PVV en CU

jvdg

PVV en CU

Bericht door jvdg »

MA 04 dec 2006 | 17.09
Veel christenen voelen zich eindelijk vertegenwoordigd bij de Partij voor de Vrijheid (PVV). Dat zegt Lucas Hartong, de nummer vijftien op de lijst van de partij van Geert Wilders, in een interview met de krant Uitdaging.

De krant bracht eerder een portret van Hartong en andere christelijke politici. In de huidige editie blikken hij en Cynthia Ortega (ChristenUnie) terug op de verkiezingen.

Voor Lucas Hartong was de verkiezingsavond een feestelijke aangelegenheid. ''Mijn verwachting was wel dat we vijf á tien zetels zouden halen. Negen zetels is dan natuurlijk een fantastisch resultaat.'' Tijdens de campagne richtte Hartong zich op een breed publiek.

''Ik ben kris-kras door het land gereisd en heb gewoon mijn verhaal gedaan. Iedereen die wilde luisteren was welkom. Omdat ik christen ben heb ik vooral de gedachtewisseling willen zoeken met christenen'', aldus Hartong in Uitdaging.

Over de aandacht van sommige christelijke media is hij slecht te spreken. ''De EO leek soms wel een spreekbuis voor de ChristenUnie. Ook het Nederlands Dagblad gaf vaak niet thuis. Maar, we werden over het algemeen serieus genomen en er wordt naar ons geluisterd. En, belangrijker: veel christenen voelen zich nu eindelijk vertegenwoordigd bij onze partij.''

Bij de PVV bestond het feest uit 'tot laat met elkaar doorbomen over de toekomst van Nederland'. Bij de ChristenUnie zongen de bijeengekomen partijleden gezamenlijk het 6e couplet van het Wilhelmus en dankten. Cynthia Ortega was erbij en voor haar was het een extra feestelijke avond. ''De kans is groot dat ik verkozen ben. Dat is natuurlijk mooi, maar voor mij geen verrassing. Ik had er wel geloof in en dacht zelfs aan 7 zetels.'' Ortega kijkt terug op een goede campagne. ''Iemand belde me op: 'Ik ben een heiden, mag ik dan wel ChristenUnie stemmen?' Dat zegt veel over André's bereik.''

Inmiddels is de tijd van de formatie aangebroken. Verwacht zij de ChristenUnie terug te zien in een nieuw kabinet? ''Ik denk dat André Rouvoet genoeg ervaring heeft om dit verstandig te spelen. We willen de drie hoofdpunten van onze campagne wél terugzien. Voor mij is het punt 'bescherming van de kwetsbaren daarin het belangrijkst.''

Bron: IKON

Wat dunkt u van deze terugblikken door een CU'er en een PVV'er op de verkiezingen?
Voor mij is het christelijk gehalte van de PVV niet dat wat de heer Hartong zegt te zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

tja, altijd boeiend om de visies van twee uitersten naast elkaar te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat veel CU'ers nu naar de PVV overlopen, tussen redelijk links en extreem rechts zit een flink verschil. Aan de andere kant, de PVVis dan totaal niet christelijk, maar laat wel veel ruimte voor christenen en het christelijke gedachtengoed en de christelijke tadities en willen die de primaire cultuur laten blijven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Voor mij is het christelijk gehalte van de PVV niet dat wat de heer Hartong zegt te zijn.
* PVV roept om rechtvaardigheid bij het toekennen van straffen
* PVV wil meer fatsoen
* PVV wil betere zorg voor oude mensen die er hun leven lang voor gewerkt hebben
* PVV wil gezag en respect weer terug (thuis, op school, tegen politie, etc)
* PVV is tegen de EU (mede dankzij zijn grote anti-EU campagne hebben veel zwevende kiezers toen tégen gestemd)
* PVV is voor een streng, maar rechtvaardig azielbeleid
* PVV is tégen Islamitisering van Nederland
* Etc

Allemaal punten waar menig christen zich in zal kunnen vinden. Velen staren zich echter blind op Wilders harde uitspraken tégen de Islam, zónder zijn overige punten (inclusief azielbeleidt) te hebben doorgelezen...
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
* PVV wil meer fatsoen
* PVV wil betere zorg voor oude mensen die er hun leven lang voor gewerkt hebben
* PVV is tegen de EU (mede dankzij zijn grote anti-EU campagne hebben veel zwevende kiezers toen tégen gestemd)
* Etc

Allemaal punten waar menig christen zich in zal kunnen vinden. Velen staren zich echter blind op Wilders harde uitspraken tégen de Islam, zónder zijn overige punten (inclusief azielbeleidt) te hebben doorgelezen...
Bij christelijk gehalte doel ik vooral op barmhartigheid, een zaak die ik bij de PVV niet terugvind.
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
Bij christelijk gehalte doel ik vooral op barmhartigheid, een zaak die ik bij de PVV niet terugvind.
Dat is wel erg extreem gesteld.
Ik kan me niet voorstellen dat er allemaal onbarmhartige zaken in het program staat. Want dan krijg je geen 9 zetels.
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Bij christelijk gehalte doel ik vooral op barmhartigheid, een zaak die ik bij de PVV niet terugvind.
Bij christelijk gehalte doel ik vooral op rechtvaardigheid, die ik bij de CU niet terug vindt.

Bij christelijk gehalte doel ik vooral op meer gezag en minder valse godsdienst, wat ik bij de SGP niet terug vindt.

Wat barmhartigheid betreft, PVV wil duidelijk investeren in de allochtonen die er zijn, om ze een echte kans te geven. Wat dat betreft zou hij links kunnen zijn. Hij wil echter uitwassen (bv aggressieve hang-allochtonen) streng aanpakken.

Wat ik wil aangeven is dat er altijd wel een puntje kan zijn waarop je een partij kan afkraken. PVV zal veel christelijke sympathie krijgen vanwege de duidelijke taal, iets waar de SGP steeds meer aan afdoet (SGP wil bijvoorbeeld verdere islamitisering niet tegengaan, aldus vdVlies in debat, desgevraagd).
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
jvdg schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er allemaal onbarmhartige zaken in het program staat. Want dan krijg je geen 9 zetels.
Oké refo, in plaats van niet, had ik nauwelijks moeten schrijven.
Die 9 zetels zijn, naar ik vrees, weer een aaanwijzing dat onze maatschappij in een snel tempo aan het verharden is. "De liefde zal verkouden.....".
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:
jvdg schreef:
Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk het gehele programma van een partij lezen, alvorens er op te stemmen? :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:
refo schreef:
jvdg schreef:
Hoeveel mensen zouden daadwerkelijk het gehele programma van een partij lezen, alvorens er op te stemmen? :?
Weinig, anders zou de SGP veel meer zetels hebben. :mrgreen: :mrgreen:
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik wil zeker niet uitsluiten dat je als christen in meer partijen actief kunt zijn dan in CDA, CU of SGP. Maar wat doe je in het geval van de PVV dan met Wilders' vrijzinnige houding ten aanzien van ethische kwesties als abortus, euthanasie of homohuwelijk?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Q!

Bericht door Q! »

In mijn gemeente is er zelfs iemand actief in de steunfractie van D66.

In Duitslang had je in de jaren 30 de "Deutsche Christen".

De PvdA had Ds. Buskes, Groen Links Ds. Harrewijn.

Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat als je je christen-zijn serieus neemt je je in kan zetten voor een seculiere partij als er ook christelijke alternatieven zijn. Tenzij je law and order of je eigen portemonnee belangrjiker vindt dan wat de Bijbel leert.

Tuurlijk heeft elke partij wel goede standpunten. Maar als ik me afvraag "Wat zou Jezus doen" kan ik niet bepalen of Hij SGP dan wel CU zou stemmen, maar wel of hij zou kiezen voor steun aan de asielzoekers of voor langere gevangenisstraffen.
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:
* PVV wil meer fatsoen
* Etc

Maar goed, de beginselen van de PVV zijn - voor zover ik weet - niet christelijk. Ik ga geen partij kiezen om een paar standpunten.
memento

Bericht door memento »

In het besef dat een theocratie niet mogelijk is, ben ik voor een scheiding tussen kerk en staat, waarbij christenen hun stem laten horen binnen een partij, ipv met een eigen partij. En wel omdat de invloed dan groter kan zijn dan nu het geval is. En wel omdat:
1. Een goede christelijke politicus dan ook stemmen zal krijgen van niet-christelijke kiezers, die op hem stemmen vanwege zijn kwaliteiten, en niet vanwege zijn religieuze overuiging.
2. Het bereik veel groter is. Nu hoort Nederland alleen over christelijke zaken met de verkiezingen, dán word deze stem ook gehoord binnen de partijen.
3. Het christelijk geloof, en de bijbehorende normen en waarden zijn redelijk, en op grond daarvan zie ik ruimte voor mensen die deze zaken aanhangen binnen de huidige partijen. Ik verwacht dat in een interne discussie het christelijke geluid bijval zal vinden van niet-christenen.
4. Wanneer een christelijke normen en waarden afbrekend wetsvoorstel binnen een partij al veel discussie doet opwaaien, zal men dit wetsvoorstel minder snel indienen, dan wanneer de kritiek ná indiening pas plaatsvind, door een groep die bekend staat als 'overal teugen'.
5. Tenslotte, elk kamerlid is vrij om moties in te dienen, en vrij om te stemmen naar hem goeddunkt, zonder verantwoording aan zijn partij verschuldigd te zijn.
Duuk

Bericht door Duuk »

memento schreef: Allemaal punten waar menig christen zich in zal kunnen vinden. Velen staren zich echter blind op Wilders harde uitspraken tégen de Islam, zónder zijn overige punten (inclusief azielbeleidt) te hebben doorgelezen...
Dat punt van de islam was ook datgene waar Wilders 90% van zijn spreektijd over riep. Vind je het vreemd dat dat zijn beeld bepaalt?

Hoe christelijk is het als je de vreemdeling binnen je poorten (om in refotermen te blijven) geen plek gunt?

Buiten dat leidt polarisering alleen maar tot extremisme.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat een nonsens dat bij de ChristenUnie minder rechtvaardigheid aanwezig is dan bij Wilders. Inderdaad is het zo dat CU bij rechtvaardigheid meer nadruk legt op "rechtvaardigen moeten niet onder de onrechtvaardigen lijden" terwijl Wilders meer de indruk geeft dat "onrechtvaardigen niet mogen profiteren van de rechtvaardigen". Als je alleen het laatste als recht ziet dan is Wilders inderdaad rechtvaardiger dan de CU, maar ik geef toch meer gewicht aan het eerste.
De rechtvaardigheid van Wilders kun je deels zien in de zaak van de oude vrouw wiens hondje door een stel allochtonen zwaar mishandeld zou zijn. Wilders melkte het helemaal uit, stelde zonder veel kennis van zaken veel vragen en uiteindelijk blijkt de vrouw alles verzonnen te hebben.

Een zelfde punt zie je als het gaat om Godsdienst. Wilders bestrijdt een valse godsdienst. CU kiest voor een groot deel voor bescherming van het eigen domein. Waarbij ze inderdaad inzien dat vrijheid van onderwijs ook over moslimscholen gaat. Dat vrijheid van godsdienst ook voor Moslims geldt.

Wat wil je? Ik zie het liefst een barmhartige regering die rechtvaardig probeert te zijn binnen de grenzen van de barmhartigheid, in plaats van een regering die in de eerste plaats probeert rechtvaardig te zijn, waarbij het ten koste van de onschuldige en ten koste van de barmhartigheid kan gaan.
Plaats reactie