En kan iemand de verschillen verklaren tussen de formuliergebeden in de editie van de GBS en die van Jongbloed?
Er is vast wel een deskundige in ons midden!
Maar wel fijn als je in een dip zit en zelf niet goed woorden kan vinden.... daarom staat de Bijbel vast ook vol gebeden.rekcor schreef:Ik ben geen expert, maar ik - als postmodern mens - heb wel iets tegen formuliergebeden: ze zijn niet authentiek. Hoe kun je nou een gebed (gesprek) oplezen?
Matth 6 : schreef: 7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9 Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood.
12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.
Met grote zorg samengesteld zal best wel maar als ik voor het kerstmaal "Leer ons voor overdaad ons wachten" bid vind ik dat niet zo op zijn plaats..Adorote schreef:Hen die zijn/haar kerkgeschiedenis kent, weet dat het vrije gebed is het gebed voor het innerlijk persoonlijk geloofsleven, in het open baar wordt de voor geschreven gebeden gebeden die met grote zorg zijn samengesteld en organisch gegroeid tot wat ze nu zijn.
De Kerk heeft dat goed begrepen dat er vastgestelde gebeden moeten zijn,om ijdelheid en nietszeggendheid en stokpaardjes gebeden te voor komen,maar ook in navolging van Jezus de Christus de Heilige Verlosser die daar ons in voor gegaan is.
))))Het Onze Vader((((
Moet ik wel zeggen, dat dat dan wel blijkt, als je dat niet kunt bidden zonder schaamte. Dan getuigd toch je eigen geweten tegen je.Mister schreef:Tja, je 'kerst'maal iets versoberen?? ;-)BJD schreef: Met grote zorg samengesteld zal best wel maar als ik voor het kerstmaal "Leer ons voor overdaad ons wachten" bid vind ik dat niet zo op zijn plaats..
Met die redenatie zou je ook formulier-preken moeten krijgen.Adorote schreef:Hen die zijn/haar kerkgeschiedenis kent, weet dat het vrije gebed is het gebed voor het innerlijk persoonlijk geloofsleven, in het open baar wordt de voor geschreven gebeden gebeden die met grote zorg zijn samengesteld en organisch gegroeid tot wat ze nu zijn.
De Kerk heeft dat goed begrepen dat er vastgestelde gebeden moeten zijn,om ijdelheid en nietszeggendheid en stokpaardjes gebeden te voor komen,maar ook in navolging van Jezus de Christus de Heilige Verlosser die daar ons in voor gegaan is.
))))Het Onze Vader((((