Adorote schreef:Bernard van Clairvaux,dwaalde niet in tegendeel, hoogst zou je kunnen zeggen ,zoals er in de Romana te veel Maria devotie is zo ie er in de Reformatie te weinig Maria devotie, Zij die alleen verwijst naar haar Zoon Jezus Christus als enige Verlosser .
Alle volken zullen mij zalig spreken; het Magnificat.
En Ge zegend is de vrucht van uw schoot Gij de Gezegende onder de vrouwen .;kortom een Bijbels gebod.
Met all respect ik dacht dit dit een refoforum was en geen RKK forum, en dat we ons niet bezig houden om deze kettserse paapse dwalingen te verdedigen. Deze afgoddische dienst waarin de ikzelf en mijn ouders door God's genade zijn verlost moeten we niet omarmen maar verwerpen. Zoals ik zei ben ik erg onder de indruk van Clairvaux, maar dit soort uitspraken waarin jij (en mischien anderen) waardering hebben voor deze afgoddische dienst van de cultus rondom de heilge maagd (trouwens deze cult heeft niets te doen met de nederige Maria zoals we haar in het Schrift tegen komen), en waarin vele gebonden raken in door in deze verschrikkelijke leugen te geloven.
------------------------------------------------------------------------------------
Bernard expanded upon Anselm of Canterbury's role in transmuting the sacramentally ritual Christianity of the Early Middle Ages into a new, more personally held faith, with the life of Christ as a model and a new emphasis on the Virgin Mary. In opposition to the rational approach to divine understanding that the scholastics adopted, Bernard preached an immediate faith, in which the intercessor was the Virgin Mary--"the Virgin that is the royal way, by which the Saviour comes to us." "Bernard played the leading role in the development of the Virgin cult, which is one of the most important manifestations of the popular piety of the twelfth century.