Formuliergebeden

Afgewezen

Formuliergebeden

Bericht door Afgewezen »

Weet iemand de herkomst van de formuliergebeden achterin ons psalmboek?
En kan iemand de verschillen verklaren tussen de formuliergebeden in de editie van de GBS en die van Jongbloed?
Er is vast wel een deskundige in ons midden! :wink:
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik ben geen expert, maar ik - als postmodern mens - heb wel iets tegen formuliergebeden: ze zijn niet authentiek. Hoe kun je nou een gebed (gesprek) oplezen?
vlinder

Bericht door vlinder »

Even off topic, maar wat ik gevaarlijk vind aan formulier gebeden is het volgende. Vaak zie je dat in gezinnen met jonge kinderen altijd alleen standaard gebeden gedaan worden. Als dan iemand een vrij gebed doet, vinden ze dat mooi. Als iemand eens een keer twijfelt(lees hapert, of even niet weet hoe hij het moet zeggen) in een gebed, vinden ze dat meteen goddeloos omdat ze altijd gewend zijn zonder haperen het formulier gebed hebben horen opdreunen.

Toch wil ik zeggen: vaak mensen die veel "vrij" bidden, hebben vaak ook hun standaard zinnen en beginnen vaak een gebed hetzelfde. Vooral schooljufs. (geen generalisatie hoor juffen in ons midden). Maar als ik aan een juf van de lagere school denk, komt altijd haar bidden in mijn herinnering.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:Ik ben geen expert, maar ik - als postmodern mens - heb wel iets tegen formuliergebeden: ze zijn niet authentiek. Hoe kun je nou een gebed (gesprek) oplezen?
Maar wel fijn als je in een dip zit en zelf niet goed woorden kan vinden.... daarom staat de Bijbel vast ook vol gebeden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Ook in de Bijbel zelf staat een "formulier gebed" laten we er niet te minderwaardig over doen.
Het gaat er om hoe we bidden.
Matth 6 : schreef: 7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9 Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood.
12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.

Dit neemt niet weg dat we persoonlijk of in ons gezin, ook het vrije gebed zullen moeten doen om zo onze persoonlijke en gezins zorgen en noden voor de Heere neer te leggen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hen die zijn/haar kerkgeschiedenis kent, weet dat het vrije gebed is het gebed voor het innerlijk persoonlijk geloofsleven, in het open baar wordt de voor geschreven gebeden gebeden die met grote zorg zijn samengesteld en organisch gegroeid tot wat ze nu zijn.

De Kerk heeft dat goed begrepen dat er vastgestelde gebeden moeten zijn,om ijdelheid en nietszeggendheid en stokpaardjes gebeden te voor komen,maar ook in navolging van Jezus de Christus de Heilige Verlosser die daar ons in voor gegaan is.

))))Het Onze Vader((((
BJD

Bericht door BJD »

Adorote schreef:Hen die zijn/haar kerkgeschiedenis kent, weet dat het vrije gebed is het gebed voor het innerlijk persoonlijk geloofsleven, in het open baar wordt de voor geschreven gebeden gebeden die met grote zorg zijn samengesteld en organisch gegroeid tot wat ze nu zijn.

De Kerk heeft dat goed begrepen dat er vastgestelde gebeden moeten zijn,om ijdelheid en nietszeggendheid en stokpaardjes gebeden te voor komen,maar ook in navolging van Jezus de Christus de Heilige Verlosser die daar ons in voor gegaan is.

))))Het Onze Vader((((
Met grote zorg samengesteld zal best wel maar als ik voor het kerstmaal "Leer ons voor overdaad ons wachten" bid vind ik dat niet zo op zijn plaats..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

BJD schreef: Met grote zorg samengesteld zal best wel maar als ik voor het kerstmaal "Leer ons voor overdaad ons wachten" bid vind ik dat niet zo op zijn plaats..
Tja, je 'kerst'maal iets versoberen?? ;-)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
BJD schreef: Met grote zorg samengesteld zal best wel maar als ik voor het kerstmaal "Leer ons voor overdaad ons wachten" bid vind ik dat niet zo op zijn plaats..
Tja, je 'kerst'maal iets versoberen?? ;-)
Moet ik wel zeggen, dat dat dan wel blijkt, als je dat niet kunt bidden zonder schaamte. Dan getuigd toch je eigen geweten tegen je.

Is dan het probleem inderdaad niet het (formulier)gebed.

Hoewel het, in mijn opinie, toch zo moest zijn dat we, als vaders, en priesters in eigen huis, toch meest vrij gebed hoorden te gebruiken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:Hoewel het, in mijn opinie, toch zo moest zijn dat we, als vaders, en priesters in eigen huis, toch meest vrij gebed hoorden te gebruiken.
Mee eens! Doe het daarom ook altijd, maar soms best moeilijk om niet in herhalingen te vallen.
Robert

Bericht door Robert »

Adorote schreef:Hen die zijn/haar kerkgeschiedenis kent, weet dat het vrije gebed is het gebed voor het innerlijk persoonlijk geloofsleven, in het open baar wordt de voor geschreven gebeden gebeden die met grote zorg zijn samengesteld en organisch gegroeid tot wat ze nu zijn.

))))Het Onze Vader((((
Met die redenatie zou je ook formulier-preken moeten krijgen.
Uiteraard is er in elk vrij gebed het gevaar van stokpaardjes en ijdelheid. Maar je moet geen mens van uiterste worden. Als we gaan proberen om alle zonden te voorkomen door een krampachtig leven te leiden, dan leid je niet het christelijke leven in vrijheid.

Je moet je bewust zijn van de valkuilen die het vrije gebed kan geven, lees daarom bewust regelmatig de 'richtlijnen' die Jezus geeft voor het gebed. Maar denk niet: "Om die valkuilen te voorkomen bid ik in het openbaar maar niet meer vrij."
Carpe Diem tamen Memento Mori
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

We kunnen nu wel 'bijdehand' allerlei tegenwerpingen gaan noemen, maar op een of andere manier zijn die formuliergebeden toch ontstaan. Ze hebben historische papieren, waar Adorote op wijst en waar Afgewezen ook naar op zoek is. Lijkt me ook wel interessant om daar eens dieper naar te graven. Met name omdat ik de 'tegens' ook wel ken en deel en zelf probeer met regelmaat in het openbaar 'vrij' te bidden. Toch moet men het relevant gevonden hebben om formuliergebeden in onze bijbeltjes op te nemen....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Zo, wat links naar achtergrond informatie (kon even zo snel niets beters vinden):

* Een artikeltje op kerkrecht.nl, oa. de mening van Koelman en Voetsius

*een artikeltje uit de Daniël, door ds. P. Mulder (zie laatste alinea)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

"Het gebed des Heeren onderscheidt zich daarin van alle formulieren, dat het altijd alom en in alles, toepasselijk is.", aldus Bilderdijk.

Adorote heeft gelijk in zijn bewering, dat het vrije gebed in de kerkgeschiedenis altijd voor het persoonlijke geloofsleven gereserveerd was en de opgelezen formulier gebeden voor de openbare samenkomsten. Zelfs Calvijn was die mening toegedaan.
Het voordeel is dat de gemeente delen van het gebed hardop mee kan spreken, zoals we bij de roomsen en de luthersen nog wel zien.

In de reformatorische kerken is het vrije gebed eeuwenlang uitsluitend door predikanten uitgesproken.
In vergaderingen zonder predikant werden de gebeden altijd opgelezen, zoals die achter in het psalmboekje staat.

Wanneer het vrije gebed precies ingang heeft gevonden bij niet-geestelijken (lees: niet-predikanten), weet ik niet. Maar het is zeker niet langer dan zo'n 200 jaar geleden.

(Iets meer hiervan kan je lezen in het boek van W. van der Zwaag over 12 Reveilgetuigen rondom Bilderdijk.)

@Afgewezen: jouw vraag kan ik niet beantwoorden. Wellicht kan je hem aan dhr. Scholten van de GBS voorleggen ter beantwoording in Standvastig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Pas werd bij ons in de dienst een formulier gebed gelezen. ik vond dat wel mooi. Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit echt gelezen, maar ik vond dat gebed wel een rijke inhoud hebben.
Ik denk niet dat een formulier gebed altijd het vrije gebed moet vervangen, maar we mogen ze best een keer (op)lezen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie