Curatorium GG

Gian

Curatorium GG

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: Jammer dat je hier weer met oneliners over het curatorium dit topic bevuild. Over het curatorium zijn in andere topics al genoeg dingen gezegd omtrent het hoe en waarom, en daar ga je met zo'n oneliner volkomen aan voorbij.
Mijn opmerking in een ander topic was idd een oneliner omdat het curatorium niet de discussie was in betreffend topic, daarom een nieuw topic over het curatorium.
In alle topics van afgelopen jaren heb ik nooit argumenten gelezen waarom het curatorium van de gg bijbels is.
Een attestatie van de kerkeraad moet voldoende zijn om toegelaten te worden tot het volgen van de theologische opleiding.
Hoe kunnen vreemde mensen nu een vreemde beoordelen op het curatorium, en dat binnen een half uur ? Alleen broeders uit de eigen Gemeente kunnen weten of iemand een godvruchtige levenswandel heeft.
Verder twijfel ik er niet aan dat er op lichtzinnige wijze attestatie's worden gegeven aan mensen die zich bij het curatorium willen melden, en daarbij is het meerdere keren voorgekomen dat iemand pas bij de zoveelste keer wel werd aangenomen aan de theologische school. Best vreemd.
Niets mis met toetsing maar ik zou graag overtuigd willen worden dat het curatorium zoals het in de gg gehandhaafd wordt nuttig is. Het systeem van de cgk vind ik wel goed. Iedereen met een attestatie mag gaan studeren, en aan het eind van de studie wordt beslist of je verder mag als dominee. Docenten hebben dan ruimschoots de tijd om broeders geestelijk te leren kennen, en aan de hand daarvan te beoordelen of iemand geschikt is al dan niet een roeping heeft.

Erasmiaan, je beantwoord mijn pb's niet, daarom hoop ik dat je inhoudelijk ingaat op deze post, of helemaal niet.

Geledu, bedankt voor je reacties pb. Je gaf wel aan niet per pb inhoudelijk verder te willen discuseren, en stelde voor op het forum verder te discuseren. Bij deze.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als we nu eens afspreken dan in dit topic niet te katten/schelden/criticasteren op een verkeerde manier? (Ik weet het, dat zijn regels, maar toch!)

Wat Gian wil is een duidelijke legitimatie van het Curatorium op bijbelse gronden.

Ik moet zeggen daar ook benieuwd naar te zijn, ondankt alle topic hierover al op de diverse fora.

Wie pakt de handschoen op?
Klavier

Bericht door Klavier »

Een kerk heeft de taak de leer zuiver te bewaren voor het nageslacht. Dat lijkt me nogal Bijbels.
2 Tim 2:14-14
Houd het voorbeeld der gezonde woorden, die gij van mij gehoord hebt, in geloof en liefde, die in Christus Jezus is.
Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is, door den Heiligen Geest, Die in ons woont

Hoe doe je dat?
De predikanten brengen de leer.
Die die vormen een spil in het zuiver houden.

En dan moet je een praktische invulling geven.
Het Curatiorium pakt het aan de basis aan. Direct bij instroom toetsen, zover mogelijk, op basis van leer en leven.

De roeping is ook Bijbels: Romeinen 1:1
Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,

Ik zie het probleem niet zo om een curatiorium te hebben zoals de Gereformeerde Gemeenten hebben.

Wie volgt?
geledu

Bericht door geledu »

Gian,

Belofte maakt schuld !!
Ik heb idd in een pb gezegd dat we een discussie in een open topic moesten voeren zodat anderen daar ook hun bijdrage aan konden leveren.
Of die discussie expliciet over het curatorium moest gaan is nog maar de vraag want onze mail wisseling ging ook over andere zaken.
Ik had ook aangegeven dat er al verschillende topics over waren volgeschreven !

Maar dan toch, zie hier : mijn bijdrage !

Hoewel ik me bewust ben van het gebrek aan kennis over deze zaken , zeker in tegenstelling met al diegenen die al hun bijdragen hebben geleverd aan de verschillende topics dan hier toch een poging :

In eerste instantie is het curatorium opgericht om juist MEER studenten op te leiden tot het predikambt.
Waar het in eerste instantie na de afscheiding zo geregeld werd dat de classis het laatste woord had.
Toen zag je juist, dat enkel diegenen met singuliere gaven na een tijd oefenen tot het predik ambt werden toegelaten.

Vanuit dat oogpunt , dat er dan misschien velen werden afgewezen die wel degelijk een roeping hadden maar die bepaalde gaven misten werden deze stappen tot het komen van een commissie van onderzoek genomen !!

Dus niet om te weren maar om het aantal te vermeerderen !!

Bijbels onderbouwd ?

Kan ik je geen antwoord op geven , net zoals velen zaken die niet letterlijk vanuit de Bijbel onderbouwd kunnen worden !
Wel is het zo dat de geschiedenis onze leermeester moet zijn, zo ook in deze zaak.
In de volkskerk waar geen toetsing was kwam allerlei wind van leer , ja zelfs goddeloze predikers die alles van de kansel mochten zeggen!!
Als bewaring van je kerkverband is het dan een goede zaak om de mensen te onderzoeken die zich melden met een roeping voor het predikambt!!

Onmogelijke taak ? Ja zeker, in eigen kracht absoluut , maar het gebeurd in afhankelijkheid van die Grote Ambtsdrager !!

Menselijke instelling, ja !!,
Worden er fouten gemaakt ? dat zou zomaar kunnen, Ongezegende instelling ? Nee !!

De tijd leert ons dat het toch gezegend is geworden.
De leer mag nog, in verschillende accenten, zuiver gebracht worden binnen de Gereformeerde Gemeenten ondanks alle kritiek die er tegen op komt.

Kunnen we dat ook van al die kerkverbanden zeggen die geen curatorium hebben ?
Struikelt de waarheid niet menigmaal op de straten ??

Laat ons dan bidden voor diegenen die zitting hebben in het curatorium opdat ze wijsheid mogen ontvangen met Goddelijk licht bestraalt om toe te laten wat op de kansel hoort en om af te wijzen de vossen die de wijngaard binnen proberen te dringen om deze te verderven.

Deze gedachten overleggend vind ik de uitspraak van “kerkelijke politiek” (de aanleiding van deze discussie in een ander topic) absoluut niet kunnen.
Shaul

Bericht door Shaul »

Klavier schreef: De predikanten brengen de leer.
Ik hoop dat ze geloof aandragen.
Wat een zware overschatting van predikanten. Het is het geloof zelf dat zuiverend is.
limosa

Re: Curatorium GG

Bericht door limosa »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Jammer dat je hier weer met oneliners over het curatorium dit topic bevuild. Over het curatorium zijn in andere topics al genoeg dingen gezegd omtrent het hoe en waarom, en daar ga je met zo'n oneliner volkomen aan voorbij.
Mijn opmerking in een ander topic was idd een oneliner omdat het curatorium niet de discussie was in betreffend topic, daarom een nieuw topic over het curatorium.
In alle topics van afgelopen jaren heb ik nooit argumenten gelezen waarom het curatorium van de gg bijbels is.
Een attestatie van de kerkeraad moet voldoende zijn om toegelaten te worden tot het volgen van de theologische opleiding.
Hoe kunnen vreemde mensen nu een vreemde beoordelen op het curatorium, en dat binnen een half uur ? Alleen broeders uit de eigen Gemeente kunnen weten of iemand een godvruchtige levenswandel heeft.
Verder twijfel ik er niet aan dat er op lichtzinnige wijze attestatie's worden gegeven aan mensen die zich bij het curatorium willen melden, en daarbij is het meerdere keren voorgekomen dat iemand pas bij de zoveelste keer wel werd aangenomen aan de theologische school. Best vreemd.
Niets mis met toetsing maar ik zou graag overtuigd willen worden dat het curatorium zoals het in de gg gehandhaafd wordt nuttig is. Het systeem van de cgk vind ik wel goed. Iedereen met een attestatie mag gaan studeren, en aan het eind van de studie wordt beslist of je verder mag als dominee. Docenten hebben dan ruimschoots de tijd om broeders geestelijk te leren kennen, en aan de hand daarvan te beoordelen of iemand geschikt is al dan niet een roeping heeft.

Erasmiaan, je beantwoord mijn pb's niet, daarom hoop ik dat je inhoudelijk ingaat op deze post, of helemaal niet.

Geledu, bedankt voor je reacties pb. Je gaf wel aan niet per pb inhoudelijk verder te willen discuseren, en stelde voor op het forum verder te discuseren. Bij deze.
Ik volg het niet helemaal. Wat is je probleem? Is de vraag nou of het GG-curatorium bijbels is of dat het nuttig is? En je stelt het curatorium van de CGK daar tegenover. Dat "vind jij" wel goed. Maar dat lijkt mij wat minder relevant. Waarom zou dat wel bijbels gelegitimeerd zijn als het curatorium van de GG dat niet is? Zoals jij het omschrijft is het enige verschil het moment waarop getoetst wordt of men dominee mag worden in het kerkverband.
Marnix

Bericht door Marnix »

en op welke criteria wordt en getoetst? Ik lees van toetsing niet zoveel in de Bijbel, behalve bij de aanstelling van de 12e apostel die Judas moet gaan vervangen... daar gaat het er echter wat anders aan toe dan bij het Curatorium. De vraag is natuurlijk: Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:en op welke criteria wordt en getoetst? Ik lees van toetsing niet zoveel in de Bijbel, behalve bij de aanstelling van de 12e apostel die Judas moet gaan vervangen... daar gaat het er echter wat anders aan toe dan bij het Curatorium. De vraag is natuurlijk: Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
begrijp ik nou goed dat jij toetsing helemaal niet nodig vind en dat iedereen dus gewoon predikant moet kunnen worden?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:en op welke criteria wordt en getoetst? Ik lees van toetsing niet zoveel in de Bijbel, behalve bij de aanstelling van de 12e apostel die Judas moet gaan vervangen... daar gaat het er echter wat anders aan toe dan bij het Curatorium. De vraag is natuurlijk: Is de toetsing goed, en worden er niet onterecht geroepenen afgewezen op basis van verkeerde criteria.
Er wordt getoetst aan de bekering en roeping van degenen die zich gedrongen voelen het Woord te prediken. En ik kan me zo voorstellen dat er dan geluisterd wordt of de drie stukken in de bekering naar voren komen: ellende, verlossing en dankbaarheid. Ook wordt de roeping getoetst. Is God het die ze riep, of hebben ze zelf, uit eigen beweging, naar het ambt gegrepen? En dan komt het meest tere moment; geeft de Heere getuigenis in de harten van de curatoren? Als hij die zich tot het predikambt wenst te begeven, werkelijk van de Heere geroepen is, zal de Heere er op dat moment ook Zijn getuigenis van geven, en een pad banen door de golven. Dit onderzoek moet alzo geschieden omdat een mens zichzelf zo makkelijk kan bedriegen met een roeping. Zouden niet alle mensen die door God bekeert zijn uit willen gaan om het iedereen toe te roepen dat ze onbekeert zijn en dat ze gered moeten worden?!! Maar deze lust om van God en van Zijn daden te spreken is nog geen roeping van Gods wege. Daarom acht men het in de GerGem van belang om daar een commissie naar te laten luisteren, die verder geen kennis aan die persoon heeft. Omdat ons hart arglistig en boos is en ons kan bedriegen, niet alleen naar de eeuwigheid, maar ook voor zulk een zaak als de roeping tot het predikambt.

Wel wil ik absoluut afstand nemen van onfeilbaarheid van het curatorium. Ook daar zitten mensen, van gelijke bewegingen als ieder ander, die in zichzelf ook niets hebben, maar het alleen van de Heere moeten en mogen verwachten. Daarom mogen we wel oproepen tot gebed voor het curatorium dat ze maar bij de Heere vandaan licht mogen krijgen om het onderscheid aan te brengen.

Verder wil ik me voor wat het ontstaan van het curatorium betreft graag aansluiten bij wat Geledu hierover opmerkte.
Auto

Re: Curatorium GG

Bericht door Auto »

Gian schreef:............. Het systeem van de cgk vind ik wel goed. Iedereen met een attestatie mag gaan studeren, en aan het eind van de studie wordt beslist of je verder mag als dominee. Docenten hebben dan ruimschoots de tijd om broeders geestelijk te leren kennen, en aan de hand daarvan te beoordelen of iemand geschikt is al dan niet een roeping heeft. ..........
Dit klopt niet. De TU in Apeldoorn kan iedereen theologie studeren (wetenschappelijk) die een VWO of HBO vooropleiding heeft. Dat er staat aan het eind vd studie is niet waar. De meeste mannen die roeping hebben om predikant te worden doen de vooropleiding (de talen) en melding zich dan aan bij het curatorium voor het admissie examen. Daar wordt onderzoek gedaan naar je roeping en staat. Elk jaar staat in de Wekker een oproep met de punten waar aan voldaan moet worden in de maand mei om zich aan te melden.

Docenten hebben indirect te maken met de beoordeling. Curatorium onderzoekt en de profesoren mogen een advies geven. Ik dacht dat bij het examen 1 of meere profesoren aanwezig zijn. Maar het curatorium beslist.

Samenvattend het gaat bij de CGK in grote lijnen exact hetzelfde als bij de GG.

Heeft er iemand zich wel eens afgevraagd waarom het percentage afwijzingen bij de CGK gemiddeld hoger ligt dan bij de GG? 1 van de laatste jaren waren er 21 opgekomen en 3 aangenomen. Het curatorium heeft zijn ongerustheid eens uitgesproken dat de kerkenraden vaak zo maar een attest afgeven zonder dat er echt op een standaard zaken onderzoek is verricht. Ook in de CGK is er heel veel zorg over het feit dat er veel te weinig mannen zich aanmelden en ze denken aan een groot predikanten tekort in de toekomst. (En om even helaas in richtingen te spreken, er is nu al een tekort aan predikanten binnen de de wat progressieve richting binnen de CGK)
Klavier

Bericht door Klavier »

Shaul schreef:
Wat een zware overschatting van predikanten. Het is het geloof zelf dat zuiverend is.
Dit is een tegenstelling aanbrengen die er niet in zit.

Ik heb teksten aangewezen die wijzen op het bewaren van de leer.
En een tekst die laat zien dat er een roeping is.
Deze 2 punten zijn voor de Gereformeerde Gemeenten zwaarwegend.
Het Curatorium heeft de taak de broeders met een attest op leer den roeping te onderzoeken.

De predikanten roepen inderdaad op tot geloof.
Maar als het goed is op rechtzinnige wijze. Dat kan alleen als de leer zuiver bewaard is en wordt.
Daarnaast hebben de leraars ook een herderlijke 'functie'.
Ook dan moet rechtzinnig gebeuren.

Laten we nu niet doen alsof de Gererformeerde Gemeente dit als enige instituut doet.
ALLE reformatorische kerken doen dat.
Klavier

Bericht door Klavier »

geledu schreef:Laat ons dan bidden voor diegenen die zitting hebben in het curatorium opdat ze wijsheid mogen ontvangen met Goddelijk licht bestraalt om toe te laten wat op de kansel hoort en om af te wijzen de vossen die de wijngaard binnen proberen te dringen om deze te verderven.
Hoe belangrijk dit punt!
Je, het Curatorium is mensenwerk. Dat moeten worden gedragen op het gebed. Om te vragen het menselijke eruit te nemen en het Goddelijk Licht te laten schijnen over de moeilijke beslissing een Dienaar van de Heere aan te mogen stellen.

Het is net als de dwaasheid der prediking.Zondige mensen die Goddelijk Woorden op de lippen mogen nemen.
Zo noodzakelijk werk in Gods Koninkrijk!

Een poosje geleden geleden stond er een stukje over in de krant:
http://www.refdag.nl/artikel/1271944/In ... ienst.html

Het was voor mij, aanvankelijk best wel kritisch over het Curatorium, een zeer verblijdend artikel.
Die bewogenheid en ernst waarmee dit werk wordt gedaan.
Hoe zou het anders moeten dan hier weergegeven?
Ik ben blij dat het op deze wijze gaat.
Onderschat de verantwoordelijkheid niet die de curatoren op hun schouders voelen liggen. Help hen daarbij door het gebed!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Klavier schreef:
Shaul schreef:
Dit is een tegenstelling aanbrengen die er niet in zit.

Ik heb teksten aangewezen die wijzen op het bewaren van de leer.
En een tekst die laat zien dat er een roeping is.
Deze 2 punten zijn voor de Gereformeerde Gemeenten zwaarwegend.
Het Curatorium heeft de taak de broeders met een attest op leer den roeping te onderzoeken.

De predikanten roepen inderdaad op tot geloof.
Maar als het goed is op rechtzinnige wijze. Dat kan alleen als de leer zuiver bewaard is en wordt.
Daarnaast hebben de leraars ook een herderlijke 'functie'.
Ook dan moet rechtzinnig gebeuren.

Laten we nu niet doen alsof de Gererformeerde Gemeente dit als enige instituut doet.
ALLE reformatorische kerken doen dat.

Wat is een herderlijke functie die rechtzinnig
uitgevoerd moet worden? Heeft dat met 'de leer
bewaren' te maken? Hoe gaat dat dan te werk in
het pastoraat?

Ben het ermee eens. Gebed is onmisbaar voor jullie curatorium!
Klavier

Bericht door Klavier »

uitgeworpen schreef:Wat is een herderlijke functie die rechtzinnig
uitgevoerd moet worden? Heeft dat met 'de leer
bewaren' te maken? Hoe gaat dat dan te werk in
het pastoraat?
Probeer even het onderwerp vast te houden.
Zoals je de vraag stelt wordt het omgedraaid.
Het bewaren van de leer is de taak van de kerk. Het hele genootschap. Niet van de predikant.
Een predikant brengt die leer.
Om de zuiverheid van de leer van de kerk te bewaren zullen de predikanten die zelfde zuiverheid moeten prediken.

Als het gaat om rechtzinnigheid in het pastoraat:
Als een predikant op de preekstoel gereformeerd is, zal hij in het pastoraat toch geen arminiaan zijn? Dit als voorbeeld.
Ik snap je punt niet.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:De predikanten roepen inderdaad op tot geloof.
Oproepen tot geloof in Jezus op rechtzinnige wijze. kan het ook anders dan?
Er zijn namelijk ook "rechtzinnigen" die helemaal niet oproepen tot geloof omdat dat niet kan volgens hun theologie.
Er zijn er ook die niet oproepen omdat dat zinloos is, want een mens kan helemaal niet geloven.
Er zijn er ook die wel oproepen omdat dat moet, maar niet geloven dat het alleen zo werkt. en er daarom nog een heleboel bij en omheen vertellen.

Het lijkt soms wel hoe meer je er bij en omheen kunt vertellen, hoe geschikter.....(?)
Gesloten