Mijn opmerking in een ander topic was idd een oneliner omdat het curatorium niet de discussie was in betreffend topic, daarom een nieuw topic over het curatorium.Erasmiaan schreef: Jammer dat je hier weer met oneliners over het curatorium dit topic bevuild. Over het curatorium zijn in andere topics al genoeg dingen gezegd omtrent het hoe en waarom, en daar ga je met zo'n oneliner volkomen aan voorbij.
In alle topics van afgelopen jaren heb ik nooit argumenten gelezen waarom het curatorium van de gg bijbels is.
Een attestatie van de kerkeraad moet voldoende zijn om toegelaten te worden tot het volgen van de theologische opleiding.
Hoe kunnen vreemde mensen nu een vreemde beoordelen op het curatorium, en dat binnen een half uur ? Alleen broeders uit de eigen Gemeente kunnen weten of iemand een godvruchtige levenswandel heeft.
Verder twijfel ik er niet aan dat er op lichtzinnige wijze attestatie's worden gegeven aan mensen die zich bij het curatorium willen melden, en daarbij is het meerdere keren voorgekomen dat iemand pas bij de zoveelste keer wel werd aangenomen aan de theologische school. Best vreemd.
Niets mis met toetsing maar ik zou graag overtuigd willen worden dat het curatorium zoals het in de gg gehandhaafd wordt nuttig is. Het systeem van de cgk vind ik wel goed. Iedereen met een attestatie mag gaan studeren, en aan het eind van de studie wordt beslist of je verder mag als dominee. Docenten hebben dan ruimschoots de tijd om broeders geestelijk te leren kennen, en aan de hand daarvan te beoordelen of iemand geschikt is al dan niet een roeping heeft.
Erasmiaan, je beantwoord mijn pb's niet, daarom hoop ik dat je inhoudelijk ingaat op deze post, of helemaal niet.
Geledu, bedankt voor je reacties pb. Je gaf wel aan niet per pb inhoudelijk verder te willen discuseren, en stelde voor op het forum verder te discuseren. Bij deze.