Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 29 sep 2006, 10:15
Uit het N.D, van vandaag:
Te vaak een en-en-christendom
van onze redactie kerk
BARNEVELD - Het schort christenen aan radicaliteit, vindt dr. M. van Campen. ,,Nemen wij niet veel te vaak genoegen met een en-en-christendom?'' Van Campen sprak gisteren op de bondsdag van de Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen in Barneveld, waar het thema 'Ik heb ja gezegd' centraal stond.
Van Campen sprak gisteren op de bondsdag van de Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen in Barneveld, waar het thema 'Ik heb ja gezegd' centraal stond. De predikant van de hervormde gemeente van Zwartebroek-Terschuur ziet nogal wat overeenkomsten tussen ,,de voor-christelijke tijd, toen de apostelen de wereld introkken en de na-christelijke tijd waarin wij vandaag leven. Ook toen was er sprake van een multireligieuze samenleving. Ook toen vormden de christenen een minderheid te midden van een heidense meerderheid. Zij leefden in een samenleving die net als vandaag soms uitgesproken antichristelijke trekken vertoonde.''
De christenen in de eerste eeuwen hadden nog niet zoveel dogma's, zei Van Campen. ,,Hun kernbelijdenis was kort maar krachtig: Jezus is Kurios. Maar de consequenties van deze belijdenis waren diep ingrijpend. Er was immers in die tijd nóg iemand die zich Kurios liet noemen. De machtige keizer van Rome dichtte zichzelf goddelijke aspiraties toe en liet zich door zijn onderdanen aanbidden als Here en Heiland. Dat kon niet samengaan, dat gaf kortsluiting. Van en-en was geen sprake. Het was of Caesar of Christus. En wie Christus wilde volgen, moest maar rekenen op verzet en vervolging. Trouw zijn? Dat kon alleen als je radicaal was.''
Aan die radicaliteit schort het te veel bij christenen in deze tijd, vond Van Campen. ,,Hinken wij niet vaak op twee gedachten. Christus wat, maar ook nog een heleboel andere dingen wat. Zwenken we niet te veel van de zondag naar de maandag, van de Here naar de afgoden van onze tijd? Wel ja zeggen tegen de kerk en tegen de leer, maar niet bereid om ons kruis op ons te nemen en onszelf te verloochenen. Hoe degelijk of orthodox we ook mogen zijn, in de smeltkroes van de beproeving en de vervolging vallen we door de mand. Alleen als Christus onze enige troost is in leven en sterven, kunnen we volharden. Door zijn genade leren we trouw zijn aan ons jawoord, trouw zelfs tot in de dood.''
Ds. G. van Wijk uit Wezep trof in het thema 'Ik heb ja gezegd' een dubbelheid aan. ,,Ik kan er niet onderuit, ik wil er ook niet onderuit. Maar het thema heeft ook een keerzijde. Hoe kom ik aan dat jawoord? Is het niet omdat God mij voor was?''
Die twee kanten moet een christen niet isoleren van elkaar, want dan raakt de balans uit evenwicht, waarschuwde Van Wijk. ,,De ene klip is dat wij voortdurend wijzen op de menselijke verantwoordelijkheid. Wij komen dan in een activistisch spoor terecht. Aan de andere kant kunnen wij alle nadruk leggen op wat God moet uitwerken in ons leven, dat wij als mensen geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen.''
De spanning tussen de twee kanten is volgens de predikant niet op te lossen. ,,De irrationele dubbelheid kan niet beter tot uitdrukking worden gebracht dan met het zinnetje: 'Ik heb ja gezegd'. Beide kanten hebben hun plaats in het leven des geloofs.''
Hoe staat het er met óns voor???
Te vaak een en-en-christendom
van onze redactie kerk
BARNEVELD - Het schort christenen aan radicaliteit, vindt dr. M. van Campen. ,,Nemen wij niet veel te vaak genoegen met een en-en-christendom?'' Van Campen sprak gisteren op de bondsdag van de Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen in Barneveld, waar het thema 'Ik heb ja gezegd' centraal stond.
Van Campen sprak gisteren op de bondsdag van de Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen in Barneveld, waar het thema 'Ik heb ja gezegd' centraal stond. De predikant van de hervormde gemeente van Zwartebroek-Terschuur ziet nogal wat overeenkomsten tussen ,,de voor-christelijke tijd, toen de apostelen de wereld introkken en de na-christelijke tijd waarin wij vandaag leven. Ook toen was er sprake van een multireligieuze samenleving. Ook toen vormden de christenen een minderheid te midden van een heidense meerderheid. Zij leefden in een samenleving die net als vandaag soms uitgesproken antichristelijke trekken vertoonde.''
De christenen in de eerste eeuwen hadden nog niet zoveel dogma's, zei Van Campen. ,,Hun kernbelijdenis was kort maar krachtig: Jezus is Kurios. Maar de consequenties van deze belijdenis waren diep ingrijpend. Er was immers in die tijd nóg iemand die zich Kurios liet noemen. De machtige keizer van Rome dichtte zichzelf goddelijke aspiraties toe en liet zich door zijn onderdanen aanbidden als Here en Heiland. Dat kon niet samengaan, dat gaf kortsluiting. Van en-en was geen sprake. Het was of Caesar of Christus. En wie Christus wilde volgen, moest maar rekenen op verzet en vervolging. Trouw zijn? Dat kon alleen als je radicaal was.''
Aan die radicaliteit schort het te veel bij christenen in deze tijd, vond Van Campen. ,,Hinken wij niet vaak op twee gedachten. Christus wat, maar ook nog een heleboel andere dingen wat. Zwenken we niet te veel van de zondag naar de maandag, van de Here naar de afgoden van onze tijd? Wel ja zeggen tegen de kerk en tegen de leer, maar niet bereid om ons kruis op ons te nemen en onszelf te verloochenen. Hoe degelijk of orthodox we ook mogen zijn, in de smeltkroes van de beproeving en de vervolging vallen we door de mand. Alleen als Christus onze enige troost is in leven en sterven, kunnen we volharden. Door zijn genade leren we trouw zijn aan ons jawoord, trouw zelfs tot in de dood.''
Ds. G. van Wijk uit Wezep trof in het thema 'Ik heb ja gezegd' een dubbelheid aan. ,,Ik kan er niet onderuit, ik wil er ook niet onderuit. Maar het thema heeft ook een keerzijde. Hoe kom ik aan dat jawoord? Is het niet omdat God mij voor was?''
Die twee kanten moet een christen niet isoleren van elkaar, want dan raakt de balans uit evenwicht, waarschuwde Van Wijk. ,,De ene klip is dat wij voortdurend wijzen op de menselijke verantwoordelijkheid. Wij komen dan in een activistisch spoor terecht. Aan de andere kant kunnen wij alle nadruk leggen op wat God moet uitwerken in ons leven, dat wij als mensen geen enkele verantwoordelijkheid meer voelen.''
De spanning tussen de twee kanten is volgens de predikant niet op te lossen. ,,De irrationele dubbelheid kan niet beter tot uitdrukking worden gebracht dan met het zinnetje: 'Ik heb ja gezegd'. Beide kanten hebben hun plaats in het leven des geloofs.''
Hoe staat het er met óns voor???