Vacante plaatsen Geref. Gemeenten
Vacante plaatsen Geref. Gemeenten
Hallo, ik kijk ook met regelmaat de beroepingsberichten na, voornamelijk via teletekst.
Waarom beroepingswerk ook hier op deze site vermeld staat is mij een raadsel want volgens mij zijn er zat bronnen zoals RD en EO die je op internet kunt raadplegen.
Brengt me wel op de vraag: hoeveel vacante gemeenten zijn er eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten?
Op sommige predikanten worden wel eens 10 beroepen tegelijk uitgebracht.
Zijn er weinig kandidaat-studenten?
Waarom beroepingswerk ook hier op deze site vermeld staat is mij een raadsel want volgens mij zijn er zat bronnen zoals RD en EO die je op internet kunt raadplegen.
Brengt me wel op de vraag: hoeveel vacante gemeenten zijn er eigenlijk in de Gereformeerde Gemeenten?
Op sommige predikanten worden wel eens 10 beroepen tegelijk uitgebracht.
Zijn er weinig kandidaat-studenten?
De 10 beroepen tegelijk op een predikant lijkt me wat veel.
Dit gebeurd wel als de kandidaten beroepbaar gesteld worden.
De vele vacatures baren de gemeentens inderdaad veel zorg.
Ook bij de laatste oproep in de Saambinder is er weer een appel gedaan tot gebed tot uitbreiding van het aantal studenten/predikanten.
Gelukkig mogen er op dit moment (voor ons doen) een redelijk aantal studenten de lessen volgen aan de Theologische school.
Maar de zorg blijft groot.
Dit gebeurd wel als de kandidaten beroepbaar gesteld worden.
De vele vacatures baren de gemeentens inderdaad veel zorg.
Ook bij de laatste oproep in de Saambinder is er weer een appel gedaan tot gebed tot uitbreiding van het aantal studenten/predikanten.
Gelukkig mogen er op dit moment (voor ons doen) een redelijk aantal studenten de lessen volgen aan de Theologische school.
Maar de zorg blijft groot.
Zeker niet als er jaarlijks 1 tot 2 met emeritaat gaan.
Maar dan moet je dit eens lezen:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4818
Maar dan moet je dit eens lezen:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4818
De vraag van moderne gelovige vereist een serieus antwoord.marsm104 schreef:Waarom komen er dan niet meer predikanten. Natuurlijk kan je niet zomaar 50 of 75 dominee's tegelijk aanstellen. Maar als er jaarlijks 1 of 2 bij komen, schet dat niet ecth op. Dan praat je toch over een structureel probleem!
Zover ik het kan inschatten was het geenzins de bedoeling om weer een discussie aante gaan over oa het toelatingsbeleid.
Een reactie , niet bedoeld als dooddoener maar als regel die we allen hier belijden :
DL : H 1 par 3 : "zend God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wien Hij wil, en wanneer Hij wil; "
Toch kwam de praktijk van het aanstellen van een gemeentelid die zich niet had aangemeld ten tijde van de reformatie best voor. Dan zocht een predikant of bischop (Luthers) godvruchtige en geleerde mannen op, en droeg hen, namens de gemeente, op om in Gods koninkrijk te dienen. Ik las zelfs eens dat weigering in sommige gevallen leidde tot afsnijding van de gemeente.Natuurlijk kan je niet zomaar 50 of 75 dominee's tegelijk aanstellen.
Luther legt (naar ik meen in zijn verklaring op de Galatenbrief) duidelijk zijn oordeel uit, dat de kerk (namens God) dienaren des woords roept, in tegenstelling tot een roeping in een persoon, die de kerk zou moeten overnemen (tegen de anabaptisten)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat dat betreft is de roeping van de kerk, zoals onze formulieren dat ook verwoorden, een roeping van God zelf.
En wat dat betreft ook, stelt de Schrift ook niet dat Matthias zich aanmelde een roeping te hebben, voordat de kerk hem gekozen had als apostel.
Het zelfde met de 7 diakenen.
Het lijkt me dan ook niet onschriftuurlijk om mannen te roepen die de Bijbelse bekwaamheden hebben, en ze niet laten weigeren als ze geen afdoende reden hebben. Mozes zei ook dat hij het niet kon.
Dit kan niet alleen voor predikant, maar ook voor ouderling en diaken gelden.
Lees wat dit betreft ook de Dortse Kerkorde:
En wat dat betreft ook, stelt de Schrift ook niet dat Matthias zich aanmelde een roeping te hebben, voordat de kerk hem gekozen had als apostel.
Het zelfde met de 7 diakenen.
Het lijkt me dan ook niet onschriftuurlijk om mannen te roepen die de Bijbelse bekwaamheden hebben, en ze niet laten weigeren als ze geen afdoende reden hebben. Mozes zei ook dat hij het niet kon.
Dit kan niet alleen voor predikant, maar ook voor ouderling en diaken gelden.
Lees wat dit betreft ook de Dortse Kerkorde:
Het is (was) dan ook niet tegen de Dordtse Kerkorde, voorzover die nog gebruikt wordt.III.
Het zal niemand, alhoewel hij een doctor, ouderling of diaken is, geoorloofd zijn de dienst des Woords en der sacramenten te betreden, zonder wettelijk daartoe beroepen te zijn. En wanneer iemand daartegen doet en meermalen vermaand zijnde, niet aflaat, zo zal de classe oordelen of men hem voor een scheurmaker verklaren, of op enige andere wijze straffen zal.
IV.
De wettelijke beroeping dergenen, die tevoren in de dienst niet geweest zijn, zowel in de steden als ten plattelande, bestaat: Ten eerste, in de verkiezing, dewelke na voorgaande vasten en bidden geschieden zal door de kerkenraad en de diakenen, en dat niet zonder goede correspondentie met de christelijke overheid ter plaatse respectievelijk en voorweten of advies van de classe, daar hetzelve tot nog toe gebruikelijk is geweest. Ten andere, in de examinatie of onderzoeking beide der leer en des levens, dewelke staan zal bij de classe, ten overstaan van de gedeputeerden der synode, of enigen derzelve. Ten derde in de approbatie of goedkeuring van de overheid en daarna ook van de lidmaten der Gereformeerde Gemeente van de plaats, wanneer, de naam des dienaars de tijd van veertien dagen in de kerken verkondigd zijnde, geen hindernis daartegen komt. Ten laatste, in de openlijke bevestiging voor de gemeente, dewelke met behoorlijke stipulatiën en afvragingen, vermaningen, gebed en oplegging der handen van de dienaar, die de bevestiging doet (of enige anderen, daar meer dienaren zijn) toegaan zal, naar het formulier daarvan zijnde. Welverstaande, dat de oplegging der handen zal mogen gedaan worden in de classicale vergadering aan de nieuwe gepromoveerde dienaar, die gezonden wordt in de kerken onder het kruis.
VIII.
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden, of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classe hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en, naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ook in de GerGem mogelijk is om op grond van Artikel 8 ("singuliere gaven", wat dat dan ook moge betekenen) predikant te worden. In zo'n geval zou een classis iemand aan kunnen stellen tot predikant. Ik weet niet zeker of zo iemand dan nog de opleiding aan de Theologische School moet volgen. Overigens weet ik er niet van dat er de afgelopen 50 jaar iemand via die route predikant is geworden.
Het betreft dan iemand met een gedegen theologische kennis, en bijzondere gave tot spreken en pastoraal werk. Die mensen zijn zeldzaam, en ik vraag me af of de GG deze mensen wil hebben als predikant, daar gedegen theologische kennis vaak samengaat met een ietwat kritische houding tegen sommige punten die het 'eigene' van de GG vormen...keessie schreef:Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ook in de GerGem mogelijk is om op grond van Artikel 8 ("singuliere gaven", wat dat dan ook moge betekenen) predikant te worden. In zo'n geval zou een classis iemand aan kunnen stellen tot predikant. Ik weet niet zeker of zo iemand dan nog de opleiding aan de Theologische School moet volgen. Overigens weet ik er niet van dat er de afgelopen 50 jaar iemand via die route predikant is geworden.
Mee oneens. Er zijn heel wat GerGem predikanten die aan een universiteit Theologie hebben gestudeerd. Eén van de studenten op dit moment is volgens mij jarenlang ziekenhuispastor geweest.memento schreef:Het betreft dan iemand met een gedegen theologische kennis, en bijzondere gave tot spreken en pastoraal werk. Die mensen zijn zeldzaam, en ik vraag me af of de GG deze mensen wil hebben als predikant, daar gedegen theologische kennis vaak samengaat met een ietwat kritische houding tegen sommige punten die het 'eigene' van de GG vormen...keessie schreef:Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ook in de GerGem mogelijk is om op grond van Artikel 8 ("singuliere gaven", wat dat dan ook moge betekenen) predikant te worden. In zo'n geval zou een classis iemand aan kunnen stellen tot predikant. Ik weet niet zeker of zo iemand dan nog de opleiding aan de Theologische School moet volgen. Overigens weet ik er niet van dat er de afgelopen 50 jaar iemand via die route predikant is geworden.
Als ik goed geinformeerd ben zitten er nu 10 studenten op de Theologische School. Voor zover ik weet gaan er de komende jaren geen 10 predikanten met emeritaat.
2/3 van de GerGems vacant klopt ja. Maar lang niet allemaal van die 2/3 kunnen een predikant beroepen omdat ze simpelweg niet groot genoeg zijn.
En dat laatste is de misstand binnen de GG, ja. Gemeenten die geen predikant kunnen BETALEN. Het probleem is niet geestelijk, doch financieel.Kislev schreef:2/3 van de GerGems vacant klopt ja. Maar lang niet allemaal van die 2/3 kunnen een predikant beroepen omdat ze simpelweg niet groot genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door refo op 03 okt 2006, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist hiermee bevestig je wat ik stelde. Als deze student als universitair geschoold is, en ervaring heeft in het pastorale werk, waarom moet hij dan nog de GG opleiding volgen?Kislev schreef:Mee oneens. Er zijn heel wat GerGem predikanten die aan een universiteit Theologie hebben gestudeerd. Eén van de studenten op dit moment is volgens mij jarenlang ziekenhuispastor geweest.memento schreef:Het betreft dan iemand met een gedegen theologische kennis, en bijzondere gave tot spreken en pastoraal werk. Die mensen zijn zeldzaam, en ik vraag me af of de GG deze mensen wil hebben als predikant, daar gedegen theologische kennis vaak samengaat met een ietwat kritische houding tegen sommige punten die het 'eigene' van de GG vormen...keessie schreef:Ik heb me wel eens laten vertellen dat het ook in de GerGem mogelijk is om op grond van Artikel 8 ("singuliere gaven", wat dat dan ook moge betekenen) predikant te worden. In zo'n geval zou een classis iemand aan kunnen stellen tot predikant. Ik weet niet zeker of zo iemand dan nog de opleiding aan de Theologische School moet volgen. Overigens weet ik er niet van dat er de afgelopen 50 jaar iemand via die route predikant is geworden.
Mja, dat is dan heel erg, dat die mensen hun geld daar niet voor over hebben. Ik heb in Engeland voorbeelden gezien van kerken met minder dan 50 leden, die een fulltime predikant kunnen betalen. Als iedereen tienden geeft, heb je maar 10 leden nodig om een fulltime predikant te betalen...2/3 van de GerGems vacant klopt ja. Maar lang niet allemaal van die 2/3 kunnen een predikant beroepen omdat ze simpelweg niet groot genoeg zijn.
Maargoed, als geld écht een probleem is, zou ik het erg christelijk vinden als de rijkere gemeenten zouden meebetalen aan de predikant van de gemeente die daar zelf geen geld voor heeft.