Volmaaktheid in de menselijke sfeer.

marin277
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:11

Volmaaktheid in de menselijke sfeer.

Bericht door marin277 »

"Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matthéus 5:48


Onze Zaligmaker begreep alles van de menselijke natuur, en zegt tot elke mens: "Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is." Zoals God volmaakt is in Zijn domein, zo moet ook de mens volmaakt zijn in zijn domein. Zij die Christus aannemen, bevinden zich onder diegenen, tot wie de volgende hoopvolle woorden gesproken worden: "Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven." (Joh. 1: 12). Deze woorden verklaren ons, dat we met niets minder tevreden moeten zijn dan met het beste karakter, een karakter dat naar Gods karakter gevormd is. Wanneer men zo'n karakter bezit, zat het leven en het geloof, de zuiverheid van godsdienst een leerzaam voorbeeld voor anderen zijn.


Zij die verwachten dat er als bij toverslag een verandering in hun karakter aangebracht zal worden, zonder een vastberaden poging van hun kant, zullen teleurgesteld worden. We hoeven niet bang te zijn zolang we op Jezus zien. We hoeven geen twijfel te hebben wanneer wij blijven geloven dat Hij in staat is iedereen te redden, die tot Hem komt, zelfs diegenen die in uiterste nood zijn. Waar we wel voortdurend voor moeten vrezen is dat onze oude natuur opnieuw de heerschappij verkrijgt, dat de vijand een list zal verzinnen, waardoor we opnieuw zijn gevangenen zullen worden. We moeten onze eigen zaligheid met vrezen en beven bewerken, want God is het, Die om Zijn welbehagen, zowel het willen als het werken in u werkt. (Filipp. 2:13). Met onze beperkte vermogens moeten we even heilig in ons domein zijn als God is in Zijn domein. We moeten tot het uiterste toe de waarheid, de liefde en uitmuntendheid van het goddelijke karakter openbaren. Zoals het zegel een afdruk in de was achterlaat, moet de ziel de afdruk van de Geest van God krijgen en het beeld van Christus tonen.


We moeten dagelijks in geestelijke lieflijkheid groeien. We zullen dikwijls falen in ons pogen om aan het goddelijk voorbeeld gelijk te worden. We zullen dikwijls moeten knielen om aan de voeten van Jezus te wenen vanwege onze tekortkomingen en fouten. Maar we moeten niet ontmoedigd worden. Integendeel, we moeten nog vuriger bidden, een nog groter geloof tonen en nog vastbeslotener opnieuw proberen het beeld van God gelijkvormig te worden. Als we onze eigen kracht wantrouwen, zullen we op de kracht van onze Verlosser vertrouwen en Hem de eer geven, Hij, Die ons heil en onze God is. (Maranatha blz.227 - E.G.White)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9005
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer. Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk. De bijbel stelt het geloven juist als tegenovergestelde van de werken der wet: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid (rom 4:5). Geloven is niets meer van jezelf te hebben om God voor je eigen redding te betalen, maar je als een arme berooide bedelaar aan God's genade in Christus over te leveren.

Een ieder die hartelijk gelooft zal naar de vomaaktheid streven, dat staat buiten kijf. Maar het volmaakte niveau zal niemand van ons hier op aarde bereiken, hoewel er als het goed is wel progressie in onze heiligmaking te zien zal zijn. Maar zelfs een geestelijke reus als de apostel Paulus moest nog zeggen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ook wij zullen dit op aarde niet ontgroeien, maar altijd maar weer moeten eindigen in het Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Als we in ons eigen menen te kunnen roemen is er iets goed mis.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

J.C. Philpot schreef:Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer. Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk. De bijbel stelt het geloven juist als tegenovergestelde van de werken der wet: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid (rom 4:5). Geloven is niets meer van jezelf te hebben om God voor je eigen redding te betalen, maar je als een arme berooide bedelaar aan God's genade in Christus over te leveren.

Een ieder die hartelijk gelooft zal naar de vomaaktheid streven, dat staat buiten kijf. Maar het volmaakte niveau zal niemand van ons hier op aarde bereiken, hoewel er als het goed is wel progressie in onze heiligmaking te zien zal zijn. Maar zelfs een geestelijke reus als de apostel Paulus moest nog zeggen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ook wij zullen dit op aarde niet ontgroeien, maar altijd maar weer moeten eindigen in het Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Als we in ons eigen menen te kunnen roemen is er iets goed mis.
Met deze inzending van JC Philpot ben ik het volkomen eens.
Als ìk nog een nagelschrapsel zou moeten toedoen om bij mijn Zaligmaker te komen, ben ik voor eeuwig verloren.
Dat is geen lijdelijkheid, maar weten dat ik tot niets in staat ben.

Daar is geen roem in onszelf, maar eeuwig wonder, door God's uitverkiezende Genade kan de de grootste der zondaren zalig worden.

Alle roem is uitgesloten,
Onverdiende zaligheid......
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

J.C. Philpot schreef:Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer. Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk.
Beste Philpot,

ik kan er met de beste wil van de wereld niet in ontdekken, wat jij hier meent op te merken. Geloven is geen werk. Ellen White wijst naar Jezus alleen voor groei in genade en heiligheid. Met je conclusie an ik het in het geheel niet eens zijn.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Volmaaktheid in de menselijke sfeer.

Bericht door Mona Lisa »

marin277 schreef:"Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matthéus 5:48
Ik lees in Mattheüs 5:48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Uit welke vertaling komt de tekst uit de openingspost?
marin277
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:11

Bericht door marin277 »

[quote="jvdg"][quote="J.C. Philpot"]Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer.
Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk.




hallo Philpot

Zij die Christus aannemen, bevinden zich onder diegenen, tot wie de volgende hoopvolle woorden gesproken worden: "Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven." (Joh. 1: 12).


Dat zijn andere woorden van Jezus (dan een wettische -zelfhulpsfeer).


je zegt:
Als er wordt gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk.

Philpot,
Als we Jezus offer aanvaarden en Zijn Leven aannemen dan kunnen wij toch niet meer ons oude leventje voortzetten, dan wil je elke dag met Hem leven, dan wordt ons geloof toch sterker.
De drive is toch dat je niet meer wil zondigen, als wij tekort schieten wil Jezus ons in helpen.
Wij moeten het wel zelf willen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
J.C. Philpot schreef:Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer. Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk. De bijbel stelt het geloven juist als tegenovergestelde van de werken der wet: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid (rom 4:5). Geloven is niets meer van jezelf te hebben om God voor je eigen redding te betalen, maar je als een arme berooide bedelaar aan God's genade in Christus over te leveren.

Een ieder die hartelijk gelooft zal naar de vomaaktheid streven, dat staat buiten kijf. Maar het volmaakte niveau zal niemand van ons hier op aarde bereiken, hoewel er als het goed is wel progressie in onze heiligmaking te zien zal zijn. Maar zelfs een geestelijke reus als de apostel Paulus moest nog zeggen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ook wij zullen dit op aarde niet ontgroeien, maar altijd maar weer moeten eindigen in het Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Als we in ons eigen menen te kunnen roemen is er iets goed mis.
Met deze inzending van JC Philpot ben ik het volkomen eens.
Als ìk nog een nagelschrapsel zou moeten toedoen om bij mijn Zaligmaker te komen, ben ik voor eeuwig verloren.
Dat is geen lijdelijkheid, maar weten dat ik tot niets in staat ben.

Daar is geen roem in onszelf, maar eeuwig wonder, door God's uitverkiezende Genade kan de de grootste der zondaren zalig worden.

Alle roem is uitgesloten,
Onverdiende zaligheid......
Niet helemaal mee eens. Het is maar de helft van het verhaal. Het "ik ben tot niets in staat" klinkt heel mooi... Vanuit de natuur van de oude mens klopt dit, maar vanuit de verlossing en de nieuwe mens bekeken niet.

4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.

en:

3 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Dat is de Bijbelse lijn. De mens kan niets, is tot niets goeds in staat. Dat is de zondige staat van de mens. Christus verlost ons van de zonden en ook van het "tot niets in staat zijn". God verandert ons.

Vandaar:

9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Dat als kanttekening, verder ben ik het er mee eens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
J.C. Philpot schreef:Hoewel er veel waars in dit schrijven staat ademt het stuk een wettische zelfhulp-sfeer. Als er word gesproken over "een nog groter geloof tonen" dan krijgt het geloven het karakter van een werk. De bijbel stelt het geloven juist als tegenovergestelde van de werken der wet: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid (rom 4:5). Geloven is niets meer van jezelf te hebben om God voor je eigen redding te betalen, maar je als een arme berooide bedelaar aan God's genade in Christus over te leveren.

Een ieder die hartelijk gelooft zal naar de vomaaktheid streven, dat staat buiten kijf. Maar het volmaakte niveau zal niemand van ons hier op aarde bereiken, hoewel er als het goed is wel progressie in onze heiligmaking te zien zal zijn. Maar zelfs een geestelijke reus als de apostel Paulus moest nog zeggen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ook wij zullen dit op aarde niet ontgroeien, maar altijd maar weer moeten eindigen in het Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Als we in ons eigen menen te kunnen roemen is er iets goed mis.
Met deze inzending van JC Philpot ben ik het volkomen eens.
Als ìk nog een nagelschrapsel zou moeten toedoen om bij mijn Zaligmaker te komen, ben ik voor eeuwig verloren.
Dat is geen lijdelijkheid, maar weten dat ik tot niets in staat ben.

Daar is geen roem in onszelf, maar eeuwig wonder, door God's uitverkiezende Genade kan de de grootste der zondaren zalig worden.

Alle roem is uitgesloten,
Onverdiende zaligheid......
Niet helemaal mee eens. Het is maar de helft van het verhaal. Het "ik ben tot niets in staat" klinkt heel mooi... Vanuit de natuur van de oude mens klopt dit, maar vanuit de verlossing en de nieuwe mens bekeken niet.

4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.

en:

3 Ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.

Dat is de Bijbelse lijn. De mens kan niets, is tot niets goeds in staat. Dat is de zondige staat van de mens. Christus verlost ons van de zonden en ook van het "tot niets in staat zijn". God verandert ons.

Vandaar:

9 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Dat als kanttekening, verder ben ik het er mee eens.
In deze kanttekening, als aanvulling kan ik mij vinden.
Die onmogelijkheid laat het Licht nog heerlijker schijnen over de Verlossing door Jezus Christus. Het wordt door Hem mogelijk!
Adorote

Bericht door Adorote »

Volmaaktheid in menselijke sfeer is haast niet mogelijk , volmaaktheid in menselijke sfeer is er wel waar Zijn Liefde in de harten genesteld is, en Zijn navolging door mensen zichtbaar is geworden . als dat algemeen goed zou zijn , zouden we een ander forum hebben , een ander land een andere wereld.
marin277
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:11

Re: Volmaaktheid in de menselijke sfeer.

Bericht door marin277 »

Mona Lisa schreef:
marin277 schreef:"Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matthéus 5:48
Ik lees in Mattheüs 5:48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Uit welke vertaling komt de tekst uit de openingspost?

hallo mona lisa,

Mijn tekst is uit de NGB vertaling, jou tekst is uit de statenvertaling,

in de GNB vertaling staat: U moet volmaakt zijn, zoals uw hemelse Vader volmaakt is.

de vertaling in Het Boek staat: Wees volmaakt, zoals ook uw hemelse Vader volmaakt is.

de Nieuwe Bijbelvertaling staat: Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Volmaaktheid in de menselijke sfeer.

Bericht door jvdg »

marin277 schreef:
Mona Lisa schreef:
marin277 schreef:"Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is. Matthéus 5:48
Ik lees in Mattheüs 5:48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Uit welke vertaling komt de tekst uit de openingspost?

hallo mona lisa,

Mijn tekst is uit de NGB vertaling, jou tekst is uit de statenvertaling,

in de GNB vertaling staat: U moet volmaakt zijn, zoals uw hemelse Vader volmaakt is.

de vertaling in Het Boek staat: Wees volmaakt, zoals ook uw hemelse Vader volmaakt is.

de Nieuwe Bijbelvertaling staat: Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.
't Lijkt allemaal hetzelfde, maar er zijn toch nuanceringen in aan te brengen.
Gelet op het feit dat jij deze (vertalings-) teksten voor ons neerlegt, verzoek ik jou die nuanceringen toe te lichten.
Dan kunnen wij allen daarop reageren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9005
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Beste marin277,
Je maakt me nieuwschierig over je achtergrond. Ben jij lid in een gemeente van de Zevende Dags Adventisten in Nederland? Ken je toevallig de lijsttrekster van de Partij van de Dieren (ook afkomstig uit het kerkgenootschap der Zevende Dags Adventisten)? Ben je in het betreffende kerkgenootschap geboren, of er laten lid van geworden?

Ik vind de ZDA altijd een intrigerende stroming. Hoe kijken jullie als ZDA er tegen aan dat veel boeken van Ellen G. White plagiaat zijn?

Hartelijke groet,
Philpot
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

marin277 schreef:Als we Jezus offer aanvaarden en Zijn Leven aannemen dan kunnen wij toch niet meer ons oude leventje voortzetten, dan wil je elke dag met Hem leven, dan wordt ons geloof toch sterker.
De drive is toch dat je niet meer wil zondigen, als wij tekort schieten wil Jezus ons in helpen.
Wij moeten het wel zelf willen.
Hoop niet dat je hier stelt dat God van de mens en zijn 'vrije wil' afhankelijk is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

De mens heeft de wil om Hem aan te nemen of niet, gaan we verloren is het ons eigen schuld niet die van God.Het o o o of het nog eens mogen staan te gebeuren is dan ook een zondige luiheid.Hij Jezus de Christus klopt aan de deur van het hart, wij hoeven alleen maar open te doen en Hij komt binnen , dan gaat je leven in derdaad veranderen , en willen wij Hem na volgen en Hem gelijk worden , en mogen weten van behoudenis door het Heilige Bloed van het Lam voor ons ten slachtbank geleidt(het Levendschenkend Kruis) ,maar ook na drie dagen Verrezen Jezus Christus dus.

En dat ook nog, het Geloof is een Genade.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Adorote schreef:De mens heeft de wil om Hem aan te nemen of niet, gaan we verloren is het ons eigen schuld niet die van God.Het o o o of het nog eens mogen staan te gebeuren is dan ook een zondige luiheid.Hij Jezus de Christus klopt aan de deur van het hart, wij hoeven alleen maar open te doen en Hij komt binnen , dan gaat je leven in derdaad veranderen , en willen wij Hem na volgen en Hem gelijk worden , en mogen weten van behoudenis door het Heilige Bloed van het Lam voor ons ten slachtbank geleidt(het Levendschenkend Kruis) ,maar ook na drie dagen Verrezen Jezus Christus dus.

En dat ook nog, het Geloof is een Genade.
Dan spreek je toch de DL tegen:
3/4-10. Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.

3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie