CU Ministers
CU Ministers
Mijn info t.a.v. de verlangde ministers van CU-huize is als volgt:
Ministerie van Jeugd en Gezin
Ministerie van Defensie
Voor wat betreft het eerstgenoemde Ministerie ben ik heel gelukkig.
Ten aanzien van Defensie vermag ik de invloed van christelijk Nederland nog niet te zien.
Mijn inschatting is dat de CU op het Ministerie van Jeugd en Gezin veel kan doen wat in onze verlangens ligt.
God geve dat die minister zijn christelijke achtergrond kan aanwenden tot heil van de Nederlandse samenleving.
Wie is het daarmee eens?
Ministerie van Jeugd en Gezin
Ministerie van Defensie
Voor wat betreft het eerstgenoemde Ministerie ben ik heel gelukkig.
Ten aanzien van Defensie vermag ik de invloed van christelijk Nederland nog niet te zien.
Mijn inschatting is dat de CU op het Ministerie van Jeugd en Gezin veel kan doen wat in onze verlangens ligt.
God geve dat die minister zijn christelijke achtergrond kan aanwenden tot heil van de Nederlandse samenleving.
Wie is het daarmee eens?
Ik ook wel. We kunnen wel gaan gokken, maar die posten/taken voor staatssecretarissen veranderen per kabinet.Unionist schreef:Ben ook benieuwd naar die ene staatssecretaris.
CDA/PvdA beiden een ss op onderwijs. een derde ss zal wel niet...
Defensie zal ook wel niet.
PvdA heeft ook al Europese Zaken en Buitenlandse Handel.
Na even zoeken welke posten erzijn kwam ik dit tegen op nrc.nl (herinnerde van een persconferentie gister)
Kandidaten??nrc.nl schreef: Het CDA krijgt verder vier staatssecretarissen: (Binnenlandse Zaken, Onderwijs, Financiën en Defensie).
De PvdA krijgt er zes (Europese Zaken, Sociale Zaken, Justitie, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Onderwijs en Economische Zaken).
De ChristenUnie krijgt een staatssecretaris voor Verkeer en Waterstaat.
In Trouw staat het volgende lijstje:
Nu de ministersposten zijn verdeeld over de partijen, valt er ook meer te zeggen over de namen. Een overzicht van de waarschijnlijk aanstaande ministers, deels gebaseerd op geruchten .
CDA:
Minister-president: Jan Peter Balkenende.
Buitenlandse Zaken: Maxime Verhagen.
Justitie: Ernst Hirsch Ballin.
Verkeer en Waterstaat: Camiel Eurlings.
Volksgezondheid, Welzijn en Sport: René Smit, oud-havenwethouder Rotterdam.
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: Gerda Verburg, vice-fractievoorzitter.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Piet Hein Donner.
Economische Zaken: waarschijnlijk Maria van der Hoeven. Anders is Karien van Gennip een mogelijkheid.
Het CDA gaat bovendien vier staatssecretarissen leveren. Zij komen te werken op Binnenlandse Zaken, Onderwijs, Financiën (op de post belastingen) en Defensie (personeelsbeleid).
PvdA:
Financiën: Wouter Bos, tevens vice-premier.
Ontwikkelingssamenwerking: Bert Koenders.
Binnenlandse Zaken: oud-burgemeester van Nijmegen Guusje ter Horst.
Milieu: Jacqueline Cramer, nu zelfstandig adviseur op milieuterrein.
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Ahmed Aboutaleb, nu wethouder in Amsterdam.
Integratie en Wijkverbetering: Ella Vogelaar, nu president-commissaris bij Unilever.
De PvdA zal bovendien zes staatssecretarissen leveren. Twee daarvan (op Economische Zaken voor Buitenlandse Handel en op Buitenlandse Zaken voor Europese Zaken) mogen zich in het buitenland minister noemen). De andere staatssecretarissen komen op Sociale Zaken, Vreemdelingbeleid, Welzijn en Sport en Onderwijs.
ChristenUnie:
Jeugd en Gezin: André Rouvoet , tevens vice-premier.
Defensie: Eimert van Middelkoop.
De ChristenUnie levert één staatssecretaris. Op het Ministerie van verkeer en waterstaat. De naam van Benne van Popta, directeur beleid en onderzoek van de werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, circuleert daarvoor hardnekkig in de wandelgangen.
Nee, maar Zalm had de sleutel van de schatkist.Unionist schreef:Is Zalm ook mislukt?refo schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio iemand die er verstand van heeft.
De portefeuille van Rouvoet gaat mislukken. Hij komt namelijk telkens op terreinen van andere ministers. En die zullen hun knollentuintje verdedigen.