Ministers Balkenende 4 bekend!

Josephus

Ministers Balkenende 4 bekend!

Bericht door Josephus »

Ministers Balkenende 4 bekend

Uitgegeven: 13 februari 2007 19:20
Laatst gewijzigd: 13 februari 2007 19:44

DEN HAAG - Alle ministers van het vierde kabinet-Balkenende zijn bekend. De grootste verrassingen die dinsdag bekend werden zijn de geneticus en PvdA'er Ronald Plasterk als minister van Onderwijs en CDA-ideoloog Ab Klink wordt minister van Volksgezondheid.

De post Integratie en Wijkverbetering gaat naar oud-FNV-bestuurder Ella Vogelaar.

De Amsterdams wethouder Ahmed Aboutaleb krijgt een zwaar staatssecretariaat op het ministerie van Sociale Zaken. Dat is dinsdag van ingewijden vernomen volgens het ANP. De NOS meldt dat CDA'er Piet Hein Donner minister voor Sociale Zaken wordt.

Aboutaleb leek lange tijd in de race voor een ministerspost, bijvoorbeeld van Onderwijs of Integratie. PvdA-leider Wouter Bos had in zijn vorig jaar verschenen boekje al geschreven dat hij Aboutaleb naar Den Haag wilde halen.

PvdA'er Guusje ter Horst wordt minister van Binnenlandse Zaken, haar partijgenoot Koenders komt op Ontwikkelingssamenwerking. Jacqueline Cramer wordt minister van VROM.

Zoals verwacht wordt PvdA-leider Wouter Bos minister van Financiën en krijgt André Rouvoet (ChristenUnie) de post Jeugd- en Gezinszaken. Eimert van Middelkoop is de tweede ChristenUnie-minister, hij krijgt de post Defensie.

Bron: nu.nl
Josephus

Bericht door Josephus »

Update:

Wie is wie in Balkenende 4

Uitgegeven: 13 februari 2007 21:43

AMSTERDAM - De leden van het vierde kabinet-Balkenende zijn dinsdagavond bekendgemaakt. Sommige gezichten zijn nieuw, andere zijn vertrouwd. Hieronder de profielen van de ministers van Balkenende-4.

Wouter Bos, Financiën
André Rouvoet, Jeugd en Gezin
Guusje ter Horst, Binnenlandse Zaken
Maxime Verhagen, Buitenlandse Zaken
Maria van der Hoeven, Economische Zaken
Piet Hein Donner, Sociale Zaken
Ernst Hirsch Ballin, Justitie
Ella Vogelaar, Integratie
Bert Koenders, Ontwikkelingssamenwerking
Camiel Eurlings, Verkeer en Waterstaat
Ronald Plasterk, Onderwijs
Eimert van Middelkoop, Defensie
Ab Klink, Volksgezondheid
Jacqueline Cramer, VROM
Gerda Verburg, Landbouw

bron: nu.nl
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Ik ken ze niet allemaal maar een opvallende naam vind ik wel die van Ronald Plasterk. Een begaafd wetenschapper maar overtuigder atheïst loopt er in Nederland volgens mij niet rond. En dat gaat in een kabinet met CDA en CU . . .
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

En geen vrouw op V&W ?? Als dat maar goed komt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Mona Lisa schreef:Ik ken ze niet allemaal maar een opvallende naam vind ik wel die van Ronald Plasterk. Een begaafd wetenschapper maar overtuigder atheïst loopt er in Nederland volgens mij niet rond. En dat gaat in een kabinet met CDA en CU . . .
Vlak Herman Philipse ook niet uit... :wink:

Maar ook ik vind dit wel een van de meest pikante aspecten van Balkenende 4. Rouvoet en Plasterk naast elkaar tijdens de lunch... Wel boeiend!
Klomp

Bericht door Klomp »

Enigszins te begrijpen natuurlijk, om het christelijk gehalte minder te maken en de boel meer acceptabel te maken voor de pvda-leden.

Verder de staatssecretarissen:
refdag.nl schreef: CDA–partijvoorzitter Van Bijsterveldt wordt staatssecretaris van Onderwijs.
CDA–staatssecretaris Van der Knaap blijft op Defensie.
Voormalig CDA–kamerlid Bijleveld, nu burgemeester van Hof van Twente, wordt staatssecretaris van Binnenlandse Zaken.
De penningmeester van het CDA–partijbestuur, De Jager, wordt de nieuwe staatssecretaris van Financiën.

Namens de PvdA treden de Tweede Kamerleden
Timmermans (Europese Zaken),
Albayrak (Justitie),
Bussemaker (Volksgezondheid) en
Dijksma (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) toe tot het kabinet. Ook het oud–Kamerlid Heemskerk wordt staatssecretaris, namelijk van Economische Zaken.
De Amsterdamse wethouder Aboutaleb wordt geen minister, maar staatssecretaris van Sociale Zaken

Voor de ChristenUnie gaat van Popta naar Verkeer en Waterstaat.
(edit: even foute knop ingedrukt( edit ipv quote))
Laatst gewijzigd door Klomp op 14 feb 2007, 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Josephus schreef:
Mona Lisa schreef:Ik ken ze niet allemaal maar een opvallende naam vind ik wel die van Ronald Plasterk. Een begaafd wetenschapper maar overtuigder atheïst loopt er in Nederland volgens mij niet rond. En dat gaat in een kabinet met CDA en CU . . .
Vlak Herman Philipse ook niet uit... :wink:

Maar ook ik vind dit wel een van de meest pikante aspecten van Balkenende 4. Rouvoet en Plasterk naast elkaar tijdens de lunch... Wel boeiend!
Was het alleen maar de lunch... Die twee moeten ook nog samenwerken op het gebied van jeugdzaken. Plasterk wordt minister van onderwijs en onderwijs wordt toch vooral gegeven aan jongeren, dus krijgt Rouvoet regelmatig met hem te maken.

Overigens is hij wel een "tolerantie-voor-alles" atheist, getuige dit artikel.
Vincent

Bericht door Vincent »

Degelijke mensen, redelijk kabinet. Al neem ik alles wat christelijk heet in dit kabinet met een korreltje zout. Maar gezien de omstandigheden hadden we slechter verdiend.
Klomp

Bericht door Klomp »

Verder de staatssecretarissen:
refdag.nl schreef: ....
Voor de ChristenUnie gaat van Popta naar Verkeer en Waterstaat.
Net gehoord op radio1-nieuws.
Benne van Popta is niet beschikbaar. Nog onbekend wie nu de staatssecretaris wordt.
Petrus

Bericht door Petrus »

de heer van Middelkoop op Defensie..............vreemd gevoel krijg ik daarbij.

Zij het een positief "vreemd gevoel"..........zou nu een periode aanbreken dat Nederland niet te pas en te onpas deel gaat nemen aan allerhande onzekere missies?? Ik hoop het.
rekcor

Bericht door rekcor »

Vincent schreef:Degelijke mensen, redelijk kabinet. Al neem ik alles wat christelijk heet in dit kabinet met een korreltje zout. Maar gezien de omstandigheden hadden we slechter verdiend.
Ik neem aan dat deze opmerking niet slaat op Rou en Eim?
Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:de heer van Middelkoop op Defensie..............vreemd gevoel krijg ik daarbij.

Zij het een positief "vreemd gevoel"..........zou nu een periode aanbreken dat Nederland niet te pas en te onpas deel gaat nemen aan allerhande onzekere missies?? Ik hoop het.
Alsof je dat als minister in je uppie kan bepalen. Over dat soort zaken wordt doorgaans gestemd ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:
Petrus schreef:de heer van Middelkoop op Defensie..............vreemd gevoel krijg ik daarbij.

Alsof je dat als minister in je uppie kan bepalen. Over dat soort zaken wordt doorgaans gestemd ;)
Nee, niet in je eentje, maar je hebt als Min. van Defensie toch wel een grote stem in het kapittel.................
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vincent schreef:Degelijke mensen, redelijk kabinet. Al neem ik alles wat christelijk heet in dit kabinet met een korreltje zout. Maar gezien de omstandigheden hadden we slechter verdiend.
Inderdaad, als wij een regering zouden hebben gekregen wat wij verdienden....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Vincent

Bericht door Vincent »

rekcor schreef:
Ik neem aan dat deze opmerking niet slaat op Rou en Eim?

En waarom dan niet op bijv. Ab Klink? Die ik zeer hoog acht en wiens levensovertuiging, anders dan bijv. Rouvout, die meer evangelisch cgk-christen is, wel reformatorisch is.

Nee, ik oordeel geen van de kabinetsleden.

Maar naar hun daden moet ik zeggen dat het niet christelijk is, wat in dit land plaatsvindt. En waarvoor je mede-verantwoording, zelfs zoiets als 'eindverantwoording', draagt als minister.
Plaats reactie