Woordenboek
Woordenboek
Van Dale kuist schoolwoordenboek
WO 31 jan 2007 | 10.29
Woordenboekenmaker Van Dale komt in maart met een gekuist schoolwoordenboek. Het pocketwoordenboek Nederlands voor de christelijke basisschool bevat onder meer geen schuttingwoorden en (bastaard)vloeken. Ook is een aantal scheldwoorden die in het pocketwoordenboek Nederlands voor de basisschool voorkomen, geschrapt.
Redacteur Theo de Boer van Van Dale Lexicografie heeft woensdag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd. Het nieuwe woordenboek is ontstaan nadat een directeur en een administrateur van een groep van vijf reformatorische basisscholen in Staphorst zich tot de woordenboekenmaker hadden gewend. De twee zijn bij de samenstelling nauw betrokken geweest.
Bron: ANP
Dat we nu ook al christelijke woordenboeken nodig hebben.
Het lijkt mij een goed initiatief, of zien we hierin een versterking van het isolement waarin christenen meer en meer terecht komen.
WO 31 jan 2007 | 10.29
Woordenboekenmaker Van Dale komt in maart met een gekuist schoolwoordenboek. Het pocketwoordenboek Nederlands voor de christelijke basisschool bevat onder meer geen schuttingwoorden en (bastaard)vloeken. Ook is een aantal scheldwoorden die in het pocketwoordenboek Nederlands voor de basisschool voorkomen, geschrapt.
Redacteur Theo de Boer van Van Dale Lexicografie heeft woensdag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd. Het nieuwe woordenboek is ontstaan nadat een directeur en een administrateur van een groep van vijf reformatorische basisscholen in Staphorst zich tot de woordenboekenmaker hadden gewend. De twee zijn bij de samenstelling nauw betrokken geweest.
Bron: ANP
Dat we nu ook al christelijke woordenboeken nodig hebben.
Het lijkt mij een goed initiatief, of zien we hierin een versterking van het isolement waarin christenen meer en meer terecht komen.
Deel in een tweede klas middelbare school maar eens woordenboeken uit. Na een tijdje is het gegiechel en gegrinnik niet van de lucht.refo schreef:Krijgen we nu ook al een afgescheiden woordenboek?
Nooit gehoord dat mensen schuttingwoorden uit een woordenboek putten. Eerder zoek je een gehoord woord op om te kijken wat het betekent.
Zo ook als met het licht uit ,is dit ook het afgescheiden woordenboek WAANZIN.
Hen die schuttingwoorden willen gebruiken ook in refokring hebben daar geen woorden boek voor nodig,
Beschaving innerlijke dan zit in het hart, en in de realiteit van het leven van alledag ,kan men die het hebben innerlijke beschaving het slijpen aan die realiteit en zorgen dat het nog dieper wordt , daar helpt geen afgescheiden woordenboek bij, en is derhalve belachelijk; hoor de refokinderen op het schoolplein, er lopen daar beschaafde en onbeschaafde rond, en fatsoenlijk taalgebruik komt van binnen uit, meer niet.
Hen die schuttingwoorden willen gebruiken ook in refokring hebben daar geen woorden boek voor nodig,
Beschaving innerlijke dan zit in het hart, en in de realiteit van het leven van alledag ,kan men die het hebben innerlijke beschaving het slijpen aan die realiteit en zorgen dat het nog dieper wordt , daar helpt geen afgescheiden woordenboek bij, en is derhalve belachelijk; hoor de refokinderen op het schoolplein, er lopen daar beschaafde en onbeschaafde rond, en fatsoenlijk taalgebruik komt van binnen uit, meer niet.
Re: Woordenboek
Dát we in een isolement terecht komen is op zich al te betreuren maar als we er op deze manier zelf aan meewerken kan dat geen goede zaak zijn, ik vind het dus geen goed initiatief. Dat je afstand wil houden van die zaken in de wereld waarin je als refo niet mee kan gaan lijkt me logisch. Maar de taal van die wereld, waarin we tenslotte wel leven, niet meer willen begrijpen gaat een hele stap verder. Een stap te ver denk ik.jvdg schreef:Het lijkt mij een goed initiatief, of zien we hierin een versterking van het isolement waarin christenen meer en meer terecht komen.
Ik ben meer een voorstander van begeleide confrontatie. Zou met een normaal woordenboek prima te doen zijn.
Refoscholen gebruiken ook al jaar en dag gekuiste lesboeken. Vroeger hadden wij b.v. Engelse idioomboeken waarin plaatjes waren weggeplakt. Later maakten de scholen een vuist en zo kwamen er alternatieve plaatjes in.
Toen ik zelf Engels ging geven (op een andere school dan waar ik zelf gezeten had) zag ik trouwens wélke plaatjes er weggeplakt waren vroeger. Daar heb ik nog wat vrolijke momenten aan beleefd...
Toen ik zelf Engels ging geven (op een andere school dan waar ik zelf gezeten had) zag ik trouwens wélke plaatjes er weggeplakt waren vroeger. Daar heb ik nog wat vrolijke momenten aan beleefd...
Nah, dan zat je te giechelen om 'penis' enzo. Dat zou ik niet uit een woordenboek halen want het is gewoon een lichaamsdeel. En ja dat hoort bij de leeftijd, dan vind je dat interessant. Overigens was dat in groep 8, in klas 2 deed je toch al wat volwassener.Kislev schreef:Deel in een tweede klas middelbare school maar eens woordenboeken uit. Na een tijdje is het gegiechel en gegrinnik niet van de lucht.refo schreef:Krijgen we nu ook al een afgescheiden woordenboek?
Nooit gehoord dat mensen schuttingwoorden uit een woordenboek putten. Eerder zoek je een gehoord woord op om te kijken wat het betekent.
Ben ik het helemaal mee eens.Adorote schreef:Zo ook als met het licht uit ,is dit ook het afgescheiden woordenboek WAANZIN.
-
Ha ha, dat is waarschijnlijk voor mijn tijd. Ben nu wel heel benieuwd om welke plaatjes in welk boek het ging.Unionist schreef:Refoscholen gebruiken ook al jaar en dag gekuiste lesboeken. Vroeger hadden wij b.v. Engelse idioomboeken waarin plaatjes waren weggeplakt. Later maakten de scholen een vuist en zo kwamen er alternatieve plaatjes in.
En van dat woordenboek. Inderdaad onzinnig! Ook zonder woordenboek leer je wel schuttingtaal. Wat dat betreft sluit ik me volledig bij Adorote aan.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ze doen het op verzoek van de 'Staphorster-scholen'. Commercieel zijn ze zeker, maar dan wel nadat de refo-scholen diverse malen hierom verzocht hebben.memento schreef:M, puur commerciële zet van van Dale, waarmee ze hopen een groot gedeelte van de christelijke scholen over te halen alleen hún woordenboeken te gebruiken...
Geen goede zaak m.i.
-
En ik zie net een artikel dat van Dale toch afziet van het woordenboek:
Van Dale ziet af van Christelijk woordenboek
Van Dale ziet af van Christelijk woordenboek
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
En ik zie net een artikel dat van Dale toch afziet van het woordenboek:Pim schreef:Ze doen het op verzoek van de 'Staphorster-scholen'. Commercieel zijn ze zeker, maar dan wel nadat de refo-scholen diverse malen hierom verzocht hebben.memento schreef:M, puur commerciële zet van van Dale, waarmee ze hopen een groot gedeelte van de christelijke scholen over te halen alleen hún woordenboeken te gebruiken...
Geen goede zaak m.i.
Het commerciële wordt blijkbaar rechts ingehaald door een motivatie die meer aansluit op de bedrijfspolicy van Van Dale.
Ach.... zo'n commercieel succes was het waarschijnlijk toch niet geworden.
Wel jammer dat ierdoor de "Staphorst-hype" weer even onnodig is aangewakkerd.
Geen gekuiste editie Van Dale
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 2 febr. Uitgeverij Van Dale brengt toch geen christelijk woordenboek op de markt. Het bedrijf ziet af van de uitgave van het pocketwoordenboek Nederlands voor de christelijke basisschool om zijn onafhankelijke positie te waarborgen.
Van Dale's woordenboek voor christelijke basisscholen.
(Foto Van Dale)
Bij dit artikelnieuws - Van Dale kuist woordenboek
Archief:overzicht - Meer binnenlands nieuws
print artikel mail artikelDat bericht van directeur Herman Struijlaart van Van Dale Lexicografie werd gisteren bekend gemaakt.
Scholen in Staphorst hadden zich garant gesteld voor de afname van het woordenboek. „Uit de recente reacties blijkt dat de onafhankelijke positie van Van Dale in twijfel wordt getrokken”, motiveerde Struijlaart. „Om alle schijn van afhankelijkheid nu en in de toekomst te vermijden, is besloten om af te zien van het uitbrengen van dit woordenboek”.
Toen columnist Jan Blokker en auteur Ewoud Sanders over dit onderwerp schreven voor nrc.next, was dit besluit nog niet bekend. De opiniepagina’s waren al gedrukt toen Van Dale het nieuws bekend maakte.
2 februari 2007 (NRC)
Joechei..............wat een gezever van van Dale zeg, er is in feite toch niets op tegen voor hen die het wél willen dit uit te brengen??
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 2 febr. Uitgeverij Van Dale brengt toch geen christelijk woordenboek op de markt. Het bedrijf ziet af van de uitgave van het pocketwoordenboek Nederlands voor de christelijke basisschool om zijn onafhankelijke positie te waarborgen.
Van Dale's woordenboek voor christelijke basisscholen.
(Foto Van Dale)
Bij dit artikelnieuws - Van Dale kuist woordenboek
Archief:overzicht - Meer binnenlands nieuws
print artikel mail artikelDat bericht van directeur Herman Struijlaart van Van Dale Lexicografie werd gisteren bekend gemaakt.
Scholen in Staphorst hadden zich garant gesteld voor de afname van het woordenboek. „Uit de recente reacties blijkt dat de onafhankelijke positie van Van Dale in twijfel wordt getrokken”, motiveerde Struijlaart. „Om alle schijn van afhankelijkheid nu en in de toekomst te vermijden, is besloten om af te zien van het uitbrengen van dit woordenboek”.
Toen columnist Jan Blokker en auteur Ewoud Sanders over dit onderwerp schreven voor nrc.next, was dit besluit nog niet bekend. De opiniepagina’s waren al gedrukt toen Van Dale het nieuws bekend maakte.
2 februari 2007 (NRC)
Joechei..............wat een gezever van van Dale zeg, er is in feite toch niets op tegen voor hen die het wél willen dit uit te brengen??
Het vervolg dus...RefDag schreef: Handen ineen voor een reformatorisch woordenboek
]In reactie op het nieuws vorige week dat uitgeverij Van Dale afziet van publicatie van het gekuiste woordenboek dat vijf christelijke basisscholen ontwikkelden, stelt Q. J. Dorst voor de handen ineen te slaan om te komen tot een reformatorisch woordenboek.
Met interesse nam ik kennis van het initiatief voor het gekuiste woordenboek. Een prima initiatief, naar de mening van mij en van vele anderen. Maar met stijgende ergernis heb ik kennisgenomen van de vele negatieve reacties hierop. De haat en de vijandschap tegen het gereformeerde volksdeel druipen eraf. En wat doen we eraan? Gaan we zuchtend over de boosheid van de buitenwereld over tot de orde van de dag, of ondernemen we actie? Dan bedoel ik niet met ’een bord voor je hoofd’ gaan lopen (demonstreren), maar er zijn andere mogelijkheden.
Hoewel ik zelf niet tot de potentiële gebruikers behoor, zou het me geducht spijten als dit woordenboek niet zou verschijnen. Om meer dan één reden. Toen ik de zaak op een rustig moment overdacht, kwam de volgende vraag naar boven. Hebben wij (de reformatorische scholen) uitgeverij Van Dale nodig om een verantwoord woordenboek te maken? Dit moeten we toch prima zelf kunnen! Ja maar, dat is toch verschrikkelijk veel werk? Misschien wel, maar het zou mee kunnen vallen.
Hoeveel reformatorische basisscholen zouden er zijn in Nederland? Ik heb geen idee, maar ongetwijfeld meer dan 26. Als 26 basisscholen elk één letter voor hun rekening nemen en als vervolgens een redactie van deskundigen uit eigen kring er haar licht over laat schijnen, dan moet er toch een prachtig reformatorisch woordenboek te maken zijn.
Een ander idee zou zijn om leerlingen van het voortgezet onderwijs erbij te betrekken. Leerlingen uit havo 4 of vwo 5 zouden onder leiding van hun eigen neerlandicus er een nuttige en voor hen tevens leerzame bijdrage aan kunnen leveren. Er zou een competitie van te maken zijn: welke school levert de beste verklaring bij een bepaalde letter?
Tale Kanaäns
Als ieder een stukje doet, valt de hoeveelheid werk erg mee. Het gaat tenslotte om een uitgave met de omvang van een pocketboek. Ook hebben we de mogelijkheid om woorden en begrippen die ons dierbaar zijn (uit de tale Kanaäns bijvoorbeeld) toe te voegen. Er zijn prima mogelijkheden om digitaal gegevens en informatie te verzamelen, uit te wisselen en te delen. Verder hebben we voldoende uitgeverijen en drukkerijen in eigen kring. Ook onderwijsorganisaties zoals Driestar educatief en DGS zouden er voor de organisatie van een en ander bij betrokken kunnen worden.
Ik zou een dringende oproep willen doen om ook in dezen de hand aan de ploeg te slaan en „onze smaders te antwoorden.” Niet met woorden, maar met daden. Met een reformatorisch woordenboek. Wie doet er mee?
De auteur is docent aan een reformatorische middelbare school.
Een paar vragen:
1. Is zo'n woordenboek nu écht nodig? Het is blijkbaar al die jaren zónder ook prima verlopen
2. Weer een taak op het bordje van basisscholen?? Ik moet de eerste school nog tegenkomen in het BO die te weinig te doen heeft...

3. Is het überhaupt goed om de zuil verder op te bouwen...?