Groeien als christen?
- Christiaan
Groeien als christen?
Kolossenzen 3: 1-3
In dien gij dan met christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand van God. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
Groei je als Christus in heiligheid?
Wordt je nerderiger, steeds voller van de liefde van Christus?
Of vindt je dat niet belangrijk?
Voor mij is dit een belangrijk bijbels gegeven geworden. Alstjeblieft als je het daar niet mee-eens ben, reageer dan niet.
Deze zaken, de groei van een christen zijn mijn inziens echt van levensbelang. Nemen wij genoegen met wat wij zijn en hebben of willen wij steeds meer van christus ontvangen en leren.
Denk niet dat ik doel op de tekst Mijn genade is u genoeg, want daar kom ik niet aan.
Maar voor mij is het een bijbel gegeven dat wij ons er toe inzetten steeds meer op Christus te gaan lijken.
Nog enkele punten begeven wij ons liever onder mensen die spreken over God en Zijn Woord of luisteren wij liever naar het loze gegrap en gespot van naasten? Lees ik de Heilge schrift liever dan andere boeken?
Geef hier voor uw/ jou zelf maar eens antwoord op.
In dien gij dan met christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand van God. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
Voor mij is dit een belangrijk bijbels gegeven geworden. Alstjeblieft als je het daar niet mee-eens ben, reageer dan niet.
Deze zaken, de groei van een christen zijn mijn inziens echt van levensbelang. Nemen wij genoegen met wat wij zijn en hebben of willen wij steeds meer van christus ontvangen en leren.
Denk niet dat ik doel op de tekst Mijn genade is u genoeg, want daar kom ik niet aan.
Maar voor mij is het een bijbel gegeven dat wij ons er toe inzetten steeds meer op Christus te gaan lijken.
Nog enkele punten begeven wij ons liever onder mensen die spreken over God en Zijn Woord of luisteren wij liever naar het loze gegrap en gespot van naasten? Lees ik de Heilge schrift liever dan andere boeken?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Re: Groeien als christen?
Wat wij als christen moeten leren hier is dat er geen christenleven is zonder de dankbaarheid voor onze verlossing uit genade aan ons geschonken. Dan kunnen wij niet achterover gaan zitten en zeggen: he, we zijn er, maar nee wij willen/moeten leven zoals dat een christen betaamd. En dat is God loven voor de verlossing ons gegeven.Christiaan schreef:Kolossenzen 3: 1-3
En het is ook niet het aan anderen vertellen dat zij nog een lang pad hebben te lopen, maar hun aansporen samen met ons God te loven en prijzen. (Ps. 122).
Atze
- Christiaan
Het is veel meer. Zoeken de dingen die boven zijn. Zie Kol 3:1-3geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Joh 3 : 30 Hij moet wassen, maar ik minder worden
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Precies. En wat zegt Paulus ook alweer over melk en vast voedsel, wat groei inhoudt... de gelijkenis van de zaaier. Het zaadje dat niet eerst groeit maar eerst sterft... maar vervolgens komt er een plant uit die vrucht geeft. Dat is wel degelijk groei... je groeit juist als je kleiner wil worden, wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden. De vruchten van de Geest, en mooie term die wel degelijk naaar groei verwijst.... Naar de groei, de wasdom die God geeft. En die geeft hij aan wie zichzelf willen verloochenen, hun kruis oppakken en Jezus volgen. Misschien kennen jullie het lied "wat zijn de goede vruchten die groeien aan de Geest". Sluit hier wel een beetje bij aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Maar daar hoort ook investering bij. Preken bezoeken, bidden, de bijbel bestuderen en contacten met geloofsgenoten.Marnix schreef:Precies. En wat zegt Paulus ook alweer over melk en vast voedsel, wat groei inhoudt... de gelijkenis van de zaaier. Het zaadje dat niet eerst groeit maar eerst sterft... maar vervolgens komt er een plant uit die vrucht geeft. Dat is wel degelijk groei... je groeit juist als je kleiner wil worden, wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden. De vruchten van de Geest, en mooie term die wel degelijk naaar groei verwijst.... Naar de groei, de wasdom die God geeft. En die geeft hij aan wie zichzelf willen verloochenen, hun kruis oppakken en Jezus volgen. Misschien kennen jullie het lied "wat zijn de goede vruchten die groeien aan de Geest". Sluit hier wel een beetje bij aan.
Mee-eens?
Laatst gewijzigd door Christiaan op 23 okt 2006, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Pas op, dit is een halve waarheid.geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Groeien in Christus is groei van de nieuwe mens.
Minder worden heeft betrekking op de oude mens.
Die moet afsterven. Minder worden dus.
Het gaat er Johannus hier in eerste instantie om dat de aandacht van hemzelf als leraar wordt verlegd naar de de Leraar Jezus Christus. Johannus is de wegbereider. In dat kader moet je de tekst lezen.Joh 3 : 30 Hij moet wassen, maar ik minder worden
Binnen dit topic wordt de tekst dan eigenlijk uit zijn verband gehaald.
- Miscanthus
Het gaat er Johannus hier in eerste instantie om dat de aandacht van hemzelf als leraar wordt verlegd naar de de Leraar Jezus Christus. Johannus is de wegbereider. In dat kader moet je de tekst lezen.Klavier schreef:Joh 3 : 30 Hij moet wassen, maar ik minder worden
Binnen dit topic wordt de tekst dan eigenlijk uit zijn verband gehaald.[/quote]
Mooie en goede aanvulling/correctie.
Helemaal mee eens. Het ligt heel scherp, vrucht dragen of niet:Marnix schreef:Precies. En wat zegt Paulus ook alweer over melk en vast voedsel, wat groei inhoudt... de gelijkenis van de zaaier. Het zaadje dat niet eerst groeit maar eerst sterft... maar vervolgens komt er een plant uit die vrucht geeft. Dat is wel degelijk groei... je groeit juist als je kleiner wil worden, wie zichzelf vernederd zal verhoogd worden. De vruchten van de Geest, en mooie term die wel degelijk naaar groei verwijst.... Naar de groei, de wasdom die God geeft. En die geeft hij aan wie zichzelf willen verloochenen, hun kruis oppakken en Jezus volgen. Misschien kennen jullie het lied "wat zijn de goede vruchten die groeien aan de Geest". Sluit hier wel een beetje bij aan.
En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
.
Geen groei betekent te weinig voedsel.
Voedsel: Gods Woord. En alles wat Gods Woord verklaart.
In luisteren, spreken, zingen etc. Het zal als zout het gehele leven doortrekken als het goed is.
Ik heb eens horen zeggen door iemand: Van buiten zichtbaar als groei in zekerheid, van binnen groei in ootmoed en afhankelijkheid.
Dat vind ik altijd een mooie uitspraak.
Beste Klavier,Klavier schreef:Pas op, dit is een halve waarheid.geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Die moet afsterven. Minder worden dus.Het gaat er Johannus hier in eerste instantie om dat de aandacht van hemzelf als leraar wordt verlegd naar de de Leraar Jezus Christus. Johannus is de wegbereider. In dat kader moet je de tekst lezen.Joh 3 : 30 Hij moet wassen, maar ik minder worden
Hoewel ik het meestentijds hartelijk met je eens ben, lijkt het er op dat we vandaag toch een meningsverschil hebben.
Het uitverband halen is m.i. niet aan de orde.
Ook hier wordt de weg beschreven die de mens gaat in het zien van zichzelf.
Hoe meer kennis van de Middelaar ,hoe meer kennis aan ons verdorven bestaan.
Heeft Calvijn het voorbeeld niet gegeven van de zon die straalt door het raam.
Hoe feller de zon straalt, hoe meer stof je ziet.
En als je dat vertaald naar het "groeien" dan kom je op een punt van meer genade gecombineerd met meer zelfkennis: het verfoeien en mishagen in het licht van de genade die er is in Christus Jezus.
Als een straten maker : achter uit en tegelijkertijd toch vooruit
Minder zonden doen , groter zondaar worden.
Dus een groeien in het minder worden.
Geledu, ik bestrijd jou zinsnede niet. Wat ik bestrijd is dat het te maken heeft met dit topic.geledu schreef:Beste Klavier,Klavier schreef:Pas op, dit is een halve waarheid.geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Die moet afsterven. Minder worden dus.Het gaat er Johannus hier in eerste instantie om dat de aandacht van hemzelf als leraar wordt verlegd naar de de Leraar Jezus Christus. Johannus is de wegbereider. In dat kader moet je de tekst lezen.Joh 3 : 30 Hij moet wassen, maar ik minder worden
Hoewel ik het meestentijds hartelijk met je eens ben, lijkt het er op dat we vandaag toch een meningsverschil hebben.
En als je dat vertaald naar het "groeien" dan kom je op een punt van meer genade gecombineerd met meer zelfkennis: het verfoeien en mishagen in het licht van de genade die er is in Christus Jezus.
Je komt met een waarheid die 100% waar is, maar geen verband houdt met de waarheid die onderwerp is in dit topic.
Het gaat hier over vrucht dragen. Niet over de aard van het geloof.
Dat is ook een mooi onderwerp, maar niet hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Klavier op 23 okt 2006, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Christiaan
Maar je mag niet vergeten dat groeien veel meer is.geledu schreef:Beste Klavier,Klavier schreef:Pas op, dit is een halve waarheid.geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Groeien in de kennis van de bijbel en van God.
Christus steeds meer willen leren kennen. De dingen zoeken die boven zijn. Kol 3:1-3
Steeds meer God en de bijbel belangrijker vinden. Je inspannen om de bijbel steeds beter te leren kennen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben ik het met jullie alle 3 eens deze keer. Wow! De enige manier dus van groeien is ons altijd in Zijn Woord te verdiepen. Zijn Woord heeft altijd iets over alles in ons leven te zeggen. De Geest werkt nooit van het Woord (Christus) gescheiden. En zoals de HC het ook zegt, dat het geloof alleen werkt door het Woord en versterkt doormiddel van de Sacramenten. Niet eens door het gebed, hoe belangerijk dat ook is.Christiaan schreef:Maar je mag niet vergeten dat groeien veel meer is.geledu schreef:Beste Klavier,Klavier schreef:Pas op, dit is een halve waarheid.geledu schreef:Het is een groeien in het minder worden :
Groeien in de kennis van de bijbel en van God.
Christus steeds meer willen leren kennen. De dingen zoeken die boven zijn. Kol 3:1-3
Steeds meer God en de bijbel belangrijker vinden. Je inspannen om de bijbel steeds beter te leren kennen.
Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.