CGK/GKV

olfie

CGK/GKV

Bericht door olfie »

Refdag schreef: Contacten met GKV vragen om bezinning”
Ds. P. Roos uit zorg in blad Bewaar het Pand

URK - Op 93 plaatsen in het land is er inmiddels contact tussen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), zo meldden deputaten kerkelijke eenheid van de GKV recent. In het CGK-blad Bewaar het Pand roept ds. P. Roos op tot bezinning.

„Begrijpen wij de ernst van dit alles?” vraagt de christelijke gereformeerde emeritus predikant. „In dertig gemeenten kan er ’s zondags een predikant op de kansel staan, die binnen ons kerkverband geen lastbrief heeft ontvangen, die geen kerkelijk examen heeft afgelegd ooit, die wellicht volgens een veertigtal predikanten van onze kerken een prediking brengt, die afwijkt van de lijn der Schrift.”

Het gaat hier niet om accenten of lichte verschillen, aldus ds. Roos. „Voeg hierbij ook nog het bericht dat in 32 gemeenten deze contacten zijn opgeschort. (…) Verder is het nodig te bedenken dat een nog groter aantal gemeenten nog nimmer contacten hebben durven aangaan.

Het gaat nog ingewikkelder worden als we bedenken dat een groot aantal predikanten die wel een lastbrief binnen onze kerken hebben ontvangen, instemmen met deze gang van zaken en dat een honderdtal kerkenraden al een stevige loopplank hebben uitgelegd naar de GKV, daarbij bedenkend dat zij derhalve wel kunnen instemmen met de prediking, die door velen van hun collega’s worden afgewezen.”

„Zo kan een bericht van groeiende toenadering juist een gevoel geven van aanzwellende verwijdering”, schrijft de emeritus predikant. Hij roept op tot bezinning, „niet zozeer vanuit een verzet tegen de GKV, alswel vanuit een verbondenheid met de rechte prediking binnen onze eigen CGK. Op die manier blijf ik in het positieve spoor, al is een vorm van verzet absoluut niet ongewenst.”

„Gedenkt dan hoe gij het ontvangen en gehoord hebt en bewaar het”, zei de Heere Jezus eens tot de gemeente van Sardis. Ds. Roos: „Dat zegt de Heere ook tot u en mij, tot alle gemeenten van ons kerkverband. Daarmee wil ik namens velen onze kerken oproepen om te gedenken en te bewaren. Daar moet een generatie die geen weet meer heeft van de geestelijke wortels van onze prediking naar luisteren. Ook de kerk, ook onze kerken, zouden in die zin wel een canon van absoluut noodzakelijke kennis van de geschiedenis moeten opstellen en biddend en geestelijk in het hart mogen opnemen.”
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ach ja, waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan...

Ik kan het alleen maar toe juichen. Het is toch mooi als men zo één gemeente kan vormen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Petrus

Bericht door Petrus »

marsm104 schreef:Ach ja, waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan...

Ik kan het alleen maar toe juichen. Het is toch mooi als men zo één gemeente kan vormen.
Dat wel ja, één gemeente. Maar de narigheid met de heren Dss is, is dat hun grootste hobby het kloven van haren schijnt te zijn............
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:Dat wel ja, één gemeente. Maar de narigheid met de heren Dss is, is dat hun grootste hobby het kloven van haren schijnt te zijn............
Niet generaliseren, Petrus. Ze heten niet allemaal Van Kloven :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:Dat wel ja, één gemeente. Maar de narigheid met de heren Dss is, is dat hun grootste hobby het kloven van haren schijnt te zijn............
Niet generaliseren, Petrus. Ze heten niet allemaal Van Kloven :wink:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik kom zelf van de GKV kant. En (voor zover ik dat hoor) ik hoor goede dingen over leuke contacten. Dingen als verenigingen, scholen, maar ook zoveel andere dingen kunnen best samen. Laat ik zoiets geks roepen als een rommelmarkt, wat ook een kerkelijke dag kan zijn. Gaat prima samen.
Waarom word zoiets dan tegen gehouden door mensen, die er meestal vanaf de eerste dag al tegen waren.

Allemaal halve argumenten gaan dan als tegenargumenten gebruikt worden.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
astroguy

Bericht door astroguy »

Verbeterd.
Laatst gewijzigd door astroguy op 04 nov 2006, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Atze
astroguy

Bericht door astroguy »

Wat ds. Roos niet zegt maar wat wel praktijk is helaas in de CGK is dat diezelfde groep van 40 predikanten niet alleen bezwaar heeft tegen de GKV prediking maar ook tegen de prediking van veel CGK predikanten. Deze predikanten zijn dan ook niet welkom op de kansel van veel BhP gemeenten. Zo is in de praktijk de scheiding binnen de CGK al aangebracht.
En wat betreft zijn opmerking dat de GKV predikanten nimmer een examen hebben afgelegd het volgende. Een van de voorwaarden voor het samenwerken van twee gemeenten uit twee kerkverbanden is dat de wederzijdse classes daar hun goedkeuring aangeven tezamen met het advies van de deputaten art 49. Daarmee wordt aangegeven dat het kerkverband geen bezwaren heeft tegen die samenwerking OMDAT er geen verschil in leer wordt gevonden en derhalve die samenwerkingen een aanvang kan hebben. Als we nu zien hoe een examen plaatsvind dat zien wij dat de classis zo'n examen afneemt in aanwezigheid van de deputaten art. 49. Heel duidelijk eenzelfde procedure die beide kerken volgen om op deze wijze de wacht te houden bij de leer.
Door zo te reageren geeft ds. Roos feitelijk een motie van wantrouwen af tegen die CGK classes die zo'n samenwerking goedgekeurd hebben. De kerkelijke weg zou zijn bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van zo'n classis in de weg van art. 31. Maar het is mij niet bekend dat ooit zo'n bezwaar is ingebracht. Het blijft bij opmerkingen in de krant.
Atze
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De prediking van de GKV en een deel van de CGK blijft natuurlijk een probleem. Vanwege de verbondsvisie van de GKV is het spreken over wedergeboorte, geloof en bekering onderbelicht (of in sommige gevallen zelfs afwezig!). Een gepasseerd station zogezegd, en dat is iets waar de komende jaren de vruchten van geplukt zullen gaan worden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

astroguy schreef:Wat ds. Roos niet zegt maar wat wel praktijk is helaas in de CGK is dat diezelfde groep van 40 predikanten niet alleen bezwaar heeft tegen de GKV prediking maar ook tegen de prediking van veel CGK predikanten. Deze predikanten zijn dan ook niet welkom op de kansel van veel BhP gemeenten. Zo is in de praktijk de scheiding binnen de CGK al aangebracht.
En wat betreft zijn opmerking dat de GKV predikanten nimmer een examen hebben afgelegd het volgende. Een van de voorwaarden voor het samenwerken van twee gemeenten uit twee kerkverbanden is dat de wederzijdse classes daar hun goedkeuring aangeven tezamen met het advies van de deputaten art 49. Daarmee wordt aangegeven dat het kerkverband geen bezwaren heeft tegen die samenwerking OMDAT er geen verschil in leer wordt gevonden en derhalve die samenwerkingen een aanvang kan hebben. Als we nu zien hoe een examen plaatsvind dat zien wij dat de classis zo'n examen afneemt in aanwezigheid van de deputaten art. 49. Heel duidelijk eenzelfde procedure die beide kerken volgen om op deze wijze de wacht te houden bij de leer.
Door zo te reageren geeft ds. Roos feitelijk een motie van wantrouwen af tegen die CGK classes die zo'n samenwerking goedgekeurd hebben. De kerkelijke weg zou zijn bezwaar aan te tekenen tegen het besluit van zo'n classis in de weg van art. 31. Maar het is mij niet bekend dat ooit zo'n bezwaar is ingebracht. Het blijft bij opmerkingen in de krant.
ds. P. Roos schreef:Het gaat nog ingewikkelder worden als we bedenken dat een groot aantal predikanten die wel een lastbrief binnen onze kerken hebben ontvangen, instemmen met deze gang van zaken en dat een honderdtal kerkenraden al een stevige loopplank hebben uitgelegd naar de GKV, daarbij bedenkend dat zij derhalve wel kunnen instemmen met de prediking, die door velen van hun collega’s worden afgewezen.”
Wat zegd ds. Roos niet?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

astroguy schreef: Maar het is mij niet bekend dat ooit zo'n bezwaar is ingebracht. Het blijft bij opmerkingen in de krant.

Mijn visie is enigszins anders, volgens mij rest ds. Roos ten laatste niets dan de krant.
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan mij de gevoelens van ds. Roos goed voorstellen. De GKV is toch echt heel wat anders dan BhP. Met de samenwerking met de GKV laten de CGK (niet zijnde BhP) hun BhP-broeders in de kou staan.
geledu

Bericht door geledu »

limosa schreef:Ik kan mij de gevoelens van ds. Roos goed voorstellen. De GKV is toch echt heel wat anders dan BhP. Met de samenwerking met de GKV laten de CGK (niet zijnde BhP) hun BhP-broeders in de kou staan.
M.i. ook een zorgelijke ontwikkeling voor hen die behoren bij het BHP.
Als je je kerkverband zo op ziet schuiven in de richting van de GKV met hun veronderstelde wedergeboorte, zal dat terecht als een angstige en zorgelijke ontwikkeling bezien worden.
Dat er maar gebed mag zijn voor hen die in de CGK nog willen staan naar de Schriftuurlijke bevindelijke leer die ook vanouds onder hen gevonden mocht worden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

geledu schreef:Dat er maar gebed mag zijn voor hen die in de CGK nog willen staan naar de Schriftuurlijke bevindelijke leer die ook vanouds onder hen gevonden mocht worden.
Hebben die anderen dat niet juist nodig?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Als je je kerkverband zo op ziet schuiven in de richting van de GKV met hun veronderstelde wedergeboorte, zal dat terecht als een angstige en zorgelijke ontwikkeling bezien worden.
wat een gepiep, Waar staat dat de GKV dat leert?
Plaats reactie