jvdg

Bericht door jvdg »

Ik heb wat moeite met de AVATARS welke vele forumdeelnemers "voeren".
Deze kreet komt voort uit:

Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Het woord avatar komt van oorsprong uit het Sanskriet. Het betekent de incarnatie.

In het hindoeïsme kan een avatar bijvoorbeeld de incarnatie van God of Saguna Brahma (meestal Vishnu) in een menselijk of dierlijk lichaam zijn. Vooral vaishnavieten geloven in avatars, veel andere hindoes geloven niet dat God in zijn geheel als avatar kan incarneren. Avatars zijn de sterkste wezens in het heelal. Ze hebben de verantwoordelijkheid voor het zorgen voor de rust en balans in het universum. Ze komen misschien als incarnatie van een god, maar hebben daarbij nog steeds dezelfde krachten. Ook hun onsterfelijkheid houden ze, wetend als het erop aankomt ze die altijd ten goede moeten gebruiken.

Er is één Avatar die uit zichzelf is gereincarneerd, niet uit een God maar zelf ontstaan doordat alle krachten zich hebben gebundeld van alle 4 de zonnen en alle sterren uit het heelal.

Deze Avatar, niet genoemd bij naam is de machtigste onder de Avatars, bedoeld om zijn soortgenoten(avatars) te beschermen tegen het kwaad.

Onder de Avatars hebben zij ook nog hun trawanten. Angels. (gewoon engelen uit de hemel). Zij vechten mee voor de balans in het universum. Ook de Angels worden verdeeld in rank. Zo is de Archangel (aartsengel, denk aan Gabriel) de belangrijkste Angel en staan die boven de angels. Zij hebben de verantwoordelijkheid over al hun engelen onder hen.

In het epos Mahabharata komt Krishna voor, die een avatar is van Vishnu.

Er is derhalve sprake van een goddelijke incarnatie.

Ik wil niet vroom doen, maar ik vind het beter om te spreken over een deelnermerslogo.
Gian

Bericht door Gian »

Maak het jezelf niet te moeilijk. Er zijn talloze gebruiken of bewoordingen van niet-christlijke afkomst.
Wat voor moeite heb je er eigenlijk van? Ben je ervan geschrokken, of stemt het je verdrietig?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Maak het jezelf niet te moeilijk. Er zijn talloze gebruiken of bewoordingen van niet-christlijke afkomst.
Wat voor moeite heb je er eigenlijk van? Ben je ervan geschrokken, of stemt het je verdrietig?
Gian, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik ben niet geschrokken, maar heb wat moeite met de presentatie van deelnemers aan dit forum.
Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele deelnemer een goddelijke incarnatie heeft bedoeld met zijn Avatar, maar nogmaals, gevoelsmatig (en misschien super-calvinistisch) ben ik bang voor ego-tripping.
Laat ik maar toegeven: Echt inhoudelijk bezwaar heb ik niet, maar, alweer gevoelsmatig, waarom zo'n avatar.
Mijn schrik zit, irrationeel, in de betekenis van zo'n afbeelding.

Maar, after all, Gian: je hebt gelijk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik heb geen avatar, maar een foto onder mijn naam. Heb je daar ook moeite mee?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
jvdg

Bericht door jvdg »

Pim schreef:Ik heb geen avatar, maar een foto onder mijn naam. Heb je daar ook moeite mee?
Nee, nee, Pim, ik heb geen moeite met een foto, en zelfs niet met een Avatar. Het gaat mij om een soberheid welke aansluit met de handel en wandel van onze Zaligmaker. Deze handel en wandel sluit alles wat buiten Zijn Wil valt uit. Ik bedoel te zeggen dat ALLES wat wij doen ter ere God's moet zijn. Vergeef mij mijn vroomheid, maar alles wat niet is tot Zijn Eer is, is niet goed.

Nogmaals vergeef mij mijn vroomheid.
Tiberius
Administrator

Re: AVATAR

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:Ik heb wat moeite met de AVATARS welke vele forumdeelnemers "voeren".
Vind je dit nog steeds?
(Ik heb zelf namelijk 's avonds laat ook wel eens wat extremere opvattingen, dan in de nuchtere morgenstond, als de melatonine-spiegel weer gedaald is.)

Zo ja, wat is dan precies je moeite?
(1) Met het woord "avatar"?, of
(2) Met het gebruik van een avatar in algemene zin?, of
(3) Met het gebruik van iemands individuele avatar?

Wat (1) betreft kunnen we kort over zijn: zo is dat woord nu eenmaal. We kunnen moeilijk als refo's een eigen term voor "avatar" gaan verzinnen, toch? Dan krijg je net zoiets als "lieveheersbeestje", dat door sommigen ook anders genoemd wordt.
Overigens geeft Wikipedia ook de betekenis bij nickname:
Een avatar (uitspraak: afa·tar soms ook wel: affà·tjar) is een klein plaatje meestal tussen de 48x48 en 125x125 pixels groot, dat gebruikt wordt als gebruikersplaatje op fora op het Internet. Avatars staan meestal naast of onder de nickname van een lid.
Een avatar wordt gewoonlijk gebruikt als verpersoonlijking voor de persoon achter de computer. Het is de verschijning van een speler in de virtuele wereld of fantasiewereld.

Wat (2) betreft: ik vind het wel handig, met name als je snel een posting van iemand terug wil vinden. Scrollen tot je het plaatje ziet, gaat sneller, dan lezen totdat je zijn of haar avatar ziet. Neem de proef maar eens op de som, door in een megatopic een posting van een avatar-voerende terug te zoeken.

Wat (3) betreft moet je dan contact met die persoon opnemen. Als het echt niet kan, zullen trouwens de moderators wel ingrijpen.
Unionist

Bericht door Unionist »

jvdg schreef:Ik heb wat moeite met de AVATARS welke vele forumdeelnemers "voeren".

Van Wikipedia
Het woord avatar komt van oorsprong uit het Sanskriet. Het betekent de incarnatie.

In het hindoeïsme kan een avatar bijvoorbeeld de incarnatie van God of Saguna Brahma (meestal Vishnu) in een menselijk of dierlijk lichaam zijn. Vooral vaishnavieten geloven in avatars, veel andere hindoes geloven niet dat God in zijn geheel als avatar kan incarneren. Avatars zijn de sterkste wezens in het heelal. Ze hebben de verantwoordelijkheid voor het zorgen voor de rust en balans in het universum. Ze komen misschien als incarnatie van een god, maar hebben daarbij nog steeds dezelfde krachten. Ook hun onsterfelijkheid houden ze, wetend als het erop aankomt ze die altijd ten goede moeten gebruiken.

Er is één Avatar die uit zichzelf is gereincarneerd, niet uit een God maar zelf ontstaan doordat alle krachten zich hebben gebundeld van alle 4 de zonnen en alle sterren uit het heelal.

Deze Avatar, niet genoemd bij naam is de machtigste onder de Avatars, bedoeld om zijn soortgenoten(avatars) te beschermen tegen het kwaad.

Onder de Avatars hebben zij ook nog hun trawanten. Angels. (gewoon engelen uit de hemel). Zij vechten mee voor de balans in het universum. Ook de Angels worden verdeeld in rank. Zo is de Archangel (aartsengel, denk aan Gabriel) de belangrijkste Angel en staan die boven de angels. Zij hebben de verantwoordelijkheid over al hun engelen onder hen.

In het epos Mahabharata komt Krishna voor, die een avatar is van Vishnu.

Er is derhalve sprake van een goddelijke incarnatie.

Ik wil niet vroom doen, maar ik vind het beter om te spreken over een deelnermerslogo.
Dan noemen we het toch gewoon "plaatje"? Ik vind "avatar" toch al geen lekker woord. Martinus Nijhoff heeft een bundel geschreven die hij "Awater" noemde. Heb ik ook nooit begrepen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Ik heb zelf namelijk 's avonds laat ook wel eens wat extremere opvattingen, dan in de nuchtere morgenstond, als de melatonine-spiegel weer gedaald is.)
Dat zal het wezen! 8)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Martinus Nijhoff heeft een bundel geschreven die hij "Awater" noemde. Heb ik ook nooit begrepen.
'Awater' is geen bundel, maar een gedicht. :wink:
En de naam Awater is een achternaam, die Nijhof opving bij een telefoongesprek.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, zo heet het gewoon standaard in deze forums... is wel aan te pasen maar goed... Of dat nou de moeite is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

tib, wat leuk joh!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik vind het ook een rare term, vanwege de connectie met het hindoeisme gebrujik ik ook altijd de term plaatje
The Groom's still waiting at the altar
Rens

Bericht door Rens »

Unionist schreef:
Dan noemen we het toch gewoon "plaatje"? Ik vind "avatar" toch al geen lekker woord. Martinus Nijhoff heeft een bundel geschreven die hij "Awater" noemde. Heb ik ook nooit begrepen.
Dan maken we er toch gewoon A-vater of A-water van?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Rens schreef:
Unionist schreef:
Dan maken we er toch gewoon A-vater of A-water van?
hi, of desnoods e-veter .... :bobo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
caprice

Bericht door caprice »

Van Wikipedia
Ik noem het een avatEr. :OO
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie