Met twee woorden spreken
- Christiaan
Met twee woorden spreken
Beste lezer, al een tijd merk ik dat men steeds minder met twee woorden graag spreken. En let wel in theologieche zin.
Wat vol uit bijbels is.
Zonde- genade
hemel- hel
geloof-werken
getuigen- en levensstijl
zo vier voorbeelden, als Paulus over de zonden praat dan gaat het ook over de genade die in Christus ons wordt aangeboden, voor een ieder die geloof.
Hemel en hel, zijn ook twee begrippen die naast elkaar horen,
het een moet niet alleen genoemd worden om mensen bang te maken, maar de hemel mag niet alleen worden genoemd.
Er zijn twee wegen.
Geloof en werken, als je geloof moeten je werken er ook naar zijn.
Er staat in de bijbel in Jacobus 2: 14-26
14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.
het vierde getuigen, dat is een bekende opdracht van onze Heere Jezus Christus zelf. Ovr levenstijl lezen we in 1 Petrus 2: 11-17
11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;
12 En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken, die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.
13 Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende;
14 Hetzij den stadhouderen, als die van hem gezonden worden, tot straf wel der kwaaddoeners, maar tot prijs dergenen, die goed doen.
15 Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;
16 Als vrijen, en niet de vrijheid hebbende als een deksel der boosheid, maar als dienstknechten van God.
17 Eert een iegelijk; hebt de broederschap lief; vreest God; eert den koning.
Ik heb het idee, dat er dus steeds minder met twee woorden wordt gesproken. Een zorgbarende ontwikkeling. Ben ik de enige die dit waarneemt of zijn er ook andere die dit waarnemen?
Wat vol uit bijbels is.
Zonde- genade
hemel- hel
geloof-werken
getuigen- en levensstijl
zo vier voorbeelden, als Paulus over de zonden praat dan gaat het ook over de genade die in Christus ons wordt aangeboden, voor een ieder die geloof.
Hemel en hel, zijn ook twee begrippen die naast elkaar horen,
het een moet niet alleen genoemd worden om mensen bang te maken, maar de hemel mag niet alleen worden genoemd.
Er zijn twee wegen.
Geloof en werken, als je geloof moeten je werken er ook naar zijn.
Er staat in de bijbel in Jacobus 2: 14-26
14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.
het vierde getuigen, dat is een bekende opdracht van onze Heere Jezus Christus zelf. Ovr levenstijl lezen we in 1 Petrus 2: 11-17
11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;
12 En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken, die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.
13 Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende;
14 Hetzij den stadhouderen, als die van hem gezonden worden, tot straf wel der kwaaddoeners, maar tot prijs dergenen, die goed doen.
15 Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;
16 Als vrijen, en niet de vrijheid hebbende als een deksel der boosheid, maar als dienstknechten van God.
17 Eert een iegelijk; hebt de broederschap lief; vreest God; eert den koning.
Ik heb het idee, dat er dus steeds minder met twee woorden wordt gesproken. Een zorgbarende ontwikkeling. Ben ik de enige die dit waarneemt of zijn er ook andere die dit waarnemen?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
Onder jongeren vooral.refo schreef:Waar neemt je dat dan waar?
Vroeger kwam ik in de Gerformeerde kerk, daar werd dat zeker niet
door iedereen gedaan.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 03 okt 2006, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Blijkbaar is het in je huidige hervormde kerk dus beter.Christiaan schreef:maar het is ook te merken in steeds meer kerken.
door iedereen gedaan.
Maar je zegt:
Dan blijft dus de vraag: waar merk je dat dan?Christiaan schreef:al een tijd merk ik dat men steeds minder met twee woorden graag spreken. En let wel in theologieche zin.
- Christiaan
Het is een geluid niet zo zeer aan een kerk gerelateerd, ik hoor het onder jongeren in mijn gemeente ook.Hendrikus schreef:Blijkbaar is het in je huidige hervormde kerk dus beter.Christiaan schreef:maar het is ook te merken in steeds meer kerken.
door iedereen gedaan.
Maar je zegt:Dan blijft dus de vraag: waar merk je dat dan?Christiaan schreef:al een tijd merk ik dat men steeds minder met twee woorden graag spreken. En let wel in theologieche zin.
- Christiaan
Hendrikus dan ben ik een uitzondering, ik ben iemand die erg is van met twee woorden spreken. Soms zeggen predikanten bij ons het ook dat men minder met twee woorden gaat spreken, zoals,Hendrikus schreef:Het blijft vaag.Christiaan schreef:Het is een geluid niet zo zeer aan een kerk gerelateerd, ik hoor het onder jongeren in mijn gemeente ook.
Volgens mij was de jeugd in 1970 geen haar beter.
niet meer over zonde en of hel spreken.
OngetwijfeldChristiaan schreef:dan ben ik een uitzondering,
Christiaan schreef: ik ben iemand die erg is van met twee woorden spreken. Soms zeggen predikanten bij ons het ook dat men minder met twee woorden gaat spreken, zoals,
Dat zal best, maar je blijft wel vaag. Dat maakt het lastig om er iets zinnigs op te zeggen, zoals Memento ook al aangaf.
- Christiaan
Beste Hendrikus, het feit dat ik stel is duidelijk. Schrift gedeelten er bij. Wat ik bedoel is duidelijk. En de vraag is of je dat ook herkent of niet. Eenvoudig lijkt mij.Hendrikus schreef:OngetwijfeldChristiaan schreef:dan ben ik een uitzondering,
Christiaan schreef: ik ben iemand die erg is van met twee woorden spreken. Soms zeggen predikanten bij ons het ook dat men minder met twee woorden gaat spreken, zoals,
Dat zal best, maar je blijft wel vaag. Dat maakt het lastig om er iets zinnigs op te zeggen, zoals Memento ook al aangaf.
- Miscanthus
- Christiaan
Dat mag u vinden maar het lijkt mij on juist.Miscanthus schreef:het heeft denk ik wel te maken met de visie op de gemeente.Christiaan schreef:niet meer over zonde en of hel spreken.
Als men niet of minder over zonde en of hel praat is dat een feit en niet een mening.
En ik ga er geen sinds van uit dat een predikant zulke zaken uit zijn duim zuigt.
Het is een zaak die zowel predikanten als ik waarnemen, en daar baart mij zorgen.
Maar waarom baart dat je zorgen? Zo erg is het toch niet?Christiaan schreef:Dat mag u vinden maar het lijkt mij on juist.Miscanthus schreef:het heeft denk ik wel te maken met de visie op de gemeente.Christiaan schreef:niet meer over zonde en of hel spreken.
Als men niet of minder over zonde en of hel praat is dat een feit en niet een mening.
En ik ga er geen sinds van uit dat een predikant zulke zaken uit zijn duim zuigt.
Het is een zaak die zowel predikanten als ik waarnemen, en daar baart mij zorgen.
- Christiaan
Men laat dan zaken weg. Men tast het heilig en onfeilbaar Woord van God aan. Vindt je dat niet erg. God eer wordt aangetast.refo schreef:Maar waarom baart dat je zorgen? Zo erg is het toch niet?Christiaan schreef:Dat mag u vinden maar het lijkt mij on juist.Miscanthus schreef:het heeft denk ik wel te maken met de visie op de gemeente.Christiaan schreef:niet meer over zonde en of hel spreken.
Lijkt mij erg genoeg.