Waar liggen volgens jou de bijbelse grenzen?
- Christiaan
Waar liggen volgens jou de bijbelse grenzen?
Waar liggen volgens jou de grenzen?
Jezus zegt gij geheel anders. Sommige Christenen onderscheiden zich meer van niet-christenen dan anderen.
Maar waar ligt de grens volgens jou?
Wat kunnen christenen echt niet doen?
En nu niet zeggen, moord, doodslag, haten enzo. Maar in het dagelijks leven. Waar zouden ze niet naar willen/kunnen kijken?
Zou zijn er christenen die er geen moeite mee hebben op zaterdag naar een of ander Dancemuziek feest te gaan. Waar de mens wordt verheerlijkd. En op zondag in de kerk te komen en dan de lof van God te zingen.
Er zijn twee uitersten:
Dat je alles mag. (Is niet bijbels: Paulus zeg Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig)
Dat niets mag. (Is niet bijbels: We mogen mensen geen wet opleggen)
Maar bepaalde zaken kunnen echt niet.
Dus een stuk bijbelse ethiek. Wat kan duidelijk niet volgens jou?
Jezus zegt gij geheel anders. Sommige Christenen onderscheiden zich meer van niet-christenen dan anderen.
Maar waar ligt de grens volgens jou?
Wat kunnen christenen echt niet doen?
En nu niet zeggen, moord, doodslag, haten enzo. Maar in het dagelijks leven. Waar zouden ze niet naar willen/kunnen kijken?
Zou zijn er christenen die er geen moeite mee hebben op zaterdag naar een of ander Dancemuziek feest te gaan. Waar de mens wordt verheerlijkd. En op zondag in de kerk te komen en dan de lof van God te zingen.
Er zijn twee uitersten:
Dat je alles mag. (Is niet bijbels: Paulus zeg Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig)
Dat niets mag. (Is niet bijbels: We mogen mensen geen wet opleggen)
Maar bepaalde zaken kunnen echt niet.
Dus een stuk bijbelse ethiek. Wat kan duidelijk niet volgens jou?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
De norm is in feite heel eenvoudig, het wordt door de bijbel aangegeven. Samengevat staat op meerdere plaatsen: Al wat gij doet, doe dat ter ere van God.
Dit lijkt te simpel, maar toch is dìt de afweging bij al onze daden.
Als we dat telkens bij die vragen doordenken zal het antwoord op al deze vragen daardoor bepaald worden.
Dit lijkt te simpel, maar toch is dìt de afweging bij al onze daden.
Als we dat telkens bij die vragen doordenken zal het antwoord op al deze vragen daardoor bepaald worden.
Alles mag, maar niet alles is nuttig.
Het is als in een goed huwelijk, waarbij man en vrouw elkaar vrij laten. Echter, dat wil niet zeggen dat ze alles doen zullen. Ze zullen (als t goed is) geen dingen doen waar de ander verdriet van heeft, waar ze de ander mee kwetsen, en ook geen dingen die niet goed zijn voor hun relatie.
Zo ook met een christen, die 'getrouwd' is met Christus. Hij is vrij om alles te doen, maar de liefde weerhoudt hem om bepaalde dingen te doen. Daarom: liefde is de vervulling van de wet. Buiten die liefde is al ons doen en laten zonde, zélfs al leven we zo strikt als je je maar kan indenken.
Helaas denken velen stiekum dat ze met dit doen en dat laten wel goed bezig te zijn, zónder die liefde tot Christus te kennen. Het wordt als een soort grond waarmee ze stiekum (ook al belijden ze natuurlijk heel degelijk dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt) een hoopje op de eeuwigheid hebben. Daarom ben ik niet zo voor een waslijst van wat wél en wat niet goed is. Ieder christen is daar vrij in. En ook niet iedereen is gevoelig voor de zelfde zonde. Daarom: Laat elkaar vrij, en indien ge oordelen wilt, oordeelt uzelven. En indien je niet gelooft in Jezus Christus, dan bén je alreeds veroordeeld, ondanks al je goede werken!
Het is als in een goed huwelijk, waarbij man en vrouw elkaar vrij laten. Echter, dat wil niet zeggen dat ze alles doen zullen. Ze zullen (als t goed is) geen dingen doen waar de ander verdriet van heeft, waar ze de ander mee kwetsen, en ook geen dingen die niet goed zijn voor hun relatie.
Zo ook met een christen, die 'getrouwd' is met Christus. Hij is vrij om alles te doen, maar de liefde weerhoudt hem om bepaalde dingen te doen. Daarom: liefde is de vervulling van de wet. Buiten die liefde is al ons doen en laten zonde, zélfs al leven we zo strikt als je je maar kan indenken.
Helaas denken velen stiekum dat ze met dit doen en dat laten wel goed bezig te zijn, zónder die liefde tot Christus te kennen. Het wordt als een soort grond waarmee ze stiekum (ook al belijden ze natuurlijk heel degelijk dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt) een hoopje op de eeuwigheid hebben. Daarom ben ik niet zo voor een waslijst van wat wél en wat niet goed is. Ieder christen is daar vrij in. En ook niet iedereen is gevoelig voor de zelfde zonde. Daarom: Laat elkaar vrij, en indien ge oordelen wilt, oordeelt uzelven. En indien je niet gelooft in Jezus Christus, dan bén je alreeds veroordeeld, ondanks al je goede werken!
- JolandaOudshoorn
Hierbij kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik las eens een zin die me altijd bij zal blijven. Als kind van God denk aan zonden niet meer in termen van daden, maar als aan relatie met God. In dit licht kunnen zelfs "goede" werken voor een gelovige zonde zijn.memento schreef:Alles mag, maar niet alles is nuttig.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kortom, een gelovige richt zich op wat God wil, dus op wat nuttig is, op de dienst in zijn koninkrijk. En niet op wat geoorloofd is.
Blijft natuurlijk de vraag wat je wel doet en niet doet. Maar ik ben een beetje bang dat dit topic makkelijk kan verzanden in een topic of je wel tv mag kijken, naar de bioscoop mag gaan of naar een cafe etcetera
Blijft natuurlijk de vraag wat je wel doet en niet doet. Maar ik ben een beetje bang dat dit topic makkelijk kan verzanden in een topic of je wel tv mag kijken, naar de bioscoop mag gaan of naar een cafe etcetera

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waar ik aan wil toevoegen dat God áltijd wil wat goed voor ons is. Gods eer en het goede voor een mens staan niet tegenover elkaar, maar zijn één. Men heeft de ogen van het geloof nodig om dat te zien. Mist men die ogen, dan ziet men enkel 'nix mogen' en 'vervelende dingen moeten'.Marnix schreef:Kortom, een gelovige richt zich op wat God wil, dus op wat nuttig is, op de dienst in zijn koninkrijk. En niet op wat geoorloofd is.
Klopt, hoewel sommigen ook wel weer dat beeld in de hand werken door alles niet te mogen wat God niet verbiedtmemento schreef:Waar ik aan wil toevoegen dat God áltijd wil wat goed voor ons is. Gods eer en het goede voor een mens staan niet tegenover elkaar, maar zijn één. Men heeft de ogen van het geloof nodig om dat te zien. Mist men die ogen, dan ziet men enkel 'nix mogen' en 'vervelende dingen moeten'.Marnix schreef:Kortom, een gelovige richt zich op wat God wil, dus op wat nuttig is, op de dienst in zijn koninkrijk. En niet op wat geoorloofd is.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Maar er zijn voor jullie dus geen zaken die je bij andere christenen ziet en die je tegen je borst stuiten?
Of juist wel?
Of juist wel?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Volgens mij is het belangrijkste al aangegeven, als ik alleen al de eerste paar reacties bekijk:
"Al wat gij doet, doe dat ter ere van God. "
"Als kind van God denk aan zonden niet meer in termen van daden, maar als aan relatie met God."
"Kortom, een gelovige richt zich op wat God wil, dus op wat nuttig is, op de dienst in zijn koninkrijk. En niet op wat geoorloofd is."
Maar als ik het goed begrijp wil je iets concreets horen.
Zomaar een voorbeeldje van een van de dingen die mij tegen de borst stuit:
Kleuters die de hele avond dvd-tjes kijken, maar geen bijbelverhaal horen thuis. (Geen tijd voor na het eten, pa moet snel naar de volgende afspraak.)
Of: op zondag doen we niets dan twee keer naar de kerk gaan en slapen, de rest van de week hebben we het er niet meer over, en gaan we vrolijk onze gang. Borreltje meer of minder doen we niet moeilijk over, bioscoop moet kunnen, 'uitzending gemist'kijken we via internet, want tv mag nog nét niet.
"Als kind van God denk aan zonden niet meer in termen van daden, maar als aan relatie met God."
"Kortom, een gelovige richt zich op wat God wil, dus op wat nuttig is, op de dienst in zijn koninkrijk. En niet op wat geoorloofd is."
Kleuters die de hele avond dvd-tjes kijken, maar geen bijbelverhaal horen thuis. (Geen tijd voor na het eten, pa moet snel naar de volgende afspraak.)
Of: op zondag doen we niets dan twee keer naar de kerk gaan en slapen, de rest van de week hebben we het er niet meer over, en gaan we vrolijk onze gang. Borreltje meer of minder doen we niet moeilijk over, bioscoop moet kunnen, 'uitzending gemist'kijken we via internet, want tv mag nog nét niet.
Haha ja dat laatste stuit me ook wel eens tegen de borst... dat we zoveel niet mogen... tv bijvoorbeeld.Ma Vis schreef:Volgens mij is het belangrijkste al aangegeven, als ik alleen al de eerste paar reacties bekijk:
- Bert Mulder
- Contacteer:
Waar liggen de grenzen?
Wist je dat die vraag helemaal verkeerd gesteld is.
De vraag moet niet zijn, hoeveel kan of mag ik nog net even doen om niet te zondigen tegen God.
De vraag moet zijn, hoe kan ik het beste mijn leven, mijn tijd, mijn geld aan God's dienst besteden. We hebben dat alles in rekenschap van de Heere gekregen, en zullen daarvoor ook verantwoording moeten doen.
De vraag moet niet zijn, hoeveel kan of mag ik nog net even doen om niet te zondigen tegen God.
De vraag moet zijn, hoe kan ik het beste mijn leven, mijn tijd, mijn geld aan God's dienst besteden. We hebben dat alles in rekenschap van de Heere gekregen, en zullen daarvoor ook verantwoording moeten doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klopt, maar dan is er ook wel ruimte voor ontspanning... een biertje drinken in een cafe, voetballen (of wat voor sport dan ook), een filmpje of tv kijken etc.Bert Mulder schreef:Waar liggen de grenzen?

- Bert Mulder
- Contacteer:
Klopt, als die activiteit, wat het ook is, van die nature is dat je er des Heeren zegen over kunt vragen. Dat is namelijk de Christelijke vrijheid genoemd.Marnix schreef:Klopt, maar dan is er ook wel ruimte voor ontspanning... een biertje drinken in een cafe, voetballen (of wat voor sport dan ook), een filmpje of tv kijken etc.:)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ja, regeltjes voor andere christenen opstellenChristiaan schreef:Maar er zijn voor jullie dus geen zaken die je bij andere christenen ziet en die je tegen je borst stuiten?

Nu even serieus: ik denk dat regeltjes (dat wel, dat niet) wel degelijk nuttig zijn, maar voor onvolwassen christenen. Die hebben - net als kinderen - regeltjes nodig en denken (vaak) helemaal in termen van regeltjes.