Het grote verschil tussen verband vormen zoals Ds. Kersten die geleid heeft met de Gereformeerde Gemeenten, en een verband opnieuw vormen nu, is dat de kerken die verbonden worden onder leiding van Ds. Kersten niet van elkaar gescheurd waren, waar dit wel waar is nu. De gereformeerde gezinde komen uit de Afscheiding en Doleantie. De (Oud)Gereformeerde Gemeenten(inNed)(BV) zijn gescheurd uit elkaar en uit de Christelijk Gereformeerde Kerken. De Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) zijn gescheurd uit de Gereformeerde Kerken. En de Christelijk Gereformeerden(Bewaard het Pand) zouden uit hun kerkverband moeten stappen.
Vragen zoals voorwaarden in het verbond (ik zeg dat er geen voorwaarden zijn die wij moeten voldoen)
Vragen zoals een (welmenend) aanbod van genade aan alle hoorders (ik zeg dat er geen aanbod van genade is, in die zin dat er een gebod van geloof en bekering is)
Vragen zoals of wij de gemeente moeten zien als grotendeels onbekeerd - ik zeg dat wij de gemeente moeten zien als geliefde heiligen in de Heere Jesus Christus, hoewel er natuurlijk wel hypocrieten in de kerk zijn. Het is aller lid dan ook verplicht deel te nemen aan het Heilig Avondmaal)
Zelfs als zouden al de kerkgenootschappen die geinteresseerd waren tot 1 gezamelijke geloofsbelijdenis kunnen komen, want de belijdenis moet centraal staan, want de kerk van Christus is een belijdende kerk,
dan zie ik toch als een groot probleem dat veel van de kerkscheuringen die ongedaan moeten gedaan worden te veel oude wonden zal openscheuren.
Komt er op neer dat we het toch zo moeten zien, dat het natuurlijk zo is dat God's kerk 1 moet zijn. Maar dat door onze zonden die eenheid verscheurd is.
Ook hoewel het waar is dat in veel kerkscheuringen menselijke dingen grote parten speelden, het wel zo is dat de meeste scheuringen gekomen zijn om een leergeschil.
18 Kinderkens, het is de laatste ure;61) en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist62) komt, zo zijn ook63) nu vele antichristen64) geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure65) is.
19 Zij zijn66) uit ons67) uitgegaan, maar68) zij waren uit ons niet;69) want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons70) gebleven zijn;71) maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.72)
20 Doch gij hebt73) de zalving74) van den Heilige,75) en gij weet alle dingen.76)
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet,77) maar omdat gij die weet,78) en omdat geen leugen uit de waarheid is.79)
22 Wie is de leugenaar, dan80) die loochent, dat Jezus is de Christus?81) Deze is de antichrist, die den Vader en82) den Zoon loochent.83)
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.84)
24 Hetgeen gijlieden dan85) van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u.86) Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon87) en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte,88) die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.89)
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.90)
27 En de zalving, die91) gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere;92) maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen,93) zo is zij ook waarachtig,94) en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij95) in Hem blijven.96)
28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat,97) wanneer Hij zal geopenbaard zijn,98) wij vrijmoedigheid hebben,99) en wij van Hem niet100) beschaamd gemaakt worden101) in Zijn toekomst.
29 Indien gij weet, dat Hij rechtvaardig is,102) zo weet gij, dat een iegelijk, die de rechtvaardigheid103) doet, uit Hem geboren is.104)
(Ik kom van huis uit van de Gereformeerde Gemeente in Nederland
Ben nu lid van de Protestant Reformed Churches, in 1924 van de Christian Reformed Church(Gereformeerde Kerk) afgescheiden over het leerstuk van de algemene genade. In 1953 zijn veel gemeentes van ons afgescheurd over het leerstuk of het verbond van genade voorwaardelijk is.)