Worden gelovigen voorgetrokken?
DO 08 feb 2007 | 10.28
Worden gelovigen in onze rechtspraak voorgetrokken? Minister Nicolaï (VVD) en andere vrijzinnige denkers vinden van wel en willen daarom de vrijheid van meningsuiting boven de vrijheid van godsdienst en het non-discriminatiebeginsel stellen. Klopt hun stelling?
Dominees en imams die openlijk homo's beledigen, maar omgekeerd het niet accepteren dat popzangeres Madonna zich in een act aan het kruis laat 'nagelen'. Sinds de godsdienst weer een nadrukkelijker plaats opeist in het openbare domein, klinkt steeds vaker de roep de speciale positie van gelovigen in ons rechtssysteem op te heffen. Waarom mogen zij wel homo's beledigen, maar niet zelf 'christenhonden' of 'geitenneukers' genoemd worden?
Maar is de positie van joden, christenen, moslims en andere gelovigen werkelijk anders? Wie er met een praktische blik naar kijkt, zegt dat het met het voortrekken van gelovigen wel meevalt in Nederland. Rechters zijn er terughoudend in. Maar wie principieel is, ergert zich aan de wettelijke voortrekkerij.
Artikel 6 van de Grondwet behelst de vrijheid van godsdienst, waarop gelovigen zich kunnen beroepen als ze bijvoorbeeld homo's beledigen. Het Wetboek van Strafrecht kent twee artikelen die gelovigen nadrukkelijk beschermen tegen beledigingen en godslasteringen. Zeker artikel 147 uit het Wetboek van Strafrecht, dat 'smalende' godslastering strafbaar stelt, is een bron van ergernis onder principiëlen.
Petrus van Duyne, hoogleraar strafrecht aan de Universiteit van Tilburg, is duidelijk: ''De vrijheid van meningsuiting is belangrijker dan de kwetsbaarheid van godsdienstige gevoelens. Zeker nu, omdat de gevoeligheid duidelijk toeneemt en de mate van vrijheid afneemt. Vroeger kon je de paus op de hak nemen, daar moet je nu mee uitkijken. Gelukkig gaan rechters er verstandig mee om en heeft de zelfcensuur nog geen weerslag in de rechtspraak. Maar toch zeg ik: weg met dat artikel tegen godslastering. En zet de vrijheid van meningsuiting bovenaan.''
Ook filosoof en socioloog Bas van Stokkum van de Nijmeegse Radbouduniversiteit zet de vrijheid van meningsuiting bovenaan. Het anti-godslasteringswetje hoort eigenlijk niet thuis in onze van de kerk gescheiden staat, vindt hij.
Lees verder in Trouw
Bron: Trouw
Worden gelovigen voorgetrokken?
Als deze "wijze" mannen gelijk krijgen betekent dit dat iedereen alles maar kan zeggen. Geen norm geen respect voor wie en hoe dan ook.
Zeg maar wat jij denkt, voelt, meent, ja wat jij wilt ongeacht de gevoelens van welk mens dan ook.
Vloeken, tieren, verachten, ja alles mag.... als je maar niet uitkomt voor datgene wat de Opperste Wijsheid heeft gegeven om de maatschappij, ondanks de val des mensen, leefbaar te houden.
De geschetse visie leidt onherroepelijk tot anarchisme.
Het tegendeel wordt bereikt, wat overblijft is gewoon: ik, ik, en nogmaals ik.
Zeg maar wat jij denkt, voelt, meent, ja wat jij wilt ongeacht de gevoelens van welk mens dan ook.
Vloeken, tieren, verachten, ja alles mag.... als je maar niet uitkomt voor datgene wat de Opperste Wijsheid heeft gegeven om de maatschappij, ondanks de val des mensen, leefbaar te houden.
De geschetse visie leidt onherroepelijk tot anarchisme.
Het tegendeel wordt bereikt, wat overblijft is gewoon: ik, ik, en nogmaals ik.
Het summum van democratie is idd totale individuele vrijheid, oftewel a-sociaal individualisme.
Het gekke vind ik altijd dat men in Nederland graag 'sociaal' en 'tolerant' wil zijn, terwijl de ideeën die men nastreeft, namelijk een zo groot mogelijke vrijheid, juist daar tegenover staan. Individualisme is tenslotte per definitie niet tolerant, en niet sociaal...
Het gekke vind ik altijd dat men in Nederland graag 'sociaal' en 'tolerant' wil zijn, terwijl de ideeën die men nastreeft, namelijk een zo groot mogelijke vrijheid, juist daar tegenover staan. Individualisme is tenslotte per definitie niet tolerant, en niet sociaal...