Levensparels

Plaats reactie
plebe

Levensparels

Bericht door plebe »

Voor u gelezen

"Levensparels
De levensparels ken ik nog niet zo lang. Bij cathechesatie zag ik ze voor het eerst. Een leuke armband met kralen in verschillende kleuren en vormen. Iedere parel met een eigen onderwerp.

Onderwerpen waar je in eerste instantie niet al te diep over na hoeft te denken. Onderwerpen die soms al onderdeel kunnen zijn van je dagelijks leven. Maar toch.. als je er langer over na gaat denken, kun je er diep op ingaan.
Zo kreeg ik de armband mee met de opstandingsparel.

Oke… dan ga je nadenken over wat deze parel voor jou betekend.
Ik wilde vooral de aandacht vestigen op het onderwerp Hoop. Maar dan ga je zoeken op het internet naar de definitie van hoop. En dan vind je… niks. Er is geen definitie van hoop, niet op google en ook niet in de bijbel. Hoop is dus iets wat je helemaal zelf kan en mag invullen.
Uiteindelijk ga je ’s avonds naar cathechese en dan worden er kritische vragen gesteld rondom jouw thema. Zodat je er nog dieper op in kunt gaan. ‘Kritisch’ klinkt misschien negatief, maar dat is het zeker niet!
Aan het einde van de avond, zo’n anderhalf uur later, kwamen we tot de conclusie dat we zelf soms hoop kunnen zijn voor anderen.
Dus stel je voor: je begint een zoekactie naar een definitie, je vind eigenlijk niets. Maar je gaat naar huis met het meest heerlijke gevoel dat jij ook iets betekent in deze grote wereld en dat je ertoe doet.

De volgende bijeenkomst had het thema ‘stilteparels’. Onze dominee had de eer om er iets mee te doen. Uiteindelijk een goede keuze, aangezien zij zelf graag momenten van stilte wilde creëren in haar leven.
We hebben geluisterd naar Taize muziek, we hebben gesproken over momenten van stilte en wat deze stilte dan met je doet.

De een vindt het angstaanjagend en niet prettig. Het gevoel dat je alleen bent en eenzaam. De ander hoort dan de herrie in zijn hoofd. Weer een ander geniet ervan en zoekt graag momenten van stilte op.
Iedereen beleefd dit op zijn eigen manier. Dat is nu juist het mooie van de Levensparels. Het is open voor iedereen, je kunt het eigen maken. Er hangt geen label aan met wat je erbij moet voelen. Je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf graag wilt.
Wat is er mooier en prettiger dan op deze manier eens stil staan bij bepaalde momenten, gebeurtenissen of personen en dan ook nog op je eigen gecreëerde momenten. Geen druk van buitenaf, jij en je parels.

Ik gebruik de parels zelf niet om te bidden, maar om stil te staan bij wat belangrijk is in mijn leven. Daarnaast vind ik het erg prettig om mijn ervaringen te delen, via catechese en in mijn weblog op jop.nl."

Het doet me erg denken aan oosterse concentratietechnieken, het maakt me nog huiveriger dan ik al was over de koers van deze kerk.

Wie kan meer vertellen over dit onderwerp?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Brr, soms krijg ik wat kriebels bij dit soort zaken.
Iedereen beleefd dit op zijn eigen manier. Dat is nu juist het mooie van de Levensparels. Het is open voor iedereen, je kunt het eigen maken. Er hangt geen label aan met wat je erbij moet voelen. Je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf graag wilt.
Of te wel: als je je er maar goed bij voelt. Erg modern, maar ik geloof er niet in dat je je bij de hele Bijbel 'goed voelt' Onderlaatst een vraag aan een predikant horen stellen: Dominee, als u klaar bent met uw preek, heeft u er dan een goed gevoel over? Het antwoord luidde gelukkig dat dat niet altijd het geval is. En soms kan een predikant er een goed gevoel bij hebben en de kerkenraad/gemeente totaal niet. Andersom komt ook voor. Het je 'goed erbij voelen' is een theologie naar de mens, en die is per definitie fout.

En waarom maak ik toch de associatie in mijn hoofd met de rozenkrans?? :shock:
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Brr, soms krijg ik wat kriebels bij dit soort zaken.

Mij vergaat het net zo.
Marnix

Bericht door Marnix »

Of te wel: als je je er maar goed bij voelt. Erg modern, maar ik geloof er niet in dat je je bij de hele Bijbel 'goed voelt' Onderlaatst een vraag aan een predikant horen stellen: Dominee, als u klaar bent met uw preek, heeft u er dan een goed gevoel over? Het antwoord luidde gelukkig dat dat niet altijd het geval is. En soms kan een predikant er een goed gevoel bij hebben en de kerkenraad/gemeente totaal niet. Andersom komt ook voor. Het je 'goed erbij voelen' is een theologie naar de mens, en die is per definitie fout.

Pfffffff...... waarom jij die associatie er bij hebt is waarschijnlijk omdat het voor jou "niet goed voelt". Je verdraait hier bovendien vanalles, Plebe heeft het helemaal niet over "het voelt goed of het voelt niet goed". Het is zo dat iedereen dingen uit de Bijbel op een bepaalde manier persoonlijk beleven. En ik dacht dat het woord "beleving" niet modern was maar al heel oud. Voorbeeld: Een Bijbeltekst kan je op een bepaalde manier lezen en toepassen op je leven. Stel maar eens de vraag: Wat wil God mij vertellen met deze tekst, wat vraagt Hij hier van mij? Stel die vraag over 1 tekst aan 10 mensen, en je zal een hoop verschillende antwoorden krijgen. De een heeft er een ander gevoel, een andere beleving bij en dus een andere interpretatie. Het is goed om dat met elkaar uit te wisselen. Ik heb wel eens met iemand over een tekst gepraat en die zei dan: Ik heb lees dat heel anders, volgens mij betekent het ook zus en zo en vraagt God hier dit en dat. Dat was een enorme eye-opener. De Bijbel is zo rijk en teksten hebben vaak zoveel meer te zeggen dat slechs een ding. Daarom is het goed om je blikveld wat te verruimen door hierover met elkaar te praten. Dat doe je als het goed is ook op Bijbelstudie. De levensparels waar Plebe het over heeft zijn gewoon hulpmiddelen daarbij, waarbij de parel symbolisch is voor de rijkdom. Een parel over de opstanding wil zeggen: Je gaat nadenken over dat onderwerp en gaat daar vanuit jou beleving was over vertellen... en de parel is een hulpmiddeltje die je focust op de waarde, de rijkdom van die opstanding.

Kortom, wat is je probleem met zo'n hulpmiddel? Jezus vertelde zelfs een verhaal over parels om wat duidelijk te maken, mogen parels dan niet op cathechisatie gebruikt worden om iets uit te beelden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
plebe

Bericht door plebe »

Marnix schreef:

Pfffffff...... waarom jij die associatie er bij hebt is waarschijnlijk omdat het voor jou "niet goed voelt". Je verdraait hier bovendien vanalles, Plebe heeft het helemaal niet over "het voelt goed of het voelt niet goed". Het is zo dat iedereen dingen uit de Bijbel op een bepaalde manier persoonlijk beleven. En ik dacht dat het woord "beleving" niet modern was maar al heel oud. Voorbeeld: Een Bijbeltekst kan je op een bepaalde manier lezen en toepassen op je leven. Stel maar eens de vraag: Wat wil God mij vertellen met deze tekst, wat vraagt Hij hier van mij? Stel die vraag over 1 tekst aan 10 mensen, en je zal een hoop verschillende antwoorden krijgen. De een heeft er een ander gevoel, een andere beleving bij en dus een andere interpretatie. Het is goed om dat met elkaar uit te wisselen. Ik heb wel eens met iemand over een tekst gepraat en die zei dan: Ik heb lees dat heel anders, volgens mij betekent het ook zus en zo en vraagt God hier dit en dat. Dat was een enorme eye-opener. De Bijbel is zo rijk en teksten hebben vaak zoveel meer te zeggen dat slechs een ding. Daarom is het goed om je blikveld wat te verruimen door hierover met elkaar te praten. Dat doe je als het goed is ook op Bijbelstudie. De levensparels waar Plebe het over heeft zijn gewoon hulpmiddelen daarbij, waarbij de parel symbolisch is voor de rijkdom. Een parel over de opstanding wil zeggen: Je gaat nadenken over dat onderwerp en gaat daar vanuit jou beleving was over vertellen... en de parel is een hulpmiddeltje die je focust op de waarde, de rijkdom van die opstanding.

Kortom, wat is je probleem met zo'n hulpmiddel? Jezus vertelde zelfs een verhaal over parels om wat duidelijk te maken, mogen parels dan niet op cathechisatie gebruikt worden om iets uit te beelden?
Even ter verduidelijking.....
Alles boven de streep in mijn posting is gequotted van de pkn jongerensite. Daaronder staat mijn commentaar!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hoho Marnix! Ik heb het hier niet over/tegen Plebe. Ik snap ook wel dat dat stuk uit de krant komt en het commentaar van Plebe is. Derhalve lever(de) ik commentaar op het artikel als zodanig!
Klavier

Bericht door Klavier »

Geloof wordt steeds vaker betrokken op het persoonlijke welbevinden. De aard van het geloof dat zich richt op Christus als Zaligmaker van dode zondaren wordt dan naar de achtergrond geschoven. Geloof is mijns inziens niet ik-gericht maar op Christus gericht.
Het artikel geeft mij de indruk dat het geloof een goed gevoel oplevert. Voor ieder op een andere wijze, op een andere manier. Centraal staat het eigen gevoel. Daaruit wordt geconcludeerd dat als het gevoel goed is, het geloof dus goed is.
Eigenlijk heel bevindelijk. Maar dan zonder zondaar die elke dag weer verlossing nodig heeft.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:Hoho Marnix! Ik heb het hier niet over/tegen Plebe. Ik snap ook wel dat dat stuk uit de krant komt en het commentaar van Plebe is. Derhalve lever(de) ik commentaar op het artikel als zodanig!
Hmhm, maar daar reageer ik dan toch op? Ik vraag me terecht af wat je probleem is met de levensparels, waarbij ik wat tegenargumenten heb aangehaald waarom ik het wel een goed initiatief vind.

Verder, Plebe, vind ik dat je onterecht het woord Mediteren aanhaalt. Waar gaat het over mediteren? Zou het ook gewoon kunnen zijn: Stil zijn, bidden, nadenken, communiceren met God? Is snap niet waar je deze associatie vandaan haalt.

Klavier, geloof is ten dele ook persoonlijk. Daarmee is het nog niet teveel op jezelf gericht. Als een aantal mensen geloven en op Christus gericht zijn, zal er daarmee nog geen totaal identieke beleving zijn. Die verschillen zijn goed om met elkaar te delen, om van elkaar te leren, elkaar te begrijpen, eens een kant te zien die in jezelf niet zo benadrukt is. Juist dat met elkaar delen wat hier overduidelijk gebeurt vind ik juist het tegenovergestelde van individualisme en egocentrisme onder gelovigen. Het praten over gevoel is niet per definitie egocentrisme, integendeel... iedereen heeft gewoon gevoel gekregen, zo zijn we gemaakt. En zolang dat niet het belangrijkste wordt en je leidraad, maar God het belangrijkste is en zijn Woord onze leidraad, lijkt er me niets mis mee om geloofsgevoelens met elkaar te bespreken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:En zolang dat niet het belangrijkste wordt en je leidraad, maar God het belangrijkste is en zijn Woord onze leidraad, lijkt er me niets mis mee om geloofsgevoelens met elkaar te bespreken.
Marnix, ik ben het eens met jouw verhaal maar wat je als belangrijkste noemt is juist het ontbrekende stuk in het artikel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:Hmhm, maar daar reageer ik dan toch op? Ik vraag me terecht af wat je probleem is met de levensparels, waarbij ik wat tegenargumenten heb aangehaald waarom ik het wel een goed initiatief vind.
Ik heb er geen goed gevoel bij. En dat is subjectief, evenals jouw goede gevoel bij de parels subjectief is. Het stuit mij idd (met Klavier) tegen de borst dat het zo 'ik-gericht' klinkt. Wat ik voel, wat ik wil voelen, wat ik graag wil voelen...

[quote"="Jongerensite PKN"]Er hangt geen label aan met wat je erbij moet voelen. Je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf graag wilt. Wat is er mooier en prettiger dan op deze manier [/quote]
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Dat is helemaal niet gek - die rozenkrans - dat je daaraan denkt. Bisschop Martin L. kwam op het idee van de Pearls of Live toen hij dacht aan iconen, rosarybeads en kandelaren.
De Kretensische kralenkransen brachten hem op een idee.
We zijn zintuigelijk met een hang naar zichtbare, voelbare en ruikbare elementen. Dit gebedssnoer is tastbaar, je ziet de kralen.
Elke kraal heeft een eigen betekenis, een gedachte, een gebd. Het gebed eindigt met een goudkleurige kraal. (Iets groter dan de andere) Dat is de kraal van God. Onderweg kom je een kraal tegen van jezelf, een kraal van je doop, een zandkleurige woestijnkraal, een blauwe van zorgeloosheid, rode kralen van liefde, drie kleintjes van je geheimen. Aan het eind sta je stil bij het doodse duister en bij het licht van de opstanding. Dan is het weer even stil en ben je weer terug bij de gouden kraal.

De kettingen worden gemaakt in India

IK BEN ER NIET WEG VAN.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Marnix schreef:Hmhm, maar daar reageer ik dan toch op? Ik vraag me terecht af wat je probleem is met de levensparels, waarbij ik wat tegenargumenten heb aangehaald waarom ik het wel een goed initiatief vind.
Ik heb er geen goed gevoel bij. En dat is subjectief, evenals jouw goede gevoel bij de parels subjectief is. Het stuit mij idd (met Klavier) tegen de borst dat het zo 'ik-gericht' klinkt. Wat ik voel, wat ik wil voelen, wat ik graag wil voelen...
Jongerensite PKN schreef:Er hangt geen label aan met wat je erbij moet voelen. Je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf graag wilt. Wat is er mooier en prettiger dan op deze manier
Zoals ik al zei, die dingen zijn niet erg, als het eigen gevoel maar niet centraal staat. En dan mag je best gevoelens bij bepaalde dingen delen en denk ik dat je een hoop van elkaar kan leren. Je haalt hier het "wat je WILT voelen" erbij en dat lees ik niet terug. Ik lees wat je voelt. Het "je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf wilt" gaat over het onderwerp, je kan het onderwerp zo invullen als je wilt, aandacht geven aan dingen die je belangrijk vindt of waar je veel mee bezig bent etcetera. Dus het onderwerp een bepaalde insteek geven die goed aansluit bij wat je bij het onderwerp voelt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
Mister schreef:
Jongerensite PKN schreef:Er hangt geen label aan met wat je erbij moet voelen. Je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf graag wilt. Wat is er mooier en prettiger dan op deze manier
Zoals ik al zei, die dingen zijn niet erg, als het eigen gevoel maar niet centraal staat. En dan mag je best gevoelens bij bepaalde dingen delen en denk ik dat je een hoop van elkaar kan leren. Je haalt hier het "wat je WILT voelen" erbij en dat lees ik niet terug. Ik lees wat je voelt. Het "je kunt het precies zo maken, zoals je het zelf wilt" gaat over het onderwerp, je kan het onderwerp zo invullen als je wilt, aandacht geven aan dingen die je belangrijk vindt of waar je veel mee bezig bent etcetera. Dus het onderwerp een bepaalde insteek geven die goed aansluit bij wat je bij het onderwerp voelt.
Ik meen te weten dat we hier ook het 2e gebod in gedachten moeten houden. En zulke dingen als deze parels zijn al eerder opgedoken, bijvoorbeeld het armbandje WAT WOULD JESUS DO (WWJD). We moeten niet menen wijzer te zijn dan God. We moeten niet anders Christus dienen dan als Hij ons in Zijn Woord bevolen heeft. De parels, in zichzelf, zijn niet verkeerd. Maar wat doen we ermee? Wordt het een soort amulet?

Er zit geen kwaad in dingen, perse. Net hetzelfde als er in een TV geen kwaad zit, perse. De vraag is, wordt het gebruikt tot God's eer?
Vr.96. Wat eist God in het tweede gebod?
Antw. Dat wij God in generlei wijze afbeelden a, en op geen andere wijze vereren, dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft b.
a Jes 40:18,19,25 De 4:15,16 Ro 1:23 Han 17:29 b 1Sa 15:23 De 12:30 Mt 15:9

Vr.97. Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antw. God kan en mag in generlei wijze afgebeeld worden a. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren, of God daardoor te dienen b.

a Jes 40:25 b Ex 34:17 Ex 23:24 Ex 34:13 Nu 33:52

Vr.98. Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Antw. Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden a, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben b.

a Jer 10:8 Hab 2:18,19 b Ro 10:14,15,17 2Pe 1:19 2Ti 3:16,17
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik meen te weten dat we hier ook het 2e gebod in gedachten moeten houden. En zulke dingen als deze parels zijn al eerder opgedoken, bijvoorbeeld het armbandje WAT WOULD JESUS DO (WWJD). We moeten niet menen wijzer te zijn dan God. We moeten niet anders Christus dienen dan als Hij ons in Zijn Woord bevolen heeft. De parels, in zichzelf, zijn niet verkeerd. Maar wat doen we ermee? Wordt het een soort amulet?

Er zit geen kwaad in dingen, perse. Net hetzelfde als er in een TV geen kwaad zit, perse. De vraag is, wordt het gebruikt tot God's eer?
Tja, met WWJD-bandjes lijkt me niets mis. Als er inderdaad goed mee om wordt gegaan. Ik ken genoeg mensen met van die bandjes maar niemand die het als amulet of zo ziet. Het is dus gewoon een middel om je bij bepaalde dingen te helpen. Als je zo'n bandje ziet denk je allicht weer aan wat Jezus zou doen en probeer je zo te leven als Hij dat ook deed. Met wijzer dan God willen zijn heeft het niets te maken.... Waarom droeg hij de Joodse mannen bijvoorbeeld op om Tefilin (gebedsriem met daarin het Shema) te dragen? Was dit niet ook om God naam altijd bij zich te dragen en aan Hem herinnerd te worden? Wat is het verschil tussen zoiets en bijvoorbeeld een kruisje of een WWJD armband? Natuurlijk kan je er ook verkeerd mee omgaan maar daarmee is het toch nog niet verkeerd. Inderdaad, de vraag is: Wat doen we ermee.
Plaats reactie