel even de geschiedenis naslaan. Ook de engelsen, inclusief de Anglicanen, hebben de DL onderschreven. Het probleem met de Anglicanen is ongeveer het zelfde als de Israelieten in Kanaan, in dit ze nooit al de paapse praktijken, en ook kerkregering, uit de kerk geweerd hebben. En die praktijken hebben vaak de overhand gekregen.
Bedankt voor je aanvulling, Bert.

Ik kan het nu niet direct naslaan, maar ik meende dat ze nog meer roomse dwalingen hebben behouden, zoals de mis, biecht, etc.
Anderzijds kennen ze wel volledige geloofsvrijheid en delen van hun rechtvaardigheidsleer is verwant aan de Reformatie.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:

Het moge zo zijn dat ze de DL hebben onderschreven, maar ik heb na het bijwonen van een aantal (anglicaanse) diensten moeten concluderen dat helemaal niets van wat in de DL voorkomt is terug te vinden in de prediking.

Praktisch gezien, en dat is al eerder opgemerkt, staan ze net zover van ons af als de roomse kerk.
Bert Mulder
Contacteer:

Tiberius schreef: Ik kan het nu niet direct naslaan, maar ik meende dat ze nog meer roomse dwalingen hebben behouden, zoals de mis, biecht, etc.
Anderzijds kennen ze wel volledige geloofsvrijheid en delen van hun rechtvaardigheidsleer is verwant aan de Reformatie.
Dat is dus zo, en dat bedoelde ik met paapse praktijken. Hoewel de "priester" niet zijn rug aan de gemeente keerde tijdens de mis. De biecht kan ik me niet herinneren.

Heb zo af en toe nog contact met een persoon in de Anglicaanse Kerk, zal hem eens vragen. Hij is volop de gereformeerde leer toegedaan.

Zie je zo in de Anglicaanse kerken hetzelfde soort problemen als in de PKN, daar ze beiden het karakter van "staatskerk' hebben, en allerlei wind van leer er getolereerd wordt. Dus net als er volop gereformeerden in de PKN zitten (nog), vind je die ook nog in de Church of England.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Moet je eens deze website opzoeken (is in het engels).

Blijkbaar een engelse "gereformeerde bond"

http://www.churchsociety.org/
Petrus

Bericht door Petrus »

"dat bedoelde ik met paapse praktijken. Hoewel de "priester" niet zijn rug aan de gemeente keerde tijdens de mis."

"Hij is volop de gereformeerde leer toegedaan."

Sorry Bert, maar ik kan deze twee zaken niet écht combineren: enerzijds wordt een "mis" gevierd, en anderzijds is die persoon de gereformeerde leer toegedaan......................

wat zie ik over het hoofd?????
Plaats reactie