Hoe was jou sexuelevoorlichting?

Op welke manier heb jij sexuele voorlichting ontvangen?

Ik kreeg helemaal geen voorlichting
38
51%
Het was heel geheimzinnig.
11
15%
Bij mij thuis ging het op een heel open manier.
26
35%
 
Totaal aantal stemmen: 75

MBE

Hoe was jou sexuelevoorlichting?

Bericht door MBE »

De manier waarop jezelf sexuele voorlichting ontvangen hebt is volgens mij sterk bepalend voor hoe je het zelf wil doorgeven.

Hoe is dat bij jou gegaan?

En hoe doe je het nu e.v.t. zelf?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Voor een betere beoordeling van de uitkomst van deze poll, was het misschien beter geweest om leeftijdscategoriëen in de poll in te bouwen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

1. Via een boekje wat kreeg van mn ouders toen ik in groep 6 of 7 van de basisschool zat, en thuiskwam met het verhaal van een jongetje uit de klas die op het schoolplein aan de hele klas had uitgelegd hoe 'het' werkte. Ik weet ff niet hoe dat boekje heet, had iig een duidelijk reformatorische achtergrond, maar was duidelijk genoeg voor mij op die leeftijd, het beantwoorde alle vragen die ik toen had, en bracht gelijk een btje 'gevoelswaarde' bij het onderwerp (sex is mooi, het is van God gegeven, daarom moeten we er voorzichtig en zuinig op zijn).

2. Voorderest in de 1e of 2e HAVO, zowel bij biologie (hoe functioneerd het lichaam), maatschappijleer (homo-sexualiteit en alles wat daarmee samenhangt, adopteren, voorbehoedsmiddelen, draagmoederschap), godsdienst (algemeen bijbels verhaaltje) en verzorging (sexuele verzorging, voorbehoedsmiddelen).

Kortom, ik ben er wel tevreden over. Zeker de samenhang tussen de verschillende vakken op de HAVO vond ik erg goed.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik zou de nadruk sterk leggen op seks is mooi, een kado van God, maar wel een om heel voorzichtig mee te zijn. De praktische zaken weten ze tegenwoordig allemaal al als ze van de basisschool afkomen. Dus het is niet vooral "wat is het, hoe werkt het" maar hoe ga je er mee om en waarom zijn we tegen gemeenschap voor het huwelijk etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb gekozen voor open. Ik vond het niet open genoeg, maar ze probeerden het wel en ik denk dat het relatief gezien best open was.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Re: Hoe was jou sexuelevoorlichting?

Bericht door Eppie »

MBE schreef:De manier waarop jezelf sexuele voorlichting ontvangen hebt is volgens mij sterk bepalend voor hoe je het zelf wil doorgeven.

Hoe is dat bij jou gegaan?

En hoe doe je het nu e.v.t. zelf?
Hoe dat bij mij gegaan is? Gewoon zoals dat ging eind jaren '60. Hoe wij het nu met onze kinderen doen? Voor de geboorte van onze eerste spraken we af dat mijn vrouw de meisjes en ik als man de jongetjes zou voorlichten. Nu beginnen eindelijk de jongetjes te komen en blijkt dat ze het al weten.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

vandaar mijn post, ik hoop dat je er wat aan hebt... dan is er nog genoeg voor te lichten, ook al weten ze op biologisch vlak alles :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MBE

Bericht door MBE »

Marnix schreef:Ik zou de nadruk sterk leggen op seks is mooi, een kado van God, maar wel een om heel voorzichtig mee te zijn. De praktische zaken weten ze tegenwoordig allemaal al als ze van de basisschool afkomen. Dus het is niet vooral "wat is het, hoe werkt het" maar hoe ga je er mee om en waarom zijn we tegen gemeenschap voor het huwelijk etc.
Je wilt toch niet zeggen dat je ze de praktische zaken laat leren op de basisschool?
Als ik hoor op welke 'praktische manier' er door de kinderen over gepraat wordt, dan komt dat echt niet overeen met mijn (onze) visie.

Het mooie en praktische komt heel open en eerlijk in de bijbel voor. Dus samen de bijbel van voor af aan lezen en er over praten geeft een heleboel opening om al heel vroeg met voorlichting te beginnen. Het begint al bij Adam en Eva.
Niet alles bevatten ze dan natuurlijk, maar vanaf een jaar of 6 zijn wij al het e.a. gaan vertellen. Of misschien beter gezegd: hebben we Gods woord aan het woord gelaten.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

MBE schreef:Niet alles bevatten ze dan natuurlijk, maar vanaf een jaar of 6 zijn wij al het e.a. gaan vertellen.
Dat is inderdaad ook nog een punt. Niet alleen op welke manier vertellen we het, maar ook op welk moment. Ik heb de indruk dat je tegenwoordig als ouders al snel "te laat" bent. Zo bezien is de leeftijd van zes jaar minder jong dan het lijkt.
Laatst gewijzigd door Josephus op 15 dec 2006, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

MBE schreef:
Marnix schreef:Ik zou de nadruk sterk leggen op seks is mooi, een kado van God, maar wel een om heel voorzichtig mee te zijn. De praktische zaken weten ze tegenwoordig allemaal al als ze van de basisschool afkomen. Dus het is niet vooral "wat is het, hoe werkt het" maar hoe ga je er mee om en waarom zijn we tegen gemeenschap voor het huwelijk etc.
Je wilt toch niet zeggen dat je ze de praktische zaken laat leren op de basisschool?
Als ik hoor op welke 'praktische manier' er door de kinderen over gepraat wordt, dan komt dat echt niet overeen met mijn (onze) visie.

Het mooie en praktische komt heel open en eerlijk in de bijbel voor. Dus samen de bijbel van voor af aan lezen en er over praten geeft een heleboel opening om al heel vroeg met voorlichting te beginnen. Het begint al bij Adam en Eva.
Niet alles bevatten ze dan natuurlijk, maar vanaf een jaar of 6 zijn wij al het e.a. gaan vertellen. Of misschien beter gezegd: hebben we Gods woord aan het woord gelaten.
Josephus geeft het antwoord al wel een beetje.

- Kom eens even zitten, we willen je wat vertellen
> Ehm oke, maar als het over de bloemetjes en de bijtjes gaat, hou dan maar op, dat weet ik al wel hoor

- We willen je wat uitleggen over seks
> Tja, dacht je dat ik niet snapte hoe dat werkt?

k wist dit allemaal op de basisschool al. En om voor die tijd over seks te beginnen? Het gaat er sowieso om dat ze het leren. Dat ze niet alles van hun ouders leren is volgens mij niet zo'n probleem. Ik vind het vertellen over hoe God het bedoeld heeft en hoe je er verantwoord mee om kan gaan dan belangrijker.

Oh en natuurlijk kan je al wel jong beginnen met er wat over te vertellen, maar om dat aan een klein kind nou biologisch/anatomisch verantwoord uit te gaan leggen lijkt me niet zo raadzaam... dat bedoelde ik een beetje. Dat je vertelt dat man en vrouw van elkaar houden en samenkomen en dat er dan kinderen kunnen komen, dat kan je idd wel vertellen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

De uitkomst van deze poll verbaast mij ten zeerste.
Bij mij werd thuis op een zeer open en bijbelse wijze sexuele voorlichting gegeven.
Hoewel ik er op straat achter kwam dat er zoiets bestond, ben ik direct 's avonds door mijn ouders op een zeer discrete wijze er op gewezen wat sexualiteit inhield en hoe we het moesten zien in het licht van Gods Woord.
Ook werd ik er als kind op gewezen dat door de zonde er zo verkeerd met sexualiteit wordt omgegaan.

Voor mij een groot voorbeeld, zoals ik het ook met mijn kinderen hoop te doen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

geledu schreef:De uitkomst van deze poll verbaast mij ten zeerste.
Bij mij werd thuis op een zeer open en bijbelse wijze sexuele voorlichting gegeven.
Hoewel ik er op straat achter kwam dat er zoiets bestond, ben ik direct 's avonds door mijn ouders op een zeer discrete wijze er op gewezen wat sexualiteit inhield en hoe we het moesten zien in het licht van Gods Woord.
Ook werd ik er als kind op gewezen dat door de zonde er zo verkeerd met sexualiteit wordt omgegaan.

Voor mij een groot voorbeeld, zoals ik het ook met mijn kinderen hoop te doen.
Heel goed. Alleen blijkbaar vinden lang niet alle ouders het zo makkelijk om zomaar even te bespreken. Kan me wel voorstellen dat velen het moeilijk vinden dat te doen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
MBE schreef:Niet alles bevatten ze dan natuurlijk, maar vanaf een jaar of 6 zijn wij al het e.a. gaan vertellen.
Dat is inderdaad ook nog een punt. Niet alleen op welke manier vertellen we het, maar ook op welk moment. Ik heb de indruk dat je tegenwoordig als ouders al snel "te laat" bent. Zo bezien is de leeftijd van zes jaar minder jong dan het lijkt.
Ik kreeg sexuele voorlichting grofweg in 3 fases. In de eerste fase vertelden mijn ouders toen ik een jaar of 5 was dat papa en mama van elkaar houden en dat God dan (soms) kindjes wil geven. En dat als papa en mama dan in bed lief waren voorelkaar, dan kreeg mama een zaadje van papa dat dan kon uitgroeien tot een kindje.
Daarna was ik ongeveer 11-12 ongeveer toen ze de rest omschreven, maar nog steeds vrij bedekt. Toen ik 14 was hebben ze ontdekt dat ik de rest ingevuld had en hebben ze me nog wat kanttekeningen meegegeven.
MBE

Bericht door MBE »

Op de boerderij kreeg je nog wel eens aanschouwelijk onderwijs. :lol:
Maar ik woonde niet op een boerderij.
Lisa Ethan

Bericht door Lisa Ethan »

Heel open en eerlijk en ook op de goeie leeftijd. M'n moeder besefte dat ik van vriendjes en vriendinnetjes ook al wel heel veel moest weten (ook al was en ben ik nog niet sexueel actief) dus mijn moeder ging met me aan de keukentafel zitten en vroeg me wat weet je en wat weet je nog niet?

Ik had nog vragen en ze heeft me alles eerlijk en open verteld. De mooie kanten alswel het gevaar voor ongewenste zwangerschap en geslachtsziekten. Dus ze zei tegen mij als je het doet, doe het dan alsjeblieft veilig en als je er echt aan toe bent.
Plaats reactie