Tja, ik zeg: dat sluit natuurlijk invoeren van de doodstraf wel uit.Jongere schreef:Voorzichtigheid is uiteraard geboden. Maar goed, dat sluit natuurlijk het punt an sich niet uit.limosa schreef:Je hoeft niet met alle wetten bij de samenstelling van de samenleving aan te sluiten. Maar als we de maatschappij over mensenlevens laten beschikken lijkt mij dat we voorzichtig te werk moeten gaan. Dezelfde overheid die toestaat dat duizenden kinderen in de moederschoot om het leven worden gebracht zou ik het beschikken over het leven van haar volwassen onderdanen niet graag toevertrouwen.
De invoering van de doodstraf moet geen doel op zich zijn. Het moet (als je er al voor bent) het gevolg zijn van het zich op allerlei andere terreinen aan de Bijbel conformeren van de overheid.
Oké, ik vraag het omdat veel verschillende teksten worden aangevoerd. Ik kom bijvoorbeeld toch wel vaak Exodus 21:12 tegen bij voorstanders Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden. Maar die reken jij nu weer onder de vervulde wetten?Jongere schreef:Even over je andere post, de tekst waarop ik (en anderen denk ik met mij) voornamelijk mijn mening over de doodstraf baseer is die uit Genesis. Refo heeft die al eerder hier gepost:
3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
4 Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.
5 En voorwaar, Ik zal uw bloed, het bloed uwer zielen eisen; van de hand van alle gedierte zal Ik het eisen; ook van de hand des mensen, van de hand eens iegelijken zijns broeders zal Ik de ziel des mensen eisen.
6 Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt.
Dit heeft niets te maken met de (vervulde) wetten voor het volk Israël. Deze woorden zijn in een totaal andere context gesproken, aan een totaal ander publiek. Zie ook mijn eerdere post(s) hierover. Even kort door de bocht gezegd hebben we met de teksten uit Exodus in deze discussie dus niets te maken. Hoewel het weer een heel andere discussie is of die wetten nog gehouden moeten worden (wordt zelfs op scholieren.com druk over gediscussieerd, over het algemeen wel iets minder goed onderbouwd dan op refoforum) maar dat doet nu natuurlijk niet ter zake. Daarom lijkt me de tekst over sabbatsschenders niet zo relevant.