PVDA ageert op programma Gouden Kooi

BJD

PVDA ageert op programma Gouden Kooi

Bericht door BJD »

UIT DE KRANT

Natasia verwaarloost kinderen'
DEN HAAG - Volgens de PvdA-Kamerleden Kalsbeek en Dijsselbloem verwaarloost Natasia die deelneemt aan het Talpa-programma De Gouden Kooi haar twee kinderen. De twee Kamerleden hebben hierover vragen gesteld aan de ministers van Justitie en Onderwijs.

De parlementariërs willen van de bewindslieden weten of de ouders die deelnemen aan het realityprogramma „verwaarlozing van hun kind kan worden verweten, conform de definitie van het Burgerlijk Wetboek”, schrijven zij woensdag.

In De Gouden Kooi worden tien deelnemers opgesloten in een luxe landhuis vol camera's in Eemnes. Degene die het er het langst uithoudt kan de villa winnen, evenals een fors geldbedrag. Onduidelijk is hoe lang de wedstrijd gaat duren. Dat hangt af van het zitvlees van de deelnemers en/of het verloop van de kijkcijfers.

Waarschijnlijk zullen de deelnemers minimaal een jaar blijven, omdat ze anders hun ingelegde borg van 10.000 euro kwijt zijn. Het programma begon zondag en daarin was te zien hoe de 32-jarige Natasia haar twee kinderen van 6 en 9 jaar verliet. Eén kind moest voortdurend huilen, maar de moeder zei dat zij „normaal” moest doen en dat ze deze uitdaging ook voor haar kinderen aanging. Deze beelden stuitten de PvdA'ers zeer tegen de borst.

Eén van haar twee kinderen heeft zware gezondheidsproblemen. Daardoor zegt ze de afgelopen jaren niet zichzelf te zijn toegekomen en dat wil ze in de villa inhalen. „Ik moet even mijn batterijtjes opladen”, stelde ze in de uitzending. Haar vriend, niet de vader van haar kinderen, moet haar kroost opvangen.

Psychologische effecten op de kinderen
De volksvertegenwoordigers vinden dergelijke uitspraken en gedrag niet te rijmen met de verantwoordelijkheid van ouders voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van kinderen. „Welke rechtsgevolgen moet dit hebben?”, vragen ze aan de ministers. In de villa hebben de deelnemers geen eigen bed. Ouders moeten daarom in een tweepersoonsbed slapen met een ander. „Welke mogelijke psychologische effecten heeft dit op de kinderen van de deelnemers?”, willen de PvdA'ers ook weten.

De vragenstellers willen verder van de bewindslieden horen of zij aanleiding zien de Kinderbescherming op te dragen kinderen van deelnemende ouders te beschermen tegen de mogelijke negatieve psychologische gevolgen.

Een woordvoerder van Talpa laat woensdag weten dat zijn tv-zender deelname volledig de verantwoordelijkheid acht van de kandidaten zelf. „Natasia geeft aan dat ze zich zeer weloverwogen heeft opgegeven voor het tv-programma. Wij hebben haar vooraf ook uitgebreid gescreend. Juist voor haar kinderen wil ze proberen om relatief snel geld te winnen. Wij zijn niet de zender om haar die kans te ontnemen.”

Kijk, dat vind ik dan weer opmerkelijk dat de PVDA er mee komt. Positief verrast. Ze moeten die vrouw uit de ouderlijk macht zetten en een aantal jaartjes langer in die kooi laten plaatsnemen :!:
Zosinus

Re: PVDA ageert op programma Gouden Kooi

Bericht door Zosinus »

BJD schreef: Een woordvoerder van Talpa laat woensdag weten dat zijn tv-zender deelname volledig de verantwoordelijkheid acht van de kandidaten zelf. „Natasia geeft aan dat ze zich zeer weloverwogen heeft opgegeven voor het tv-programma. Wij hebben haar vooraf ook uitgebreid gescreend. Juist voor haar kinderen wil ze proberen om relatief snel geld te winnen. Wij zijn niet de zender om haar die kans te ontnemen.
De eigen verantwoordelijkheid van de mensen zelf is vaak de stoplap waarmee elke gedachte over de eigen verantwoordelijkheid weggewuifd wordt. Typisch voor commerciele omroepen.

Goede actie dus van de PvdA (gebeurt overigens wel vaker, bv. in de aanpak van MTV en TMF wat betreft seksueel geladen clips)
Unionist

Bericht door Unionist »

Goed dat het van de PvdA komt. Als de CU er mee kwam, dan waren het weer die zeurende Gristenen.

Overigens is dit niet de eerste omstreden deelneemster: http://www.refdag.nl/artikel/1276582/Sc ... cente.html

Maar je bent wel geschift als je meedoet met zo'n show. Op zich niet erg dat ze een jaar niet op straat komen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Unionist schreef:Goed dat het van de PvdA komt. Als de CU er mee kwam, dan waren het weer die zeurende Gristenen.

Overigens is dit niet de eerste omstreden deelneemster: http://www.refdag.nl/artikel/1276582/Sc ... cente.html

Maar je bent wel geschift als je meedoet met zo'n show. Op zich niet erg dat ze een jaar niet op straat komen.
Helemaal mee eens. Eigenlijk intens droevig.

Ik denk bij nader inzien wel dat er toch wel iets van een kentering is dat de PvdA zich geroepen voet hierin een standpunt in te nemen. Lijkt me inderdaad gezond.
Gian

Bericht door Gian »

Tsja.. centjes hé....
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Storm in een glas water.
BJD

Bericht door BJD »

refo schreef:Storm in een glas water.
Nou, dat lijkt me niet. Ik hoor net dat bureau Jeugdzorg een onderzoek instelt naar dat gezin.
Shaul

Bericht door Shaul »

Unionist schreef: Maar je bent wel geschift als je meedoet met zo'n show. Op zich niet erg dat ze een jaar niet op straat komen.
Het is maar net wat je referentiekader is. Waarschijnlijk vinden veel mensen jou ook geschift omdat je je iedere zondag in een zwart pak uit een sprookjesboek laat voorlezen.
geledu

Bericht door geledu »

Het is een walchelijke vertoning in ieder geval.
Je kinderen in de steek laten, en zonder gevoel je een jaar op laten sluiten.
En dat allen voor een beetje geld en amusement.

Wat me wel verrast is al de ophef en ook zeker uit de PVDA hoek.

Dat er dagelijks duizende kinderen van s'morgens vroeg tot sávonds laat weggebracht worden kan wel de goedkeuring van de PVDA wegdragen, sterker nog daar zijn ze sterk voorstander van.

Hoeveel politici laten hun kinderen dagelijks opsluiten in zo'n opvangcentrum/kinderdump ?

Zelf woon ik vlakbij zo'n instelling , het is echt te triest voor woorden wat je daar ziet.
geledu

Bericht door geledu »

Shaul schreef:
Unionist schreef: Maar je bent wel geschift als je meedoet met zo'n show. Op zich niet erg dat ze een jaar niet op straat komen.
Het is maar net wat je referentiekader is. Waarschijnlijk vinden veel mensen jou ook geschift omdat je je iedere zondag in een zwart pak uit een sprookjesboek laat voorlezen.
Dit vind ik geen vergelijk, zover ik weet is (van horen zeggen)het niveau van mensen die aan dit soort programma's meewerken ver beneden peil.

Dit kan ik niet van de gemiddelde kerkganger zeggen.

Of het moet in jou gemeente anders zijn ?
BJD

Bericht door BJD »

Shaul schreef:
Shaul, hoe zie jij dat vanuit jouw referentiekader?
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Leuk voor John de Moll

Elke uitspraak, elk letterje, elk bitje of bytje waat over die stomme gouden kooi gaat, is reclame!!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Shaul

Bericht door Shaul »

BJD schreef: Shaul, hoe zie jij dat vanuit jouw referentiekader?
Ik loop niet warm voor dergelijke programma's, en zap weg als ik het tegenkom.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Alsof PVDA geen andere zaken heeft om zich druk over te maken.
Unionist

Bericht door Unionist »

Shaul schreef:
In ieder geval gaat het er in mijn gemeente om dat we beter van elkaar worden, niet slechter.

Big Brother vind ik nog tot daar aan toe. Mensen doen nou eenmaal alles voor geld en roem. Het is niet mijn programma, net zomin als Idols. (Ik kan me leuker dingen voorstellen dan Jeremy Kaagman die met een sjachrijnig gezicht zegt: "Je bent absoluut talentloos en bovendien zie je er niet uit") Maar dat is nog tot daar aan toe. Je hebt ook mensen die voor geld een leven lang op kantoor zitten, tenslotte. Maar een treiterprogramma vind ik immoreel. Het slechte wordt beloond en wie weet wat het allemaal stuk maakt in de levens van de deelnemers. Wie gaat er voor die kosten opdraaien?.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie