Jonge evangelischen denken steeds vrijer

jvdg

Bericht door jvdg »

VR 08 dec 2006 | 10.31
De moraal van evangelische jongeren is aan het verschuiven. Hun opvattingen over samenwonen en seks voor het huwelijk worden vrijer. Sommige jongeren doen aan lofprijzing, maar geloven niet in wonderen.
Dat zegt antropoloog Johan Roeland, die onderzoek doet naar evangelicalisering bij kerkelijke jongeren in Houten.

Hij meent dat ook hun opvattingen over de Bijbel aan het veranderen zijn, bijvoorbeeld hun visie op Genesis 1. "Sommige jongeren spreken van evolutie die door God geleid wordt. Soms hebben ze de visie meegekregen in de kerk waarin ze zijn opgegroeid. Ze lezen de Bijbel kritischer en moderner en combineren dat met elementen uit het evangelicalisme.''

Volgens Roeland zien die jongeren daarin geen tegenstrijdigheid. "Een jongen die meedeed aan de worship, vertelde me naderhand niet in wonderen te kunnen geloven.'' Ook hun denken over de verzoening door Christus verandert, meent Roeland. "Verzoening wordt meer en meer uit de sfeer van schuld gehaald en getrokken in de sfeer van persoonlijkheid en acceptatie van het eigen zelf.''

De jongeren spreken wel van zonde en schuld, maar geven er een eigen invulling aan. "Als ik vraag wat ze met zonde bedoelen, zeggen ze vaak: zonde is je doel missen, of niet jezelf kunnen zijn. In de religieuze ervaring van deze jongeren spelen zonde en schuld nauwelijks een rol.''

Bron: Nederlands Dagblad

Herkennen wij deze verschuiving ook in de "rechtsere" kringen?

Met name ten aanzien van de zonde en schuld vraag.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik herken het niet echt. Overigens is zonde wel je doel missen... Waarom vindt God de zonde erg? Toch omdat Hij van ons houdt en weet dat de zonde ons kapot maakt? Straf op zonde is bij God toch ook liefdevol bedoeld? En God heeft een doel met mensen, maar ze lopen bij Hem weg en gaan een doelloos leven leiden, dat leidt tot die plek waar God mensen niet wil hebben.

Overigens vind ik het artikel wel wat zorgwekkend, zal overigens wel per plaats verschillen, maar toch, het is wel gevaarlijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Tja allerlei leer van wind, dus dat bericht is zo gek niet ligt voor de hand,
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Adorote schreef:Tja allerlei leer van wind, dus dat bericht is zo gek niet ligt voor de hand,
Daar kon je weleens gelijk in hebben (allerlei wind van leer) helaas.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:Tja allerlei leer van wind, dus dat bericht is zo gek niet ligt voor de hand,
Het waait inderdaad flink vandaag 8)
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude-Waarheid schreef:
Daar kon je weleens gelijk in hebben (allerlei wind van leer) helaas.
't Is toch ook geen wonder dat de jongeren er niet meer uitkomen. :mrgreen: :mrgreen:
Oude-Waarheid

Hendrikus schreef:
Ik voel de winden Gods vandaag.
Vandaag heis ik het zeil gewapend is het en
zwaar van schuit maar hijs de hoop op heil.
Want Christus zelf als stille gast vaart in mijn scheepje mee
op Zijn bevel durf ik uit te gaan op wilde golven zee!!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Ik wil je vragen waar dit dichtsel vandaan komt.
Erg veel inhoud in een paar regels!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ik voel de winden Gods vandaag

Ik voel de winden Gods vandaag;
Vandaag hijsch ik het zeil.
Gehavend is 't en zwaar van schuim,
Maar 'k hijsch 't en hoop op heil!
Want Christus zelf, als stille gast
Reist in mijn scheepje mee.
Op Zijn bevel durf 'k uit te gaan
Op wilde, hooge zee!

De tranen, die ik heb geweend,
Zijn door Gods wind gedroogd;
Ik denk niet meer aan wat voorheen
Vergeefs ik heb gepoogd.
Maar met vernieuwde levensmoed
Neem ik een vast besluit:
En zeil de haven uit!

O, laat mij nooit vergeten, Heer
Hoe Gij Uw liefde toont.
Doe mij bedenken, hoe Gij wreed
Met doornen werdt gekroond.
En, wijze Loods, als ik het waag
En weer mijn zeilen hijsch,
Nu 'k voel de winden Gods vandaag…
Leid Gij mij op mijn reis!

Dichter onbekend,
Vertaler Cornelis Boeken, geb. 1884
Ontleend aan de Broederschapsliederen van Kees Boeke
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 11 dec 2006, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude-Waarheid

jvdg schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Hendrikus schreef:
Ik wil je vragen waar dit dichtsel vandaan komt.
Erg veel inhoud in een paar regels!!
Helaas weet ik dat niet.
Heb het jaren geleden horen zingen en heb het eerste vers onthouden het is uit mijn hoofd opgeschreven dus kan iets anders
zijn maar niet veel denk ik.
Het heeft destijds veel indruk op me gemaakt zodoende.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oude-Waarheid schreef:Helaas weet ik dat niet.
Heb het jaren geleden horen zingen en heb het eerste vers onthouden het is uit mijn hoofd opgeschreven dus kan iets anders
zijn maar niet veel denk ik.
Het heeft destijds veel indruk op me gemaakt zodoende.
Dat viel inderdaad best mee.
Zwaar van schuim, niet van schuit - maar verder klopte het behoorlijk goed!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat ik over de gehele breedte zie is dat mensen zichzelf beschouwen als onwenselijk zondig. Je zondigd, maar je wil het niet. Het ligt enkel aan je oude vlees. Hierin verlost Jezus je van je verantwoordelijkheid over je vlezelijke leven. Voor je bekering zit je in princiepe ook in die status, want dan ben je ongewenst onbekeerd en wacht je op God's vonkje geestelijk leven. Ondertussen leef je ongewenst een vlezelijk leven.
Je ziet dit niet alleen bij evangelischen of GKV'ers, maar ook gek genoeg bij de OGG waar ik een geval ken van iemand die incest pleegde in zijn vlezelijke leven, maar in zijn geestelijke staat daar niet verantwoordelijk voor voelde. (Maar dat is wel absurd hoor. Ik wil niet weer een incestdiscussie opstarten. Tis een voorbeeldje hoever dit kan gaan.)
Oude-Waarheid

Hendrikus schreef:Ik voel de winden Gods vandaag

Ik voel de winden Gods vandaag;
Vandaag hijsch ik het zeil.
Gehavend is 't en zwaar van schuim,
Maar 'k hijsch 't en hoop op heil!
Want Christus zelf, als stille gast
Reist in mijn scheepje mee.
Op Zijn bevel durf 'k uit te gaan
Op wilde, hooge zee!

De tranen, die ik heb geweend,
Zijn door Gods wind gedroogd;
Ik denk niet meer aan wat voorheen
Vergeefs ik heb gepoogd.
Maar met vernieuwde levensmoed
Neem ik een vast besluit:
En zeil de haven uit!

O, laat mij nooit vergeten, Heer
Hoe Gij Uw liefde toont.
Doe mij bedenken, hoe Gij wreed
Met doornen werdt gekroond.
En, wijze Loods, als ik het waag
En weer mijn zeilen hijsch,
Nu 'k voel de winden Gods vandaag…
Leid Gij mij op mijn reis!

Dichter onbekend,
Vertaler Cornelis Boeken, geb. 1884
Ontleend aan de Broederschapsliederen van Kees Boeke
Dank je wel voor de tekst!!
Weet je wat ik ook wel een mooi lied vond:

Geef de Heiland roer in handen van uw aardse levens schip.
Hij zal veilig u doen landen Hij kent iedere rots en klip.
Zij uw scheepje groot of klein.
Laat de Heiland Stuurman zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Jonge evangelischen denken steeds vrijer

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:Jonge evangelischen denken steeds vrijer

VR 08 dec 2006 | 10.31
De moraal van evangelische jongeren is aan het verschuiven. Hun opvattingen over samenwonen en seks voor het huwelijk worden vrijer. Sommige jongeren doen aan lofprijzing, maar geloven niet in wonderen.
Dat zegt antropoloog Johan Roeland, die onderzoek doet naar evangelicalisering bij kerkelijke jongeren in Houten.

Hij meent dat ook hun opvattingen over de Bijbel aan het veranderen zijn, bijvoorbeeld hun visie op Genesis 1. "Sommige jongeren spreken van evolutie die door God geleid wordt. Soms hebben ze de visie meegekregen in de kerk waarin ze zijn opgegroeid. Ze lezen de Bijbel kritischer en moderner en combineren dat met elementen uit het evangelicalisme.''

Volgens Roeland zien die jongeren daarin geen tegenstrijdigheid. "Een jongen die meedeed aan de worship, vertelde me naderhand niet in wonderen te kunnen geloven.'' Ook hun denken over de verzoening door Christus verandert, meent Roeland. "Verzoening wordt meer en meer uit de sfeer van schuld gehaald en getrokken in de sfeer van persoonlijkheid en acceptatie van het eigen zelf.''

De jongeren spreken wel van zonde en schuld, maar geven er een eigen invulling aan. "Als ik vraag wat ze met zonde bedoelen, zeggen ze vaak: zonde is je doel missen, of niet jezelf kunnen zijn. In de religieuze ervaring van deze jongeren spelen zonde en schuld nauwelijks een rol.''

Bron: Nederlands Dagblad

Herkennen wij deze verschuiving ook in de "rechtsere" kringen?

Met name ten aanzien van de zonde en schuld vraag.
Lijkt me wat hier gemist wordt is dat ze niet weten wat hun doel is. In ons doel hoord toch te zijn, in alles wat we doen de ere Gods.

Zoals de HC dat beschrijft:
Vr.91. Maar wat zijn goede werken?
Antw. Alleen die uit waar geloof a, naar de wet Gods b, alleen Hem ter eer geschieden c, en niet die op ons goeddunken of op mensen-inzettingen gegrond zijn d.

a Ro 14:23 b Le 18:4 1Sa 15:22 Eph 2:10 c 1Co 10:31 d Eze 20:18,19 Jes 29:13 Mt 15:7-9
Hoewel op dit punt de Westminster Catechism, en ook de Geneva Cathechism duidelijker is:
Master. — What is the chief end of human life?

Scholar. — To know God by whom men were created.

M. What reason have you for saying so?

S. Because he created us and placed us in this world to be glorified in us. And it is indeed right that our life, of which himself is the beginning, should be devoted to his glory.
mijn vertaling:

Meester - Wat is het belangerijkste doel van het menselijk leven?

Student - Om God te kennen daar wie de mensen zijn geschapen

M. Welke reden heb je dat zo te zeggen?

S. Omdat God ons geschapen heeft en in de wereld geplaatst heeft om in ons geeerd te worden. En het is inderdaad recht dat ons leven, van wie Hijzelf is het begin, tot Zijn glorie besteed zou worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lisa Ethan

Re: Jonge evangelischen denken steeds vrijer

Bericht door Lisa Ethan »

jvdg schreef:hun visie op Genesis 1. "Sommige jongeren spreken van evolutie die door God geleid wordt.''
Als je de bijbel goed leest dan zie je dat God de wereld heeft geschapen en de dieren. Er wordt niets maar dan ook niets over evolutie gezegd anders hadden Adam en Eva ook wel holbewoners of apen geweest.

Hele domme instelling vind ik dat. Toegegeven: Ik ben ook wat vrijer als Christen, maar ik ga toch echt niet aan mijn geloof twijfelen door zo'n schurk als Darwin.
Plaats reactie