Jeugdkerken verdwijnen

Hendrikus

Jeugdkerken verdwijnen

Bericht door Hendrikus »

uit het ND:

De jeugdkerken die er nog zijn bezinnen zich

door onze redacteur Aldwin Geluk

Deze week werd bekend dat de landelijke Vereniging Jeugdkerken zichzelf opheft. Het lijkt een logische stap: steeds meer jeugdkerken verdwijnen, en die nog wel levensvatbaar zijn, worstelen met hun koers.

BARNEVELD - Een paar jaar lang schoten ze als paddenstoelen uit de grond: jeugdkerken. Lokale, vaak interkerkelijke initiatieven van jongeren die - zo eens per maand - eigen diensten gingen organiseren. Trefwoorden: een sterk evangeliserend karakter, eigentijdse muziek, jonge sprekers en aanvankelijk een massale opkomst. Met gemak haalden de jeugdkerken in grote christelijke gemeenschappen als Amersfoort, Zwolle, Barneveld en Groningen per dienst meer dan duizend bezoekers.

Dat laatste jaren werd het echter steeds stiller. De enthousiaste berichten van nieuw gestichte jeugdkerken namen af en de bestaande jeugdkerken bleken te worstelen met een terugloop in het aantal bezoekers, financiële tekorten, een gebrek aan vrijwilligers om de boel draaiende te houden en/of het ontbreken van een duidelijk omschreven visie.

Deze week maakte de landelijke overkoepelende Vereniging Jeugdkerken bekend zichzelf op te heffen.

Voornaamste reden: hoofddoelstelling van de vereniging was nieuwe jeugdkerken te ondersteunen en te adviseren. En de laatste twee jaar zijn er maar amper nieuwe jeugdkerken bijgekomen, waarmee het bestaansrecht van de vereniging ook verdween, zo verwoordde woordvoerder Marcel Gaasenbeek.

Hij sprak echter ook zijn teleurstelling uit over het feit dat zijn droom dat de jeugdkerken massa's onbekeerde jongeren zouden bereiken, niet bleek te zijn uitgekomen.

Groningen - Dimension 7
Gaasenbeeks gevoelens worden elders in het land gedeeld, zo blijkt. ,,Ik herken me er helemaal in'', zegt Niek Palmans, tot voor kort voorzitter van de jeugdkerk Dimension 7 in Groningen. ,,Ook wij hebben net deze maand de stekker eruit getrokken. We stoppen.'' Voornaamste reden was het gestaag teruglopende bezoekersaantal. Waren er in de hoogtijdagen ruim zevenhonderd bezoekers, de laatste maanden waren dat er nog tweehonderd. Waar zijn die jongeren gebleven?

,,Of het met Dimension 7 te maken heeft, weet ik niet, maar de kerken hier in de omgeving hebben de laatste tijd zelf veel meer werk gemaakt van hun jeugdwerk. Daardoor blijven de jongeren hier weg'', analyseert Palmans.

Hij vindt het jammer dat iets wat begon als een hoopvol interkerkelijk initiatief, nu een zachte dood sterft. Hij verwijt dat vooral de kerken. ,,Vanaf het begin hebben wij geprobeerd de kerken in de omgeving te betrekken bij ons werk. Maar als we ze dan uitnodigden om daar eens over te praten, kwamen er hooguit een drie mensen opdagen.''

Barneveld - Potter's Hand
Ook de Barneveldse jeugdkerk Potter's Hand heeft na drie jaar de deuren definitief gesloten. Vorige week zondag vond de laatste dienst plaats. ,,Op het hoogtepunt trokken we twaalfhonderd bezoekers, de laatste keer waren het er nog 75'', zegt organisator Richard van Luttikhuizen. ,,Dan heb je wel in de gaten dat er iets mis is.''

Voornaamste reden om te stoppen was volgens Van Luttikhuizen echter de constatering dat ,,wij via dit kanaal niet de doelgroep bleken te bereiken die wij voor ogen hadden''. De doelstelling van Potter's Hand was namelijk uitgesproken missionair. ,,Ik blijf de jeugdkerk een mooi concept vinden, maar het is wel vrij passief: jongeren moeten naar jóu toe komen. Dat bleek niet te gebeuren; het werd steeds meer een feestje van christenen, die met elkaar een fijne tijd hadden. Dat is nooit onze bedoeling geweest.''

Zwolle - God Fashion
Ook God Fashion in Zwolle, een van de jeugdkerken van het eerste uur, worstelt met dit probleem. Niet alleen verhuist de Zwolse jeugdkerk vanwege de teruglopende bezoekersaantallen van de WRZV-hallen naar een scholengemeenschap, ook inhoudelijk vindt er een bezinning plaats, zegt teamlid Maurits van Urk.

Overigens wijt hij de terugloop vooral aan de groei van het aantal jeugdkerken elders in het land, waardoor jongeren niet meer helemaal naar Zwolle reizen. ,,Maar wij zitten wel met het probleem dat de pioniers van het eerste uur inmiddels zijn vertrokken, en dat nieuwe mensen het leiderschap moeten overnemen. Dat gaat moeizaam.''

God Fashion wil volgens Van Urk de koers verbreden. ,,We missen bij de jongeren een toepassing van hun religieus besef: je gelooft wel, maar wat doe je daar vervolgens mee?''

Daarom gaat de Zwolse jeugdkerk meer dan voorheen inzetten op maatschappelijke en sociaal-culturele activiteiten. ,,We willen niet alleen zeggen: jij moet gaan geloven, maar de jongeren ook helpen te groeien in hun geloof.''

Van Urk vindt dus niet dat het met God Fashion slecht gaat. ,,We bouwen onze visie juist uit. En ja, natuurlijk hopen we dat de bezoekers zullen volgen.''

Amersfoort - Heartbeat
Een andere grote jeugdkerk is Heartbeat in Amersfoort. Hoewel de aanvankelijke bezoekers- pieken van twaalfhonderd jongeren per avond niet meer worden gehaald, is organisator Henk Jan Kamsteeg ook met de huidige achthonderd nog tevreden. ,,Wij kiezen er heel bewust voor een evangelisatieproject te zijn. Dat betekent dat op elke bijeenkomst het evangelie wordt uitgelegd. Sommige jongeren hebben dat op een gegeven moment wel gehoord, die willen verder groeien. Wij hopen dat zij daarvoor terecht kunnen bij een van de bestaande kerken.''

Hoewel er jongeren tot geloof gekomen zijn bij Heartbeat, zouden dat er nog veel meer kunnen zijn, vindt Kamsteeg. ,,Natuurlijk: wij zouden willen dat alle jongeren in Amersfoort tot geloof komen. Daarom gaan we ook door met Heartbeat, maar blijven we wel voortdurend zoeken naar nieuwe manieren en nieuwe vormen om de boodschap van het Evangelie onder woorden te brengen. We willen wat dat betreft in beweging blijven.''
Marnix

Bericht door Marnix »

In Arnhem ook zo'n bezinning gehad. Daar gaan we door, maar gaan ons wel wat meer richten op de christelijke jongeren. Volgens mij is een van de belangrijkste redenen dat er in de kerk ook steeds meer voor jongeren gedaan gaat worden. Omdat dat in het verleden niet altijd het geval was zijn de jeugdkerken opgezet. In Arnhem gaan we door om jongeren nog wat extra's te kunnen bieden naast de kerkdiensten en ook om jongeren uit allerlei kerken met elkaar in contact te brengen, wat we erg belangrijk vinden. In Zwolle hebben we met GODfashion op die manier ook mooie dingen bereikt, jongeren die samen de handen uit de mouwen steken enzo...

Tja, het nieuwe is er natuurlijk ook een beetje af. Maar ik denk dat jeugdkerken nog best een rol kunnen spelen. Misschien met wat minder bezoekers dan vroeger, dat is niet erg. Misschien hebben velen ondertussen hun plekje in hun eigen kerk ook wel teruggevonden, bij mijzelf is dat ook gebeurt. Jeugdkerken kunnen kerkmuurdoorbrekend... alleen iis het belangrijk hoe dat dan wordt vormgegeven, want dan moet je meer doen dan eens per maand een dienst organiseren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

,,Of het met Dimension 7 te maken heeft, weet ik niet, maar de kerken hier in de omgeving hebben de laatste tijd zelf veel meer werk gemaakt van hun jeugdwerk. (...)'', analyseert Palmans.
Dit zou natuurlijk wel een mooi resultaat zijn van deze initiatieven!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

FF een lekkere stevige opmerking:
Initiatieven waar niet schriftuurlijk bevindelijk gepreekt wordt... Tja, logisch dat die verdwijnen. Daar rust natuurlijk geen zegen op.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:FF een lekkere stevige opmerking:
Initiatieven waar niet schriftuurlijk bevindelijk gepreekt wordt... Tja, logisch dat die verdwijnen. Daar rust natuurlijk geen zegen op.
Niet voor je beurt praten hè? Laat dat nu even over aan iemand die 't meent 8)
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
,,Of het met Dimension 7 te maken heeft, weet ik niet, maar de kerken hier in de omgeving hebben de laatste tijd zelf veel meer werk gemaakt van hun jeugdwerk. (...)'', analyseert Palmans.
Geldt niet alleen voor Groningen, ook bijvoorbeeld voor Zwolle.
Lijkt me dat je geen gelijk hebt, waarom bestaat de RK anders al zo lang? Of de jongerendag. Of de mormonen? Jehova's? Flevo Festival? Niet dat bij alle voorbeelden die je noemt onschriftuurlijk gepreekt wordt... maar niet bevindelijk in die zin :) Net zoals bij een hoop jeugdkerken ook de Bijbelse boodschap gebracht wordt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:
rekcor schreef:
Geldt niet alleen voor Groningen, ook bijvoorbeeld voor Zwolle.
Lijkt me dat je geen gelijk hebt, waarom bestaat de RK anders al zo lang? Of de jongerendag. Of de mormonen? Jehova's? Flevo Festival? Niet dat bij alle voorbeelden die je noemt onschriftuurlijk gepreekt wordt... maar niet bevindelijk in die zin :) Net zoals bij een hoop jeugdkerken ook de Bijbelse boodschap gebracht wordt :)
De RK leert dat je naar de kerk moet komen en aan de sacramenten moet deel nemen om zalig te worden!
De jeugdkerken hebben vaak veel meer oog voor muziek en vorm dan voor het Woord des Levens!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
memento

Bericht door memento »

Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Daar ben ik het eigenlijk stiekum wel mee eens.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Als je daarmee randjongeren toch binnen de kerk weet te houden tot ze wat ouder zijn heb je er wel mee gewonnen.
Eigenlijk vind ik entertainment geen goed woord. Opwekking zingen, en wat sfeer brengen om jongeren binnen boord te houden lijken mij goede middelen. Het middel is er dus om een doel te bereiken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:
Als je daarmee randjongeren toch binnen de kerk weet te houden tot ze wat ouder zijn heb je er wel mee gewonnen.
Totdat ze wat ouder zijn en alsnog afhaken?
Gian schreef:Eigenlijk vind ik entertainment geen goed woord. Opwekking zingen, en wat sfeer brengen om jongeren binnen boord te houden lijken mij goede middelen. Het middel is er dus om een doel te bereiken.
Eerlijk gezegt geloof ik niet dat het werkt om calvinisme te mixen met evangelische elementen. Laat een calvinist lekker een calvinist en laat een kind van een calvinist lekker evangelisch worden als dat hem beter ligt. Hierin speelt ook iemands karakter sterk een rol. Ik heb letterlijk en figuurlijk een sober karakter en voel me dus prima thuis tussen calvinisten, maar ik bezef wel dat mijn broertje met een ander karakter beter zijn plaats zal vinden in een evangelische gemeente. Iets waar ik niet huiverig tegenover sta.
rekcor

Bericht door rekcor »

Je zou het ook het omgekeerde kunnen beweren: initiatieven waar niet schriftuurlijk bevindelijk gepreekt wordt blijven juist, want die zijn naar de mens. :wink:

Overigens vind ik jeugdkerken een beetje te vergelijken met de Partij voor de Dieren: ze kaarten misstanden aan, een beetje one-issue. Voor jeugdkerken: te weinig aandacht voor de (leefwereld/problemen van) jongeren in de traditionele kerken.

Met andere woorden: goed dat ze er zijn, maar op een gegeven moment moeten de 'echte' kerken de jeugd weer oppikken.
Josephus

Bericht door Josephus »

Met het eerste ben ik het wel een beetje eens, het tweede hoeft daar echter niet logisch uit voort te vloeien.
De refowereld heeft namelijk ook al jarenlang zo zijn eigen "entertainers"... :wink:
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
Eigenlijk vind ik entertainment geen goed woord. Opwekking zingen, en wat sfeer brengen om jongeren binnen boord te houden lijken mij goede middelen. Het middel is er dus om een doel te bereiken.
Het boeit ze even, daarna is het nieuwtje er af. Het houdt ze dus niet bij de kerk. Helaas..
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Met het eerste ben ik het wel een beetje eens, het tweede hoeft daar echter niet logisch uit voort te vloeien.
De refowereld heeft namelijk ook al jarenlang zo zijn eigen "entertainers"... :wink:
Niet zo cryptisch, Josephus :mrgreen:
Plaats reactie