raad het citaat [4]
- Christiaan
raad het citaat [4]
Over de genade middelen:
Twee passages:
Lees de Schrift en goede boeken, en laat wat u hebt gelezen een plaats hebben in uw gebeden en uw gedachten.
Inzettingen zijn de gouden pijpen waardoor de olie van de genade stroomt. Grijp iedere gelegenheid aan en gebruik iedere preek en elke sabbat zoveel mogelijk tot uw nut. Leg uw ziel onder de kracht van ieder woord. Laat het Woord van de Heere komen, het zoekende Woord, het gebiedende Woord.
Twee passages:
Lees de Schrift en goede boeken, en laat wat u hebt gelezen een plaats hebben in uw gebeden en uw gedachten.
Inzettingen zijn de gouden pijpen waardoor de olie van de genade stroomt. Grijp iedere gelegenheid aan en gebruik iedere preek en elke sabbat zoveel mogelijk tot uw nut. Leg uw ziel onder de kracht van ieder woord. Laat het Woord van de Heere komen, het zoekende Woord, het gebiedende Woord.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
- Christiaan
ik dacht ook aan Watson, die heeft vaker van die mooie beeldspraak, al Google-end kwam ik op dit stukjeGian schreef:Watson?
maar goed, die was het nietThomas Watson schreef:5. De Geest deelt de olie der vreugde mee door twee gouden pijpen:
a. Door de genademiddelen. Zoals Christus in het gebed werd veranderd van aangezicht, Lukas 9:29, en er een heerlijke glans op Zijn aangezicht kwam, hebben degenen die God vrezen ook vaak zulke verrukkingen van vreugde en zielsveranderingen in het gebruik van de heilige genademiddelen gehad, dat zij boven de wereld zijn opgeheven en alle dingen hier beneden klein geacht hebben.
b. Door de beloften. De beloften zijn vertroostend. Ten eerste vanwege hun zekerheid, Rom. 4:16. De Heere heeft in de beloften Zijn waarheid te pand gegeven. Ten tweede, vanwege hun gepastheid, omdat zij berekend zijn voor elke omstandigheid van een christen. De beloften zijn als een kruidentuin. Er is geen ziekte of daar kan men het een of andere kruid vinden om die te genezen. Maar de beloften kunnen van zichzelf niet troosten. Alleen de Geest stelt ons in staat deze honingraten te zuigen. De beloften zijn als een destilleerketel vol kruidenvocht, maar deze ketel kan niet druppen tenzij de vlam eronder wordt geplaatst. Dus wanneer de Geest van God, Die met vuur vergeleken wordt, onder de ketel met beloften wordt geplaatst, dan druppen zij troost in de ziel.
-
Erskine of mc Cheyne. ( wah, weet niet hoe ik het moet schrijven)limosa schreef:ik dacht ook aan Watson, die heeft vaker van die mooie beeldspraak, al Google-end kwam ik op dit stukjeGian schreef:Watson?
maar goed, die was het nietThomas Watson schreef:5. De Geest deelt de olie der vreugde mee door twee gouden pijpen:
a. Door de genademiddelen. Zoals Christus in het gebed werd veranderd van aangezicht, Lukas 9:29, en er een heerlijke glans op Zijn aangezicht kwam, hebben degenen die God vrezen ook vaak zulke verrukkingen van vreugde en zielsveranderingen in het gebruik van de heilige genademiddelen gehad, dat zij boven de wereld zijn opgeheven en alle dingen hier beneden klein geacht hebben.
b. Door de beloften. De beloften zijn vertroostend. Ten eerste vanwege hun zekerheid, Rom. 4:16. De Heere heeft in de beloften Zijn waarheid te pand gegeven. Ten tweede, vanwege hun gepastheid, omdat zij berekend zijn voor elke omstandigheid van een christen. De beloften zijn als een kruidentuin. Er is geen ziekte of daar kan men het een of andere kruid vinden om die te genezen. Maar de beloften kunnen van zichzelf niet troosten. Alleen de Geest stelt ons in staat deze honingraten te zuigen. De beloften zijn als een destilleerketel vol kruidenvocht, maar deze ketel kan niet druppen tenzij de vlam eronder wordt geplaatst. Dus wanneer de Geest van God, Die met vuur vergeleken wordt, onder de ketel met beloften wordt geplaatst, dan druppen zij troost in de ziel.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- Christiaan
even tussendoor: ik hoorde eens een ouderling in een leespreek de naam Maksjène noemen. Voor mij een onbekend theoloog, dacht ik, en ik zocht naar de juiste spelling. Maxienne leek me het meest waarschijnlijk. Pas toen ik thuis was realiseerde ik me dat er McCheyne moet hebben gestaanuitgeworpen schreef:Erskine of mc Cheyne. ( wah, weet niet hoe ik het moet schrijven)
- Christiaan
Doe je geen poging om te raden van wie het citaat is?Hendrikus schreef:even tussendoor: ik hoorde eens een ouderling in een leespreek de naam Maksjène noemen. Voor mij een onbekend theoloog, dacht ik, en ik zocht naar de juiste spelling. Maxienne leek me het meest waarschijnlijk. Pas toen ik thuis was realiseerde ik me dat er McCheyne moet hebben gestaanuitgeworpen schreef:Erskine of mc Cheyne. ( wah, weet niet hoe ik het moet schrijven)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
- Christiaan
- Christiaan
- Christiaan
Nee,limosa schreef:Kohlbrugge?
nog een citaat van dezelfde:
Laten we daarom weer dezelfde methode toepassen om matig, nog matiger, te worden: ga om met boeken waaruit degelijkheid en verstand spreekt, boeken waaruit je wijsheid kunt leren. Het Boek van God is ons gegeven om ons wijs te maken tot zaligheid, dus maak je er vertrouwd mee en laat het rijkelijk in je wonen. Laat je door dit Boek leiden, laat het tot je spreken. Volg het dan na, en spreek er mee. We hebben nog vele goede boeken om ons te helpen de schrift te begrijpen en toe te passen. Ga ook met die boeken een gesprek aan.
Speciaal voor Labyrinth.