Is dit Normaal?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Is dit Normaal?

Bericht door Hendrikus »

Gelezen in een krantenbericht n.a.v. een kerkconcert:

Tijdens het Nieuwjaarsconcert kregen X en Y het publiek in vervoering, er werd meegezongen, meegeklapt en er waren staande ovaties.
En niet voor een geestelijk oeuvre of zwaar klassieke items, maar hun repertoire liep van de boerenrock van Normaal tot het spelen van volksliedjes, maar ook Morricone, Vangelis, Joplin, Lloyd Webber en zelfs Sousa klonken door de volle kerk.

[...]

En dat waren niet zo maar de ‘gewijde’ keuzes, maar ook de Achterhoekse boerenrockgroep Normaal met ‘Oerend Hard’, ‘We are the Champions’ van Queen, nummers van The Beatles en vele anderen.

[...]

Grote topper werd het quatre-mainspel van X en Y met ‘The Entertainer’ van Scot Joplin en ‘The Stars and Stripes Forever’ van John Philip Sousa. Het publiek was daardoor zo opgezweept dat het een staande ovatie bracht.

[...]

Filmmuziek, operamuziek, popmuziek en musical, maar ook Bach en Beethoven. Het was er allemaal in een stortvloed van noten en techniek.
Een klaterende waterval van klanken in een adembenemend samenspel met en tussen piano en orgel.

[...]

Handgeklap was er bij de Normaalimprovisatie.

Nu vraag ik u: is dit Normaal?
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Was het in een nog als kerk gebruikte kerk? De Pieterskerk bij ons in Leiden wordt ook voor van alles en nog wat gebruikt. Alhoewel ik niet weet of er wel eens zoiets heeft plaatsgevonden.

Waarom mogen we de namen van X en Y niet weten? :P
Gebruikersavatar
lammert
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 mar 2003, 18:34
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Is dit Normaal?

Bericht door lammert »

Hieronder het volledige artikel.
Bron: de Stentor 8-1-2007

Ovaties voor Jan Vayne en Martin Mans
door JAN SLIEKERS


HARDENBERG - Dat pianist Jan Vayne en ook organist Martin Mans in Hardenberg razend populair zijn bleek zaterdagmiddag tijdens het matinee Nieuwjaarsconcert in de Kandelaarkerk in Hardenberg. Ruim zevenhonderd bezoekers gaven beide klaviervirtuozen meerdere staande ovaties.


En niet voor een geestelijk oeuvre of zwaar klassieke items, maar hun repertoire liep van de boerenrock van Normaal tot het spelen van volksliedjes, maar ook Morricone, Vangelis, Joplin, Lloyd Webber en zelfs Sousa klonken door de volle kerk.

Niet zo maar wat, nee met een onnavolgbaar virtuoos spel en uitstekend op elkaar ingespeeld.

Zo vermaakten zij de aanwezigen bijna twee uur. En voor velen was het toen nog niet genoeg. Een toegift hoorde er zeker bij.

Jan Vayne, pseudoniem van Jan Veenje, is de uit Zuidwolde afkomstige pianovirtuoos en zoon van een organist.

Hij presteerde het tot tweemaal toe om een improvisatie te brengen van de door het publiek opgegeven titels en daar tussendoor nog wat ‘grapjes’ te verstoppen (‘We gaan nog niet naar huis’). Muziek en humor van de bovenste plank.

Zo maar voor de vuist weg alleen op het door het publiek opgegeven thema.

En dat waren niet zo maar de ‘gewijde’ keuzes, maar ook de Achterhoekse boerenrockgroep Normaal met ‘Oerend Hard’, ‘We are the Champions’ van Queen, nummers van The Beatles en vele anderen.

Grote topper werd het quatre-mainspel van Jan Vayne en Martin Mans met ‘The Entertainer’ van Scot Joplin en ‘The Stars and Stripes Forever’ van John Philip Sousa. Het publiek was daardoor zo opgezweept dat het een staande ovatie bracht.

Het duospel van pianist en organist was perfect op elkaar ingespeeld. Naadloos nam de één het thema en spel van de ander over, waarbij het programma zodanig was samengesteld dat er een grote variatie kon worden bereikt in de sfeer.

Filmmuziek, operamuziek, popmuziek en musical, maar ook Bach en Beethoven. Het was er allemaal in een stortvloed van noten en techniek.

Een klaterende waterval van klanken in een adembenemend samenspel met en tussen piano en orgel.

Organist Martin Mans maakte vooral indruk met zijn orgelimprovisatie, waarbij het publiek tijdens het Wilhelmus spontaan staand uit volle borst meezong. Waarom overigens het Wilhelmus op het programma stond was niet duidelijk. Het was wel indrukwekkend.

Spontaan

Spontaan werd ook meegezongen met ‘The Battle Hymne of the Republic’ (Glory Hallelujah), en tijdens ‘The Holy City’. Handgeklap was er bij de Normaalimprovisatie.

Hardenberg beleefde een nieuwjaarsconcert van jewelste dat tijdens de concerttour 2007 nog in vele plaatsen in Nederland te horen zal zijn.

In deze regio is dat op 16 juli in het GKV in Dalfsen, 18 juli in de hervormde kerk in Zuidwolde en op 28 augustus in de hervormde kerk in Dedemsvaart.
Hendrikus schreef:Gelezen in een krantenbericht n.a.v. een kerkconcert:

Tijdens het Nieuwjaarsconcert kregen X en Y het publiek in vervoering, er werd meegezongen, meegeklapt en er waren staande ovaties.
En niet voor een geestelijk oeuvre of zwaar klassieke items, maar hun repertoire liep van de boerenrock van Normaal tot het spelen van volksliedjes, maar ook Morricone, Vangelis, Joplin, Lloyd Webber en zelfs Sousa klonken door de volle kerk.

[...]

En dat waren niet zo maar de ‘gewijde’ keuzes, maar ook de Achterhoekse boerenrockgroep Normaal met ‘Oerend Hard’, ‘We are the Champions’ van Queen, nummers van The Beatles en vele anderen.

[...]

Grote topper werd het quatre-mainspel van X en Y met ‘The Entertainer’ van Scot Joplin en ‘The Stars and Stripes Forever’ van John Philip Sousa. Het publiek was daardoor zo opgezweept dat het een staande ovatie bracht.

[...]

Filmmuziek, operamuziek, popmuziek en musical, maar ook Bach en Beethoven. Het was er allemaal in een stortvloed van noten en techniek.
Een klaterende waterval van klanken in een adembenemend samenspel met en tussen piano en orgel.

[...]

Handgeklap was er bij de Normaalimprovisatie.

Nu vraag ik u: is dit Normaal?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

David J schreef:Waarom mogen we de namen van X en Y niet weten? :P
Het gaat me niet om de poppetjes, maar om het verschijnsel: DIT in de KERK...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik wilde net al reageren dat ik van Martin Mans de laatste tijd ook vreemde dingen hoor.
Is'tie het notabene nog ook....

Ik ben bang dat de kerk vol refo's zat. Verbijsterend.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Hendrikus schreef: Het gaat me niet om de poppetjes, maar om het verschijnsel: DIT in de KERK...
Mij begon het laatst al helemaal te kriebelen, toen Imagine tussen de improvisatie van X doorklonk. Ik vind het niet Normaal en zeker niet in een kerk.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:Ik ben bang dat de kerk vol refo's zat. Verbijsterend.
Als het Hardenberg is, dan is het waarschijnlijker dat het vol met GKV'ers zat.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Mans en Vayn denken maar aan een ding en dat is geld....
Met het grootste gemak speelt Vayn een cd vol met psalmen en werkt Mans mee aan een cd opname van samenzang (niet ritmisch)

Oftewel, het zijn zeker virtuosen maar je kunt alle kanten met ze op. Euro's bepalen de koers.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:Als het Hardenberg is, dan is het waarschijnlijker dat het vol met GKV'ers zat.
Heemse, Kandelaarkerk: je hebt vast gelijk.
Maar goed, Tiel, Katwijk en Kampen komen nog aan de beurt: da's dichterbij voor het refopubliek. En ach, de entree is slechts 15 euri voor een avondje amusement. Geen geld toch?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

We kunnen nu heel hard 'oooooooohhhhhhhhhh' gaan roepen over hoe slecht Martin Mans en Jan Vayne zijn. Ik ben echter bang dat ze niets anders doen dan het volk geven wat ze wil...
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

En deed Klaas Jan Mulder een aantal jaren niet iets gelijkwaardigs ?

Gewoon boycotten en briefjes schrijven , dan is het (hopelijk) zo weer over.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Geledu schreef:briefjes schrijven
Dé nieuwe trend in refoland... :? :?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Mister schreef:
Geledu schreef:briefjes schrijven
Dé nieuwe trend in refoland... :? :?
Dan ben je niet goed op de hoogte.
Er zijn al verschillende boekjes uitgegeven met brieven van deez' of geene. :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:En deed Klaas Jan Mulder een aantal jaren niet iets gelijkwaardigs ?
Wat Mulder deed, was het brengen van klassieke muziek in een populair jasje. Da's wel iets anders, al kwam er bij die Kajem-optredens een hele lichtshow aan te pas, óók in de kerk.
Maar muziek van Normaal in de kerk: m'n maag draaide om toen ik het las.
Zou je daar nou gelukkig mee worden? Dikke bankrekening, dat lukt wel, maar verder?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Mister schreef:
Geledu schreef:briefjes schrijven
Dé nieuwe trend in refoland... :? :?
Ach, er is niets mis met een brief, die geschreven is vanuit een bewogen hart, bewogen met het zielenheil van een naaste die men ziet zondigen. Ik wenste wel dat deze bewogenheid ons aller deel zou zijn, ipv dat verdoemde oordelen wat ons allen (mijzelf incluis) zo gemakkelijk af gaat...
Plaats reactie