Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Componisten/uitvoerenden moeten bekeerd zijn.

Ja, natuurlijk
16
42%
Nee, voor mij niet
22
58%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

[quote="Klavier"]Mijn persoonlijke normering:


2. Bij muziek met teksten: Geen onbijbelse inhoud.
Dus geen klassieke werken met opera, operette.
Geen arminiaanse denkbeelden, geen roomse dwalingen etc.
Wel bijv. de Passies van Bach. Dat is Bijbelse muziek. Helaas vaak misbruikt. Maar dat gebeurt ook met Gods Naam.
quote]

Heb je kinderen?

Wat te doen met:
Poesje mauw?
Op berg en dal
Klein klein kleutertje
enz. :lol: :wink:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Ariene schreef: Heb je kinderen?

Wat te doen met:
Poesje mauw?
Op berg en dal
Klein klein kleutertje
enz. :lol: :wink:
Zing ik hard mee. Onze 4e is er bijna aan toe, dan mag ik weer :mrgreen:

Het is niet werelds en gaat niet in tegen Gods Woord.
Ik realiseer me wel dat ik de term werelds moet verduidelijken. Ik pas de post nog even aan.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Klavier schreef:
Ariene schreef: Heb je kinderen?

Wat te doen met:
Poesje mauw?
Op berg en dal
Klein klein kleutertje
enz. :lol: :wink:
Zing ik hard mee. Onze 4e is er bijna aan toe, dan mag ik weer :mrgreen:

Het is niet werelds en gaat niet in tegen Gods Woord.
Ik realiseer me wel dat ik de term werelds moet verduidelijken. Ik pas de post nog even aan.
er was eens, toen men op een bepaald 'gezelschap' vroeg welk liedje er naar boven kwam, een dominee die antwoordde: Poesje mauw.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Vincent »

Labyrinth schreef:
Vincent schreef:
Bepaalde bijbelschrijvers/redacteurs hebben gebruik gemaakt van bijv. Egyptische wijsheidsteksten..
Dus zijn Egyptische wijsheidsteksten de door de Heilige Geest geinspireerde Woorden van God?????

Neem mij niet kwalijk dat ik hierbij mijn wenkbrouwen hoog optrek............
lezen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Rare vraag, iedereen moet bekeerd zijn.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Labyrinth

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Labyrinth »

Vincent schreef:
Labyrinth schreef:
Vincent schreef:
Bepaalde bijbelschrijvers/redacteurs hebben gebruik gemaakt van bijv. Egyptische wijsheidsteksten..
Dus zijn Egyptische wijsheidsteksten de door de Heilige Geest geinspireerde Woorden van God?????

Neem mij niet kwalijk dat ik hierbij mijn wenkbrouwen hoog optrek............
lezen.
dat DOE ik.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Bericht door Vincent »

Labyrinth schreef:
Vincent schreef:
Labyrinth schreef:
Vincent schreef:
Bepaalde bijbelschrijvers/redacteurs hebben gebruik gemaakt van bijv. Egyptische wijsheidsteksten..
Dus zijn Egyptische wijsheidsteksten de door de Heilige Geest geinspireerde Woorden van God?????

Neem mij niet kwalijk dat ik hierbij mijn wenkbrouwen hoog optrek............
lezen.
dat DOE ik.

doe dat dan GOED.

Ze zijn gebruikt in ieder geval. Op welke manier je dat moet rijmen met jouw inspiratietheorie, kan ik niet voor jou zeggen tenslotte. Als je alles wat niet-canoniek is wilt afkeuren...En als je je bij alles moet afvragen hoe de persoon is die iets doet (als we dat al zouden kunnen).
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Bericht door haaf »

Pim schreef:Rare vraag, iedereen moet bekeerd zijn.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Zou nog niet eens zo'n idiote vraag zijn als je goed doorproefd, alleen de nasmaak al....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Vraag: Wat is een bekeerde Christen eigenlijk?
En logisch vervolg: Wat is een onbekeerde Christen?

En: Is een Christen bekeerd?

En: Is een onbekeerde Christen wel een Christen?

Een nieuw onderwerp?
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Vraag: Wat is een bekeerde Christen eigenlijk?
En logisch vervolg: Wat is een onbekeerde Christen?

En: Is een Christen bekeerd?

En: Is een onbekeerde Christen wel een Christen?

Een nieuw onderwerp?
Ik zou zo zeggen: wat lét je om een nieuwe topic te starten over die vraagstelling(en).............
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Je blijft bezig :wink:
Ik neem aan dat je bedoelt: tijdens de eredienst. En niet zoals in onderstaand bericht:
Radio Rijnmond schreef:http://www.radiorijnmond.nl/Homepage/Re ... emid=39612

Black metal uit orgel Laurenskerk

In de Laurenskerk in Rotterdam klinken op 9 november de donkere klanken van black metal. Het gaat om het project Sacred Selections van de Britse performancekunstenaar Matt Stokes.

Stokes liet drie muziekstromingen, de Engelse northern soul, de dancemuziek happy hardcore en de hardrock black metal bewerken voor orgeluitvoering. Dat maakte organisator kunstcentrum Witte de With donderdag bekend.

Volgens Stokes zijn bewerkingen van black metal het lastigst voor de organisten. Het genre is vooral hard en heeft weinig melodie. Happy hardcore staat bekend om de snelle beat van 160 bpm (beats per minute). De bewerkers moesten vooral zoeken naar melodie en vocalen. Ook de rauwe uithalen van de northern soul, een Britse variant van de Amerikaanse zwarte soul, vroegen om speciale oplossingen.

In Rotterdam worden de bewerkingen uitgevoerd door de organist van de Laurenskerk Hayo Boerema en Wim Hazeu van de St. Agneskerk in Den Haag. Sacred Selections begint 9 november om 21.00 uur.
Maar dit terzijde :shock:

Mag de collecte alleen worden opgehaald door bekeerde collectanten? Mag de kerkdeur alleen worden geopend door bekeerde kosters?
De vraag stellen is haar beantwoorden. Nee dus.

Maar het is wel ontegenzeglijk een pré als de organist "verstaat wat hij/zij speelt". Kerkelijk orgelspel is niet alleen het indrukken van de juiste toets op het juiste moment. Het vereist ook een stuk invoelingsvermogen.
Ik ben zéér terughoudend als het gaat om "profeten op de orgelbank" en over "organisten die zo vanuit het hart spelen": dat leidt al gauw tot sentimentele toestanden en geestelijke smartlapperij.
Maar een gezond evenwicht tussen verstand en gevoel, waarbij de "klankkleur" bepaald wordt door een doorleefd geloof en een dienstbare grondhouding: dat is naar mijn overtuiging de ideale kerkmusicus.

Helaas worden organisten langzamerhand schaars en moeten veel kerken genoegen nemen met mensen die nog een A van een B kunnen onderscheiden.
Dat is de schaduwkant van de muzikale emancipatie van de gereformeerde gezindte: àls er al muziekles werd gevolgd, dan was dat vroeger als vanzelfsprekend het orgel, maar tegenwoordig pakken ze net zo gemakkelijk de viool of de harp.

Mensen hebben niet te oordelen over het hart van anderen. Maar afgezien daarvan: menig kerk is tegenwoordig al blij als ze überhaupt iemand hebben die zondags de gemeentezang nog kan en wil begeleiden. Naar kerkelijke kleur, bevoegdheid of bekering wordt niet gevraagd!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Vraag: Wat is een bekeerde Christen eigenlijk?
En logisch vervolg: Wat is een onbekeerde Christen?

En: Is een Christen bekeerd?

En: Is een onbekeerde Christen wel een Christen?

Een nieuw onderwerp?
Natuurlijk is een Christen bekeerd. Anders is het een naam-christen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Christiaan schreef:Stelde zelfde vraag maar dan wat dichter bij huis, mogen alleen bekeerde christenen op het orgel van de kerk spelen? :wink:
Vraag: Wat is een bekeerde Christen eigenlijk?
En logisch vervolg: Wat is een onbekeerde Christen?

En: Is een Christen bekeerd?

En: Is een onbekeerde Christen wel een Christen?

Een nieuw onderwerp?
Natuurlijk is een Christen bekeerd. Anders is het een naam-christen.
Dat is een op zichzelf genomen zeer merkwaardige stellingname. Een Christen kan ook nog zoekende zijn, opnieuw of bij voortduring, maar biddende dat hij tóch nog tot bekering zou mogen komen.
Plaats reactie