Preken op YouTube

Plaats reactie
limosa

Preken op YouTube

Bericht door limosa »

lees net op Webwereld dit artikeltje:
Webwereld schreef:Britse kerkgemeenschap zet preek op Youtube

Door Edwin Feldmann

Maandag 15 januari 2007, 08:47 - Na bedrijven en beginnende artiesten, is Youtube nu ook ontdekt door de kerk. De videosite moet een nieuw publiek de kerk in krijgen.

De plannen om later deze maand van start te gaan met het op Youtube publiceren van video's van preken, zijn afkomstig van de aartsbisschop van Canterbury.

Met deze nieuwe manier van 'adverteren' probeert de Britse kerkgemeenschap een nieuwe generatie aan te spreken en de leegloop van de kerken tegen te houden, schrijft The Sunday Telegraph.

De Church of England verloor tussen 2000 en 2002 ongeveer 8 procent van zijn vaste kerkgangers. Hoewel de leegloop inmiddels is afgenomen, wordt de kerk nog vooral bezocht door ouderen.

Met Youtube als medium wil de Britse kerk juist de jongeren aanspeken. "Met Youtube is het potentieel bereik enorm", zo vertelt een woordvoerder van de Church of England. "Je moet immers preken waar de mensen luisteren."

De video's van de Church of England worden verzorgd door de organisatie Fresh Expressions, die diverse acties onderneemt om de kerk weer populair te maken.
Hoe komen ze op het idee, een soort Prekenweb 2.0 . . .

Ik denk dat preken het best tot hun recht komen in de vorm van de levende verkondiging in een wat meer sacrale omgeving. Maar als je het dan toch met een ingeblikte dominee moet doen is beeld erbij wel mooi.
memento

Bericht door memento »

Ach, niets nieuws. De metropolitan tabernacle, de kerk in Londen waar Spurgeon gestaan heeft, heeft al jaren preken op video, zowel via internet als via hun shop.

Zie http://www.metropolitantabernacle.org/?page=sermons
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa

Bericht door limosa »

ah, oké, ik had er nog niet eerder van gehoord

de volgende stap is misschien dat we naast de kerktelefoon de kerk-beeld-telefoon krijgen, komt de dominee zo je huiskamer in video-streamen

of bestaat dat ook al?
refo

Bericht door refo »

limosa schreef:ah, oké, ik had er nog niet eerder van gehoord

de volgende stap is misschien dat we naast de kerktelefoon de kerk-beeld-telefoon krijgen, komt de dominee zo je huiskamer in video-streamen

of bestaat dat ook al?
Eén predikant voor een heel kerkverband....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er zijn wat linksere ;) gereformeerde kerken die een webcam hebben die aanstaat tijdens de eredienst, zodat je de kerkdienst via internet kan volgen.
Duuk

Bericht door Duuk »

limosa schreef:ah, oké, ik had er nog niet eerder van gehoord

of bestaat dat ook al?
Kijk op zondag maar eens op de website van de Bethlehemkerk.

Is overigens geen linksere Gereformeerde kerk :wink:
Ik denk dat je het behoorlijk met ds. Vissers preken eens zult zijn. Puur reformatorisch
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik ga zondag de dienst bijwonen die ik kan zien op het scherm. :P
limosa

Bericht door limosa »

Kaw schreef:Er zijn wat linksere ;) gereformeerde kerken die een webcam hebben die aanstaat tijdens de eredienst, zodat je de kerkdienst via internet kan volgen.
vind ik wel mooie gedachte, en dan bedoel ik puur voor degenen die vanwege gegronde redenen niet zelf een dienst kunnen bezoeken, verlagen van de drempel voor reli-shoppers kan niet de bedoeling zijn
Unionist

Bericht door Unionist »

Op http://www.zvk.nl kun je televisiediensten bekijken, o.a. uit Chr. Gereformeerde Kerken. Die geven overigens wel iets meer sfeerbeelden uit de kerk dan de webcam van deBethlehemkerk.

Overigens vind ik het nog steeds geen potje om een preek lang naar een dominee op het scherm te kijken. Het heeft voor mij niet zoveel meerwaarde boven mp3.
Lassie

Bericht door Lassie »

Unionist schreef:Op http://www.zvk.nl kun je televisiediensten bekijken, o.a. uit Chr. Gereformeerde Kerken. Die geven overigens wel iets meer sfeerbeelden uit de kerk dan de webcam van deBethlehemkerk.

Overigens vind ik het nog steeds geen potje om een preek lang naar een dominee op het scherm te kijken. Het heeft voor mij niet zoveel meerwaarde boven mp3.
tsja bij ons is dat juist op dit moment een uitkomst. :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

want?
Plaats reactie