CU Limburg zet roomsen op kieslijst

Vincent

CU Limburg zet roomsen op kieslijst

Bericht door Vincent »

DEN HAAG - De ChristenUnie in Limburg heeft twee rooms-katholieken hoog op de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen gezet. Partijvoorzitter P. Blokhuis: „Dit is natuurlijk niet verbazingwekkend.”

Voor het eerst in de geschiedenis van de protestantse politieke partij staan er rooms-katholieken op een kieslijst van de CU. De partij heeft al wel rooms-katholieke leden. Iedereen kan lid worden, mits hij de Uniefundering onderschrijft. Die stelt dat de partij haar politieke overtuiging fundeert op de Bijbel, „die door de Drie Formulieren van Enigheid wordt nagesproken.”

De Provinciale Unie van de CU in Limburg heeft nu rooms-katholieke leden op nummer 3 en 4 van de kieslijst voor de Provinciale Statenverkiezingen gezet. Het gaat om W. Wolfs (45) uit Geulle en P. Frissen (40) uit Sittard. Lager op de lijst staan ook enkele rooms-katholieken. De kandidaten staan feitelijk op een onverkiesbare plaats, omdat de partij bij de verkiezingen in Limburg hoogstwaarschijnlijk één zetel zal halen.

Met de kandidaatstelling van rooms-katholieke leden komt de provinciale CU-afdeling tegemoet aan een nieuw kiezerspotentieel. „Katholieken die ontevreden zijn over de koers van het CDA vormen voor ons een duidelijke doelgroep”, aldus voorzitter A. Duvekot zaterdag in het Nederlands Dagblad.

Lijsttrekker K. Koelewijn vult aan: „Steeds meer rooms-katholieke mensen voelen zich aangetrokken tot de ChristenUnie (…) Daar moeten we rekening mee houden bij het maken van de kieslijst. Daarom staan deze broeders op 3 en 4.”

Duvekot heeft geen contact gehad met het partijbestuur over de kandidering van de rooms-katholieken. „Uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van het provinciale bestuur.”

Partijvoorzitter Blokhuis is het daarmee eens. „Het partijbestuur gaat daar niet over.” In het landelijk bestuur is de kwestie ook niet aan de orde geweest en er komt ook geen aparte bestuursvergadering over. „Uiteindelijk gaat het erom hoe de betreffende rooms-katholieken er zelf mee omgaan. Hoe zien zij de grondslag en kunnen zij het program van de CU geloofwaardig uitdragen?”

Blokhuis vindt het overigens „natuurlijk niet verbazingwekkend” dat dit in Limburg speelt. „De verscheidenheid in de partij neemt blijkbaar toe. Daar zullen we wel over moeten nadenken.”

Andere CU-prominenten zijn zeer terughoudend in hun reactie of willen er helemaal niets over zeggen. Fractievoorzitter Rouvoet vindt dat de eerste verantwoordelijkheid in deze kwestie bij het partijbestuur ligt. Hij wil er daarom verder niet op ingaan. Ex-GPV-fractievoorzitter Schutte denkt er net zo over.

Prof. dr. W. H. Velema, eens betrokken bij een protestants overleg in de RPF, weigert commentaar.

Ook voorzitter R. van Langevelde van de Provinciale Unie Noord-Brabant, een provincie waar ook veel rooms-katholieken wonen, wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan. In Noord-Brabant zijn er ook signalen dat rooms-katholieken in de partij actief willen zijn, aldus de voorzitter. Bij het vaststellen van de kieslijst voor de CU in zijn provincie is de kandidaatstelling van rooms-katholieke leden „niet aan de orde” geweest, aldus Van Langevelde.

Hij vindt, net als gewezen RPF-fractievoorzitter Van Dijke, een discussie in de partij over het kandideren van rooms-katholieken nodig.
Unionist

Bericht door Unionist »

Waarom zou een rooms-katholiek christen geen (kader-)lid van een christelijke partij kunnen zijn ?

Het lijkt me ook een beetje typisch om in Limburg actief te zijn en per definitie rooms-katholieken uit te sluiten.
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Waarom zou een rooms-katholiek christen geen (kader-)lid van een christelijke partij kunnen zijn ?

Het lijkt me ook een beetje typisch om in Limburg actief te zijn en per definitie rooms-katholieken uit te sluiten.

Als het goed is, heb je als partij een bepaalde grondslag die geheeel en uitsluitend het spreken van de partij bepaalt. Als Roomsen zcih daar ook in kunnen vinden, heb ik mijn twijfels bij de grondslag....
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Zolang de katholieken zich maar volledig in het gedachtengoed van de CU kunnen vinden en dat ook uitdragen. Ik denk dat dit best kan zonder dat de CU een roomse identiteit krijgt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Mja, nix mis mee toch? Ik denk dat het goed is als christelijk Nederland zich verenigd in de politiek. Zeker als dat met behoudt van de 3FvE als basis kan, zie ik roomse stemmers en roomse participatie binnen de christelijke partijen alleen maar als zeer gewenst.

Daarbij moeten de tegenstanders niet vergeten dat het unieke van christelijke politiek zich richt op ethische zaken. En wat dát betreft kunnen we eerder leren van Rome, dan omgedraaid.

Kortom: ik zie roomse invloeden binnen de CU eerder leiden tot verrechtsing wat betreft ethische onderwerpen, dan tot verwatering. En daarbij: elke zetel dat de CU groter wordt, is méér christelijke invloed!
Unionist

Bericht door Unionist »

@Vincent
Rooms-katholieke christenen zijn ook betrokken bij de pro-lfebeweging. Hoe zit het met hun grondslag?

De grondslag van de ChristenUnie is de Bijbel, overigens. RK-leden zullen aanspreekbaar (moeten) zijn op deze grondslag.

Ik denk dat de problemen eerder intern ontstaan dan extern. Maar vergis je ook niet in het verschil in spiritualiteit tussen reformatorische en evangelische christenen.
Unionist

Bericht door Unionist »

http://www.refdag.nl/artikel/1289686/Ro ... roept.html

Wel wat suggestieve vraagstelling van de journalist, als je het mij vraagt.

Er zitten nu 2 evangelische Kamerliden. Heeft het RD ooit gevraagd of ze Zondag 27 vraag 74 wel onderschrijven?
Petrus

Bericht door Petrus »

Hoe kan een Rooms Katholiek instemmen met de grondeslag als geheel en de 3FvE daaraan verbonden??

Ik zie dat niet écht zitten, áls men zijn/haar geloof (RK) met hart en ziel, dus met volle overtuiging belijdt............dan kom je als vanzelf in conflict met één van de kernzaken die het katholicisme scheidt van het protestantisme: het afwijzen van de Mis zoals die de kern en het hart van het katholicisme is.

Ben ik nou zo afstandelijk of wát??
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Unionist schreef:http://www.refdag.nl/artikel/1289686/Ro ... roept.html

Wel wat suggestieve vraagstelling van de journalist, als je het mij vraagt.

Er zitten nu 2 evangelische Kamerliden. Heeft het RD ooit gevraagd of ze Zondag 27 vraag 74 wel onderschrijven?
Tja de RK gebruikt de Willibrordbijbel en de Christenunie denk ik
de nbv daar zit ook niet zo veel verschil meer in.
Als je als grondslag de Bijbel hebt dus wat dat betreft is het niet
verwonderlijk :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat je kerk en politiek door elkaar haalt, Rens. Als jij politiek actief bent, hoe vaak komen dogmatische verschillen dan aan de orde?
rekcor

Bericht door rekcor »

We moeten denk ik goed onderscheid maken tussen:

- de kerk
- de politiek

In de kerk zijn de 3FE belangrijk, voor politieke stellingnames niet.

Met het Apostolicum ligt dat m.i. anders, aangezien het al dan niet onderschrijven van die belijdenis uitmaakt of je christen bent of niet.

Daarnaast moeten we realistisch zijn: we - mensen die belijden dat Jezus Heer is - zijn niet echt in de positie om elkaar in de politiek te bestrijden vanwege het niet onderschrijven van de 3FE.
Vincent

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:@Vincent
Rooms-katholieke christenen zijn ook betrokken bij de pro-lfebeweging. Hoe zit het met hun grondslag?

De grondslag van de ChristenUnie is de Bijbel, overigens. RK-leden zullen aanspreekbaar (moeten) zijn op deze grondslag.

Ik denk dat de problemen eerder intern ontstaan dan extern. Maar vergis je ook niet in het verschil in spiritualiteit tussen reformatorische en evangelische christenen.
Voor een stichting met als doel de pro-life ideeen te promoten, geldt dat de grondslag en doelstelling ruim verwoord kan worden, zodat ook niet-christenen zich erin kunnen vinden.

Politiek bedrijven betekent toch ook: getuigen. Kan dat met mensen die....afgoderij bedrijven?

Politiek bedrijven is toch ook het beoordelen van allerhande zaken vanuit één bepaalde grondslag. Wat mij betreft de 3FvE. Ik ben tenslotte gereformeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En wat te doen met een CU-burgemeester die op zondag die vervloekte afgoderij bij wenst te wonen?
Je kan hem dan moeilijk aanspreken op de grondslag (3FvE), waarvan hij voorheen al gezegd heeft, dat hij zich er niet in kan vinden.

Of gaat de CU nu al water bij de wijn doen? En de grondslag afzwakken? Ze zitten nog niet eens in het kabinet.
memento

Bericht door memento »

Vincent schreef:Politiek bedrijven betekent toch ook: getuigen. Kan dat met mensen die....afgoderij bedrijven?

Politiek bedrijven is toch ook het beoordelen van allerhande zaken vanuit één bepaalde grondslag. Wat mij betreft de 3FvE. Ik ben tenslotte gereformeerd.
Politiek bedrijven en getuigen zijn 2 dingen. Het eerste behoort toe aan een politieke partij, het 2e aan de kerk.

De gezamenlijke grondslag zou ik liever zien in de Schrift, dan in de 3FvE. Simpelweg omdat de 3FvE géén uitspraak doen over allerlei ethische zaken, waar de Schrift wél uitleg over geeft, terwijl de 3FvE ondertussen een hoop mensen buitensluit, die ook de Schrift als uitgangspunt van politiek willen nemen.

Ik acht de 3FvE binnen de kerken nodig om duidelijkheid te scheppen over de rechtzinnige leer, en deze te bewaken. Daarbuiten echter zie ik het als een barricade, die samenwerking tussen broeders en zusters tegenhoudt. Nu ben ik echt niet voor een valse oecumene, en al zeker niet met Rome, echter een ieder die zegt te geloven in Jezus Christus als zijn Verlosser, zie ik als mijn broeder, ook al houdt hij er een hele hoop dwalingen op na. Ik denk dat we sektarisch bezig zijn als we dat ontkennen, alhoewel ik me terdege besef dat deze visie niet populair is binnen de ger. gez., ik denk echter dat we goed onderscheid moeten maken tussen het geloof van een instituut (in dit geval de RK), en het geloof van een persoon.
limosa

Bericht door limosa »

kan iemand even kort uitleggen wat nu het verschil is tussen de linkervleugel van het CDA en de CU ?
Plaats reactie