'Bijbel terug in het onderwijs'
DO 18 jan 2007 | 12.30
Wie zich aan de Bijbel brandt, moet op de blaren zitten. Bas Blokker (43), redacteur van NRC Handelsblad en zoon van oud-Volkskrantcolumnist Jan Blokker (79), kreeg vorig jaar de schrik van zijn leven tijdens een interview op Radio 1. Luisteraars mochten reageren op het boek 'Er was eens een God'. En dat deden ze. Vol frustraties, woede en onbegrip.
Waarschijnlijk dat het drietal bij hun lezing gisteren in de Mariakerk in Oosterhout daarom zo omzichtig met het publiek omging. De schrijvers gaven toe dat ze ongelovigen waren, maar dat ze het Oude en het Nieuwe Testament met respect behandelden, zonder dedain of Randstedelijke arrogantie. Ze konden het niet vaak genoeg zeggen en deden dat dus ook.
Bijbelquiz
De Blokkers nemen hun onderwerp uiterst serieus en willen slechts een pleidooi houden voor het behoud van kennis. Sterker nog de Bijbelverhalen moeten steviger verankerd worden in het onderwijs. Jan jr. (54): ''Bij de Nationale Bijbelquiz scoorden de EO-jongeren een vier. Zelfs deze groep kent de Bijbel niet goed meer. En dat terwijl het de basis is van onze cultuur. Politici roepen altijd dat de westerse samenleving is gestoeld op de Joods-Christelijke traditie. Dan zou er toch ook meer aandacht voor moeten zijn in het onderwijs.''
Jan senior: ''Dat is prima, maar dan moet je wel de koppeling met het christelijk geloof loslaten. Het gaat mij echt om de verhalen zelf.''
De heren bedoelen het kortom alleen maar goed. De reacties op het radioprogramma hadden echter veel indruk gemaakt, want Bas Blokker opende er gisteren de lezing in de Mariakerk mee.
Blokker: ''Die uitzending is me niet in de koude kleren gaan zitten. Ene Hedy bestempelde ons als barbaren die leugens in de Bijbel als waarheid verkondigden. Hedy noemde zichzelf 'een bestrijder van het kwaad'. Een predikante beweerde dat wij de kennis van de Bijbel niet konden bevatten en dat de titel van ons boek bewust kwetsend was.''
Lees verder in BN/De Stem
Bron: BN/De Stem
Krijgen we nu steun van de niet-gelovigen?
"Bijbel terug in het onderwijs"
Die Hedy die ze noemen zal deze wel zijn: http://www.hedyparcherie.nl/
- JolandaOudshoorn
Helemaal mee eens. Maar er zou ook heeeel wat meer aandacht voor mogen zijn in de politiek.Politici roepen altijd dat de westerse samenleving is gestoeld op de Joods-Christelijke traditie. Dan zou er toch ook meer aandacht voor moeten zijn in het onderwijs.'
Om de 'koppeling met het christelijke geloof los te laten' lijkt me te ver gaan. Joods-Christelijke traditie zit vast aan christelijk geloof lijkt me.
Bezoek van de genoemde website maakt in elk geval duidelijk hoeveel waarde we moeten hechten aan wat 'Hedy' zegt.
Geen waarde dus.
Opvallend, op het komische af, veel verzoeken om donaties.
Werkt op mijn lachspieren. De rest niet, te triest voor woorden.U kunt vanaf een euro doneren. Wie niet doneert is een tegenstander van een harmonische maatschappij. Hoe meer u doneert des temeer u een voor stander bent van een harmonische maatschappij. Doneer. Voor hen die blij zijn dat de vereniging Hedy Parcherie nog kan blijven bestaan hangt het nu geheel af van hun donatie. Zij zullen niet de gedachten moeten koesteren, van dat doet een andere wel, want die andere is er niet.
Eng om te lezen dat iemand zo vijandig kan zijn.
En maar beweren: Hedyism is based on reality, truth, science, rational, wisdom, love for each other as Hedyist, honesty, harmony, respect for each other as Hedyist, no hate for anyone, being no one’s enemy, and self-defense to exist permanently as a harmonious society in harmony with nature of which we all are part of.
De haat druipt eraf. En teveel wiet misschien?