Kinderdoop en geadopteerde kinderen

Bert Mulder
Contacteer:

Kinderdoop en geadopteerde kinderen

Bericht door Bert Mulder »

Er was eerder op dit forum een vraag over de praktijk in de GerGeminNed, wat betreft de kinderdoop van geadopteerde kinderen. Deze questie is behandeld door de synode 1618-1619:

Uit de Acta van de Dordtse synode, 1618-1619:
De vraag nu was deze: Of kinderen van Heidensche ouders geboren, en nu van de Christenen tot huisgenooten aangenomen, behooren gedoopt te wezen, wanneer degenen, die ze ten doop presenteeren, beloven, dat zij ze in de Christelijke Religie zullen opbrengen of doen opbrengen. Een iegelijk is gebeden rijpelijk op deze vraag te letten en te beraadslagen, en in de naaste Zitting zijn gevoelen bij geschrifte over te geven.
DE ACHTTIENDE ZITTING.

Den 1en December, Zaterdagvoormiddag.

De Indische vraag van 't doopen der Heidensche jonge kinderen hebben de NoordHollandsche Broeders wijdloopiger verklaard, te weten, dat die jonge kinderen waarvan quaestie was, gemeenlijk nu tot eenigen ouderdom waren gekomen, en niet van de Christenen tot kinderen aangenomen, maar alleenlijk in hunne huisgezinnen voor slaven gerekend en dat zij ze menigmaal tegen dank der ouders, ontnamen en kochten; en dat zij wederom somwijlen van de huisgezinnen der Christenen kwamen te vervreemden, en wederom in de macht der Heidenen geraken.
Men heeft voorgelezen aangaande deze quaestie, de adviezen der Engelsche, Zwitsersche en Breemsche gedeputeerden, ender Nederlandsche professoren der H. Theologie, en de gedeputeerden der ZuidHollandsche Synode. De resteerenden hebben beloofd, dat zij ook hunne antwoorden, in de naaste zitting, schriftelijk zouden overgeven.
DE NEGENTIENDE ZITTING.

Den 3en December, Maandagvoormiddag.

In deze Zitting zijn voorgelezen geweest de antwoorden, zoo der uitheemsche als der inlandsche theologen, schriftelijk gesteld, op de vraag van de kinderen der Heidenen te doopen, en alle de adviezen gehoord zijnde, is eendrachtelijk geoordeeld, dat diegenen, die tot eenige jaren zijn gekomen, en de onderwijzing vatten kunnen, tot den heiligen Doop niet moeten toegelaten worden, tenzij dat ze voorheen tamelijk in de fundamenten der Christelijke religie onderwezen zijn, professie doen des geloofs, en eenige rekenschap daarvan geven kunnen, den Doop zelf begeeren, en dat bekwame getuigen daarbij genomen worden, die hen verder in de Christelijke religie beloven te onderwijzen. Die nu gedoopt zijn, dat zoodanige hetzelfde recht van vrijheid, hetwelk andere Christenen hebben, behooren te genieten, endoor verkooping of door eenige andere vervreemding van de Christelijke Meesters of Heeren wederom in de macht der Heidenen niet behooren overgegeven te worden. Van de kinderen ook der Heidenen, dewelke, of vanwege de jonkheid of gebrek van de spraak te verstaan, niet hebben kunnen onderwezen worden van de Christenen, hoewel ze door aanneming zouden mogen ingelijfd worden in de familiën der Christenen, is ook geoordeeld geweest met de meeste stemmen, dat ze niet behooren gedoopt te worden, eer zij tot die jaren gekomen zijn, dat zij in de eerste beginselen der Christelijke religie naar hun begrip kunnen onderwezen worden, en zulks ook metterdaad geschied is.
En dat ook bekwame getuigen beloven naarstigheid te doen, dat zij der zelven in 't Christelijk geloof verder en nader onderwijzen zullen, en niet zullen toelaten, zooveel in hen is, dat zij van de familiën
[47]
of gemeenschap der Christenen wederom vervreemd zullen worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Tja, maar in de Bijbel lezen we toch, dat er hele huisgezinnen , kompleet met slaven werden gedoopt.
Abraham kreeg toch ook opdracht om alle mannen in zijn huis te besnijden?? Ook de slaven/dienaren??
En wij dopen onze kinderen toch ook zonder ze onderwezen te hebben.
Kan ik dit ergens in het Engels op internet vinden??
Ik vind het nogal een kluif omte vertalen en mijn man vind dit erg interressant!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, er is nog wel een verschil met adopteren van nu, het ging hier vaak om gedwongen slaven die dus helemaal geen echte band met hun meesters hadden maar gedwongen werden om slaaf te zijn. Aan de andere kant ik vind de argumentatie niet aanwezig en snap niet hoe men, met wat de Bijbel bij de besnijdenis hier over zegt, en ook dat hele gezinnen werden gedoopt, bij komt. Daarnaast is hetmooie van de doop och, dat al voordat we onze kinderen kunnen onderwijzen, ze toch al tot Gods kinderen worden aangenomen en zijn verbondsteken ontvangen. Ik denk dat de synode hier een flinke fout heeft gemaakt en dat de verschillen met het adopteren van toen en nu ook een rol spelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Margriet schreef:Tja, maar in de Bijbel lezen we toch, dat er hele huisgezinnen , kompleet met slaven werden gedoopt.
Abraham kreeg toch ook opdracht om alle mannen in zijn huis te besnijden?? Ook de slaven/dienaren??
En wij dopen onze kinderen toch ook zonder ze onderwezen te hebben.
Kan ik dit ergens in het Engels op internet vinden??
Ik vind het nogal een kluif omte vertalen en mijn man vind dit erg interressant!
Zover ik weet, Margriet, is dit niet in het engels beschikbaar. Als ik een beetje meer tijd had....

Waarschijnlijk is het verschil met de Bijbelse praktijk herrezen omdat deze slaven in zekere zin meer zelfstandig waren, en niet voor hun leven aan een gezin verbonden waren. Dus is het niet hetzelfde als geadopteerde kinderen nu. En wezen waren deze kinderen niet, en in elk geval niet voor de wet, geadopteerd.

Bij ons is de praktijk vastgesteld dat geadopteerde kinderen gedoopt worden als de adoptie helemaal rond is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

In het RD stond hierover een interessant artikel.
http://www.refdag.nl/artikel/1307768/Do ... optie.html
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Bert Mulder schreef:Bij ons is de praktijk vastgesteld dat geadopteerde kinderen gedoopt worden als de adoptie helemaal rond is.
Het lijkt me meer dan logisch dat de ds en zijn gemeente niet overvliegen naar Colombia, China of whatever, maar even wachten tot de kinderen hier zijn.

Kinderen van heidenen las ik hieronder ergens...
Als je ze aangenomen (geadopteerd) hebt tot je kinderen, zijn het toch niet meer de kinderen van de heidenen... (?!)
JolandaOudshoorn

Barryvrouw schreef:
Bert Mulder schreef:Bij ons is de praktijk vastgesteld dat geadopteerde kinderen gedoopt worden als de adoptie helemaal rond is.
Het lijkt me meer dan logisch dat de ds en zijn gemeente niet overvliegen naar Colombia, China of whatever, maar even wachten tot de kinderen hier zijn.

Als je ze aangenomen (geadopteerd) hebt tot je kinderen, zijn het toch niet meer de kinderen van de heidenen... (?!)
Ik denk dat bert bedoelt als alles officieel en juridisch in kannen en kruiken is. En dat duurt meestal nog een poosje (ongeveer een jaar) nadat de kinderen bij hun adoptieouders zijn gevoegd.
Barryvrouw

JolandaOudshoorn schreef:
Barryvrouw schreef:

Ik denk dat bert bedoelt als alles officieel en juridisch in kannen en kruiken is. En dat duurt meestal nog een poosje (ongeveer een jaar) nadat de kinderen bij hun adoptieouders zijn gevoegd.
Oke, maar dat lijkt me een wassen neus. Zijn er gevallen bekend dat kinderen na het bewuste jaar hun status niet kregen?
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Barryvrouw schreef:
Barryvrouw schreef:

Oke, maar dat lijkt me een wassen neus. Zijn er gevallen bekend dat kinderen na het bewuste jaar hun status niet kregen?
Niet dat ze hun status niet kregen, maar onlangs was er toch wel in het nieuws van die kinderen die waren geadopteerd, maar die achteraf gewoon gestolen bleken te zijn uit arme gezinnen?

Desalniettemin snap ik er niets van. Misschien snap ik sommige dingen niet helemaal hoor, maar ik vind het afschuwelijk om zinnen te lezen als: kinderen van heidenen die niet gedoopt mogen worden. Alsof die kinderen er voor gekozen hebben uit een heiden geboren te worden......... Dan is het toch dubbel-prachtig als zo'n kindje wordt geadopteerd wordt door mensen die het onder Gods Woord willen grootbrengen en het laten dopen?
Nogmaals, ik hou er altijd van dingen niet te moeilijk te maken, dus als ik hier iets niet heb begrepen, zeg het me.
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
JolandaOudshoorn

Barryvrouw schreef:
Barryvrouw schreef:

Dat ligt aan de ouders. Zij worden na een jaar als het goed is door de kinderbescherming bezocht om t ekijken of alles goed gaat. Niet onverstandig lijkt mij
Barryvrouw

Barryvrouw schreef: Oke, maar dat lijkt me een wassen neus. Zijn er gevallen bekend dat kinderen na het bewuste jaar hun status niet kregen?
Dat ligt aan de ouders. Zij worden na een jaar als het goed is door de kinderbescherming bezocht om t ekijken of alles goed gaat. Niet onverstandig lijkt mij
Ben ik van op de hoogte.
Zouden ze meer moeten doen! (maar da´s offtopic).
Adorote

Bericht door Adorote »

Waar het kind ook van daan komt van wat voor ras dan ook geecht of niet , een ieder hoort gedoopt te zijn uit alles rassen talen en volken , en onderdaan te zijn van REX JEZUS alleen .
JolandaOudshoorn

Barryvrouw schreef:
Barryvrouw schreef: Oke, maar dat lijkt me een wassen neus. Zijn er gevallen bekend dat kinderen na het bewuste jaar hun status niet kregen?
Ben ik van op de hoogte.
Zouden ze meer moeten doen! (maar da´s offtopic).
mmm daar ben ik het wel met je eens. Als je ziet en hoort wat sommige "natuurlijke" ouders hun kinderen aandoen :? :(
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

http://www.refdag.nl/artikel/1308168/Do ... grond.html

Geplaatst: 4-07-2007 | 11:51
Doopbesluit Dordt theologisch gegrond
Uit niets blijkt dat het besluit van de Dordtse Synode in 1618 inzake de doop van geadopteerde heidenkinderen alleen voor Indië gold, zegt L. M. P. Scholten . Hij reageert daarmee op het artikel van ds. J. J. Tichelaar in het RD van 30 juni.

De synode besloot dat geadopteerde heidenkinderen pas gedoopt konden worden na het afleggen van belijdenis des geloofs. Die beslissing heeft de synode niet alleen genomen voor Indië en ook niet met het oog op seksuele wantoestanden, zoals ds. Tichelaar suggereert. Waarschijnlijk wisten de synodeleden zelfs helemaal niets van de praktijk daar; er blijkt althans niets van in hun bespreking. De synode heeft naar aanleiding van de vraag uit Indië een louter theologische discussie over de kinderdoop gehad en een beslissing genomen op zuiver exegetisch-dogmatische gronden.

Bespreking
Van die bespreking zijn wij uitvoerig op de hoogte dankzij ”De Pro-Acta der Dordtsche Synode in 1618”, een werk waarop ds. H. Kaajan in 1914 is gepromoveerd. Hieruit blijkt dat praktische aspecten nauwelijks aan de orde zijn geweest. Voor de synodeleden droeg de kwestie een exegetisch en dogmatisch karakter. In hun stellingnamen traden de exegese van verschillende Schriftwoorden, de dogmatische beschouwing van het genadeverbond en de opvatting van de kinderdoop sterk op de voorgrond, zowel bij de voorstanders als bij de tegenstanders van de bediening van de kinderdoop aan geadopteerde heidenkinderen.

Dr. Kaajan concludeert: „Nauwkeurige bestudering van de ingediende adviezen, waarop toch het besluit der synode zich grondde, brengt tot de overtuiging, dat onze vaderen op de synode in de zaak der geadopteerde heidenkinderen een zuiver exegetisch-dogmatische beslissing namen.”

Ik citeer Kaajan verder: „Het voorbeeld van Abraham, die niet alleen zijn eigen kinderen, maar ook de ingeborenen van zijn huis besneed, bracht verwarring in de denkbeelden, maar terecht werd erop gewezen, dat al Abrahams knechten en slaven vóór zij besneden werden, waren bekendgemaakt met de ware God en het verbond van Jehova en dat kinderen dezer mannen met hun ouders besneden werden; Abraham zal geen afgodendienaars in zijn gezin hebben geduld. Deed dus Gods bevel aan Abraham een ogenblik de broeders weifelen, Paulus’ uitspraak in 1 Kor. 7:14 zette veler opinie weer vast. Het ”extra foedus sunt” (buiten het verbond zijn zij) besliste tegen de doop van in christelijke gezinnen geadopteerde heidenkinderen.”

Dat Kaajans conclusie terecht is, blijkt wanneer we de adviezen van de diverse afgevaardigden nagaan. Wij beperken ons hier tot de Geldersen. Zij noemen de bediening van de kinderdoop aan heidenkinderen zonder meer „in strijd met Gods Woord (Rom. 11:16 en 1 Kor. 8:14). Want evenals de takken heilig zijn waarvan de wortel heilig is, zo zijn ook de takken onheilig, waarvan de wortel onheilig is.” Deze kinderen „mogen daarom niet gedoopt worden voordat zij in de leer des verbonds wel onderwezen zijn, Christus (het Hoofd van het genadeverbond) hebben leren kennen en belijdenis van hun geloof hebben afgelegd, tenzij wij in de dwaling der roomsen willen vallen, die wanneer zij een kind ten doop presenteren, de priester verzoeken om van een heiden een christen te maken. De doop werkt immers niet ex opere operato (door het gedane werk) de heiliging, maar is teken en zegel van de vergeving der zonden, van de wedergeboorte en het eeuwige leven.

Daarom moeten heidenkinderen als zodanig niet gedoopt worden, maar moeten zij die zulke heidenkindertjes in hun gezinnen willen opnemen, worden vermaand om hen eerst in de leer des verbonds naarstig te onderwijzen en hen dan te laten dopen, tenzij wij in de dwaling der wederdopers willen vallen, die een algemeen genadeverbond met alle mensen opgericht stellen. Gelijk Mozes waarlijk geen heiden is geworden noch buiten het verbond gerekend is, omdat hij door Farao’s dochter is aangenomen (Ex. 2:10), zo wordt een heiden nog geen christen noch binnen het verbond gerekend, omdat hij door een christen is aangenomen en in zijn gezin is toegelaten.”

Zaad
Reeds het oordeel van deze afgevaardigden uit Gelderland laat goed zien dat de Synode van Dordrecht op theologische gronden tot haar standpunt is gekomen dat geadopteerde heidenkinderen pas na voorgaande belijdenis gedoopt konden worden. Men zie voorts bij Kaajan met name het oordeel van de afgevaardigden van Zuid-Holland, Noord-Holland en Overijssel.

Het zal waar zijn dat er tussen adoptie toen en nu juridische en maatschappelijke verschillen zijn, maar dat maakte voor de principiële discussie niet uit. De principiële vraag was voor de synodeleden of de doop, die ingesteld is voor „de gelovigen en hun zaad”, ook bediend kan worden aan een heidenkind dat in het gezin is ingelijfd. Het antwoord van de synode was principieel neen. En wie kennisneemt van de gronden die de (meerderheid van de) synodeleden daartoe gebracht hebben, kan het duidelijk zijn dat hun principiële oordeel ook in het kader van de huidige adoptiewetgeving niet anders zou zijn geweest.

De auteur is oud-directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting.
JolandaOudshoorn

Plaats reactie